گوناگون

ترویج هوشمند، سرمایه‌گذاری بنیادی برای نجات کشاورزی

یک پژوهشگر حوزه کشاورزی، ضایعات ۳۵ تا ۴۰ درصدی محصولات کشاورزی در ایران را نتیجه ضعف نظام آموزش و ترویج دانست و خواستار تحول دیجیتال و شبکه‌سازی دانش‌بنیان در این حوزه شد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: توانمندسازی منابع انسانی در زنجیره ارزش غذا، تنها راه مقابله با ضایعات گسترده محصولات کشاورزی و عبور از چالش‌هایی چون تغییرات اقلیمی و ناامنی غذایی است.

به گزارش داوان نیوز، دکتر سید داود حاجی‌میررحیمی، عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، در نشست تخصصی «هم‌افزایی فناوری، آموزش و اخلاق در راستای مدیریت یکپارچه ضایعات و ترویج مصرف مسئولانه»، بر ضرورت تحول اساسی در نظام آموزش و ترویج کشاورزی کشور تأکید کرد.

حاجی‌میررحیمی با بیان اینکه تحول در آموزش و ترویج یک استراتژی جهانی برای مقابله با چالش‌هایی چون تغییرات اقلیمی، تنش آبی و ناامنی غذایی است، اظهار داشت: توسعه منابع انسانی در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا، نقشی محوری در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی ایفا می‌کند.

محورهای کلیدی سخنرانی:

1. رابطه زنجیره ارزش و ضایعات: دکتر میررحیمی با اشاره به اینکه «ضعف در شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش، علت اصلی ضایعات بالا در بخش کشاورزی است»، خاطرنشان کرد: در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، ضایعات عمدتاً در مراحل برداشت، حمل‌ونقل، فرآوری و بسته‌بندی رخ می‌دهد که ریشه در عدم توانمندی و دانش فنی دست‌اندرکاران این حلقه‌ها دارد.

2. راهبردهای چهارگانه تحول: وی راهبردهای اصلی برای نوسازی نظام آموزش و ترویج کشاورزی را به شرح زیر برشمرد:
* فناوری و نوآوری: به‌کارگیری فناوری‌های نوین آموزشی و کشاورزی در برنامه‌های ترویجی.
* مشارکت مردمی و شبکه‌سازی: ایجاد شبکه‌های دانش‌بنیان و مشارکت نهادهای مردمی، تعاونی‌ها و خوشه‌های کشاورزی در سراسر زنجیره ارزش.
* آموزش‌های مهارت‌محور: تغییر محتوای آموزشی به سمت سواد مالی، بازاریابی، توسعه کسب‌وکار و استفاده از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک.
* مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان: تقویت همکاری با استارت‌آپ ها، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی.

3. رویکردهای نوین آموزشی: این استاد دانشگاه، رویکردهایی مانند «ترویج دیجیتال و فناوری‌محور»، «آموزش صلاحیت‌محور» و «بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی» (اپلیکیشن‌ها، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی) را از ارکان تحول برشمرد. وی از راه اندازی «زیست‌بوم فناوری» در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) و تولید اپلیکیشن آموزشی «رانندگی تراکتور» و انیمیشن هوش مصنوعی با موضوع «مصرف صحیح برنج» به عنوان نمونه‌های عملی یاد کرد.

4. تغییر نقش نهادهای ترویجی: دکتر میررحیمی پیشنهاد داد سازمان‌های ترویجی به «مراکز خدمات آموزشی-ترویجی زنجیره ارزش» تبدیل شده و شاخص‌های عملکردی آن‌ها بر مبنای «ارزش افزوده ایجادشده» در زنجیره تعریف شود.

جمع‌بندی و چشم‌انداز:

وی در پایان با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری بر توانمندسازی منابع انسانی، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و بنیادی است، تصریح کرد: تحقق این تحول نیازمند عزم ملی، بازطراحی نهادها، تدوین سیاست‌های پشتیبان و صبر است. تنها در این صورت می‌توانیم ضریب نفوذ دانش و فناوری را افزایش داده، در برابر شوک‌های اقلیمی و اقتصادی مقاومت کنیم و امنیت غذایی پایدار را تضمین نماییم.

این نشست تخصصی با حضور اساتید، محققان و کارشناسان به صورت حضوری و مجازی و در راستای همایش ملی مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی و غذا و ترویج فرهنگ مصرف درست برگزار شد.

پرطرفدار

خروج از نسخه موبایل