بازار و کسبوکار نهاده های کشاورزی؛ انقراض یا تغییر رویه
پایگاه خبری DA1news: چرا تأمینکنندگان نهادههای کشاورزی باید مدلهای کسبوکار خود را بازنگری کنند؟
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، دهههاست که شرکتهایی که بذر، کود، مواد شیمیایی و سایر نهادهها را میفروشند، صرف نظر از اینکه آیا این نهادهها زندگی کشاورزان را تغییر میدهند یا خیر، بیشتر به افزایش حجم فروش خود علاقهمند بودهاند.
افزایش تعداد شرکتهایی که محصولات یکسانی را به کشاورزان یکسان در بسیاری از کشورهای آفریقایی میفروشند، نه تنها کشاورزان را گیج میکند، بلکه منجر به اشباع کالاهای باغبانی نیز میشود.
فقدان بازار قابل اعتماد برای محصولات، مدلهای کسبوکار تأمین نهاده را از بین میبرد، زیرا تعداد کمی از کشاورزان برای خرید بذر و تاک از نهالستانها برمیگردند.
چگونه تأمینکنندگان نهاده میتوانند خود را از نو بسازند؟
اگر تأمینکنندگان نهادهها مدلهای خود را بازنگری نکنند، اکثر آنها به سمت انقراض میروند، همراه با تبلیغات متمرکز بر کشاورزان مانند قطعات نمایشی و روزهای مزرعه.
به جای توسل مداوم به تبلیغات تهاجمی، تأمینکنندگان نهادهها میتوانند ارائه خدمات دیگر به کشاورزان و جوامع کشاورزی را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، آنها میتوانند نمونهبرداری از خاک را برای کشاورزان انجام دهند و سپس انواع جدیدی از کود را متناسب با خاکهای خاص توصیه کنند.
آنها میتوانند بازارهایی برای کشاورزان ایجاد کنند تا بسیاری از کشاورزان درآمد بهتری کسب کنند تا بتوانند بذر و سایر نهادههای بیشتری را تقاضا کنند.
نمونهبرداری از خاک و نزدیکتر کردن بازار به کشاورزان، خدمات ارزش افزوده بهتری نسبت به ادامه فروش بذر، کود و مواد شیمیایی خواهد بود که کشاورزان میتوانند بسته به توانایی خود در کسب درآمد، خودشان خریداری کنند.
اکثر کشاورزان دانش کافی در مورد انواع بذر و نحوه استفاده از نهادههای متنوع کسب کردهاند، زیرا دانش تولید برای دههها ارائه شده است.
یکی از نگرانیهای عمده کشاورزان، افزایش مداوم هزینه نهادهها در مقایسه با درآمد حاصل از بازار است. شرکتهای بذری که در رقابت دوام میآورند و از رقبای خود پیشی میگیرند، شرکتهایی هستند که در درک بازار کالا در سطح جزئی سرمایهگذاری میکنند و نهادههای خود را مطابق با خواستههای بازارهای خاص، با دقت تفکیک میکنند. این شامل ردیابی کشاورزانی است که در بازارهای مختلف میفروشند تا نقاط ضعف آنها و همچنین بازخورد مستقیم از مصرفکننده را درک کنند. سپس آنها میدانند که کدام بذر باید به کدام کشاورزان و برای کدام بازار برود.
کاهش هزینهها در کل زنجیرههای ارزش
تامینکنندگان نهادهها نیز باید به کاهش هزینهها در کل زنجیره ارزش کمک کنند. به دلیل تورم، کشاورزان کنترلی بر قیمت نهادههای وارداتی مانند کود یا مواد شیمیایی ندارند. نیاز به بررسی سایر اقدامات کاهش هزینه وجود دارد که صرفهجویی به مقیاس میتواند یک میوه دمدستی باشد.
این امر میتواند از طریق شرکتهای نهادهای که با مراکز تجارت کشاورزی و بازارهای منطقهای همکاری میکنند، اتفاق بیفتد که کشاورزان را قادر میسازد تا محصولات خود را به جای حمل مقادیر کم به بازارهای شهری، به صورت محلی بفروشند. با ایجاد زیرساختهای بازار که با فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) پشتیبانی میشوند، شرکتهای نهادهای زنجیرههای ارزش و مسیرهای درآمدی را برای کشاورزان ایجاد و تقویت میکنند و تقاضای بیشتری برای نهادهها ایجاد میکنند.
ICTها نباید فقط برای اهداف ترویج تولید استفاده شوند، بلکه باید بر ترویج فنی مرتبط با بازار به عنوان کاتالیزوری برای تصمیمگیری بهتر نیز تمرکز کنند.
فرصتهای سرمایهگذاری، مسیرهای رشد و اصول مناسب برای کشاورزان
تامینکنندگان نهادهها به جای کار در سیلوها، باید به این واقعیت توجه کنند که فرصتها فقط از طریق جمعآوری، پردازش و اشتراکگذاری شواهد قابل مشاهده هستند. این امر برای انواع سرمایهگذاریها، از سرمایهگذاری خصوصی و اجتماعی گرفته تا سرمایهگذاریهای محلی و دولتی، بسیار مهم است. بدون شواهد، مشاهده مسیرهای رشد برای طبقات مختلف کشاورزان یا کل بخش کشاورزی دشوار است.
به عنوان مثال، پس از فروش کالاها از طریق بازارهای انبوه برای بیش از یک دهه، کشاورزان خردهپا تا چه حد معیشت خود را بهبود بخشیدهاند؟