نقشه راه وزارت جهاد کشاورزی: ۳۰۰۰ روستابازار تا ۱۴۰۶
پایگاه خبری داوان نیوز: مراسم افتتاح همزمان ۶۴ روستابازار در محل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد. وزیر جهاد کشاورزی، غلامرضا نوری قزلجه، بهصورت حضوری و در قالب وبینار سراسری بر اجرای این طرح نظارت داشت.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی (DA1news): افتتاح ۶۴ روستابازار گامی کلیدی در تحقق سیاستهای “اقتصاد مقاومتی” و “عدالت توزیعی” است. این طرح با پیوند مستقیم تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، همزمان به اقتصاد روستا رونق میبخشد و امنیت غذایی را تضمین میکند. ادامه اجرای آن نیازمند هماهنگی بینبخشی (وزارت جهاد، تعاونیها، بخش خصوصی) و نظارت مستمر بر کیفیت اجرا است.
در همین راستا غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح همزمان ۶۴ روستابازار گفت: هدف ما رساندن سود واقعی به کشاورزان زحمتکش و کاهش هزینهها برای مردم است. روستابازار نماد عزم ملی برای عبور از بحرانها با تکیه بر تولید داخلی است.
در ادامه گزارش نگاهی به اهداف و دستاوردها و برنامه های آتی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص راه اندازی روستابازار در کشور؛
بر اساس این گزارش، این بازارها در ۱۷ استان کشور (از جمله گلستان، همدان، و اردبیل) راهاندازی شدند و محصولات کشاورزی را بدون واسطه به مصرفکنندگان عرضه میکنند
اهداف کلانی طرح
– حذف واسطهها: کاهش فاصله قیمتی بین “مزرعه تا سفره” با عرضه مستقیم محصولات، افزایش سود کشاورزان و کاهش قیمت برای مصرفکنندگان .
– تقویت اقتصاد روستایی: ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و پویایی فضای تولید .
– امنیت غذایی: تأمین محصولات تازه و باکیفیت با قیمت مناسب، بهویژه در دوران بحرانهایی مانند “جنگ ۱۲ روزه” که سازمان تعاون روستایی مسئولیت مستقیم تأمین کالاهای اساسی را برعهده داشت .
دستاوردهای اجرایی
– تأمین کالاهای استراتژیک:
– خرید ۲ میلیون تن گندم و ۲۲۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان در ۱۲ روز اول بحران.
– تأمین ۵۴ هزار تن کالای اساسی (پیاز، گوجهفرنگی، سیبزمینی) با قیمت مصوب .
– پرداخت مطالبات کشاورزان: ۵۰٪ از بدهیهای گندمکاران (معادل ۵.۴ میلیون تن گندم) تسویه شده و باقی مانده در حال پیگیری است .
برنامههای آتی
– توسعه کمی:
– راهاندازی ۱۲۰ روستابازار جدید در هفته دولت.
– افزایش تعداد بازارها به ۵۰۰ واحد تا پایان سال ۱۴۰۴.
– هدفگذاری برای ۳٬۰۰۰ روستابازار تا پایان دولت سیزدهم .
– تحول کیفی:
– توسعه کشت چغندر قند پاییزه با مصرف آب کمتر برای خودکفایی شکر تا پایان دولت.
– اصلاح خطوط تولید کارخانههای قند و احداث واحدهای جدید .
اثرات اقتصادی و اجتماعی
– کاهش قیمت محصولات: عرضه مستقیم باعث کاهش ۲۵-۳۰٪ قیمت نهایی برای مصرفکننده و افزایش ۳۰٪ درآمد کشاورزان .
– حمایت از تعاونیها: سازمان تعاون روستایی از مشارکت تعاونیها و بخش خصوصی در توسعه این بازارها حمایت میکند .
– ایجاد اشتغال: پیشبینی ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم در مناطق روستایی .
چالشها و راهکارها
– تسریع در پرداخت مطالبات: هماهنگی با سازمانهای برنامهبودجه و هدفمندی یارانهها برای تأمین منابع مالی باقیمانده .
– پایش مستمر: شناسایی موانع اجرایی و استفاده از تجارب موفق استانها برای بهبود عملکرد .
جدول برنامههای توسعه روستابازارها
| مقطع زمانی | تعداد واحدها | مهمترین هدف |
| پایان سال ۱۴۰۴ | ۵۰۰ واحد | پوشش تمام استانها |
| هفته دولت | ۱۲۰ واحد | توسعه در شهرهای محروم |
| پایان دولت سیزدهم | ۳٬۰۰۰ واحد | تبدیل به شبکه ملی توزیع محصولات |