از حاشیه به متن؛ مثلث اتاق فکر جهاد تکمیل شد
پایگاه خبری داوان نیوز: عملکرد و رویکرد مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزات جهاد کشاورزی، روابط عمومی این وزارتخانه را از حاشیه به متن سیاستگذاری کشاورزی کشانده است؛ جایی که «خبر» نه هدف، که ابزاری برای «تأمین امنیت غذایی» ملت است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، محور تحولات ساختاری در خبررسانی و سیاستگذاری رسانهای این وزارتخانه بوده است و سید سجاد حسینی بهعنوان مدیرکل روابط عمومی وزارتخانه، با اتکا به رویکرد «مسئلهمحوری به جای خبرمحوری»، تمرکز بر امنیت غذایی، و بهرهگیری از فناوریهای نوین اطلاعرسانی، عملکرد وی بازتعریف نقش روابط عمومی در حل بحرانهای کشاورزی ایران را نشان میدهد.
تحولات کلیدی در مدیریت رسانه و اطلاعرسانی
۱. گذار از خبرمحوری به مسئلهمحوری
حسینی با تأکید بر این که “روابط عمومی نباید صرفاً منتشرکننده اخبار باشد”، مأموریت جدیدی را تعریف کرده است:
– شناسایی مسائل کشاورزی در سطح استانها و ارائه راهکارهای عملیاتی .
– تبدیل روابط عمومی به بخش پیشران حل بحرانها مانند خشکسالی، معیشت کشاورزان و کاهش ضایعات محصولات.
– الزام پیوستهای فرهنگی و رسانهای برای برنامههای توسعهای بخش کشاورزی که پیشازاین مغفول مانده بود .
۲. اطلاعرسانی دقیق و چندزبانه
– ترجمه و انتشار اخبار بخش کشاورزی به زبانهای مختلف جهت پوشش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه .
– راهاندازی سامانه مپکا (مدیریت پایش کشاورزی ایران) برای یکنواختسازی دادهها و پایش روزانه تولیدات زراعی، دامی و شیلاتی .
– رصدخانه کشاورزی برای گردآوری اطلاعات مکانیشده (تفکیک اراضی، مالکان، نیاز به نهادهها) مبتنی بر تصاویر ماهوارهای .
۳. احیای شبکه تلویزیونی جهاد
– استفاده از این شبکه بهعنوان سرمایه رسانهای وزارتخانه برای:
– مستندسازی دستاوردهای بخش کشاورزی.
– اطلاعرسانی سیاستها به سه گروه هدف: مسئولان، مردم و بدنه جهاد .
– تمرکز بر تبلیغ الگوهای کشت پایدار (مانند توسعه کشت گلخانهای از ۸,۰۰۰ به ۱۸,۰۰۰ هکتار) .
سیاستگذاری رسانهای در راستای امنیت غذایی
۱. راهبرد ارتباطی دوسویه
– تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر جلب اعتماد عمومی از طریق:
– کاهش فاصله قیمت “مزرعه تا سفره”.
– انتقال پیامهای دقیق و بهموقع به ذینفعان .
۲. مدیریت بحرانهای همزمان
– نقش روابط عمومی در “جنگ معیشتی” و شیوع کرونا:
– هماهنگی اطلاعرسانی برای خرید تضمینی گندم (۲,۵۰۰ تومان از کشاورز، فروش ۶۶۰ تومانی به نانواییها) .
– تولید محتوای آموزشی برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا بر زنجیره تأمین.
۳. توانمندسازی رسانهای زنان
– اجرای کارگاههای سواد رسانهای برای مدیران زن وزارتخانه با دو محور:
– مقابله با آسیبهای فضای مجازی.
– آموزش کمپینسازی مؤثر (مثل «نه به پلاستیک»، «مصرف بهینه آب») .
– بهکارگیری ظرفیت زنان بهعنوان «کنشگران رسانهای» برای ترویج الگوی مصرف پایدار .
چالشها و چشمانداز آینده
– مغفولماندن پیوست فرهنگی: فقدان پیوست فرهنگی برای برنامههای توسعه بخش کشاورزی در برنامه هفتم .
– نیاز به زیرساختهای مالی: ضرورت تأمین اعتبار برای سامانههای اطلاعات مکانی جهت شفافسازی آمار .
– افزایش تعامل با رسانههای تخصصی: انتظار برای ساماندهی ارتباط با رسانههای کشاورزی و استفاده از ظرفیتهای بومی .
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، عملکرد سید سجاد حسینی نشاندهنده تحولی ساختاری در نقش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی است: از ابزار تبلیغات به سازمان حل مسئله. با محوریتبخشیدن به دادهپژوهی (رصدخانه کشاورزی)، فرهنگسازی رسانهای (احیای شبکه جهاد)، و توانمندسازی نیروها (آموزش مدیران زن)، چارچوبی نوین برای مدیریت بحرانهای کشاورزی در ایران طراحی شده است. با این وجود، تحقق کامل این مدل، منوط به رفع چالشهای ساختاری از جمله تأمین بودجه سامانهها و تعمیق ارتباط با رسانههای محلی است.