با ما همراه باشید

آب و انرژی

نیازی شهرکی خبر داد: توسعه آبیاری زیرسطحی در دستور کار جدی ما قرار دارد

منتشر شده

در

پایگاه خبری DA1news: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از دستور رئیس‌جمهور برای توسعه آبیاری زیرسطحی در کشور خبر داد و گفت: با آبیاری زیرسطحی راندمان آبیاری در کشاورزی تا دو برابر افزایش می‌یابد، بنابراین توسعه این شیوه آبیاری در دستور کار جدی ما قرار دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی  بیان کرد: اجرای آبیاری زیرسطحی را چندین سال است که در کشور آغاز کرده‌ایم و آخرین روشی که در آبیاری نوین مد نظر ماست، همین شیوه آبیاری زیرسطحی است.

وی افزود: با آبیاری زیرسطحی راندمان آبیاری در کشاورزی را حتی تا دو برابر هم می‌توان افزایش داد، در این شیوه بحث ازن‌دهی مطرح است که میزان جذب نیترات، پتاسیم و فسفات خاک چند برابر می‌‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: توسعه آبیاری زیرسطحی در دستور کار جدی ما قرار دارد، این روش مدیریت‌طلب است و مقداری هم هزینه‌های آن در هکتار نسبت به سایر روش‌ها بالاتر است.

به گفته وی، در حال حاضر یک پروژه ۱۲۰ هکتاری آبیاری زیرسطحی در نیشکر کارون اجرا کرده‌ایم و این پروژه در مراحل انتهایی کار و تحویل قرار دارد. همچنین یک پروژه ۱۰۰ هکتاری در پارس‌آباد مغان را پیگیری می‌کنیم و یک پروژه ۵۰ هکتاری نیز در خراسان اجرا شده است.

نیازی بیان کرد: با آبیاری زیرسطحی تبخیر و نفوذ به لایه‌های پایین‌دست گیاه حذف و با این شیوه کل آب در اختیار ریشه گیاه قرار داده می‌شود.

بخش آب و خاک در انتظار ابلاغ ردیف‌های فرعی بودجه

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ردیف‌های عمومی بودجه آب و خاک ۶ درصد کاهش یافته است، گفت: بحث اصلی بر سر دو ردیف اعتباری است که سال قبل علاوه بر ردیف‌های عمومی داشتیم. در سال گذشته برای قنوات حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت ابلاغ شد و برای بقیه پروژه‌ها از محل‌های دیگر ابلاغ‌هایی داشتیم که امسال وجود ندارد.

وی افزود: بدین ترتیب رقم بودجه ابلاغی حوزه آب و خاک از هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی سال گذشته، به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که امیدواریم در آینده ردیف‌های متفرقه به ما ابلاغ شود، تا با ابلاغ این ردیف‌های متفرقه، شاید میزان اعتبارات معادل سال گذشته شود و اگر این مهم انجام نگیرد، باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود.

نیازی یادآور شد: سال گذشته نزدیک به دو هزار میلیارد تومان اعتبار از محل ردیف‌های متفرقه به حوزه آب و خاک ابلاغ شد.

وی درباره تاثیر کاهش اعتبارات بر پروژه‌های آب و خاک بیان کرد:عملیات آب و خاک بر اساس منابع اعتباری و بودجه تخصیص یافته اجرا می‌شود.

برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف سند بهره‌وری بخش کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به افزایش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: امسال فهرست بهای ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است و این بدین معناست که اجرای خدمات در حوزه آب و خاک ۴۰ درصد گران‌تر تمام می‌شود و حتی اگر همان اعتبارات سال گذشته را در اختیار قرار دهند، کارکردمان کاهش خواهد داشت.

به گفته وی، امسال هنوز تخصیص اعتباری نداشته‌ایم و به محض تخصیص، عملیات اجرایی را شروع می‌کنیم.

نیازی با اشاره به مباحث مرتبط با تغییر اقلیم، پدیده خشکسالی و تبدیل بارش برف به باران و تغییر پراکنش بارندگی، اعلام کرد: این پدیده‌ها سبب شده است که منابع آبی در اختیار بخش کشاورزی خیلی کم شود.

وی با بیان این که با توجه به کاهش منابع آبی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال گذشته سند بهره‌وری بخش کشاورزی را ابلاغ کرده است، تصریح کرد: در این سند گفته شده که تا سال ۱۴۱۱ باید مصرف آب در کشور به ۵۱ میلیارد مترمکعب؛ بهره‌وری آب از ۱.۷ کیلوگرم به ۲.۷ کیلوگرم؛ و پوشش سامانه‌های نوین آبیاری به ۶ میلیون هکتار رسانده شود؛ همچنین براساس این سند بالادستی باید میزان خاک‌هایی که دارای مواد آلی زیر یک درصد هستند به نصف تقلیل پیدا کند و کربن آلی خاک ارتقا یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ابلاغ این سند توسط رئیس جمهور یادآور شد: باید برای دستیابی به اهداف سند تدوین شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌ریزی کنیم. بخشی از این اهداف مربوط به کاهش مصرف آب و رساندن حجم مصرف به ۵۱ میلیارد متر مکعب است که برای دستیابی به این هدف، در محورهای مختلف باید برنامه‌ریزی شود.

وی اضافه کرد: یک‌سوم بهره‌وری آب در حوزه آب و خاک مربوط به اجرای عملیات آب و خاک؛ به‌نژادی و به‌زراعی و سایر موراد مثل مکانیزاسیون و مبارزه با آفات و غیره است.

رساندن راندمان آبیاری به ۶۰ درصد

نیازی میزان راندمان آبیاری در کشور را حدود ۴۶ درصد اعلام کرد و افزود: براساس سند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این میزان آبیاری را ارتقا داده و در افق تعریف شده به ۶۰ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: وقتی درباره راندمان آبیاری صحبت می‌کنیم باید یکسری اقدامات انجام دهیم تا آب به‌صورت مستقیم در اختیار ریشه قرار گیرد. زیرا فقط بخشی از آبی که در آبیاری استفاده می‌شود در اختیار ریشه قرار می‌گیرد و مابقی یا تبخیر می‌شود یا نفوذ می‌کند و به اعماق زمین می‌رود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابراین باید نفوذ و تبخیر را به حداقل برسانیم، این اتفاق در سه مرحله رخ می‌دهد. یک مرحله در بحث تامین و انتقال است. آب توسط سدها تامین و به وسیله کانال‌های اصلی وزارت نیرو انتقال انجام می‌شود، در این مرحله تبخیر داریم و بهبود راندمان را باید در اینجا دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: مرحله بعد مربوط به توزیع است. یعنی وقتی آب از وزارت نیرو تحویل گرفته شده و در مزارع توزیع می‌شود، توسط کانال بتنی و لوله این توزیع انجام می‌شود. برای بهبود بهره‌وری باید کانال‌های خاکی را تبدیل به بتنی کنیم یا کانال‌ها را پوششی کنیم؛ اگر امکانش باشد انتقال آب باید با لوله انجام شود که نفوذ را به صفر برسانیم.

این مقام مسوول ادامه داد: مسئله بعدی بهره‌وری در داخل مزرعه است، یعنی ما در داخل مزرعه چگونه آبیاری کنیم که بهترین راندمان را داخل مزرعه داشته باشیم که اصطلاحا راندمان کاربرد نامیده می‌شود. در این راستا چند کار در حوزه آب و خاک تعریف کردیم، یکی اجرای سامانه آبیاری تحت فشار و شبکه‌ها است.

نیازی با بیان این که در جاهایی که امکان اجرای آبیاری نوین نداریم، شبکه روباز اجرا می‌کنیم، گفت: در شبکه روباز تسطیح اراضی، اجرای کانال بتنی، اجرای زهکش، ساخت جاده بین مزارع انجام می‌شود، اصطلاحا در مزارع تجهیز و نوسازی و اجرای شبکه‌ها را انجام می‌دهیم.

به گفته وی، تامین آب موضوع دیگر در حوزه کاری ماست، امکان توسعه زیادی در کشور در رابطه با تامین آب نداریم اما در بیشتر جاهایی که تخصیص منابع از وزارت نیرو می‌گیریم، در حوزه تامین آب فعال می‌شویم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و یا بحث آب‌بندان‌ها در شمال کشور، اجرای هوتک‌ها و بندسارها در منطقه جنوب کشور شامل خراسان جنوبی، سیستان و بلوجستان و بخشی از هرمزگان پروژه‌هایی است که در این رابطه تعریف می‌شود و بر اساس میزان تخصیصی که می‌گیریم، این پروژه‌ها را اجرا می‌کنیم.

وی وضعیت آبیاری تحت فشار در کشور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: از هشت میلیون هکتاری اراضی آبی کشور، در سطح دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار از سال ۷۰ به بعد اجرا شده، که دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن توسط کمک‌های دولتی در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به کشاورز و ۳۰۰ هزار هکتار نیز توسط خود مردم انجام شده است.

افزایش راندمان با آبیاری هوشمند

نیازی با اشاره به برنامه‌های تدوین شده در قالب برنامه هفتم توسعه گفت: در حال اجرای آبیاری هوشمند در مزارع هستیم، هم‌اکنون در ۲۷ مزرعه در کل کشور و در ۱۶ استان در حال اجرای این طرح هستیم. هدف از اجرای طرح در این مزارع استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان است، مجریان ما در این طرح‌ها شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که در زمینه راندمان آبیاری کار می‌کنند.

به گفته وی، طرح‌های متعددی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در خصوص آبیاری هوشمند انجام می‌شود که به زودی این طرح‌ها را عمومی کرده و آبیاری هوشمند را ترویج خواهیم کرد، زیرا با اجرای این شیوه ۱۰ تا ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به نقش خاک در مصرف آب بیان کرد: برخی خاک‌ها سبک و برخی آبرفتی هستند و نیاز و نفوذ آب در آن متفاوت است. نشت آب، رطوبت خاک و تمام این موارد تعیین می‌کند که چگونه مزرعه را آبیاری کنیم. در برخی موارد اقلیم، سرعت باد، دمای هوا، میزان رطوبت هوا و … از جمله عواملی هستند که نیاز آبی گیاه را تعیین می‌کنند، همه این موارد توسط سنجنده‌های داخل خاک و محیط بیرون در یک سیستم اتوماسیون بررسی می‌شود.

آب و انرژی

مدیریت بحران در صنعت آبیاری؛ نشست‌های وزارت جهاد با ۳۰۰ تولیدکننده

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از افزایش بیش از دو برابری قیمت مواد پلیمری به دلیل آسیب به واحدهای پتروشیمی در جنگ تحمیلی اخیر خبر داد و گفت که این امر فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان لوازم آبیاری، دولت و کشاورزان وارد کرده است. با این حال، وی با اشاره به خودکفایی ۹۸ درصدی کشور، هرگونه نگرانی عمده‌ای را در تأمین نیاز پروژه‌های آب و خاک رد کرد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: جهش دو برابری قیمت مواد پلیمری و آسیب به برخی کارخانجات داخلی، تولیدکنندگان لوازم آبیاری را تحت فشار قرار داده است اما معاون وزیر جهادکشاورزی با تأکید بر ظرفیت دو برابری تولید نسبت به نیاز کشور و خودکفایی ۹۸ درصدی، از پیگیری مجوز واردات مواد اولیه برای عبور از بحران خبر داد.

به گزارش داوان‌نیوز، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، امروز با اشاره به تأثیر تحولات اخیر بر صنعت آبیاری کشور، اظهار داشت که آسیب به برخی واحدهای پتروشیمی در جریان جنگ تحمیلی، منجر به جهش بیش از دو برابری قیمت مواد پلیمری شده است. وی تأکید کرد که این معضل، فشار مضاعفی را هم بر بودجه دولت در اجرای پروژه‌ها و هم بر هزینه‌های کشاورزان تحمیل کرده است.

نیازی شهرکی در ادامه به آسیب‌های فیزیکی وارد شده به برخی کارخانجات داخلی اشاره کرد و گفت: علاوه بر محدودیت‌های عرضه در بازار، آسیب دیدن تعدادی از واحدهای تولیدی داخلی نیز روند تولید را با اختلال مواجه کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰۰ تولیدکننده لوله و اتصالات پلیمری در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: نشست‌های مستمری با انجمن‌های مرتبط برگزار شده و در حال پیگیری هستیم تا با صدور مجوزهای لازم، نسبت به واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات اقدام کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که با بازگشت آرامش به بازار، تولیدکنندگان بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، قیمت نهایی محصولات را به ثبات برسانند.

تأمین نیاز کشور؛ حتی با ۵۰ درصد ظرفیت

بخش کلیدی سخنان نیازی شهرکی به وضعیت تأمین تجهیزات پروژه‌های آب و خاک اختصاص داشت. وی با تأکید بر اینکه ظرفیت اسمی کارخانجات تولید لوله‌های پلی‌اتیلن در کشور دو برابر نیاز داخلی است، تصریح کرد: حتی با فعالیت ۵۰ درصدی این واحدها، نیاز کشور تأمین می‌شود. در شرایط کنونی با بهره‌گیری از ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت تولید داخلی، نگرانی عمده‌ای برای تأمین نیازهای بخش آب و خاک نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد که بخشی از تولیدکنندگان به دلیل نوسان قیمتی در بازار، با ظرفیت حداکثری فعالیت نمی‌کنند و منتظر ایجاد ثبات و تعادل قیمت هستند.

خودکفایی ۹۸ درصدی و ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری

نیازی شهرکی در بخش دیگری از این گزارش، خودکفایی ۹۸ درصدی کشور در تولید ادوات و تجهیزات آبیاری را یک دستاورد مهم خواند و گفت: به دلیل اتکا به توان تولید داخل و موجودی انبارها، محاصره دریایی هیچ خللی در تأمین نیازهای این حوزه ایجاد نکرده است. وابستگی اصلی ما به مواد پلیمری بود که اکنون در داخل تولید می‌شود.

وی با افتخار از صادرات محصولات ایرانی به ۱۸ کشور جهان از جمله برخی کشورهای اروپایی خبر داد و افزود: این صادرات سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان، با اشاره به وابستگی بسیار محدود کشور به برخی گیربکس‌ها و موتورهای خاص (کمتر از یک درصد)، گفت: امکان تأمین این اقلام از مسیر کشورهای همسایه شمالی و غربی وجود دارد. تاکنون گزارشی مبنی بر نگرانی تولیدکنندگان بابت اخلال در واردات قطعات دریافت نشده است و تولیدکنندگان با تکیه بر موجودی انبارها و ظرفیت‌های داخلی، توانسته‌اند تقاضای بازار را پوشش دهند.

ادامه مطلب

آب و انرژی

حکمرانی آب «مردود» اعلام شد؛ نشست بحرانی آب و برق در مجلس

وزیر نیرو در نشست با کمیسیون کشاورزی مجلس، ضمن دفاع از عملکرد دولت با اعلام افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت برق کشور، در برابر اتهامات نمایندگان درباره «خیانت در سدسازی آمل»، توقف ۵ ساله لایحه آبخیزداری و بی توجهی به کشاورزان پُردرآمد بی‌درآمد پاسخ گفت و قول پیگیری ویژه این پرونده‌ها را داد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با گلایه از «مردود شدن وزارت نیرو در حکمرانی آب»، نسبت به استانی کردن حوضه‌های آبریز به عنوان «سم مهلکی» که کشور را به سوی «جنگ آب» سوق می‌دهد، هشدار دادند و وزیر نیرو را موظف به پاسخگویی درباره بلاتکلیفی سدها از سال ۶۹ تاکنون و قطعی برق تابستانی کردند.

به گزارش خبرنگار ما، نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با حضور «عباس علی‌آبادی» وزیر نیرو و معاونان وی، به منظور بررسی چالش‌های بحرانی حوزه آب و برق در بخش کشاورزی برگزار شد. در این جلسه، نمایندگان با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در پروژه‌های آبی، خواستار اقدام فوری برای حل مشکلات معیشتی کشاورزان و تأمین زیرساخت‌ها شدند.

اتهام «خیانت به کشاورزان» در پی رها شدن سد ۲۵ ساله

«رضا حاجی‌پور»، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، با انتقاد تند از وضعیت پروژه‌های سدسازی در شهرستان آمل، گفت: سد پس از ۲۵ سال، تنها ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملاً رها شده است. متأسفانه به جای تکمیل این سد، بر اساس مشاوره‌های غلط به دنبال احداث تونل برای کنترل نشتی سد لار هستند. این رویکرد، خیانت به کشاورزانی است که سه سال است در انتظار دریافت پروانه بهره‌برداری آب به سر می‌برند.

آبرسانی با تانکر در شوشتر؛ غیرقابل قبول خوانده شد

«سید محمد سادات ابراهیمی»، عضو کمیسیون، با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به شوشتر، اظهار داشت: پذیرفتنی نیست که در مرکز شهرها و روستاها همچنان با تانکر آبرسانی شود. زیرساخت‌های سد گتوند پس از سال‌ها از بین رفته و توسعه فاز دوم این سد برای حیات منطقه یک ضرورت انکارناپذیر است.

هشدار «جنگ آب» در صورت استانی کردن حوضه‌های آبریز

«حامد یزدیان»، عضو هیئت رئیسه کمیسیون، با نگاهی کلان به مقوله آب، وزارت نیرو را در حوزه حکمرانی آب «مردود» ارزیابی کرد و گفت: حکمرانی آب یک پروژه عمرانی نیست، بلکه مقوله‌ای اجتماعی و سیاسی است. طرح استانی کردن مدیریت حوزه‌های آبریز، سم مهلکی است که کشور را به سمت “جنگ آب” و تقابل فرمانداران و مردم مناطق بالادست و پایین‌دست سوق خواهد داد.

خروج ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب از سمیرم؛ سدی از سال ۶۹ بلاتکلیف

«رحیم کریمی»، نماینده سمیرم، با اشاره به خروج سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از این شهرستان، گفت: مردم سمیرم تشنه‌اند و سد شهید از سال ۱۳۶۹ تاکنون بلاتکلیف مانده است. همچنین کشاورزان باغات دنای علیا علیرغم نداشتن درآمد، بالاترین مبلغ آب‌بها را پرداخت می‌کنند. وی خواستار دائمی شدن مجوزهای پمپاژ موقت و پرداخت حقوق معوقه کارکنان شرکت میراب شد.

انتقاد از اصرار بر استفاده از پساب به جای آب خام

«هوشنگ هادیان‌پور»، نماینده شازند، با انتقاد از تخصیص نیافتن ۳۰ لیتر آب وعده‌داده‌شده به شهرک صنایع کشاورزی، تصریح کرد: چرا برخلاف وعده‌ها، همچنان بر استفاده از پساب اصرار می‌شود؟ همچنین بروکراسی اداری در پرونده‌های حفر چاه به جای قنات، دو سال است که متوقف مانده است.

نگرانی از قطعی برق در تابستان و کیفیت آب در یزد و کرمان

«بهشید برخوردار»، نماینده زرتشتیان و عضو کمیسیون، ضمن تقدیر از زحمات وزارت نیرو، بر لزوم ارتقای کیفیت آب در روستاهای یزد و کرمان تأکید کرد و نسبت به نگرانی شدید مردم از احتمال قطعی برق در فصل گرما هشدار داد.

اتهام «ترک فعل» در پرداخت خسارت سیل

«جهانبخش قلاوند»، نماینده اندیمشک، با انتقاد از عدم لایروبی رودخانه‌ها که به خسارات سنگین سیل فروردین ماه انجامید، گفت: وزارت نیرو در پرداخت خسارات به مردم ترک فعل کرده است. شبکه ۷۰۰ کیلومتری فرسوده و وضعیت صفر فاضلاب در اندیمشک غیرقابل تحمل است.

تأکید بر عدم تعدیل نیرو با فشار بر واحدهای تولیدی

«احد آزادی‌خواه»، نماینده ملایر، ضمن تمجید از اقدام سریع توانیر در وصل مجدد برق پس از حوادث اخیر، هشدار داد: نباید با فشار بر واحدهای تولیدی برای کاهش مصرف برق، شاهد تعدیل نیرو و بیکاری کارگران باشیم.

انتقاد از توقف ۵ ساله لایحه آبخیزداری

«علیرضا عباسی»، نایب رئیس کمیسیون، با انتقاد از توقف پنج ساله لایحه آبخیزداری در دولت، گفت: برای گندمی که ۳۰ سانتیمتر ریشه دارد، مجوز آب می‌خواهند! این نگاه با امنیت غذایی در تضاد است. وزارت نیرو باید تخصیص حجمی آب را طبق برنامه هفتم توسعه اجرایی کند.

جمع‌بندی رئیس کمیسیون: اولویت مطلق برق چاه‌های کشاورزی

«محمدجواد عسکری»، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در جمع‌بندی این نشست، معاونان وزیر نیرو را موظف به پیگیری ویژه نکات مطرح‌شده کرد و گفت: اجرای کانال‌های یک و دو زیر سدها، وظیفه ذاتی وزارت نیرو است. تأمین برق پایدار چاه‌های کشاورزی باید در اولویت مطلق قرار گیرد تا جهش تولید در این بخش آسیب نبیند. وی از برگزاری نشست هفته آینده برای بررسی اعتبارات اجرای طرح‌های مهم خبر داد.

پاسخ وزیر نیرو: ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ و کاهش مصرف بی‌سابقه برق

«عباس علی‌آبادی»، وزیر نیرو، در پاسخ به انتقادات، با اشاره به تمدن دیرینه ایران در مدیریت آب، گفت: ما مقابل بزرگترین قدرت‌های دنیا ایستاده‌ایم. در یک سال اخیر ۹ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده و برای اولین بار تراز مصرف به صورت نزولی درآمده است که نمره‌ای ممتاز برای صنعت برق محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر در استانی کم‌کاری مشاهده شده، به دلیل محدودیت فرصت‌ها بوده است. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با تمام توان خود را برای زمستان پیش‌رو آماده می‌کنیم و جلسات مستمر دولت برای رفع چالش‌های انرژی در حال برگزاری است.

ادامه مطلب

آب و انرژی

بلاتکلیفی آبی بخش کشاورزی در آستانه کشت پاییزه

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با تأکید بر ضرورت هماهنگی فوری میان دو وزارتخانه جهاد و نیرو، خواستار اعلام هرچه سریعتر سهم آب کشاورزی در سال جدید شد و گفت: برای برنامه‌ریزی کشت پاییزه و مدیریت الگوی کشت، نیاز فوری به این اطلاعات داریم.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: مجید آنجفی، معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی، از عدم اعلام میزان سهم آب بخش کشاورزی برای سال جدید از سوی وزارت نیرو خبر داد و تأکید کرد که این در حالی است که بر اساس برنامه هفتم پیشرفت، باید سالانه ۷۷ میلیارد مترمکعب آب به این حوزه اختصاص یابد تا تولید محصولات و امنیت غذایی کشور تضمین شود.

به گزارش خبرنگار ما، آنجفی که در حاشیه نشست مشترک معاونان و مدیران وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو سخن می‌گفت، یادآور شد: در سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد مترمکعب آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.

وی با اشاره به انعطاف‌پذیری و سازگاری بالای بخش کشاورزی با شرایط کم‌آبی و خشکسالی، تصریح کرد: با وجود خشکسالی، کاهش تخصیص آب، ناترازی انرژی و قطعی برق در مقاطع حساس تولید، همچنین شرایط سخت اقتصادی و وقوع دو جنگ، تولیدات کشاورزی در سال زراعی گذشته نه تنها کاهش نیافت، بلکه افزایش نیز نشان داد.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: میانگین عملکرد در بسیاری از محصولات زراعی طی سال زراعی گذشته افزایش یافت و موفق شدیم تولید غلات در دیمزارها را علیرغم خشکسالی حفظ کنیم.

آنجفی در ادامه با اشاره به بارندگی‌های مطلوب در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال، ابراز امیدواری کرد: با توجه به این بارش‌ها و همچنین تأمین به موقع کود اوره در شرایط جنگ، پیش‌بینی می‌کنیم آمار و ارقام قابل قبولی برای تولید محصولات زراعی در سال جاری محقق شود.

درخواست فوری از وزارت نیرو:
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با تأکید بر لزوم هماهنگی هرچه سریعتر بین دو وزارتخانه، خواستار اعلام زودهنگام میزان آب تخصیصی به بخش کشاورزی در سال جدید شد.

وی توضیح داد: در حال برنامه‌ریزی دقیق برای کشت پاییزه محصولات زراعی هستیم. از این رو، هماهنگی میان وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو برای تأمین آب و برق، پیشبرد اهداف، مدیریت الگوی کشت و اجرای برنامه‌ها نقشی حیاتی دارد.

آنجفی در پایان با اشاره به لزوم نگاه فرابخشی به مسئله آب، خاطرنشان کرد: همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و برای تصمیم‌گیری‌های کلان، باید منافع ملی و تمامی بخش‌های کشور در نظر گرفته شود.

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار