با ما همراه باشید

خبرهای سازمانی

سخنگوی صنعت آب کشور: از نظر بارشی، امسال در شرایط نرمالی قرار نداریم

منتشر شده

در

پایگاه خبری DA1news: سخنگوی صنعت آب کشور گفت: از نظر بارشی، امسال در شرایط نرمالی قرار نداریم.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news، فیروز قاسم‌زاده با بیان این‌که با کمبود ذخایر وارد سال آبی بعدی خواهیم شد، گفت: پس از ذخیره‌سازی آب شرب، حق‌آبه تالاب‌ها تخصیص می‌یابد.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که بارندگی‌های خرداد باعث شده شاهد تاثیرات مثبت در ورودی منابع آب به سد‌ها باشیم، اظهار کرد: سال گذشته 1.5 میلیارد متر مکعب در خرداد ماه تا الان (18 خرداد) ورودی آب به سدها داشتیم که امسال به 2 میلیارد مترمکعب رسیده است. مسئله‌ای که وجود دارد عمده بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد در فلات مرکزی در مناطقی است که ما خیلی مخازن نداریم به این دلیل که در کل سال در شرایط نرمال چندان بارشی ندارند لذا برنامه ریزی برای ذخیره سازی منابع در آنجا اتفاق نمی‌افتد، سد‌هایی هم که در آن مناطق وجود دارند تاثیری که عرض کردم را پذیرفته اند.

وی در خصوص سدسازی در این مناطق افزود:‌ اینجا هم بحث جمعیتی وجود دارد که خیلی جمعیت زیادی وجود ندارد و هم بارندگی‌هایی که در اینجا اتفاق می‌افتد جنبه این را ندارد که ما با یک ضریب اطمینان بالایی بتوانیم روی مصارف برایش برنامه ریزی انجام دهیم، لذا مخازن اینجا ساخته نمی‌شود، ولی هر آبی که در اینجا تولید شود اگر مخزن آب سطحی یعنی سدی در مسیر وجود داشته باشد طبیعتاً وارد می‌شود اگر وجود نداشت به منابع آب زیر زمینی که چه بسا حائز اهمیت‌تر از منابع آب سطحی باشد می‌پیوندد، برآورد می‌کنیم که در خرداد ماه نزدیک به سه میلیارد در اصل آب موثر که در آب سطحی و زیر زمینی کشور اتفاق افتاده با بارندگی‌هایی که وجود دارد.

وی اضافه کرد: رگبار‌های بهاری، طبیعتاً هر آبی که در پهنه کشور تولید می‌شود اگر به یک پیکره آبی موثر که ما از آن به عنوان آب شیرین استفاده می‌کنیم بپیوندد بعداً منبعی است که می‌توانیم در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم، در امسال خرداد ماه نزدیک به 500، 600 میلیون نسبت به سال گذشته بیشتر دریافت کردیم که حدود سه میلیارد در خرداد ماه در اصل آبی است که به آب سطحی، زیر زمینی یا تالاب‌ها روانه شده لذا قطعاً بر روی منابع آبی تاثیر دارد.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر این‌که از نظر بارشی امسال در شرایط نرمالی قرار نداریم، گفت: در حالی که دو سال خشک را پشت سر گذاشته ایم و همین مدت باعث شده در ذخایر آبی نقصانی داشته باشیم. امسال هم که سال نرمالی نیست این نقصان ادامه دار بوده است، همین الان ما کسری مخازمان مثلا در سال 98 یا 99 مقداری جبران شده بود، سال گذشته که کم آب بود جبران نشده و انتظار داریم که امسال این اتفاق نیفتد.

قاسم‌زاده با بیان این‌که متاسفانه با کمبود ذخایر وارد سال آبی بعدی خواهیم شد، لذا این تصور که با این بارندگی‌ها اتفاقی می‌افتد و وضعیت را بهبود می‌بخشد، اظهار کرد: 25 درصد بارندگی‌ها را در بهار دریافت می‌کنیم، 10 درصد از این 25 درصد یعنی چیزی حدود 6 میلی متر برای خرداد است، امسال حدود 7 میلی متر دریافت کرده‌ایم یعنی از کل خرداد هم یک مقداری بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: نباید تلقی شود که وضعیت منابع آبی بهتر شده یا آن کسری‌هایی که در سال گذشته وجود داشته یا در بلند مدت، جبران شده است. اگر نگاه کنیم که ما وارد دوره خشک بیش از 10 ساله شدها‌یم این نقصان‌ها همچنان وجود دارد، ایران کشوری است که با اقلیم خشک و نیمه خشک در زمان حاضر در یک خشکسالی مقطعی به سر می‌بریم، که بایستی حتما در مصارف رعایت کنیم.

وی در خصوص تخصیص کامل حق‌آبه تالاب‌های کشور از سوی وزارت نیرو، گفت: وزارت نیرو بر اساس 11 میلیارد متر مکعبی که حقابه برای تالاب‌ها یا سایر پیکره آبی که حقابه زیست محیطی یا جریان جاری رودخانه‌ها است سالانه در برنامه منابع و مصارف البته بعد از اولویت شرب این‌ها را قرار می‌دهد، ولی طبیعتاً برای شرب معمولاً با احتساب اینکه امسال و سال بعد چه وضعیتی پیش بینی می‌شود داشته باشیم دو سال آب را برای شرب سعی می‌کنیم که ذخیره کنیم، یعنی با احتساب ورودی‌هایی که بعداً هم ممکن است اتفاق بیفتد محاسبات انجام می‌شود و ذخیره می‌کنیم، اگر فراتر از این بوده حق زیست محیطی است که این‌ها را روانه می‌کنیم، البته شاید در این برنامه فرصت نباشد بعد از اینکه آب رها سازی می‌شود طبیعتاً ممکن است به تالاب نرسد که دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشید.

وی با بیان این‌که بارش‌ها عمدتاً در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و نوار شمالی بهتر شده است، یادآور شد: قبل از خرداد یعنی انتهای اردیبهشت نزدیک به 20 الی 35 درصد عقب ماندگی داشتیم که الان به 10 الی 20 درصد عقب ماندگی نسبت به شرایط نرمال رسیده ایم، بهبود‌هایی را در سایر جا‌ها هم داده در مخازن سد‌های تهران تاثیر را در این فاصله داشته، امسال نسبت به سال گذشته در این بازه افزایش حجممان در سد‌های تهران هر چند عدد نازل است، اما رشد داشته حدود 10 میلیون نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

سخنگوی صنعت آب درباره برنامه ریزی وزارت نیرو برای جلوگیری از هدررفت آبی افزود:‌ در زمان حاضر حدود 100 در حال مطالعه است. این سدها با هدف جلوگیری از هدررفت آب است. اگر منابعی است که این‌ها به معنای هدررفت واقعی بعضاً جاری شدن خودش هدررفت محسوب نمی‌شود یا حقابه زیست محیطی یا حقابه آبخوان‌ها است، ولی اگر با این معنی هدررفت باشد برای این‌ها در حال حاضر سد‌های مطالعاتی ما وجود دارد که هر کدام بتواند فرآیند تایید را سپری کند قطعا به مرحله ساخت هم خواهد رسید.

محمدحسین نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با بیان این‌که خوشبختانه هشداری‌های سازمان هواشناسی نسبت به دو سه سال قبل بیشتر به واقعیت نزدیک است، اظهار کرد: بر اساس هشدار‌های چند روز اخیر 21 استان که درگیر باران، صاعقه و طوفان می‌شوند، ستاد‌های بحران با حضور استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران تشکیل جلسه دادند.

وی ادامه داد: در مناطقی از استان‌ها عشایر تمایل دارند در بستر رودخانه‌ها باشند، این‌ها کمتر به رسانه‌ها نگاه می‌کنند. برای برخی استان‌ها که هشدار سطح قرمز هواشناسی داشتند برای مردم پیامک ارسال کردیم. مانند غرب سمنان و شرق استان تهران. برای مردم استان سمنان در چندین نوبت نزدیک به دو میلیون پیامک ارسال شد.

وی افزود: علاوه بر این در مناطق عشایری، فرمانداران و استاندار در 5 شهر ستاد بحران تشکیل دادند. در استان تهران، استاندار بخشداران و فرمانداران امکانات و نیرو‌ها را همراه با تجهیزات در منطقه فیروزکوه، دماوند و حتی به شهرداران منطقه 1، 3 و 4 در شهر تهران آماده باش دادند.

وی تصریح کرد: دیروز تعداد زیادی از هموطنانمان را از مناطق خطر در کنار رودخانه‌ها، به ویژه عشایر را جابه‌جا و اسکان اضطراری دادیم، چون پیش بینی می‌کنیم وقتی فرماندار و استاندار و بخشدار تشخیص می‌دهند که امکان دارد در اینجا باران شدید شروع شود برای آنها خطرناک باشد پیش بینی و آن‌ها را جا به جا می‌کنیم. در بیشتر موارد پیش بینی درست بود، شاید برای مردم جالب باشد نزدیک به 1600 نفر را در 21 استان جا به جا کردیم، ولی در برخی از استان‌های ما علی رغم همه پیش بینی‌ها مانند استان اصفهان، قم، آذربایجان شرقی و کرمان مجموعا متاسفانه 6 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

وی در عین حال بیان کرد:‌ برخی موارد هستند افرادی که به دستورات توجه نمی‌کنند؛ مثلا یک آقایی در یک پرایدی به او اخطار داده می‌شود توقف می‌کند و بعد دوباره به سیل می‌زند. روز قبل هم داشتیم به -راننده- تراکتور اخطار دادند که نباید بروید که هم خود و خانواده او جان خود را از دست دادند. نیازمند فرهنگ‌سازی در این رابطه هستیم. دیروز از یک رودخانه‌ بازدید کردیم که حدود 34 خودرو با خانواده‌ها داخل آن رفته بودند. آن موقع که به ان‌ها اخطار دادند آفتاب بوده که حدود یک ساعت بعد سیلی در آن منطقه آمد که اگر اخطار داده نمی‌شد تلفات سنگینی می‌دادیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: برای استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، مرکزی، قم، تهران و سمنان هشدار قرمز صادر شده و استانداران در محل حضور دارن. تمام مدیران بحران و اعضای ستاد بحران در ستاد آماده باش هستند و تلاش می‌کنند در صورت نیاز به هموطنان کمک کنند.

ادامه مطلب
پیام ما
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصاد

اردبیل به هاب ملی کشاورزی هوشمند و انرژی‌های پاک تبدیل می‌شود

حسین افشین در سفر استانی به اردبیل تأکید کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این استان، با تکیه بر مزیت‌های بومی همچون کشاورزی پیشرفته، صنایع غذایی و انرژی‌های پاک دنبال می‌شود و اردبیل می‌تواند الگوی موفقِ «تولید مبتنی بر فناوری» در کشور باشد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز:حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در حاشیه بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک صنعتی اردبیل، از طراحی برنامه‌ای جامع برای تبدیل این استان به قطب ملی کشاورزی هوشمند خبر داد و بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در این حوزه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ما، افشین که به منظور بررسی ظرفیت‌های علمی و فناورانه به استان اردبیل سفر کرده است، با اشاره به سیاست‌های کلان معاونت متبوعش، اظهار داشت: رفع شکاف‌های موجود در حوزه علم و فناوری کشور در چهار محور اصلی شامل تبدیل علم به ثروت، نفوذ فناوری در صنایع بزرگ، ارتقای بهره‌وری و تجاری‌سازی فناوری‌های نوظهور دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر رویکرد «مزیت‌بنیان» در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: برنامه‌ریزی برای هر استان باید بر پایه ظرفیت‌های بومی آن انجام شود. خوشبختانه استان اردبیل از پتانسیل‌های منحصربه‌فردی در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری سلامت و انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است که می‌تواند مبنای تحول اقتصادی قرار گیرد.

معاون علمی رئیس‌جمهور در بخش ویژه‌ای از سخنان خود با اشاره به بازدیدهای میدانی انجام‌شده، پیشنهاد جدی معاونت علمی را متمرکز بر توسعه کشاورزی هوشمند در این استان عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های موجود در اردبیل این امکان را فراهم کرده است که این استان به عنوان هاب ملی کشاورزی هوشمند و اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر کشاورزی تعریف شود. با استفاده از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و روش‌های پیشرفته مدیریت بهره‌برداری، می‌توانیم الگویی موفق برای سایر استان‌های کشور خلق کنیم.

افشین صنایع غذایی را حلقه تکمیل‌کننده این زنجیره ارزش دانست و تصریح کرد: توسعه صنایع غذایی دانش‌بنیان، ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان را به شکل چشمگیری افزایش داده و سهم اردبیل را در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا خواهد داد.

وی در ادامه به ظرفیت کم‌نظیر انرژی زمین‌گرمایی در اردبیل اشاره کرد و آن را فرصتی راهبردی برای اجرای یک پایلوت ملی در حوزه انرژی‌های پاک دانست و افزود: این مزیت منحصربه‌فرد، بستری مناسب برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم می‌آورد.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به موقعیت مرزی اردبیل، بر ظرفیت این استان برای تبدیل شدن به هاب صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان کشور به بازارهای منطقه‌ای تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که حمایت از زیست‌بوم‌های نوآوری صرفاً در صورت همخوانی با مزیت‌های بومی و نیروی انسانی منطقه اثربخش خواهد بود و ایجاد زیرساخت‌های غیرمتناسب، اتلاف منابع را به همراه خواهد داشت .

ادامه مطلب

خبرهای سازمانی

رفع موانع سامانه «یکتا»، شفاف‌سازی تولید؛ محور نشست کارگروه حل اختلاف آیین‌نامه بند «خ» ماده ۷۱

با هدف آسیبشناسی و رفع موانع صدور شناسنامه برای محصولات گلخانهای و ردیابی محصولات فله، سومین جلسه کارگروه حل اختلاف آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و تصمیماتی برای همافزایی میان مرکز آمار، اتاق اصناف و نظام مهندسی اتخاذ گردید.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوا‌ن‌نیوز: با هدف آسیب‌شناسی و رفع موانع صدور شناسنامه برای محصولات گلخانه‌ای و ردیابی محصولات فله، سومین جلسه کارگروه حل اختلاف آیین‌نامه بند «خ» ماده ۷۱ با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و تصمیماتی برای هم‌افزایی میان مرکز آمار، اتاق اصناف و نظام مهندسی اتخاذ گردید.

به گزارش خبرنگار ما، سومین نشست کمیته اجرایی و کارگروه حل اختلاف آییننامه اجرایی بند (خ) ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت (بخش تولیدات گیاهی)، با هدف آسیب‌شناسی و رفع موانع موجود در مسیر شناسایی مبدأ تولید و شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی، با حضور مقامات عالی‌رتبه وزارت جهاد کشاورزی در سالن جلسات معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی این وزارتخانه برگزار شد.

این نشست به ریاست اکبر فتحی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس دبیرخانه بند «خ» ماده ۷۱، و با حضور دبیر دبیرخانه، مشاور وزیر، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری، معاونان وزیر در امور زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، و نیز نمایندگان معاونت‌ها، سازمان‌های تابعه، دفاتر مستقل، اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شد.

در ابتدای جلسه، رئیس دبیرخانه با تأکید بر ضرورت تسریع در عملیاتی‌سازی قانون و فراگیری شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، خواستار هماهنگی هرچه بیشتر میان بخش‌های مختلف و تسریع در روند اجرایی کار شد. وی بر نقش کلیدی شفافیت در زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی در راستای ارتقای امنیت غذایی و نظارت‌پذیری بازار تأکید کرد.

حاضران در این نشست ضمن بررسی چالش‌های موجود، راهکارهایی را برای تسهیل صدور شناسنامه برای محصولات گلخانه‌ای و نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ردیابی دقیق محصولات فله (توده‌ای) مطرح کردند. از محورهای اصلی این جلسه، نقش آفرینی مؤثر تعاملات بین‌دستگاهی و همکاری نزدیک مرکز آمار و فناوری اطلاعات با اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در اجراییسازی قانون بود که هدف از آن، تبادل دقیق و نظام‌مند اطلاعات میان سامانه‌های موجود و سامانه جامع رهگیری (یکتا) به منظور شفاف‌سازی کامل مسیر حرکت محصول از مزرعه تا بازار اعلام شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،در پایان نشست، مقرر شد با تلفیق دیدگاه‌های تخصصی ارائه‌شده و همافزایی سازمان‌های ذیربط، موانع فراروی سامانه جامع رهگیری در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود. همچنین بر استمرار جلسات کارشناسی و پیگیری مستمر مصوبات به منظور تحقق اهداف مندرج در برنامه هفتم پیشرفت و ارتقای نظام ردیابی محصولات کشاورزی تأکید شد.

ادامه مطلب

خبرهای سازمانی

خودکفایی در نهاده‌های کشاورزی؛ رونمایی از بذور هیبریدی، عبور از وابستگی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) از رونمایی قریب‌الوقوع ۴۰ رقم جدید بذر هیبرید و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه برای تجاری‌سازی ۴۰۰ طرح پژوهشی خبر داد و تأکید کرد که کاهش وابستگی ۹۸ درصدی کشور در حوزه بذر و واکسن، با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیور: در آیین فراخوان حمایت از برنامه‌های ملی تکمیل زنجیره تولید بذور دورگه (هیبرید) و واکسن طیور و آبزیان، که تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ برگزار شد، غلامرضا گل‌محمدی از معرفی ۴۰ رقم جدید بذر هیبرید خبر داد که به زودی رونمایی خواهند شد. این رویداد، تحولی اساسی در راستای کاهش وابستگی ۹۸ درصدی کشور به واردات بذرهای هیبرید محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر غلامرضا گل‌محمدی، رئیس سازمان تات، در این مراسم با اعلام این دستاورد علمی، تأکید کرد که سال گذشته نیز ۳۹ رقم جدید با مشارکت فعال بخش خصوصی به عرصه تولید معرفی شده بود. وی افزود: امسال با تمرکز بر فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، گام مهمی در جهت خودکفایی و امنیت غذایی کشور برداشته‌ایم.

گل‌محمدی با اشاره به چالش‌های ساختاری بخش کشاورزی از جمله کمبود منابع آبی، تغییرات اقلیمی و وابستگی شدید به نهاده‌های وارداتی، بر لزوم برنامه‌ریزی راهبردی برای عبور از این موانع تصریح کرد و گفت: در مسیر تحقق خودکفایی، هدف‌گذاری‌هایی نظیر ارتقای تولید واکسن‌های دامی و طیور و کاهش وابستگی کشور در این حوزه‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان تات، رویکرد جدید این نهاد را مبتنی بر دو محور کلیدی «توسعه دانش و فناوری» و «تقویت آموزش و ترویج» عنوان کرد و افزود: افزایش بهره‌وری، هم‌راستایی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، محورهای اصلی این راهبرد نوین هستند.

در بخش دیگری از این همایش، دکتر گل‌محمدی از انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان سازمان تات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نهادهای مرتبط خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه، حدود ۴۰۰ ایده و طرح در حوزه‌های بذر هیبرید، نهاده‌های دامی، گلخانه و شیلات احصا شده که از این تعداد، ۲۰۰ طرح مستقیماً به بذرهای هیبرید و نهاده‌های دامی و شیلات اختصاص دارد.

وی با تشریح مراحل اجرایی این طرح‌ها خاطرنشان کرد: در فاز نخست، طرح‌های نیمه‌صنعتی با حمایت معاونت علمی و فناوری در دست اجراست و مرحله بعدی، بر تولید انبوه و تجاری‌سازی متمرکز خواهد بود که گامی تعیین‌کننده در تبدیل پژوهش به ثروت ملی به شمار می‌رود.

گل‌محمدی در ادامه، هدف نهایی از این برنامه‌های کلان را تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و تقویت تعامل مؤثر میان دولت، بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار اعلام کرد. وی تأکید کرد: تبدیل دانش به محصول و ثروت، رمز عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و دانش‌بنیان است.

وی در پایان با اشاره به همکاری راهبردی سازمان تات و صندوق نوآوری و شکوفایی، تصریح کرد: زمینه حمایت مالی و تسهیلاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه بذرهای هیبرید و واکسن‌های طیور و آبزیان فراهم شده است تا دستاوردهای پژوهشی هرچه سریع‌تر به محصولات تجاری و ثروت‌آفرین تبدیل شده و چرخه اقتصاد کشاورزی کشور را متحول سازد.

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار