با ما همراه باشید

رفاه و تامین اجتماعی

شلوغی جاده‌ها؛ لزوم ایمنی و لذت سفر بی‌خطر

منتشر شده

در

پایگاه خبری Da1news: امسال با عبور از روزهای سخت کرونایی پیش‌بینی می‌شود که با حجم بالایی از سفر نوروزی و ترافیک جاده‌ای مواجه باشیم و طبیعی است که مخاطرات سفر هم افزایش خواهد یافت؛ در همین راستا مسئولان ذیربط در این حوزه توصیه‌ها و هشدارهایی را صادر کرده‌اند.
ایمن سفر کردن و سلامت به مقصد رسیدن نتیجه و شیرینی یک سفر است اما هر چه ترددها، آن هم در یک بازه زمانی خاصی بیشتر شود، احتمال خطر و افزایش تصادفات رانندگی هم بیشتر است.
از اسفند سال ۹۸ که کرونا شیوع پیدا کرد؛ با توجه به اعمال محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، میزان سفرهای نوروزی نسبت به سال‌های قبل از آن، کاهش چشمگیر داشت و با اجرای شیوه‌نامه سفت و سخت در نوروز ۹۹ نیز شاهد کمترین سطح رفت و آمد و سفر در نوروز و حتی روز سیزده بدر بودیم اما در نوروز ۱۴۰۰ با وجود تاخت و تاز کرونا در کشور و اعمال محدودیت‌ها، سفرها افزایش یافت و به دنبال آن، مخاطرات سفر هم زیاد شد و جاده‌ها مملو از ترافیک و شهرهای گردشگری شلوغ شد و شاهد افزایش تصادفات رانندگی بودیم تا جایی که تلفات تصادفات نوروزی به ۹۲.۶ درصد رسید.
امسال با عبور از روزهای سخت کرونایی پیش‌بینی می‌شود که با حجم بالایی از سفر نوروزی و ترافیک جاده‌ای مواجه باشیم و طبیعی است که مخاطرات سفر هم افزایش خواهد یافت؛ در همین راستا هم مسئولان ذیربط در این حوزه توصیه‌ها و هشدارهایی را صادر کرده‌اند اما بیش از هر چیز رعایت قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی و توصیه‌های بهداشتی توسط مردم ضروری است و امیدواریم در سال جدید شاهد کمترین سطح تصادفات و حوادث باشیم.

نوروز ۱۴۰۰ به طور متوسط روزانه ۴۷.۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند
بنابر آمار اولیه، اعلام شده از سوی واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در روزهای پایانی فروردین ۱۴۰۰ در نوروز به طور متوسط روزانه ۴۷.۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با متوسط تلفات روزانه تصادفات در مدت مشابه سال قبل از آن (۱۳۹۹)، رشد ۸۴ درصدی داشته است.
سازمان پزشکی قانونی کشور در این گزارش تاکید کرده است، در ایام نوروز سال گذشته (۱۴۰۰) با وجود شرایط شیوع کرونا در کشور شاهد افزایش چشمگیر حجم سفرها و ترددهای بین شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بودیم و همین موضوع آمار تلفات حوادث رانندگی را با رشدی قابل توجه مواجه کرده است البته در آمار نهایی اعلام شده سازمان پزشکی قانونی که شامل فوتی‌های بستری شده در بیمارستان که بعدا فوت کردند، آمار فوتی‌های تصادفات نوروز سال گذشته به یکهزار و ۸۰ نفر رسید.

در نوروز سال گذشته هزارو ۱۴۶ نفر فوت کردند
بر اساس آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی در زمان سفرهای نوروزی (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱)، یکهزار و ۱۴۶ نفر از هموطنان به دلیل آسیب‌های ناشی از تصادفات فوت کردند و به پزشکی قانونی ارجاع داده شدند.
از بین فوتی‌های تصادفات در سفرهای نوروزی، ۸۴۴ نفر در جاده‌های برون شهری، ۲۳۶ نفر در جاده‌های درون شهری، ۵۹ نفر در جاده‌های روستایی و هفت نفر هم مربوط به حوادث خاص و راه‌های اختصاصی فوت کردند که نسبت به آمار نهایی اعلام شده سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱.۴ درصد رشد داشته است.

پیش‌بینی افزایش سفرها در نوروز
رئیس پلیس راهور فراجا هفتم اسفند ۱۴۰۱ در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی نوروز ۱۴۰۲ با اشاره به پیش‌بینی افزایش ترددها و مسافرت در نوروز گفت: باید تلاش کنیم آمار تصادفات و فوتی‌ها در سال جدید کاهش یابد.
سردار کمال هادیانفر اظهار داشت: نیروهای پلیس راهور در همه فصول و مناسبت‌ها در قالب طرح‌های مختلف برای ارائه بهترین خدمات و با ایثارگری فراوان در صحنه هستند.
وی با بیان اینکه ماموریت پلیس راهور ارائه خدمات شبانه روزی برای رفاه و سلامت جان مردم است و تعطیل بردار نیست، افزود: باید سعی کنیم سفری ایمن با کمترین حوادث را رقم بزنیم چون امسال هم پیش‌بینی می‌شود در ایام عید عده زیادی از مردم در سفر باشند.
به گفته سردار هادیانفر در نوروز ۱۴۰۱ در محورهای شمالی کشور ٨٠ درصد تصادفات منجر به مرگ عابر پیاده و موتور سوار شده است.

اگر همه سرنشینان خودرو در کشور از کمربند ایمنی استفاده کنند، حدود ٦٠ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد
رئیس پلیس راهور با تاکید بر رعایت مقررات راهنمایی رانندگی و نکات ایمنی توسط رانندگان گفت: اگر همه سرنشینان خودرو در کشور از کمربند ایمنی استفاده کنند، حدود ٦٠ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد.
وی افزود: در کشورهای توسعه یافته که موفقیتی در حوزه کاهش تصادفات داشتند، شاهد تبلیغات رسانه‌ای نیستیم اما قوانین به شدت بازدارنده و بسیار سنگین است. در برخی کشورها میزان جریمه رانندگی تا سه هزار یورو است و در برخی نیز باید خودرو راننده فروخته شود تا خسارت دولت پرداخت شود و راننده نیز سلب اجازه از رانندگی می‌شود.
نیمی از تصادفات حادثه‌ساز ساعت ١٦ تا ٢٠ رخ می‌دهد
رئیس پلیس راه فراجا با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این نهاد برای پیشگیری از مخاطرات سفرهای نوروزی گفت: ساعات فراوانی تصادفات بین ١٦ تا ٢٠ است که ٥٠ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.
سردار حسن مومنی در جلسه هماهنگی ستاد نوروزی پلیس راهور اظهارداشت: امسال بر اساس آمار پزشکی قانونی شاهد افزایش فوتی در طرح سفرهای نوروزی بودیم.
وی با تاکید بر اقدامات و برنامه‌ریزی‌های بیشتر برای کاهش تصادفات در نوروز پیش رو افزود: با توجه به ایام ماه مبارک رمضان، پیش‌بینی می‌شود که اوج سفر از ٢٤ اسفند امسال تا سوم فروردین ۱۴۰۲ باشد.
سردار مومنی تاکید کرد: روز شمار تردد نشان می‌دهد که افزایش حجم تردد بر کاهش تصادفات تاثیرگذار است.
وی توجه نکردن راننده به جلو با ٤٩ درصد آمار را بیشترین علت تصادفات در نوروز ۱۴۰۱ برشمرد و گفت: این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۰، ٣٠ درصد بوده است و انحراف به چپ با ۱۳ درصد، کنترل نکردن سرعت با ۱۲ درصد، عدم رعایت سرعت مجازبا ۱۲ درصد از دیگر علل تصادفات است.

محورهای بحرانی در نوروز ۱۴۰۱
رئیس پلیس فراجا افزود: محورهای بحرانی در نوروز ۱۴۰۱ شامل سیستان و بلوچستان تا زابل، خراسان جنوبی، سمنان، فارس و بوشهر بوده است که دارای تصادفات مهم بودند.
سردار مومنی با توجه به برنامه‌های سال گذشته آمار دقیق تری را اعلام کرده و گفت: افزایش آمار تصادفات در استان‌های سیستان ۹۳ درصد، ایلام ۴۰۰ درصد، همدان ۱۶۰ و کاهش تصادفات در استان‌های کرمان، قزوین، البرز را شاهد بودیم همچنین بیشترین جانباختگان در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان و اصفهان بوده است.
وی ادامه داد: در استان‌های چهارمحال و بختیاری، تهران، البرز و اردبیل کمترین آمار جانباختگان را شاهد بودیم و به موازات آن با افزایش تردد استان‌های بوشهر، گیلان، خوزستان، خراسان، خراسان شمالی را مشاهده کردیم. در نوروز سال ۱۴۰۱ در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین کاهش تردد را اعلام کردند.
مومنی گفت: در محورهای شمالی نیز شاهد افزایش تردد بودیم که در جاده چالوس ۱۹ درصد، محور هراز ۳۳ درصد، فیروز کوه ۷۶ درصد و قزوین رشت ۷۴ درصد افزایش تردد مشاهده شده است.
وی افزود: نکته قابل توجه این است که در مجموع ۱۰۰ هزار نفر کاهش تردد در محورهای چالوس و هراز را به علت سفرهای نوروزی به سمت جنوب کشور داشتیم.
سردار مومنی، اولویت انضباط ترافیکی و برخورد با سرعت‌های غیرمجاز را در دستور کار پلیس راهور اعلام کرد و گفت: شناسایی نقاط حادثه خیز، هوشیاری نیروهای امنیتی در همه دستگاه‌ها، نقش و حساسیت مسئولان در استانداری‌ها و ترافیکی استان‌ها در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد همچنین برپایی و توسعه ایستگاه‌های سلامت نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اطلاع رسانی به موقع شهروندان و مسافران از شرایط جوی و ترافیکی جاده‌ها از ضروریات این طرح است.
وی اعلام کرد: طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا ۱۴ فرودین ادامه دارد.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفاه و تامین اجتماعی

بیمه تکمیلی بازنشستگان نهایی شد

قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی با شرکت بیمه‌گر منتخب، با بهبود قابل‌توجه خدمات و پوشش هزینه‌ها، برای دو سال آینده به امضا رسید.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: در پی توافقی میان کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و شرکت بیمه‌گر منتخب، قرارداد بیمه تکمیلی این قشر نهایی و به امضا رسید.

به گزارش داوان نیوز، بر اساس این توافق، بسته بیمه تکمیلی سال جاری از نظر حجم خدمات، سطح پوشش و میزان جبران هزینه‌ها، افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته دارد.

در رویکردی مبتنی بر انعقاد قرارداد کیفی، منطقی و عادلانه، سهم بیمه تکمیلی برای هر بازنشسته مبلغ ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است. سهم سازمان تأمین اجتماعی از این مبلغ ۲۵۰ هزار تومان و مبلغ ۴۷۰ هزار تومان نیز از حقوق ماهیانه بازنشستگان کسر خواهد شد.

دوره اعتبار: این قرارداد از اول آذر ۱۴۰۳ تا پایان آبان ۱۴۰۵ اعتبار دارد.

پوشش هزینه‌های گذشته: به استناد این گزارش، بازنشستگانی که در روزهای اخیر و پیش از اجرای رسمی این قرارداد، هزینه‌های درمانی داشته‌اند، می‌توانند با ارائه مدارک مربوطه به شرکت بیمه‌گر، هزینه‌های خود را دریافت نمایند.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

ادامه مطلب

اسلایدر

فراخوانی برای اقدام: اولویت‌های سیاست غذایی در جهانی پرچالش

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: در آستانه پنجاهمین سالگرد تأسیس «موسسه بین‌المللی تحقیقات سیاست غذایی» (IFPRI)، گزارش جامع «سیاست غذایی جهانی ۲۰۲۵» منتشر شد. این گزارش که با نگاهی به پنج دهه گذشته تدوین شده، هشدار می‌دهد که سیستم‌های غذایی جهانی در مواجهه با تغییرات اقلیمی، نابرابری فزاینده و بحران سوءتغذیه در «نقطه عطف» تاریخی قرار گرفته‌اند. این سند با ترسیم یک نقشه راه بلندپروازانه، شش اولویت تحقیقاتی کلیدی را برای تضمین امنیت غذایی و پایداری سیاره زمین تا سال ۲۰۵۰ معرفی کرده و بر لزوم اتخاذ استراتژی‌های جسورانه و مبتنی بر شواهد برای تغذیه نسل‌های آینده تأکید می‌کند.

گزارش ناظم رامتین، سردبیر داوان نیوز؛ گزارش جدید IFPRI بازتابی از ۵۰ سال تجربه در حوزه غذا را منعکس می‌کند و بر نیاز مبرم به استراتژی‌های جسورانه و مبتنی بر شواهد برای مقابله با مهم‌ترین چالش‌های سیستم‌های غذایی امروز تأکید دارد. با تشدید تغییرات اقلیمی، نابرابری و سوءتغذیه، این گزارش شش اولویت تحقیقاتی را برای اطمینان از تغذیه مردم و کره زمین توسط سیستم‌های غذایی تا سال 2050 تعیین می‌کند.

موسسه بین‌المللی تحقیقات سیاست غذایی (IFPRI) به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس خود، گزارش سیاست غذایی جهانی 2025 با عنوان «سیاست غذایی – درس‌ها و اولویت‌ها برای جهانی در حال تغییر» را منتشر کرده است که تأملی جامع بر پنج دهه تکامل سیاست‌های غذایی و فراخوانی برای اقدام برای یک دستور کار تحقیقاتی است که نیازهای نسل بعدی را برآورده می‌کند.

این گزارش که به طور مشترک توسط یوهان سوینن، مدیر کل IFPRI، کریستوفر بارت، و استفن بی. و جنیس جی. اشلی، استاد اقتصاد کاربردی و مدیریت، دانشگاه کرنل و رئیس شورای استراتژی و برنامه IFPRI ویرایش شده است، نشان می‌دهد که چگونه سیستم‌های غذایی از زمان تأسیس IFPRI در سال ۱۹۷۵ – از روزهای اولیه انقلاب سبز تا چالش‌های پیچیده امروزی ناشی از تغییرات اقلیمی، افزایش نابرابری، گرسنگی مداوم و نوآوری سریع فناوری – به طور چشمگیری تغییر کرده‌اند.

این گزارش با بهره‌گیری از تحقیقات گسترده خود IFPRI و شرکای جهانی، ملی و محلی آن، تحلیلی بلندمدت از نقش سیاست در شکل‌دهی به سیستم‌های غذایی سالم‌تر، عادلانه‌تر، مقاوم‌تر و پایدارتر ارائه می‌دهد.

یوهان سوینن گفت: «این گزارش هم گذشته‌نگر و هم نقشه راه است. به گذشته نگاه می‌کند تا بفهمد چقدر پیشرفت کرده‌ایم و به آینده نگاه می‌کند تا اولویت‌های حیاتی برای تحقیقات سیاستی را برای کمک به پیمایش چالش‌های مبرم سیستم‌های غذایی امروز شناسایی کند.»

اسمحانه الوافی، مدیر عامل CGIAR، خاطرنشان کرد: «ما می‌دانیم که سیاست‌ها نقش مهمی در مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه دارند و نوآوری‌ها بدون یک محیط سیاستی توانمندساز نمی‌توانند گسترش یابند. در ۵۰ سال گذشته، IFPRI با شرکای خود در سراسر جهان همکاری نزدیکی داشته است تا شواهد حیاتی را ایجاد کند که به تصمیمات و چارچوب‌های سیاستی برای رسیدگی به این چالش‌ها کمک می‌کند و در عین حال مدیریت یکپارچه‌تری از سیستم‌های آب، انرژی، غذا و محیط زیست را تقویت می‌کند.»

از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۵: چشم‌اندازی در حال تغییر
در سال ۱۹۷۵، بیش از یک سوم جمعیت کشورهای در حال توسعه با گرسنگی مواجه بودند و سیاست‌های کشاورزی تحت سلطه مداخله دولت بود. در طول دهه‌ها، آزادسازی، جهانی شدن و نوآوری، چشم‌انداز کشاورزی و مواد غذایی را تغییر شکل داد – که منجر به دستاوردهای قابل توجهی در دسترسی به غذا و کاهش فقر شد، در حالی که توجه بیشتری به سیاست‌های مبارزه با تخریب محیط زیست و ترویج تغذیه بهتر نیز معطوف شد. قرن بیست و یکم موانع جدیدی مانند شوک‌های اقلیمی مکرر، افزایش درگیری‌ها، افزایش نابرابری و سوءتغذیه مداوم در تمام اشکال آن را به همراه داشته است – که همگی پیشرفت قبلی در کاهش گرسنگی و فقر را کند می‌کنند.

این گزارش نشان می‌دهد که چگونه IFPRI و جامعه گسترده‌تر تحقیقات سیاست‌گذاری با گسترش دامنه تحقیقات از تولید کشاورزی به زنجیره‌های ارزش کشاورزی و کل سیستم‌های غذایی، از جمله فرآیندهایی که بر تغذیه، غذا، سلامت، پایداری، توسعه جامعه و کشاورزی تأثیر می‌گذارند، به این تغییرات واکنش نشان داده‌اند – و اغلب آنها را پیش‌بینی کرده‌اند.

دستور کار تحقیقاتی سیاست‌گذاری غذا برای آینده
این گزارش با نگاهی به سال 2050، شش اولویت کلی را برای تحقیقات سیاست‌گذاری غذا مشخص می‌کند:

  • تقویت تاب‌آوری و شمول در سیستم‌های غذایی در همه جا، با توجه ویژه به مناطق آسیب‌پذیر و مناطق درگیر با جنگ و بلایا و گروه‌های آسیب‌پذیر.
  • بهبود رژیم‌های غذایی و تغذیه با پرداختن به علل ریشه‌ای محیط‌های غذایی فقیر و فراهم کردن انتخاب‌های سالم‌تر.
  • بهره‌گیری مسئولانه از فناوری‌های جدید، از جمله نوآوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، ضمن تضمین دسترسی و شمول عادلانه.
  • مشارکت بخش خصوصی برای گسترش سرمایه‌گذاری در نوآوری سیستم‌های غذایی، از تحقیق و توسعه گرفته تا زنجیره‌های ارزش پایدار.

بسیج و اصلاح هزینه‌های عمومی موجود، از جمله تغییر کاربری حمایت‌های کشاورزی برای همسو شدن با اهداف پایداری و تغذیه. تقویت تحقیقات و سیاست‌گذاری میان‌رشته‌ای، از بین بردن موانع بین کشاورزی، سلامت، محیط زیست و تجارت. این گزارش همچنین بر اهمیت ایجاد ظرفیت تحقیقاتی محلی و مشارکت برای حمایت از سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط تأکید می‌کند.

میراثی از تأثیرگذاری – و فراخوانی جدید برای اقدام
از زمان تأسیس، IFPRI در زمینه سیاست‌گذاری غذا پیشگام بوده و ابزارها، چارچوب‌ها و استراتژی‌های تجربی را برای اطلاع‌رسانی در تصمیم‌گیری‌های جهانی توسعه داده است. اما با توجه به اینکه جهان با چالش‌های رو به وخامت – از تغییرات اقلیمی و تنش‌های ژئوپلیتیکی گرفته تا محیط تجاری نامشخص و کاهش کمک‌های توسعه‌ای – روبرو است، نیاز به تحقیقات قوی و مرتبط با سیاست‌گذاری بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

کریس بارت گفت: “ما بار دیگر در نقطه عطفی قرار داریم. دهه‌های آینده به ایده‌های جسورانه، مشارکت‌های جدید و تحقیقات دقیق برای حمایت از تحول سیستم‌های غذایی که مردم و سیاره زمین را تغذیه می‌کنند، نیاز خواهد داشت.”

گزارش سیاست‌گذاری جهانی غذا در سال 2025 از محققان، سیاست‌گذاران و متخصصان توسعه دعوت می‌کند تا با یافته‌های آن تعامل داشته باشند و در یک دستور کار مشترک برای تغییر همکاری کنند.

ادامه مطلب

اسلایدر

کشاورزی در گرداب هزینه‌ها؛ از گرانی کود تا ناپایداری سود

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: کشاورزی، این بخش حیاتی کشور، امروزه در میان میدان فشاری چندجانبه گرفتار آمده است که بقا و سودآوری آن را به چالشی جدی تبدیل کرده است. از یک سو، سرکشی قیمت نهاده‌های اساسی تولید مانند کود، سم و بذر، همراه با افزایش هزینه خدمات، سود حاصل از دسترنج کشاورزان را به طور سیستماتیک تحلیل برده و آنان را در تنگنای مالی بی‌سابقه‌ای قرار داده است. از سوی دیگر، معادله «هزینه-فایده» در تولیدات کشاورزی به هم خورده است؛ به طوری که افزایش نجومی هزینه‌ها، با درآمد حاصل از فروش محصولات تناسبی ندارد و انگیزه برای ادامه کار را در بین زنجیره تولیدکنندگان کاهش می‌دهد. این شرایط، تنها یک بحران اقتصادی برای کشاورزان نیست، بلکه تهدیدی مستقیم برای خودکفایی و امنیت غذایی ملی به شمار می‌رود.

گزارش حاضر با درک این ضرورت، به واکاوی ریشه‌های این بحران، تبیین اثرات آن بر اقتصاد تولیدکنندگان کشاورزی و در نهایت، ارائه راه‌کارهای عملی و راهبردی برای برون‌رفت از این وضعیت می‌پردازد.

بخش کشاورزی ایران در حال حاضر با چالش‌های شدیدی به دلیل افزایش هزینه‌های نهاده و ناکارآمدی‌های ساختاری مواجه است. در زیر چالش‌های اصلی و راه‌حل‌های پیشنهادی برای خروج از این بحران را خلاصه می‌کند.

هزینه و تأمین نهاده:
مشکلات کلیدی/ افزایش شدید قیمت کود؛ اختلال در زنجیره تأمین؛ هزینه بالای بذر و سموم.
راهکارهای پیشنهادی/ حمایت از تولید داخلی نهاده‌ها؛ سیاست‌گذاری شفاف و حمایتی دولت؛ اعطای تسهیلات مالی و توسعه بیمه جامع.

مدیریت منابع
مشکلات کلیدی/ کم‌آبی شدید؛ فرسایش و تخریب خاک.
راهکارهای پیشنهادی/ گسترش سیستم‌های آبیاری مدرن (قطره‌ای و بارانی); تغییر الگوی کشت به گونه‌های مقاوم به خشکی؛ ترویج کشت محصولات پوششی و تناوب زراعی.

بهره‌وری و فناوری
مشکلات کلیدی/ بهره‌وری پایین به دلیل روش‌های سنتی؛ ضایعات بالا پس از برداشت؛ کمبود ماشین‌آلات و بذرهای مدرن.
راهکارهای پیشنهادی/توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای؛ تسهیل دسترسی به ماشین‌آلات مدرن و بذرهای مقاوم؛ ایجاد زنجیره سرد و پلتفرم‌های بازاریابی آنلاین.

بحران افزایش هزینه نهاده‌ها
فوری‌ترین فشار بر کشاورزان، افزایش بی‌سابقه قیمت نهاده‌های اساسی به‌ویژه کودهای شیمیایی است.

صعود قیمت کود: گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت هر کیسه کود شیمیایی یارانه‌ای از ۳۹۵ هزار تومان به ۶۸۷ هزار تومان است، در حالی که قیمت همین کود در بازار آزاد از ۱.۴ میلیون تومان عبور کرده است. گزارش دیگری از افزایش ۷۴ درصدی قیمت کود اوره در یک سال حکایت دارد.
علل ساختاری: این افزایش قیمت تصادفی نیست و ریشه در سیاست‌های بودجه‌ای و مکانیسم‌های ارزی دارد. از عوامل کلیدی می‌توان به افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت گاز خوراک کارخانجات پتروشیمی و افزایش نرخ ارز رسمی مورد استفاده در بودجه اشاره کرد. افزون بر این، فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا که قیمت مواد اولیه داخلی را به بازار جهانی گره می‌زند، باعث می‌شود حتی کودهای تولید داخل نیز با قیمت‌هایی نزدیک به قیمت‌های جهانی به کشاورزان فروخته شود.
اختلال در تأمین: فراتر از قیمت، تنگناهای تأمین نیز یک مسئله بحرانی بوده است. برای مثال، توقف عرضه گاز به واحدهای تولید کود در زمستان منجر به توقف کامل تولید شد و کشاورزان را در فصل حیاتی کشت اواخر زمستان و اوایل بهار بدون کود رها کرد.

 تأثیر بر سودآوری و تولید کشاورزان
این فشارها چرخه معیوبی ایجاد کرده که سودآوری و پایداری کسب‌وکارهای کشاورزی را به شدت تضعیف می‌کند.

فشردگی حاشیه سود: افزایش شدید هزینه‌های تولید، در کنار مسائلی مانند تأخیر در پرداخت بهای محصولات (مثلاً دولت کمتر از نصف بدهی خود به کشاورزان گندم را پرداخت کرده است)، کشاورزان را در تنگنای مالی شدیدی قرار داده است. وقتی هزینه نهاده دوچندان می‌شود اما درآمد ثابت می‌ماند یا با تأخیر مواجه می‌شود، انگیزه و توانایی کشاورزان برای سرمایه‌گذاری در زمین‌هایشان به شدت کاهش می‌یابد.
بهره‌وری پایین: یک چالش اساسی، بهره‌وری پایین بخش کشاورزی است. این امر عمدتاً به شکاف دانشی قابل توجه و استفاده از روش‌های سنتی به جای علم و فناوری مدرن نسبت داده می‌شود. درآمد پایین کشاورزان مانع از به کارگیری متخصصان یا adoption فناوری‌های جدید می‌شود و چرخه عقب‌ماندگی را تداوم می‌بخشد. این ناکارآمدی باعث می‌شود کشور به عملکرد مطلوب در هر هکتار دست نیابد و بازده اقتصادی سرمایه‌گذاری کشاورزان بدتر شود.

راه‌های برون‌رفت از بحران
برای مقابله با این بحران چندوجهی، ترکیبی از مداخله فوری دولت و برنامه‌ریزی بلندمدت راهبردی لازم است.

اقدام فوری دولت: دولت فوریت وضعیت را پذیرفته و اعلام کرده که مهار افزایش هزینه نهاده‌ها یک «اولویت فوری» است. این امر مستلزم سیاست‌های شفاف و اقدامات قاطع برای تثبیت بازار و اطمینان از تأمین به موقع نهاده‌ها است.
گذار به کشاورزی مدرن: نیاز مبرمی برای دوری از روش‌های سنتی وجود دارد.
دانش و فناوری: مهمترین عامل برای پیشرفت، غلبه بر کمبود دانش و فناوری است. این امر از طریق تقویت نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش آموزش‌های فنی به کشاورزان قابل دستیابی است.
بهبود راندمان آب: با توجه به بحران آب، ترویج و تأمین مالی سیستم‌های آبیاری مدرن مانند آبیاری قطره‌ای و بارانی یک ضرورت انکارناپذیر است.
تقویت زیرساخت‌های حمایتی:
حمایت مالی: ایجاد صندوق‌های حمایتی و ارائه بیمه جامع برای کاهش ریسک‌های مرتبط با خشکسالی و نوسانات بازار می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش را جذب کند.
زنجیره تأمین و بازاریابی: کاهش ضایعات از طریق توسعه زنجیره سرد و ایجاد پلتفرم‌های آنلاین برای فروش محصولات می‌تواند به افزایش درآمد نهایی کشاورزان کمک کند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، بحران کنونی اگرچه شدید است، می‌تواند نقطه عطفی برای تحولی اساسی در کشاورزی ایران باشد. این مسیر نیازمند همکاری جدی بین دولت، مجلس، بخش خصوصی و خود کشاورزان است. با اولویت‌دادن به معیشت کشاورزان و حرکت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان و کم‌مصرف، می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد و به سمت تولید پایدار و امنیت غذایی کشور حرکت کرد.

ادامه مطلب
تبلیغات

پرطرفدار

کلیه حقوق این پایگاه خبری متعلق به داوان‌نیوز است.