با ما همراه باشید

خبرهای سازمانی

انتقال بیش از ۵ هزار هکتار کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها

منتشر شده

در

پایگاه خبری DA1news: سرپرست دفتر امور گلخانه‌ها و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی معاونت باغبانی گفت: از سال ۹۵ تا دو ماهه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۵ هزار هکتار کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها انتقال داده شده است.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news به نقل از روابط عمومی معاونت باغبانی کشور، الهام فتاحی‌فر در خصوص طرح انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه بیان کرد: این برنامه در راستای توسعه گلخانه‌ها و برنامه ششم توسعه هر ساله به سازمان جهاد کشاورزی استان ابلاغ می‌شود و برای اجرای کامل برنامه نیاز به تصویب لایحه انتقال کشت و اجرای زیرساخت‌های لازم است.

وی افزود: انتقال کشت به معنای تغییر الگوی کشت تولید محصولات از فضای باز به کشت‌های گلخانه‌ای با سازه‌های استاندارد و اقتصادی، با هدف افزایش تولید و کارآیی مصرف آب است.

سرپرست دفتر امور گلخانه‌ها و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی معاونت باغبانی ادامه داد: از سال ۹۵ تا دو ماهه اول سال ۱۴۰۲ بخشی از کشت سبزی و صیفی که حدود پنج هزار هکتار است از فضای باز به گلخانه‌ها انتقال داده شده است.

فتاحی‌فر با اشاره به مزیت انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها بیان کرد: اشتغال بیشتر با اجرای طرح و تکمیل زنجیره اقتصادی، ارتقاء بهره‌وری آب و انرژی، افزایش عملکرد تولید محصولات سبزی و صیفی، افزایش میزان صادرات در کشور با توجه به ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی در شرایط گلخانه‌ای در جهت مثبت کردن تراز تجاری و آزادسازی اراضی زیر کشت سبزی و صیفی در فضای باز برای کشت محصولات زراعی کم آب‌بر استراتژیک از مزیت‌های مهم این طرح است.

وی در خصوص زیرساخت‌های مورد نیاز برای طرح گفت: به‌منظور اجرایی شدن تکالیف قانونی و تحقق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه انتقال کشت، الزاماتی از جمله تصویب لایحه ممنوعیت کشت سبزی و صیفی در فضای باز، اجرایی کردن الگوی کشت سبزی و صیفی در فضای باز و گلخانه، تسهیل فرآیند صدور پروانه واحدهای گلخانه‌ای برای متقاضیان اجرای برنامه انتقال کشت به گلخانه و همکاری و مشارکت بیشتر مدیریت‌های زراعت استان‌ها برای ترویج و ترغیب کشاورزانِ فضای باز برای انتقال کشت به گلخانه، مورد نیاز است.

زیر ساخت‌های مورد نیاز انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه ها

سرپرست دفتر امور گلخانه‌ها و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی معاونت باغبانی اضافه کرد: همچنین تامین به‌موقع منابع اعتباری و یارانه تسهیلاتی مورد نیاز، اولویت بهره‌برداران و زارعین انتقال کشت برای معرفی و دریافت تسهیلات بانکی، همکاری وزارت نیرو و شرکت ملی گاز با بهره‌برداران برای تامین سوخت و برق مورد نیاز، همکاری بخش تحقیقات برای معرفی سازه‌های مناسب و کم هزینه و استفاده از انرژی‌های نوین در اجرای برنامه انتقال کشت، تنوع بخشی به تولیدات گلخانه‌ای برای کنترل بازار و کاهش نوسانات قیمت و… بخش دیگری از زیر ساخت‌های مورد نیاز انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها است که این موارد نیازمند مشارکت و تعامل بیشتر تمام دست‌اندرکاران بخش دولتی و غیردولتی مرتبط با این موضوع است.

فتاحی‌فر گفت: با توجه به ابلاغ وزیر وقت جهادکشاورزی به روسای سازمان جهادکشاورزی تمام استان‌ها در سال ۱۳۹۷ مبنی بر اطلاع‌رسانی به تمام تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی درباره محدودیت برای تولید انواع خیار و فلفل در فضای باز از سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ؛ همچنین در راستای اجرای بند پ ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه، پروژه انتقال کشت بخشی از سبزی و صیفی فضای باز به محیط کنترل شده در راستای اجرای برنامه توسعه گلخانه‌ها درحال اجرا بوده و علاوه بر خیار و فلفل بر روی سایر محصولات سبزی و صیفی فضای باز نیز در حال اجرا است.

اقتصاد

اردبیل به هاب ملی کشاورزی هوشمند و انرژی‌های پاک تبدیل می‌شود

حسین افشین در سفر استانی به اردبیل تأکید کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این استان، با تکیه بر مزیت‌های بومی همچون کشاورزی پیشرفته، صنایع غذایی و انرژی‌های پاک دنبال می‌شود و اردبیل می‌تواند الگوی موفقِ «تولید مبتنی بر فناوری» در کشور باشد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز:حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در حاشیه بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک صنعتی اردبیل، از طراحی برنامه‌ای جامع برای تبدیل این استان به قطب ملی کشاورزی هوشمند خبر داد و بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در این حوزه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ما، افشین که به منظور بررسی ظرفیت‌های علمی و فناورانه به استان اردبیل سفر کرده است، با اشاره به سیاست‌های کلان معاونت متبوعش، اظهار داشت: رفع شکاف‌های موجود در حوزه علم و فناوری کشور در چهار محور اصلی شامل تبدیل علم به ثروت، نفوذ فناوری در صنایع بزرگ، ارتقای بهره‌وری و تجاری‌سازی فناوری‌های نوظهور دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر رویکرد «مزیت‌بنیان» در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: برنامه‌ریزی برای هر استان باید بر پایه ظرفیت‌های بومی آن انجام شود. خوشبختانه استان اردبیل از پتانسیل‌های منحصربه‌فردی در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری سلامت و انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است که می‌تواند مبنای تحول اقتصادی قرار گیرد.

معاون علمی رئیس‌جمهور در بخش ویژه‌ای از سخنان خود با اشاره به بازدیدهای میدانی انجام‌شده، پیشنهاد جدی معاونت علمی را متمرکز بر توسعه کشاورزی هوشمند در این استان عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های موجود در اردبیل این امکان را فراهم کرده است که این استان به عنوان هاب ملی کشاورزی هوشمند و اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر کشاورزی تعریف شود. با استفاده از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و روش‌های پیشرفته مدیریت بهره‌برداری، می‌توانیم الگویی موفق برای سایر استان‌های کشور خلق کنیم.

افشین صنایع غذایی را حلقه تکمیل‌کننده این زنجیره ارزش دانست و تصریح کرد: توسعه صنایع غذایی دانش‌بنیان، ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان را به شکل چشمگیری افزایش داده و سهم اردبیل را در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا خواهد داد.

وی در ادامه به ظرفیت کم‌نظیر انرژی زمین‌گرمایی در اردبیل اشاره کرد و آن را فرصتی راهبردی برای اجرای یک پایلوت ملی در حوزه انرژی‌های پاک دانست و افزود: این مزیت منحصربه‌فرد، بستری مناسب برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم می‌آورد.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به موقعیت مرزی اردبیل، بر ظرفیت این استان برای تبدیل شدن به هاب صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان کشور به بازارهای منطقه‌ای تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که حمایت از زیست‌بوم‌های نوآوری صرفاً در صورت همخوانی با مزیت‌های بومی و نیروی انسانی منطقه اثربخش خواهد بود و ایجاد زیرساخت‌های غیرمتناسب، اتلاف منابع را به همراه خواهد داشت .

ادامه مطلب

خبرهای سازمانی

رفع موانع سامانه «یکتا»، شفاف‌سازی تولید؛ محور نشست کارگروه حل اختلاف آیین‌نامه بند «خ» ماده ۷۱

با هدف آسیبشناسی و رفع موانع صدور شناسنامه برای محصولات گلخانهای و ردیابی محصولات فله، سومین جلسه کارگروه حل اختلاف آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و تصمیماتی برای همافزایی میان مرکز آمار، اتاق اصناف و نظام مهندسی اتخاذ گردید.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوا‌ن‌نیوز: با هدف آسیب‌شناسی و رفع موانع صدور شناسنامه برای محصولات گلخانه‌ای و ردیابی محصولات فله، سومین جلسه کارگروه حل اختلاف آیین‌نامه بند «خ» ماده ۷۱ با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و تصمیماتی برای هم‌افزایی میان مرکز آمار، اتاق اصناف و نظام مهندسی اتخاذ گردید.

به گزارش خبرنگار ما، سومین نشست کمیته اجرایی و کارگروه حل اختلاف آییننامه اجرایی بند (خ) ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت (بخش تولیدات گیاهی)، با هدف آسیب‌شناسی و رفع موانع موجود در مسیر شناسایی مبدأ تولید و شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی، با حضور مقامات عالی‌رتبه وزارت جهاد کشاورزی در سالن جلسات معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی این وزارتخانه برگزار شد.

این نشست به ریاست اکبر فتحی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس دبیرخانه بند «خ» ماده ۷۱، و با حضور دبیر دبیرخانه، مشاور وزیر، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری، معاونان وزیر در امور زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، و نیز نمایندگان معاونت‌ها، سازمان‌های تابعه، دفاتر مستقل، اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شد.

در ابتدای جلسه، رئیس دبیرخانه با تأکید بر ضرورت تسریع در عملیاتی‌سازی قانون و فراگیری شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، خواستار هماهنگی هرچه بیشتر میان بخش‌های مختلف و تسریع در روند اجرایی کار شد. وی بر نقش کلیدی شفافیت در زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی در راستای ارتقای امنیت غذایی و نظارت‌پذیری بازار تأکید کرد.

حاضران در این نشست ضمن بررسی چالش‌های موجود، راهکارهایی را برای تسهیل صدور شناسنامه برای محصولات گلخانه‌ای و نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ردیابی دقیق محصولات فله (توده‌ای) مطرح کردند. از محورهای اصلی این جلسه، نقش آفرینی مؤثر تعاملات بین‌دستگاهی و همکاری نزدیک مرکز آمار و فناوری اطلاعات با اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در اجراییسازی قانون بود که هدف از آن، تبادل دقیق و نظام‌مند اطلاعات میان سامانه‌های موجود و سامانه جامع رهگیری (یکتا) به منظور شفاف‌سازی کامل مسیر حرکت محصول از مزرعه تا بازار اعلام شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،در پایان نشست، مقرر شد با تلفیق دیدگاه‌های تخصصی ارائه‌شده و همافزایی سازمان‌های ذیربط، موانع فراروی سامانه جامع رهگیری در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود. همچنین بر استمرار جلسات کارشناسی و پیگیری مستمر مصوبات به منظور تحقق اهداف مندرج در برنامه هفتم پیشرفت و ارتقای نظام ردیابی محصولات کشاورزی تأکید شد.

ادامه مطلب

خبرهای سازمانی

خودکفایی در نهاده‌های کشاورزی؛ رونمایی از بذور هیبریدی، عبور از وابستگی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) از رونمایی قریب‌الوقوع ۴۰ رقم جدید بذر هیبرید و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه برای تجاری‌سازی ۴۰۰ طرح پژوهشی خبر داد و تأکید کرد که کاهش وابستگی ۹۸ درصدی کشور در حوزه بذر و واکسن، با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیور: در آیین فراخوان حمایت از برنامه‌های ملی تکمیل زنجیره تولید بذور دورگه (هیبرید) و واکسن طیور و آبزیان، که تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ برگزار شد، غلامرضا گل‌محمدی از معرفی ۴۰ رقم جدید بذر هیبرید خبر داد که به زودی رونمایی خواهند شد. این رویداد، تحولی اساسی در راستای کاهش وابستگی ۹۸ درصدی کشور به واردات بذرهای هیبرید محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر غلامرضا گل‌محمدی، رئیس سازمان تات، در این مراسم با اعلام این دستاورد علمی، تأکید کرد که سال گذشته نیز ۳۹ رقم جدید با مشارکت فعال بخش خصوصی به عرصه تولید معرفی شده بود. وی افزود: امسال با تمرکز بر فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، گام مهمی در جهت خودکفایی و امنیت غذایی کشور برداشته‌ایم.

گل‌محمدی با اشاره به چالش‌های ساختاری بخش کشاورزی از جمله کمبود منابع آبی، تغییرات اقلیمی و وابستگی شدید به نهاده‌های وارداتی، بر لزوم برنامه‌ریزی راهبردی برای عبور از این موانع تصریح کرد و گفت: در مسیر تحقق خودکفایی، هدف‌گذاری‌هایی نظیر ارتقای تولید واکسن‌های دامی و طیور و کاهش وابستگی کشور در این حوزه‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان تات، رویکرد جدید این نهاد را مبتنی بر دو محور کلیدی «توسعه دانش و فناوری» و «تقویت آموزش و ترویج» عنوان کرد و افزود: افزایش بهره‌وری، هم‌راستایی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، محورهای اصلی این راهبرد نوین هستند.

در بخش دیگری از این همایش، دکتر گل‌محمدی از انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان سازمان تات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نهادهای مرتبط خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه، حدود ۴۰۰ ایده و طرح در حوزه‌های بذر هیبرید، نهاده‌های دامی، گلخانه و شیلات احصا شده که از این تعداد، ۲۰۰ طرح مستقیماً به بذرهای هیبرید و نهاده‌های دامی و شیلات اختصاص دارد.

وی با تشریح مراحل اجرایی این طرح‌ها خاطرنشان کرد: در فاز نخست، طرح‌های نیمه‌صنعتی با حمایت معاونت علمی و فناوری در دست اجراست و مرحله بعدی، بر تولید انبوه و تجاری‌سازی متمرکز خواهد بود که گامی تعیین‌کننده در تبدیل پژوهش به ثروت ملی به شمار می‌رود.

گل‌محمدی در ادامه، هدف نهایی از این برنامه‌های کلان را تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و تقویت تعامل مؤثر میان دولت، بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار اعلام کرد. وی تأکید کرد: تبدیل دانش به محصول و ثروت، رمز عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و دانش‌بنیان است.

وی در پایان با اشاره به همکاری راهبردی سازمان تات و صندوق نوآوری و شکوفایی، تصریح کرد: زمینه حمایت مالی و تسهیلاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه بذرهای هیبرید و واکسن‌های طیور و آبزیان فراهم شده است تا دستاوردهای پژوهشی هرچه سریع‌تر به محصولات تجاری و ثروت‌آفرین تبدیل شده و چرخه اقتصاد کشاورزی کشور را متحول سازد.

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار