پرونده ویژه

سیستان و بلوچستان؛ سنگر اول، ناوگان فرسوده

سیستان و بلوچستان که طبق آمار، بیشترین کانون‌های ملخ صحرایی کشور را دارد، برای ایفای نقش «سد دفاعی» در برابر این تهدید فرامرزی، با چالش ناوگان فرسوده و تغییر رفتار مکانی این آفت مواجه است.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با هشدار درباره «تغییر رفتار» ملخ‌های صحرایی و فرسودگی شدید ناوگان مبارزه، گفت: «ما با خودروهای ۳۳ ساله از مزارعی محافظت می‌کنیم که می‌تواند در چند ساعت نابود شوند.»

به گزارش داوان نیوز، علیرضا دهمرده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در همایش ملی «ملخ صحرایی، تهدید زیستی فرامرزی، پاسخ ملی» با اشاره به تجربه چند دهه این استان در مقابله با این آفت، از تغییر الگوی رفتاری ملخ‌های صحرایی و فرسودگی شدید ناوگان مبارزه خبر داد و خواستار توجه فوری و ملی به این موضوع شد.

دهمرده با بیان اینکه سیستان و بلوچستان اولین خط مواجهه با هجوم ملخ‌های صحرایی است، اظهار داشت: متأسفانه شاهد تغییرات قابل توجهی در رفتار این آفت هستیم؛ هم در زمان حمله، هم در مکان‌های مورد تهاجم و هم در گستردگی آن. به عنوان نمونه، ما در سال‌های اخیر ریزش ملخ را حتی در آبان‌ماه تجربه کرده‌ایم که پیش از این بی‌سابقه بود.

وی با اشاره به خسارت سریع و گسترده این آفت افزود: حجم خسارت از ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در محصولات مختلف متغیر است. ما مزرعه‌ای را صبح رصد کردیم و عصر همان روز به کلی از بین رفته بود. این نشان از سرعت و قدرت تخریبی بسیار بالای ملخ دارد.

هشدار درباره ناوگان فرسوده و درخواست تجهیز فوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، ناوگان موجود برای مبارزه را بسیار فرسوده و نامناسب دانست و گفت: ناوگان خودرویی ما برای مبارزه متعلق به سال ۱۹۹۱ میلادی است و حتی یک دستگاه خودروی بالای سال ۲۰۰۰ نداریم. این در حالی است که برای دسترسی به مناطق صعب‌العبور که امروزه کانون حمله ملخ‌ها شده، به ماشین‌آلات کاربردی و قدرتمند نیاز داریم.

وی ادامه داد: ما در شهرستان ایرانشهر که دارای موقعیت مرکزی و دسترسی مناسب است، یک پایگاه تجهیزات ایجاد کرده‌ایم، اما خودروهای موجود به طور مداوم نیاز به تعمیر دارند و کارایی لازم را ندارند.

دهمرده با تأکید بر حاکمیتی و بسیار حساس بودن موضوع مبارزه با ملخ، پیشنهاد خود را اینگونه مطرح کرد: پیشنهاد ما خرید ناوگانی جدید و مناسب است. با هزینه‌ای حدود ۴ میلیارد تومان می‌توان خودروهایی خریداری کرد که قیمت واقعی آن‌ها ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان است. این خودروها امکان پلاک و تردد در منطقه را دارند و می‌توانند تحول بزرگی ایجاد کنند.

وی همچنین بر لزوم جذب و حفظ نیروی انسانی متخصص و متعهد تأکید کرد و افزود: کار مبارزه با ملخ، کاری سخت و طاقت‌فرساست و نیازمند عشق، علاقه و حضور تمام‌وقت است. نمی‌توان آن را با نگاه رفع تکلیف پیش برد.

دهمرده در پایان با اشاره به ثبت بیشترین کانون‌های ملخ در کشور توسط استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته، از مسئولان ملی خواست تا با اختصاص بودجه و مجوزهای لازم، امکان نوسازی ناوگان و تقویت توان مقابله‌ای این استان را به عنوان سد اول دفاعی کشور در برابر این تهدید فرامرزی فراهم آورند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، استان سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت جغرافیایی، اولین و اصلی‌ترین استان درگیر با هجوم ملخ‌های صحرایی است و موفقیت در کنترل این آفت در گرو توجه ویژه به تجهیزات و امکانات این خط مقدم مبارزه است.

پرطرفدار

خروج از نسخه موبایل