خبرهای سازمانی
انتقاد تند آنجفی؛ «دستفرمان خطا» ما را به بحران کشانده
اظهارات صریح مجید آنجفی، پرسشهای جدی را درباره مدیریت یکپارچه آب در کشور و لزوم بازنگری فوری در سیاستهای دهههای طولانی مطرح میکند. به نظر میرسد حل بحران آب، بیش از آنکه در مزرعه باشد، در «اراده سیاسی» و «مدیریت حکمرانی» نهفته است.

پایگاه خبری داوان نیوز: مجید آنجفی، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، در گفتگویی صریح و چالشی، مدیریت منابع آب در کشور را به باد انتقاد گرفت و سیاستهای گذشته را «دستفرمان خطا» خواند که ایران را به مرز بحران کشانده است.
به گزارش داوان نیوز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این گفت و گوی با خبرگزاری ایانا، با ضمن نادرست خواندن آمار ۹۰ درصدی مصرف آب در کشاورزی گفت: وزارت نیرو آب را بدون محدودیت حجمی تحویل میدهد.
آنجفی با رد آمارهای رایج درباره سهم ۹۰ درصدی بخش کشاورزی از مصرف آب کشور، تاکید کرد: قطعاً درست نیست. ما با عدد و رقم ثابت کردهایم که سهم واقعی بخش کشاورزی از مصرف آب کشور بیشتر از ۵۰ درصد نیست.
وی مبنای محاسبه عدد ۹۰ درصد را «دادههای چاههای پیزومتری یا منابع آماری غیرمعتبر» دانست و گفت این عدد هرگز «بهطور رسمی تعیینتکلیف نشده و قابل اتکا نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، علت اصلی بحران آب را «مدیریت رها شده» و سیاستهای غلط عنوان کرد و به شیوه تحویل آب به کشاورزان اشاره کرد: متأسفانه هیچ حد یقفی برای مصرف آب وجود ندارد.
وی توضیح داد: وزارت نیرو آب را بدون محدودیت حجمی میدهد. اگر بیشتر مصرف شود، فقط پول بیشتری پرداخت میشود. این یعنی هیچ الزام و محدودیتی نیست.
آنجفی با اشاره به چاههای غیرمجاز، از تصمیم قانونگذار برای مجوز دادن به چاههای حفر شده قبل از سال ۸۵ به عنوان «تشویق به تخلف» یاد کرد و گفت: هنوز بسیاری از پروندهها تعیینتکلیف نشدهاند و بهرهبرداری غیرمجاز ادامه دارد.
وی با دفاع از کشاورزان گفت: بخش کشاورزی همیشه متهم بوده، در حالی که کشاورز بیش از هر کسی قدر آب را میداند.
آنجفی با اشاره به اقدامات خودجوش کشاورزان در بهرهوری آب، مثال زد: در گذشته لوبیا با آبیاری غرقابی بیش از ۱۶ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف میکرد، اما اکنون با آبیاری قطرهای زیرسطحی این عدد به کمتر از ۳۵۰۰ متر مکعب رسیده است.
راه حل نجات: بازگشت مدیریت آب به مردم
معاون وزیر جهاد کشاورزی، راه حل اصلی بحران آب را «واگذاری مدیریت به مردم» دانست و از تجربه موفق «انجمنهای آب» در دشت نیشابور خبر داد. وی گفت در این مدل، مردم خود مسئول مدیریت حقابه شدند و نتیجه «بسیار موفق» بود، زیرا «مردم چون قدر آب را میدانند، خودشان کنترل میکنند.
آنجفی با هشداری جدی گفت: طبیعت به ما فرصت نمیدهد و نشانههای بحران در حوزههای محیطزیستی، اجتماعی و حتی سیاسی نمایان شده است. وی تاکید کرد: زمان زیادی برای صبر کردن نداریم… باید بپذیریم مسیر گذشته اشتباه بوده… حتی حالا هم بسیار دیر شده است.
لزوم یک «رنسانس کشاورزی» با آگاهی عمومی
او از لزوم ایجاد یک «رنسانس کشاورزی» خبر داد و گفت این تحول باید با «آگاهی عمومی» آغاز شود. آنجفی با انتقاد از نگاه فانتزی و کارتپستالی رسانهها به کشاورزی، گفت: کشاورزی ایران رسانه ندارد… در حالی که کشاورزی امروز نیازمند دانش، فناوری و سرمایهگذاری است.
این اظهارات صریح مجید آنجفی، پرسشهای جدی را درباره مدیریت یکپارچه آب در کشور و لزوم بازنگری فوری در سیاستهای دهههای طولانی مطرح میکند. به نظر میرسد حل بحران آب، بیش از آنکه در مزرعه باشد، در «اراده سیاسی» و «مدیریت حکمرانی» نهفته است.

اقتصاد
اردبیل به هاب ملی کشاورزی هوشمند و انرژیهای پاک تبدیل میشود
حسین افشین در سفر استانی به اردبیل تأکید کرد: توسعه اقتصاد دانشبنیان در این استان، با تکیه بر مزیتهای بومی همچون کشاورزی پیشرفته، صنایع غذایی و انرژیهای پاک دنبال میشود و اردبیل میتواند الگوی موفقِ «تولید مبتنی بر فناوری» در کشور باشد.

پایگاه خبری داواننیوز:حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، در حاشیه بازدید از شرکتهای دانشبنیان شهرک صنعتی اردبیل، از طراحی برنامهای جامع برای تبدیل این استان به قطب ملی کشاورزی هوشمند خبر داد و بر لزوم بهرهگیری از فناوریهای نوین در این حوزه تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار ما، افشین که به منظور بررسی ظرفیتهای علمی و فناورانه به استان اردبیل سفر کرده است، با اشاره به سیاستهای کلان معاونت متبوعش، اظهار داشت: رفع شکافهای موجود در حوزه علم و فناوری کشور در چهار محور اصلی شامل تبدیل علم به ثروت، نفوذ فناوری در صنایع بزرگ، ارتقای بهرهوری و تجاریسازی فناوریهای نوظهور دنبال میشود.
وی با تأکید بر رویکرد «مزیتبنیان» در توسعه اقتصاد دانشبنیان، افزود: برنامهریزی برای هر استان باید بر پایه ظرفیتهای بومی آن انجام شود. خوشبختانه استان اردبیل از پتانسیلهای منحصربهفردی در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری سلامت و انرژیهای تجدیدپذیر برخوردار است که میتواند مبنای تحول اقتصادی قرار گیرد.
معاون علمی رئیسجمهور در بخش ویژهای از سخنان خود با اشاره به بازدیدهای میدانی انجامشده، پیشنهاد جدی معاونت علمی را متمرکز بر توسعه کشاورزی هوشمند در این استان عنوان کرد و گفت: ظرفیتهای موجود در اردبیل این امکان را فراهم کرده است که این استان به عنوان هاب ملی کشاورزی هوشمند و اقتصاد دانشبنیان مبتنی بر کشاورزی تعریف شود. با استفاده از فناوریهای نوین، هوش مصنوعی و روشهای پیشرفته مدیریت بهرهبرداری، میتوانیم الگویی موفق برای سایر استانهای کشور خلق کنیم.
افشین صنایع غذایی را حلقه تکمیلکننده این زنجیره ارزش دانست و تصریح کرد: توسعه صنایع غذایی دانشبنیان، ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان را به شکل چشمگیری افزایش داده و سهم اردبیل را در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا خواهد داد.
وی در ادامه به ظرفیت کمنظیر انرژی زمینگرمایی در اردبیل اشاره کرد و آن را فرصتی راهبردی برای اجرای یک پایلوت ملی در حوزه انرژیهای پاک دانست و افزود: این مزیت منحصربهفرد، بستری مناسب برای توسعه شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر فراهم میآورد.
معاون علمی رئیسجمهور با اشاره به موقعیت مرزی اردبیل، بر ظرفیت این استان برای تبدیل شدن به هاب صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان کشور به بازارهای منطقهای تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که حمایت از زیستبومهای نوآوری صرفاً در صورت همخوانی با مزیتهای بومی و نیروی انسانی منطقه اثربخش خواهد بود و ایجاد زیرساختهای غیرمتناسب، اتلاف منابع را به همراه خواهد داشت .
خبرهای سازمانی
رفع موانع سامانه «یکتا»، شفافسازی تولید؛ محور نشست کارگروه حل اختلاف آییننامه بند «خ» ماده ۷۱
با هدف آسیبشناسی و رفع موانع صدور شناسنامه برای محصولات گلخانهای و ردیابی محصولات فله، سومین جلسه کارگروه حل اختلاف آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و تصمیماتی برای همافزایی میان مرکز آمار، اتاق اصناف و نظام مهندسی اتخاذ گردید.

پایگاه خبری داواننیوز: با هدف آسیبشناسی و رفع موانع صدور شناسنامه برای محصولات گلخانهای و ردیابی محصولات فله، سومین جلسه کارگروه حل اختلاف آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و تصمیماتی برای همافزایی میان مرکز آمار، اتاق اصناف و نظام مهندسی اتخاذ گردید.
به گزارش خبرنگار ما، سومین نشست کمیته اجرایی و کارگروه حل اختلاف آییننامه اجرایی بند (خ) ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت (بخش تولیدات گیاهی)، با هدف آسیبشناسی و رفع موانع موجود در مسیر شناسایی مبدأ تولید و شناسنامهدار کردن محصولات کشاورزی، با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی در سالن جلسات معاونت برنامهریزی و اقتصادی این وزارتخانه برگزار شد.
این نشست به ریاست اکبر فتحی معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس دبیرخانه بند «خ» ماده ۷۱، و با حضور دبیر دبیرخانه، مشاور وزیر، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری، معاونان وزیر در امور زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، و نیز نمایندگان معاونتها، سازمانهای تابعه، دفاتر مستقل، اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شد.
در ابتدای جلسه، رئیس دبیرخانه با تأکید بر ضرورت تسریع در عملیاتیسازی قانون و فراگیری شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، خواستار هماهنگی هرچه بیشتر میان بخشهای مختلف و تسریع در روند اجرایی کار شد. وی بر نقش کلیدی شفافیت در زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی در راستای ارتقای امنیت غذایی و نظارتپذیری بازار تأکید کرد.

حاضران در این نشست ضمن بررسی چالشهای موجود، راهکارهایی را برای تسهیل صدور شناسنامه برای محصولات گلخانهای و نیز ایجاد زیرساختهای لازم برای ردیابی دقیق محصولات فله (تودهای) مطرح کردند. از محورهای اصلی این جلسه، نقش آفرینی مؤثر تعاملات بیندستگاهی و همکاری نزدیک مرکز آمار و فناوری اطلاعات با اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در اجراییسازی قانون بود که هدف از آن، تبادل دقیق و نظاممند اطلاعات میان سامانههای موجود و سامانه جامع رهگیری (یکتا) به منظور شفافسازی کامل مسیر حرکت محصول از مزرعه تا بازار اعلام شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،در پایان نشست، مقرر شد با تلفیق دیدگاههای تخصصی ارائهشده و همافزایی سازمانهای ذیربط، موانع فراروی سامانه جامع رهگیری در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود. همچنین بر استمرار جلسات کارشناسی و پیگیری مستمر مصوبات به منظور تحقق اهداف مندرج در برنامه هفتم پیشرفت و ارتقای نظام ردیابی محصولات کشاورزی تأکید شد.
خبرهای سازمانی
خودکفایی در نهادههای کشاورزی؛ رونمایی از بذور هیبریدی، عبور از وابستگی
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) از رونمایی قریبالوقوع ۴۰ رقم جدید بذر هیبرید و انعقاد تفاهمنامهای سهجانبه برای تجاریسازی ۴۰۰ طرح پژوهشی خبر داد و تأکید کرد که کاهش وابستگی ۹۸ درصدی کشور در حوزه بذر و واکسن، با همکاری بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

پایگاه خبری داواننیور: در آیین فراخوان حمایت از برنامههای ملی تکمیل زنجیره تولید بذور دورگه (هیبرید) و واکسن طیور و آبزیان، که تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ برگزار شد، غلامرضا گلمحمدی از معرفی ۴۰ رقم جدید بذر هیبرید خبر داد که به زودی رونمایی خواهند شد. این رویداد، تحولی اساسی در راستای کاهش وابستگی ۹۸ درصدی کشور به واردات بذرهای هیبرید محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر غلامرضا گلمحمدی، رئیس سازمان تات، در این مراسم با اعلام این دستاورد علمی، تأکید کرد که سال گذشته نیز ۳۹ رقم جدید با مشارکت فعال بخش خصوصی به عرصه تولید معرفی شده بود. وی افزود: امسال با تمرکز بر فناوریهای نوین و بهرهگیری از توان شرکتهای دانشبنیان، گام مهمی در جهت خودکفایی و امنیت غذایی کشور برداشتهایم.
گلمحمدی با اشاره به چالشهای ساختاری بخش کشاورزی از جمله کمبود منابع آبی، تغییرات اقلیمی و وابستگی شدید به نهادههای وارداتی، بر لزوم برنامهریزی راهبردی برای عبور از این موانع تصریح کرد و گفت: در مسیر تحقق خودکفایی، هدفگذاریهایی نظیر ارتقای تولید واکسنهای دامی و طیور و کاهش وابستگی کشور در این حوزهها با جدیت دنبال میشود.
رئیس سازمان تات، رویکرد جدید این نهاد را مبتنی بر دو محور کلیدی «توسعه دانش و فناوری» و «تقویت آموزش و ترویج» عنوان کرد و افزود: افزایش بهرهوری، همراستایی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان، محورهای اصلی این راهبرد نوین هستند.
در بخش دیگری از این همایش، دکتر گلمحمدی از انعقاد تفاهمنامه سهجانبه میان سازمان تات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و نهادهای مرتبط خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این تفاهمنامه، حدود ۴۰۰ ایده و طرح در حوزههای بذر هیبرید، نهادههای دامی، گلخانه و شیلات احصا شده که از این تعداد، ۲۰۰ طرح مستقیماً به بذرهای هیبرید و نهادههای دامی و شیلات اختصاص دارد.
وی با تشریح مراحل اجرایی این طرحها خاطرنشان کرد: در فاز نخست، طرحهای نیمهصنعتی با حمایت معاونت علمی و فناوری در دست اجراست و مرحله بعدی، بر تولید انبوه و تجاریسازی متمرکز خواهد بود که گامی تعیینکننده در تبدیل پژوهش به ثروت ملی به شمار میرود.
گلمحمدی در ادامه، هدف نهایی از این برنامههای کلان را تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و تقویت تعامل مؤثر میان دولت، بخش خصوصی، شرکتهای دانشبنیان و مراکز علمی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار اعلام کرد. وی تأکید کرد: تبدیل دانش به محصول و ثروت، رمز عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و دانشبنیان است.
وی در پایان با اشاره به همکاری راهبردی سازمان تات و صندوق نوآوری و شکوفایی، تصریح کرد: زمینه حمایت مالی و تسهیلاتی از شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه بذرهای هیبرید و واکسنهای طیور و آبزیان فراهم شده است تا دستاوردهای پژوهشی هرچه سریعتر به محصولات تجاری و ثروتآفرین تبدیل شده و چرخه اقتصاد کشاورزی کشور را متحول سازد.
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها2 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان
سرخط4 هفته پیشتسهیلات تشویقی برای اجرای آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم
سردبیر2 هفته پیشمرکز آمار: رکورد تورم دستمزد و خدمات کشاورزی شکسته شد


























