تجارت
حذف ارز چندنرخی، روند صادرات را بهبود میبخشد
اگرچه حذف ارز چندنرخی زمان تخصیص ارز را کاهش داده، اما نمایندگان بخش خصوصی هشدار میدهند که بدون یکسانسازی کامل نرخها و رفع موانع بانکی، رانت ارزی و آسیب به بدنه تجارت کشور ادامه خواهد یافت.

پایگاه خبری داوان نیوز: نائب رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با استقبال از روند اصلاحات ارزی دولت، حذف تدریجی ارز چندنرخی را خواستهای دیرینه از سوی بخش خصوصی خواند که به کوتاهتر شدن زمان دسترسی واردکنندگان به ارز منجر شده است.
به گزارش داوان نیوز، ندیر پورجم در گفتوگو با خبرنگاران، با اشاره به سیاستهای اصلاحی حوزه ارز در دولت چهاردهم، اظهار داشت: اگرچه حذف ارز چندنرخی موجب تسریع در تخصیص ارز و کاهش شکاف بین نرخ بازار مبادلهای و آزاد شده است، اما محدودیتهای بانکی در تأمین ارز، همچنان به قوت خود باقی است.
وی با تأکید بر اینکه رانت ناشی از تعدد نرخهای ارز به بدنه تجارت کشور آسیب میزند، افزود: حذف این رانت، همواره مطالبه بخش خصوصی بوده و میبایست سالها پیش محقق میشد. حرکت به سمت نظام تکنرخی، علاوه بر شفافیت، به رقابتیتر شدن فضای کسبوکار و بهبود فرآیند صادرات کمک شایانی خواهد کرد.
نائب رئیس کمیسیون گمرک در ادامه، خاطرنشان ساخت: تسهیل صادرات منافع ملی را تأمین میکند. برای رفع سردرگمی فعالان اقتصادی، ضروری است یکسانسازی کامل نرخ ارز در تمام سطوح به انجام برسد. تا زمانی که اصلاحات به صورت کامل اجرایی نشود، چالشهای پیش روی تجارت خارجی پابرجا خواهد ماند.
پورجم در پایان تصریح کرد: باید اجازه داد تا تجارت، مسیر آزاد و رقابتی خود را طی کند. حرکت به سوی ارز تکنرخی اگرچه با تأخیر آغاز شده، اما گامی ضروری برای سلامت اقتصاد و توسعه صادرات غیرنفتی محسوب میشود.

اصناف
ثبات قیمت زعفران؛ چشمانداز بازار در گرو رفع موانع تحمیلی
قیمت هر کیلو زعفران دسته به ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان و سوپر نگین به ۲۵۵ تا ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است؛ اما عضو شورای ملی زعفران میگوید که چشمانداز واقعی بازار منوط به رفع موانع صادراتی است و در صورت صادرات ۵۰۰ تنی سالانه، یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور محقق خواهد شد.

پایگاه خبری داواننیوز: عضو شورای ملی زعفران اعلام کرد: بازار در ثبات نسبی به سر میبرد، اما صادرات غیرمستقیم و قاچاق از طریق کشورهای ثالث، مانع اصلی تحقق درآمد یک میلیارد دلاری از محل صادرات ۵۰۰ تنی زعفران در سال جاری است.
به گزارش خبرنگار ما، علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران، از ثبات نسبی بازار زعفران در روزهای اخیر خبر داد و اعلام کرد که با وجود جهش قیمتی در ماههای گذشته، هماکنون بازار از آرامش نسبی برخوردار است.
وی با اشاره به چالشهای پیشروی صادرات زعفران خاطرنشان کرد: در حال حاضر صادرات عمدتاً از طریق کشورهای ثالث انجام میشود که این روند، با توجه به تقاضای بالای جهانی برای زعفران اصیل ایرانی، نیازمند تسریع در رفع موانع است تا بازارهای هدف بهطور مستقیم تأمین شوند.
حسینی در واکنش به موضوع قاچاق زعفران ایران از طریق افغانستان و عرضه آن با نام این کشور در بازارهای بینالمللی، این پدیده را موقتی ارزیابی کرد و افزود: کیفیت بینظیر زعفران ایران، جایگاه واقعی این محصول را در جهان تثبیت کرده است و هیچ کشوری توان رقابت با آن را ندارد. با رفع موانع، بهراحتی میتوانیم پاسخگوی نیاز جهانی باشیم.
عضو شورای ملی زعفران قیمت هر کیلو زعفران دسته را بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان و زعفران سوپر نگین را ۲۵۵ تا ۲۷۵ میلیون تومان اعلام کرد و وضعیت آینده بازار را منوط به رفع موانع تحمیلی و ایجاد آرامش در فضای اقتصادی دانست.
وی با اشاره به شرایط مساعد اقلیمی امسال، پیشبینی کرد که تولید زعفران با رشد چشمگیری همراه خواهد بود و افزود: با وجود سطح زیر کشت ۱۳۰ هزار هکتاری، قادریم تمامی نیاز دنیا به زعفران را با بهترین کیفیت تأمین کنیم، البته این مهم مستلزم رفع موانع صادراتی و برنامهریزی دقیق است.
حسینی درباره میزان دقیق افزایش تولید امسال اظهار داشت: با توجه به فاصله چندماهه تا برداشت، نمیتوان آمار قطعی ارائه داد، اما هرچه تولید بیشتر و موانع کمتر باشد، قطعاً سهم بیشتری از بازار جهانی در اختیار خواهیم داشت.
وی در پایان با تأکید بر ظرفیت بالای ارزآوری این محصول تصریح کرد: در صورت صادرات سالانه حداقل ۵۰۰ تن زعفران، میتوان به درآمدی بیش از یک میلیارد دلاری دست یافت، اما تحقق این هدف منوط به برداشتن موانع صادراتی و تسهیل فرآیندهای تجاری است.
تجارت
تشدید نظارت قرنطینهای بر محمولههای عبوری از خاک ایران
سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۵ تاکنون، ضوابط سختگیرانه قرنطینه بر ۵۲۰ هزار تن محموله ترانزیتی اعمال و ۳۰۵ مجوز برای ترانزیت کالاهای پرخطر صادر شده است.

پایگاه خبری داواننیوز: سازمان حفظ نباتات کشور از اعمال ضوابط سختگیرانه قرنطینهای بر بیش از نیم میلیون تن محموله ترانزیتی از ابتدای سال ۱۴۰۵ خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، سازمان حفظ نباتات کشور با هدف صیانت از سرمایههای گیاهی و جلوگیری از نفوذ آفات قرنطینهای، نظارت دقیقی را بر محمولههای عبوری از خاک ایران اعمال میکند.
بر اساس آمار ارائهشده از سوی این سازمان، از ابتدای سال جاری تاکنون، ضوابط سختگیرانه قرنطینهای بر ۵۲۰ هزار تن محموله ترانزیتی اعمال شده است. همچنین در همین مدت، ۳۰۵ مورد مجوز تخصصی برای ترانزیت کالاهای با ریسک بالا (پرخطر) صادر شده است.
کارشناسان معتقدند کنترل دقیق مرزها و مسیرهای ترانزیتی، سدی محکم در برابر ورود آفات مخرب به کشور محسوب میشود و نقش کلیدی در حفظ امنیت غذایی پایدار ایران ایفا میکند.
سازمان حفظ نباتات تأکید کرده است که این نظارتها بدون ایجاد اختلال در روند ترانزیت کالا و با اولویت حفاظت از بخش کشاورزی کشور ادامه خواهد یافت.
تجارت
رشد ۲۲ درصدی تجارت ایران و اوراسیا در اولین سال موافقتنامه تجارت آزاد
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در اولین سالگرد اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از رشد ۲۲ درصدی حجم تجارت دوجانبه خبر داد و با تأکید بر اتصال گمرکات و توسعه تبادل الکترونیکی، رفع موانع غیرتعرفهای را کلید دستیابی به ظرفیتهای بیشتر دانست.

پایگاه خبری داواننیوز: رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در اولین سالگرد اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از رشد ۲۲ درصدی حجم مبادلات خبر داد و بر لزوم رفع موانع غیرتعرفهای، توسعه تبادل اطلاعات الکترونیکی و نقش فعال سفرای کشورهای عضو تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار ما، نشست «اولین سالگرد اجراییسازی موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» با حضور سفرا و نمایندگان ارشد کشورهای عضو و ناظر برگزار شد. محمدعلی دهقاندهنوی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در این رویداد با اشاره به حضور سفرای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و نیز نمایندگان روسیه و ازبکستان، از تسلط آنها بر زبان فارسی بهعنوان نمادی از همگرایی منطقهای قدردانی کرد.
اولین تجربه جامع ایران در تجارت آزاد منطقهای
دهقاندهنوی با یادآوری تاریخ اجرای این سند مهم از ۲۵ اردیبهشتماه سال گذشته، تصریح کرد: این موافقتنامه اولین تجربه ایران در عرصه تجارت آزاد منطقهای است که تمامی مؤلفههای تجارت آزاد در آن لحاظ شده و همکاری دستگاههایی همچون گمرک، دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات، استاندارد و سازمان غذا و دارو، روانسازی فرآیندها را ممکن ساخته است.
اتصال گمرکات و توسعه تبادل الکترونیکی
معاون وزیر صمت با تأکید بر اهمیت زیرساختهای نوین گفت: اتصال گمرکات و توسعه زیرساختهای تبادل اطلاعات الکترونیکی، زمینه تجارت روانتر را فراهم کرده، هرچند برای ارتقای استانداردها و کاهش موانع غیرتعرفهای همچنان نیاز به کار داریم.
رشد ۲۲ درصدی تجارت؛ ظرفیتهای بیشتری در انتظار است
دهقاندهنوی با تقدیر از اتاق بازرگانی ایران و بخش خصوصی، به آمار رشد ۲۲ درصدی حجم تجارت بین ایران و اوراسیا در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با رفع موانع غیرتعرفهای، بهبود لجستیک، تسهیل مجوزها، توسعه تبادل الکترونیکی و افزایش تعامل تجار، ظرفیتهای تجاری بهمراتب بیشتری قابل دستیابی خواهد بود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان بر گسترش همکاریها از طریق برگزاری نمایشگاههای مشترک، اعزام هیأتهای تجاری، تبادل دانش و فناوری و ایجاد پلتفرمهای مشترک تأکید کرد و گفت: تمرکز بر این موضوعات میتواند به رشد اقتصادی، تولید و اشتغال در ایران و کشورهای عضو اتحادیه منجر شود. از همه طرفها میخواهیم با مشارکت فعال، مسیر موفقیتآمیز این موافقتنامه را ادامه دهند.
—
هشتگهای پیشنهادی سئو (برای استفاده در وبسایت و شبکههای اجتماعی):
#تجارت_آزاد_ایران_اوراسیا #موافقتنامه_اوراسیا #سازمان_توسعه_تجارت #دهقان_دهنوی #گمرک_الکترونیکی #رشد_صادرات_۱۴۰۴
پرونده ویژه4 هفته پیشهمگرایی پژوهش، پایش و حکمرانی در شبکه ملی گیاهپزشکی
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها2 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
اصناف4 هفته پیشنهادههای مرغداری ۵ برابر شد، تسهیلات ۵۰ همتی بلاتکلیف ماند
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان

























