با ما همراه باشید

دانستنی ها

تاریخچه‌ی قهوه در جهان؛ تلخ دوست‌داشتنی!

منتشر شده

در

پایگاه DA1news: طبق یک افسانه‌ی مشهور، چوپانی اتیوپیایی به نام کالدی متوجه شد که بزهایش بعد از خوردن میوه‌های قرمز یک بوته‌ی خاص پرانرژی می‌شوند و این‌گونه بود که تاریخچه‌ی قهوه به‌عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا در جهان آغاز شد. کالدی وقتی متوجه خاصیت این میوه‌ها شد، مشاهداتش را با یک راهب در میان گذاشت و از آن پس راهبان برای بیدار ماندن در هنگام عبادت از این میوه استفاده کردند.
اما این دانه‌ی سرخ که بنابر شواهد تاریخی و گیاه‌شناسی در قرن 9 میلادی در اتیوپی کشف شده بود، از قرن 15 میلادی تا کنون سفر دورودرازی را در جهان آغاز کرده و قهوه به نوشیدنی محبوب مردم بسیاری از کشورها تبدیل شده است. نوشته‌ی حاضر درباره‌ی تاریخچه‌ی این گیاه نکات جالبی دارد و در کنار حضور این دانه در سراسر جهان، به ورود قهوه به ایران و محبوبیت آن در کشورمان نیز می‌پردازد.

به گزارش اخبار روزانه‌ی کشاورزی، قهوه نخستین بار به‌صورت خودرو در ارتفاعات طبیعی کشور اتیوپی رشد کرد و قبایل محلی دانه‌های آن را می‌جویدند یا آن را با چربی‌های حیوانی مخلوط می‌کردند تا انرژی بیشتری بگیرند. با گذشت زمان درخت قهوه‌ی عربیکا در این منطقه اهلی شد، اما مصرف میوه‌ی آن بیشتر جنبه‌ی مذهبی و سنتی داشت و راهبان برای بیداری در عبادت‌های شبانه آن را مصرف می‌کردند.

گسترش کشت قهوه در قاره‌ی آفریقا
نخستین بار در قرن 15 میلادی قهوه ازطریق بازرگانان به یمن منتقل شد، اما در خود آفریقا، به‌ویژه در مناطق کوهستانی اتیوپی، همچنان به‌صورت محلی کشت می‌شد. در دوران استعمارِ اروپایی‌ها، قدرت‌هایی مانند بریتانیا کشت قهوه را در شرق و مرکز آفریقا توسعه دادند. آنها کشت تجاری قهوه را در اواخر قرن 19 در کنیا آغاز کردند. مناطق نایروبی و نیری مناسب‌ترین اقلیم را برای پرورش قهوه داشتند.
قهوه‌ی روبوستا که به‌صورت بومی در جنگل‌های غربی اوگاندا رشد می‌کرد نیز در دوران استعمار به‌طور گسترده‌تری کشت شد. فرانسوی‌ها و بلژیکی‌ها هم کشت قهوه‌ی عربیکا را در رواندا و بروندی توسعه دادند.
در این دوره اغلب کشاورزان آفریقایی مجبور بودند بدون دریافت سود مناسب، برای قدرت‌های استعماری قهوه تولید کنند.
اما پس از استقلال کشورهای آفریقایی دولت‌ها تلاش کردند کنترل تولید قهوه را به کشاورزان محلی بازگردانند. با تأسیس تعاونی‌های محلی، فروش مستقیم و صادرات توسط خود کشاورزان انجام شد و سود حاصل از آن نیز برای آنان بیشتر شد.
امروزه آفریقا یکی از مهم‌ترین مناطق تولید قهوه در جهان است. در اتیوپی قهوه‌ی عربیکا و ارگانیک، در کنیا عربیکا با اسیدیته‌ی روشن و طعم توت، در اوگاندا قهوه‌ی روبوستا و در رواندا و بروندی قهره‌های تخصصی و شیرین تولید می‌شود. بسیاری از برندهای جهانی قهوه، دانه‌های خاص آفریقایی را از کشاورزان خریداری می‌کنند.
قهوه در فرهنگی امروزی مردم اتیوپی بسیار مهم است و مراسم سنتی دم کردن قهوه از بخش‌های اصلی مهمانی‌ها و مناسبت‌ها در این کشور است. به‌جز کشورهایی که نام آنها در بالا ذکر شد، در تانزانیا، مالاوی، ساحل عاج، غنا، توگو، نیجریه، گینه، لیریا، سرالئون، کنگو، کامرون، آنگولا، جمهوری آفریقای مرکزی، زامبیا، زیمبابوه، موزامبیک و سوازیلند نیز قهوه تولید می‌شود.

ورود قهوه به برزیل و تاریخچه‌ی کشت آن
در اوائل قرن 18 میلادی، کشت گسترده‌ی قهوه بیشتر به یمن، هند و مناطق مستعمره‌ی هلند و فرانسه در آسیا و کارائیب محدود بود. اما پرتغالی‌ها که حاکم مستعمره‌ی برزیل بودند، قهوه را به این کشور آوردند تا در تجارت جهانی این میوه سهمی داشته باشند. در سال 1727 دولت پرتغال مردی به نام فرانسیسکو دی ملو پالتا را به‌ظاهر برای حل یک اختلاف مرزی به گویان مستعمره‌ی فرانسه فرستاد، اما مأموریت اصلی او قاچاق دانه‌های قهوه از این مستعمره به برزیل بود.
او در ابتدا دانه‌های قهوه را در منطقه‌ای به نام پارای شمالی کاشت و کاشت قهوه به‌تدریج در ریودوژانیرو، سائوپائولو و میناس گرایس نیز آغاز شد. شرایط آب‌وهوایی مناسب و زمین‌های وسیع، سبب شد که بزریل به‌سرعت به ابرقدرت تولید قهوه در جهان تبدیل شود.
این کشور از قرن نوزدهم بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قهوه‌ی جهان بوده و همچنان این مقام را حفظ کرده است. از دهه‌ی 1830 به این سو، قهوه 70 تا 80 درصد صادرات برزیل را تشکیل می‌دهد. درآمد حاصل از تجارت قهوه سبب توسعه‌ی بانک‌ها، ساخت راه‌آهن و بهبود زیرساخت‌ها در ایالت‌های جنوبی این کشور شد و طبقه‌ی سرمایه‌دار و زمین‌دار جدیدی در این کشور به وجود آمد که به «بارون‌های قهوه» شهرت داشتند و در اقتصاد و سیاست برزیل نقش مهمی پیدا کردند.
اما این رشد اقتصادی، تا سال 1888 که برده‌داری لغو شد، صدها هزار برده‌ی آفریقایی را در شرایط غیرانسانی و سختی قرار داد. پس از پایان برده‌داری دولت برزیل نیروی کار را ازطریق مهاجرت تشویقی یا اجباری از اروپا تأمین کرد.
قهوه بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره و مناسبات اجتماعی مردم برزیل است و زمان خوردن قهوه به‌عنوان زمانی برای استراحت و گفت‌وگو شناخته می‌شود. قهوه در روستاها و شهرهای کوچک برزیل همراه شیرینی‌های محلی مانند پائو دِ کیجو (نان پنیر برزیلی) مصرف می‌شود.

ورود قهوه به گواتمالا
مبلغان مذهبی نخستین بار در قرن 18 میلادی قهوه را به گواتمالا وارد کردند که در ابتدا به‌عنوان گیاهی زینتی در صومعه‌ها کشت می‌شد، اما از اواسط قرن 19 میلادی به‌صورت گسترده و تجاری در این کشور کاشته شد. در دوران استعمار اسپانیا دولت گواتمالا زمین‌های زیادی را به کشت قهوه اختصاص داد و این گیاه خیلی زود به مهم‌ترین محصول صادراتی این کشور تبدیل شد.
مناطقی مانند آنتیگوآ، هوی‌هوی‌تنانگو و آتیتلان از معروف‌ترین مناطق قهوه‌خیز گواتمالا هستند. قهوه‌های گوتمالایی طعم‌های معتدل، میوه‌ای و شکلاتی دارند.

مناطق قهوه‌خیز آمریکای مرکزی و جنوبی
در آمریکای مرکزی علاوه‌بر گواتمالا، قهوه در کشورهای السالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه، کاستاریکا و پاناما نیز تولید می‌شود. قهوه‌ی تولیدشده در این کشورها به دلیل داشتن ارتفاعات بالا و خاک آتشفشانی، کیفیت بالایی دارد و عمدتاً قهوه‌ی عربیکا است.
در آمریکای جنوبی نیز علاوه‌بر برزیل در کشورهای کلمبیا، پرو، اموادور، بولیوی، ونزوئلا، گویان و سورینام نیز قهوه تولید می‌شود.

داستان قهوه در ایالات متحده‌ی آمریکا
قهوه را مهاجران اروپایی در قرن 17 و 18 به مستعمره‌های آمریکای شمالی بردند. در آن زمان چای نوشیدنی اصلی مردم آمریکا بود و قهوه محبوبیت چندانی نداشت. انقلابیون آمریکایی در سال 1773 در اعتراض به مالیات‌های بریتانیا، محموله‌های چای انگلیسی را به دریا ریختند و از آن پس نوشیدن قهوه به‌عنوان یک نوشیدنی میهن‌پرستانه در این کشور رایج شد.
در قرن 19 میلادی و همزمان با جنگ‌های داخلی آمریکا، قهوه به نوشیدنی روزانه‌ی سربازان تبدیل شد و ارتش دانه‌های خام قهوه را به سربازان می‌داد تا خودشان آن را تفت دهند و دم کنند.
در قرن بیستم شرکت‌هایی مانند مکس‌وِل هاوس و فولگرز، به تولید قهوه‌ی بسته‌بندی شده و آماده روی آوردند و در زمان جنگ جهانی اول و دوم قهوه‌ی‌ فوری نوشیدنی محبوب سربازان آمریکایی بود.
اما از دهه‌ی 1970 به این سو، موج علاقه به قهوه‌ی تازه‌دم و اسپرسو در آمریکا شکل گرفت و انقلاب کافی‌شاپ‌ها آغاز شد. با تأسیس شرکت استارباکس در سال 1971 در سیاتل، فرهنگ قهوه‌نوشی آمریکایی در سراسر جهان گسترش یافت.
امروزه آمریکا یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان قهوه در دنیاست و مردم آمریکا به‌طور متوسط روزانه 3 فنجان قهوه می‌نوشند.

تاریخچه‌ی قهوه در قاره‌ی آسیا
قهوه در قرون وسطی ابتدا از شبه‌جزیره‌ی عربستان (یمن) به قاره‌ی آسیا راه پیدا کرد. دانه‌های قهوه از بندر موکا در یمن با کشتی به بنادر هند، ایران، عثمانی و جنوب شرق آسیا صادر می‌شد. راهبان صوفی یمنی برای بیداری در مراسم دعای شبانه قهوه می‌نوشیدند و نقش مهمی در گسترش قهوه در جهان اسلام و کل قاره‌ی آسیا داشتند. قهوه در قرن 17 میلادی ازطریق یمن به هند، ایران، اندونزی و عثمانی رسید.

قهوه در ایران
قهوه در دوران صفویه ازطریق یمن، مکه و عثمانی به ایران وارد شد و در ابتدا در شهرهای مذهبی مانند مشهد، اصفهان، تبریز و قزوین رواج یافت. در ابتدا قهوه‌خانه‌ها برای پذیرایی زائران، بازرگانان و علما به وجود آمدن، اما بعدها به مکان‌های عمومی برای گفت‌وگو، شعرخوانی، نقالی و سرگرمی تبدیل شدند.
ارامنه‌ی جلفا در اصفهان پس از کوچ اجباری در دوران شاه عباس اول، به‌سرعت به قدرتمندترین گروه‌های بازرگانی ایران تبدیل شدند. آنها شبکه‌ی بین‌المللی تجارتی را در اختیار داشتند که شامل عثمانی، هندوستان، اروپا و دریای سرخ می‌شد. ارامنه ازطریق بنادر جنوب ایران مانند بندرعباس و بصره، و همچنین از راه‌های زمینی از عثمانی و شام قهوه را به ایران وارد می‌کردند.
ارامنه علاوه‌بر نقش مهمی که در واردات قهوه به ایران داشتند، نمایندگانی نیز در مراکش، فرانسه و ایتالیا داشتند و طبق اسناد تاریخی، ارامنه‌ی جلفا نخستین کسانی بودند که قهوه را به اروپای شرقی نیز صادر کردند.
قهوه‌خانه‌ها در دوران صفوی در شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، شیراز و قزوین گسترش پیدا کردند و به محل گردهمایی مردم از اقشار مختلف جامعه تبدیل شدند. نقالی و شاهنامه‌خوانی و اجرای موسیقی سنتی از برنامه‌های رایج در قهوه‌خانه‌ها بود و گاهی اوقات هم مناظره‌های فلسفی و دینی در قهوه‌خانه‌ها برگزار می‌شد.
در دوره‌ی قاجار، قهوه به‌مرور جای خود را به چای داد؛ چون چای از قهوه ارزان‌تر بود و تهیه‌ی آن برای دولت ساده‌تر بود.
در دهه‌های اخیر با گسترش فرهنگ جهانی قهوه، مصرف آن دوباره در ایران افزایش یافته است و کافی‌شاپ‌های زیادی در شهرهای بزرگ به وجود آمده‌اند. ایرانیان امروزه مشتری قهوه‌ی ترک، اسپرسو و قهوه‌های فوری هستند، اما چای هنوز محبوب‌ترین نوشیدنی گرم در میان عموم مردم ایران است.
اما سرو قهوه در مراسم عزاداری و ختم در ایران رسمی دیرینه است. قهوه از دیرباز به‌عنوان یک نوشیدنی گرم و انرژی‌زا نمادی از همدلی و احترام به خانواده‌های داغ‌دیده بود. در مراسم عزاداری محرم نیز قهوه به‌صورت سنتی تهیه شده و بین حاضران توزیع می‌شد.
امروزه در مراسم مذهبی بیشتر قهوه‌ی ترک سرو می‌شود. قهوه‌ی نذری یزد که در ماه‌های محرم و صفر در تکیه‌ها سرو می‌شود، معمولاً قهوه‌ی ترک یا عربیکاست که همراه هل، دارچین، میخک و گاهی زنجبیل دم می‌شود و با شکر یا خرما ترکیب می‌شود تا طعمی شیرین و مقوی پیدا کند. قهوه در مراسم عزاداری نشانه‌ی احترام و ارادت به امام حسین (ع) است و نوشیدن آن با ذکر و دعا همراه است.

قهوه چگونه به قاره‌ی اروپا رفت
اروپاییان ازطریق تجارت با امپراتوری عثمانی و بازدید از قاهره و استانبول با قهوه آشنا شدند. ونیز ایتالیا از اولین شهرهای اروپایی بود که در قرن 16 قهوه به آن وارد شد. تاجران ونیزی که از شرق کالاهایی را به اروپا می‌آوردند، قهوه را به این شهر وارد کردند. قهوه در ابتدا کالایی گران و دارویحسوب می‌شد و اپزشکان و شراف از آن استفاده می‌کردند. در قرن 17 میلادی قهوه به انگلستان، فرانسه، آلمان، هلند و اتریش نیز وارد شد. در ابتدا برخی از مسیحیان قهوه را نوشیدنی مسلمانان می‌دانستند و آن را حرام یا شیطانی تلقی می‌کردند. اما پاپ کلمنت هفتم پس از نوشیدن قهوه این حرام بودن را ملغی کرد.
کافی‌شاپ‌های اروپایی در قرن 17 و 18 در لندن، پاریس و وین به مرکز تجمع نویسندگان، فیلسوفان، رروشنفکران و تاجران تبدیل شدند و در اروپا آنها را مدرسه‌های بی‌دیوار می‌نامیدند. در دوران استعمار کشورهایی مانند هلند، فرانسه، اسپانیا و پرتغال دانه‌های قهوه را به مستعمرات خود در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین بردند و این کار سبب شد اروپا کنترل تجارت قهوه‌ی دنیا را به دست بگیرد.
امروزه کشورهای فنلاند، نروژ، ایسلند، دانمارک، هلند، سوئد، سوئیس، بلژیک، لوگزامبورگ و اتریش بیشترین مصرف سرانه‌ی قهوه را در قاره‌ی اروپا دارند.

قهوه چگونه به اقیانوسیه راه یافت
در قرن 19 میلادی مهاجران اروپایی قهوه را با خود به استرالیا بردند که درابتدا به‌عنوان محصولی زراعی موفق نبود. اما در سال‌های اخیر (قرن 21) قهوه در مناطقی از کوئینزلند و نیوساوت‌ولز رشد کرده است؛ با این حال استرالیا بیشتر مصرف‌کننده‌ی قهوه است تا تولید‌کننده‌ی آن.
در اوائل قرن 20 میلادی قهوه به‌عنوان یک محصول کشاورزی احتمالاً از کشور جامائیکا به گینه‌ی نو راه یافت. شرایط اقلیمی کوهستانی این منطقه برای رشد قهوه مناسب بود. قهوه در برخی دیگر از جزایر اقیانوسیه مانند فیجی، وانواتوا، ساموآ و تونگا نیز به‌صورت محدود کشت می‌شود.
امروزه قهوه‌‌نوشی در استرالیا بخشی از سبک زندگی روزمره است و قهوه‌ی بیرون‌بر بسیار رایج است.

ادامه مطلب
تبلیغات

دانستنی ها

از تخت جمشید تا نخلستان‌های مدرن: داستان میوه مقدس

کشت خرما همواره ستون فقرات اقتصاد و زندگی در مناطق گرمسیری ایران بوده و امروز نیز با تولید انبوه، نام ایران را در صدر فهرست تولیدکنندگان جهانی این میوه مقدس نگه داشته است.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: خرما، این میراث شیرین و کهن سرزمین ایران، ریشه در اعماق تاریخ تمدن‌های فلات ایران دارد؛ از نخلستان‌های باستانی میان‌رودان تا باغ‌های پرثمر جنوب ایران، این درخت مقاوم نماد پایداری، حیات و رونق در دل خشک‌ترین مناطق بوده است.

به گزارش داوان نیوز، کشت خرما در ایران پیشینه‌ای چندین هزارساله دارد و امروزه با وجود بیش از یک میلیون تن تولید سالانه، ایران را در زمره سه غول جهانی تولید این محصول قرار داده است. این گزارش سیر تاریخی پرورش خرما را از دوران باستان، گذر از عصر هخامنشیان و ساسانیان، تا دوران طلایی اسلامی و ایران معاصر پی می‌گیرد و ضمن واکاوی نقش اقتصادی و فرهنگی این «درخت زندگی»، مهم‌ترین مناطق کشت آن از نخلستان‌های گسترده خوزستان و کرمان تا سواحل خلیج‌فارس و بلوچستان را معرفی می‌کند. روایتی از تعامل دیرینه انسان و طبیعت که تا امروز ادامه دارد.

خرما با نام علمی « Phoenix dactylifera» یکی از قدیمی‌ترین محصولات کشاورزی در تاریخ ایران است که هم به‌عنوان یک منبع غذایی ارزشمند و هم به‌عنوان نمادی از تمدن و کشاورزی پیشرفته در مناطق گرمسیری ایران مطرح بوده‌است. کشت خرما در ایران پیشینه‌ای چند هزارساله دارد و در طول تاریخ، نقش مهمی در اقتصاد، فرهنگ و معیشت مردم ایفا کرده‌است.

خرما در ایران باستان
شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که کشت خرما در فلات ایران به‌ویژه در مناطق جنوبی و جنوب‌شرقی، به حدود ۶۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. در تمدن‌های اولیه بین‌النهرین که با ایران باستان در تعامل بودند، خرما به‌عنوان نمادی از باروری و رونق کشاورزی شناخته می‌شد.

در دوره هخامنشیان (۵۵۰–۳۳۰ پیش از میلاد)، کشت خرما در مناطق جنوبی ایران مانند خوزستان و کرمان رواج داشت. منابع تاریخی از وجود نخلستان‌های گسترده در استان فارس و سواحل خلیج‌فارس خبر می‌دهند. در کتیبه‌های به‌جا مانده از تخت جمشید نیز اشاره‌هایی به خرما به‌عنوان یکی از محصولات مهم این مناطق شده‌است.

در دوره ساسانیان (۲۲۴–۶۵۱ میلادی)، کشاورزی به‌ویژه در مناطق گرمسیری گسترش یافت و نخلستان‌های خرما به‌عنوان بخش مهمی از اقتصاد زراعی ایران محسوب می‌شدند. سیستم‌های آبیاری پیشرفته‌ای مانند قنات که در این دوره توسعه یافتند، به رشد و گسترش نخلستان‌ها کمک شایانی کردند.

خرما در دوره اسلامی و قرون وسطی
با ورود اسلام به ایران، کشت خرما همچنان رونق داشت و حتی گسترش یافت. جغرافیدانان و مورخان اسلامی مانند ابن حوقل، اصطخری و مقدسی در سفرنامه‌های خود از نخلستان‌های گسترده در مناطق جنوبی ایران گزارش داده‌اند. در این دوره، خرما نه‌تنها به‌عنوان یک ماده غذایی، بلکه به‌عنوان یک کالای تجاری مهم در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح بود.

خرما در دوره صفویه تا قاجار
در دوره صفویه (۱۵۰۱–۱۷۳۶ میلادی)، بازرگانی خرما رونق بیشتری یافت و این محصول به کشورهای همسایه و حتی به شبه‌قاره هند صادر می‌شد. در دوره قاجار (۱۷۸۹–۱۹۲۵ میلادی)، با افزایش ارتباطات تجاری با اروپا، خرما به‌عنوان یکی از محصولات صادراتی مهم ایران شناخته می‌شد. گزارش‌های سیاحان اروپایی از نخلستان‌های وسیع در سواحل خلیج‌فارس و مناطق مرکزی ایران حکایت دارد.

خرما در ایران معاصر
در سده بیستم میلادی، با توسعه فنون جدید کشاورزی و آبیاری، کشت خرما در ایران مدرن‌تر شد. تأسیس مؤسسه تحقیقات خرما در دهه ۱۳۴۰ شمسی و ایجاد سازمان‌های تخصصی در زمینه تولید و صادرات خرما، به ارتقای کمی و کیفی این محصول انجامید. امروزه ایران یکی از سه تولیدکننده برتر خرما در جهان است و سالانه بیش از یک میلیون تن خرما تولید می‌کند.

مناطق اصلی کشت خرما در ایران

۱. استان خوزستان
– شهرستان‌های مهم: اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، شوشتر
– ارقام معروف: استعمران، برحی، زاهدی، دیری
– این استان با دارا بودن بیش از ۶ میلیون اصله نخل، مقام اول تولید خرما در ایران را دارد.

۲. استان سیستان و بلوچستان
– شهرستان‌های مهم: ایرانشهر، سراوان، نیک‌شهر، چابهار
– ارقام معروف: مضافتی، ربی، هلیله‌ای
– خرماهای این منطقه به‌ویژه رقم مضافتی، از مرغوبیت خاصی برخوردارند.

۳. استان کرمان
– شهرستان‌های مهم: بم، جیرفت، کهنوج، منوجان
– ارقام معروف: مضافتی، کلوته، هلیله‌ای
– شهرستان بم با نخلستان‌های تاریخی خود، یکی از قطب‌های اصلی تولید خرما در جهان محسوب می‌شود.

۴. استان هرمزگان
– شهرستان‌های مهم: میناب، قشم، بندرعباس
– ارقام معروف: پیارم، هلیله‌ای، خرمای شاهانی
– خرما پیارم این منطقه از گران‌ترین و مرغوب‌ترین انواع خرما در جهان است.

۵. استان بوشهر
– شهرستان‌های مهم: دشتستان، تنگستان، دشتی
– ارقام معروف: کبکاب، استعمران، زاهدی
– این استان به‌دلیل نزدیکی به خلیج‌فارس، شرایط مناسبی برای کشت خرما دارد.

۶. استان فارس
– شهرستان‌های مهم: لارستان، جهرم، فیروزآباد
– ارقام معروف: شاهانی، کبکاب، زاهدی
– نخلستان‌های این استان عمدتاً در مناطق جنوبی و گرمسیری متمرکز هستند.

۷. استان ایلام
– شهرستان‌های مهم: دهلران، مهران
– ارقام معروف: زاهدی، استعمران
– اگرچه این استان از نظر وسعت نخلستان‌ها کوچک‌تر است، اما کیفیت خرماهای آن قابل توجه است.

چالش‌ها و آینده کشت خرما در ایران
امروزه کشت خرما در ایران با چالش‌هایی مانند خشکسالی، کمبود منابع آبی، آفات و بیماری‌ها، و همچنین رقابت در بازارهای جهانی مواجه است. با این حال، با به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری، مدیریت علمی نخلستان‌ها و توسعه صنایع تبدیلی، آینده کشت خرما در ایران امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، خرما در طول تاریخ ایران، از باستان تا امروز، نه‌تنها یک محصول کشاورزی، بلکه بخشی از هویت فرهنگی و اقتصادی مناطق گرمسیری کشور بوده‌است. با وجود تغییرات اقلیمی و چالش‌های جدید، نخلستان‌های ایران همچنان به‌عنوان نمادی از پایداری و سازگاری با محیط‌های گرم و خشک، نقش مهمی در تأمین معیشت و اقتصاد مناطق جنوبی کشور ایفا می‌کنند. حفظ این میراث کهن و توسعه پایدار آن، نیازمند توجه جدی به تحقیقات علمی، مدیریت منابع و بازاریابی هوشمندانه در سطح جهانی است.

ادامه مطلب

دانستنی ها

پاسخ به معضل دیرینه ضایعات کشاورزی و غذایی

موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، با هدف واکاوی علل و ارائه راه‌حل‌های عملی برای معضل دیرپای «ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی»، نشست تخصصی را روز چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌کند.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: نشست تخصصی برای واکاوی چالش‌های مدیریت ضایعات کشاورزی و غذایی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، نشست تخصصی با عنوان «چالش‌های اجرایی و راهکارهای عملیاتی مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی» روز چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.
این نشست تخصصی که در چارچوب «همایش ملی مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی و غذا و ترویج فرهنگ مصرف درست» سازماندهی شده است، با هدف واکاوی عمیق موانع پیشِ رو و ارائه راه حل‌های کاربردی برای کاهش ضایعات در این حوزه حیاتی برگزار می‌گردد.

جزئیات برگزاری نشست:
زمان: چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۴، از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰
محل برگزاری: موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
شیوه برگزاری: حضوری و وبیناری

بر اساس این اطلاعیه، متخصصان، پژوهشگران، فعالان بخش کشاورزی و تمامی علاقه‌مندان به این موضوع می‌توانند به صورت حضوری در محل برگزاری نشست حاضر شده و یا از طریق بستر وبینار به صورت آنلاین در این رویداد مشارکت کنند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین حلقه‌های زنجیره تأمین امنیت غذایی کشور، نیازمند عزمی ملی و بهره‌گیری از دانش و فناوری روز است. انتظار می‌رود این نشست با ایجاد فضایی برای تبادل نظر بین صاحب‌نظران و مجریان، گامی مؤثر در جهت تدوین راهکارهای عملی و کاهش چالش‌های پیشِ رو بردارد.

 

ادامه مطلب

دانستنی ها

حفظ میراث ژنتیکی؛ اسب کاسپین، گنجینه‌ای در آستانه فراموشی

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: در گستره متنوع ذخایر ژنتیکی ایران، گونه‌های ارزشمندی وجود دارند که نه تنها از نظر زیست‌شناسی حائز اهمیت هستند، بلکه بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی این مرز و بوم محسوب می‌شوند. در این میان، اسب کاسپین به عنوان یکی از اصیل‌ترین و نادرترین نژادهای اسب در جهان، جایگاهی بی‌بدیل دارد. نژادی که با قدمتی بیش از پنج هزار سال، در نقش‌برجسته‌های تخت جمشید جاودانه شده و منشأ پیدایش اسب‌های خونگرم امروزی شناخته می‌شود.

متأسفانه این میراث ارزشمند ملی، به رغم شهرت جهانی، در داخل کشور با چالش‌های جدی مواجه است. کاهش جمعیت، محدودیت تنوع ژنتیکی و فقدان برنامه اقتصادی پایدار، بقای این نژاد منحصربه‌فرد را با تهدید روبرو ساخته است.

این گزارش که بر اساس بیانات دکتر هوشنگ دهقان‌زاده، معاون پژوهشی و رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان تهیه شده، به بررسی تاریخچه، اهمیت و اقدامات در دست اجرا برای حفظ و احیای این گنجینه ژنتیکی می‌پردازد. در ادامه، جزئیات علمی، چالش‌های پیش‌رو و راهکارهای نوین برای تضمین آینده اسب کاسپین را از زبان مباشر این پروژه ملی خواهیم شنید.

وی در ابتدای این گزارش با معرفی مسئولیت خود گفت: «به عنوان مسئول بخش تحقیقات علوم دامی، یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ما مدیریت مجتمع تحقیقات و آموزش حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین است که یک مجتمع کاملاً منحصربه‌فرد در سطح کشور محسوب می‌شود.»

دهقان‌زاده با اشاره به پیشینه تاریخی این نژاد ارزشمند افزود: «اسناد و شواهد تاریخی از جمله نقوش برجسته در تخت جمشید، نشان می‌دهد که اسب کاسپین با قدمتی بیش از ۵۰۰۰ سال، یکی از اجداد اصلی اسب‌های خونگرم امروزی است. تحقیقات پروفسور گاس کاتران از آمریکا نیز این موضوع را از نظر ژنتیکی تأیید کرده است.»

معاون پژوهش مرکز تحقیقات گیلان در ادامه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نژاد اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین ویژگی ظاهری اسب کاسپین، قد کوتاه آن است که آن را به استانداردی جهانی برای آموزش سوارکاری به کودکان و نوجوانان تبدیل کرده است.»

وی با بیان چالش‌های پیش‌روی حفظ این نژاد اظهار داشت: «متأسفانه تمامی اسب‌های کاسپین خارج از ایران، از نوادگان تعداد محدودی هستند که دهه‌ها پیش از کشور خارج شدند. این امر باعث کاهش شدید تنوع ژنتیکی و افزایش هم‌خونی در جمعیت جهانی آنان شده است.»

دهقان‌زاده در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات عملی صورت گرفته پرداخت و توضیح داد: «پس از انتقال گله اصلی از ایستگاه تحقیقاتی خوجیر به مجتمع فعلی در سال ۱۳۹۰، برنامه‌ریزی ما بر دو محور اصلی متمرکز شده است: اول، حفظ و توسعه گله تحت مدیریت با اجرای برنامه‌های دقیق اصلاح نژادی، و دوم، شناسایی و ثبت اسب‌های کاسپین در سراسر کشور که تاکنون منجر به میکروچیپ‌گذاری حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ رأس شده است.»

وی در ادامه پروژه‌های تحقیقاتی در دست اجرا را برشمرد و افزود: «پروژه‌های مهمی از قبیل “ثبت و پایش اسب کاسپین” و “بررسی پروفایل مولکولی با استفاده از نشانگرهای میکروساتلایت” در حال انجام است. هدف نهایی ما تدوین نخستین کتاب تبارنامه این نژاد ارزشمند است.»

این مقام مسئول در پایان با اشاره به ضرورت توسعه اقتصادی این نژاد، راهکار استراتژیک خود را اینگونه تشریح کرد: «برای خروج از چالش انقراض، باید توجیه اقتصادی ایجاد کنیم. با توجه به ممنوعیت‌های نسبی صادرات، ما پیشنهاد داده‌ایم که صادرات اسپرم و انتقال جنین در دستور کار قرار گیرد. یک طرح ملی نیز با همکاری نهادهای پژوهشی معتبر کشور پیشنهاد شده که امیدواریم با تأمین اعتبار، شاهد اجرایی شدن آن باشیم.»

وی در پایان تأکید کرد: «حفظ اسب کاسپین تنها یک وظیفه تحقیقاتی نیست، بلکه یک مسئولیت ملی برای نگهداری از میراث ژنتیکی و تاریخی کشورمان است.»

ادامه مطلب
تبلیغات

پرطرفدار

کلیه حقوق این پایگاه خبری متعلق به داوان‌نیوز است.