رفاه و تامین اجتماعی
جزئیات شرایط ثبتنام در سامانه خدمات غیرحضوری تامیناجتماعی
پایگاه خبری DA1news: سازمان تامین اجتماعی با راهاندازی سامانه خدمات غیرحضوری ۴۴ خدمت از مجموع خدمات سازمانی را به صورت غیرحضوری ارائه میدهد؛ اما نحوه ثبتنام در این سامانه و نیز ثبت درخواست نامنویسی اشخاص تبعی بیمهشده یا مستمریبگیر سازمان چگونه است؟
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مطابق با آخرین آمارها ۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر بهعنوان مستمریبگیر اصلی و ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴۹ نفر در قالب مستمریبگیر تبعی و در مجموع ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر به عنوان مستمریبگیر تامین اجتماعی از مقررات حمایتی این سازمان بیمهگر برخوردار میشوند.
جمعیتی که با راهاندازی سامانه خدمات غیرحضوری و نیز برنامه کاربردی «تأمین من» (اپلیکشین رسمی مرتبط با خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی) امروزه ۴۴ خدمت از مجموع خدمات تامین اجتماعی را به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه به شعب و کارگزاریهای تامین اجتماعی دریافت میکنند؛ اما بهمنظور بهرهمندی از خدمات این سامانه در گام نخست باید ثبتنام انجام شود.
برای ثبتنام در این سامانه (سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی) نیز بیمهشدگان و مستمریبگیران تامین اجتماعی باید به نشانی es.tamin.ir مراجعه کرده و گزینه ثبتنام را انتخاب کنند؛ سپس با مطالعه موارد ذکرشده و در صورت نیاز استفاده از راهنمای ثبتنام «کد ملی» خود را به صورت ۱۰ رقم پیوسته و بدون فاصله وارد کنند.
در گام بعد این جمعیت باید شماره همراه خود را به صورت ۱۱ رقمی و ثبت صفر آغازین آن وارد کنند؛ این شماره تلفن باید حتما به نام خود متقاضی باشد؛ پس از ثبت شماره همراه بیمهشده بر روی گزینه مرحله بعد کلیک کرده و در این بخش اطلاعات هویتی خود را در قسمتهای مربوطه وارد میکند؛ برای ثبت تاریخ تولد نیز متقاضی باید تاریخ تولد خود را تایپ کرده یا از تقویم سمت چپ استفاده کند.
بیمهشده پس از ثبت اطلاعات به مرحله بعد رفته و در این مرحله پست الکترونیک خود (ایمیل) را در صورت تمایل وارد و سپس گذرواژه موردنظر را مطابق با شرایط ذکرشده وارد (انتخاب) میکند؛ به عنوان مثال، گذر واژه انتخابی نباید شامل نام، نام خانوادگی و شماره ملی باشد.
در بخش نمایش گذرواژه میتوان از صحت رمز انتخابی نیز اطمینان حاصل کرد؛ در این بخش اطلاعات ثبتشده جهت بازبینی نمایش داده میشود و بیمهشده در صورت صحت روی گزینه تائید و ارسال درخواست کلیک میکند.
براساس ثبتنام انجام شده پیامکی برای متقاضی ثبتنام (بیمهشده) ارسال شده و در صورت موفقیتآمیز بودن ثبتنام، پیامک تائید و در غیر این صورت پیامکی مبنی بر مراجعه متقاضی به شعبه مربوطه ضمن همراه داشتن مدارک هویتی ارسال خواهد شد.
بیمهشده پس از مطالعه پیام سیستم بر روی دکمه تائید کلیک کرده و ثبتنام به پایان خواهد رسید و بیمهشده یا مستمریبگیر میتواند با ورود به این سامانه از کلیه خدمات غیرحضوری سازمان تامیناجتماعی استفاده کند.
اما ثبت درخواست غیرحضوری نامنویسی افراد تبعی بیمهشده/مستمریبگیر چگونه است؟
درخواست نامنویسی غیرحضوری اشخاص تبعی بیمهشده یا مستمریبگیر به منزله فرصتی برای بیمهشدگان و مستمریبگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی است که میتوانند با استفاده از آن برای نامنویسی افراد تحت تکفل خود اقدام کنند.
براساس قانون تامین اجتماعی، درخواست نامنویسی غیرحضوری اشخاص تبعی در مورد اعضای درجه یک خانواده بیمهشده/مستمریبگیر (صرفا همسر یا شوهر، فرزندان و پدر ومادر) در صورت احراز شرایط قانونی و پس از استعلام برخط از پایگاه سازمان ثبت احوال قابل پذیرش است.
براساس قانون تامین اجتماعی، درخواست نامنویسی غیرحضوری اشخاص تبعی در مورد اعضای درجه یک خانواده بیمهشده/مستمریبگیر (همسر یا شوهر، فرزندان و پدر و مادر) در صورت احراز شرایط قانونی و پس از استعلام برخط از پایگاه سازمان ثبت احوال کشور قابل پذیرش است.
مقررات و شرایط اختصاصی مربوط به درخواست نامنویسی شوهر یا همسر، فرزندان و نیز پدر یا مادر فرد بیمهشده یا مستمریبگیر تابع ضوابط قانون تامین اجتماعی در هر مورد و در سایت سازمان تامین اجتماعی هم قابل مشاهده و دریافت است.
ورود به بخش مشاهده و ثبت افراد تبعی از طریق منوی بیمهشدگان/ خدمات نامنویسی/ مشاهده و ثبت افراد تبعی توسط بیمهشده اصلی، انتخاب گزینه «اضافه کردن فرد جدید تحت پوشش»، ورود کد ملی، تاریخ تولد و نسبت فرد تبعی، انتخاب گزینه «دریافت اطلاعات از سازمان ثبت احوال» (در صورت صحت اطلاعات ثبتشده، نام، نام خانوادگی و نام پدر فرد تبعی به صورت خودکار نمایش داده میشود) تکمیل سایر اطلاعات مورد نیاز، بارگذاری مدارک مورد نیاز و انتخاب گزینه “تائید و ادامه” برای تکمیل درخواست از مراحل ثبت درخواست غیرحضوری نامنویسی افراد تبعی بیمهشده/مستمریبگیر محسوب میشود.
مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی (در صورتی که بیمهشده قبلا در سامانه نامبرده ثبتنام نکرده باشد) در گام نخست باید با عبور از مراحل مشخص شده برای ثبتنام در سامانه همراه شده باشد.
مدیرکل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامیناجتماعی نیز پیش از این در گفت وگو با ایرنا اظهار کرده بود: ارائه خدمات غیرحضوری سازمانها موجب کاهش تردد در سطح شهر، کاهش آلودگی، کاهش هزینههای رفت وآمد، افزایش آرامش و اطمینان در جامعه میشود و به صورت غیرمستقیم، نتایج مثبتی را برای ذینفعان و نیز ارتقای حکمرانی خواهد داشت.
«محمد منصور عظیمزاده اردبیلی» گفته بود: یکی از راهبردهای اصلی سازمان تامین اجتماعی هم در حوزه سامانه ارتباطات و نظارت مردمی یا «سی آر ام» ارائه پاسخگویی یکسان و بهنگام است و کارکنان این حوزه براساس قوانین و بخشنامهها آموزش میبینند و سپس با بیمهشدگان ارتباط برقرار میکنند.
وی همچنین با اشاره به افزایش میزان ثبت درخواست مخاطبان تامیناجتماعی در این حوزه طی سالهای اخیر اعلام کرده بود که سازمان به منظور پاسخدهی سریع به مخاطبان، یک زمانبندی در نظر گرفته است؛ این بازه زمانی در حوزه بیمهای سه روز و در حوزه درمانی هفت روز است. کارکنان این بخش باید طی زمان تعیین شده سوالات و ابهامات مردمی را پاسخ دهند تا درخواست بیمهشده منقضی نشود.
مطابق با «ماده ۱۳» قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، یک الزام برای موسسات مشمول قانون درنظر گرفته شده است که براساس آن مجموعههای مذکور باید ماهیت و فوریت و ضرورت اطلاعات درخواستی را درنظر داشته باشند و در سریعترین زمان ممکن به درخواستها پاسخ دهند.
بنا بر اعلام مدیرکل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامیناجتماعی بر این اساس پاسخگویی به سوالات مردمی به طور کل نمیتواند بیش از ۱۰ روز کاری به طول انجامد.
رفاه و تامین اجتماعی
بیمه تکمیلی بازنشستگان نهایی شد
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی با شرکت بیمهگر منتخب، با بهبود قابلتوجه خدمات و پوشش هزینهها، برای دو سال آینده به امضا رسید.
پایگاه خبری داوان نیوز: در پی توافقی میان کانون عالی بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی و شرکت بیمهگر منتخب، قرارداد بیمه تکمیلی این قشر نهایی و به امضا رسید.
به گزارش داوان نیوز، بر اساس این توافق، بسته بیمه تکمیلی سال جاری از نظر حجم خدمات، سطح پوشش و میزان جبران هزینهها، افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته دارد.
در رویکردی مبتنی بر انعقاد قرارداد کیفی، منطقی و عادلانه، سهم بیمه تکمیلی برای هر بازنشسته مبلغ ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است. سهم سازمان تأمین اجتماعی از این مبلغ ۲۵۰ هزار تومان و مبلغ ۴۷۰ هزار تومان نیز از حقوق ماهیانه بازنشستگان کسر خواهد شد.
دوره اعتبار: این قرارداد از اول آذر ۱۴۰۳ تا پایان آبان ۱۴۰۵ اعتبار دارد.
پوشش هزینههای گذشته: به استناد این گزارش، بازنشستگانی که در روزهای اخیر و پیش از اجرای رسمی این قرارداد، هزینههای درمانی داشتهاند، میتوانند با ارائه مدارک مربوطه به شرکت بیمهگر، هزینههای خود را دریافت نمایند.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی دولت
اسلایدر
فراخوانی برای اقدام: اولویتهای سیاست غذایی در جهانی پرچالش
پایگاه خبری داوان نیوز: در آستانه پنجاهمین سالگرد تأسیس «موسسه بینالمللی تحقیقات سیاست غذایی» (IFPRI)، گزارش جامع «سیاست غذایی جهانی ۲۰۲۵» منتشر شد. این گزارش که با نگاهی به پنج دهه گذشته تدوین شده، هشدار میدهد که سیستمهای غذایی جهانی در مواجهه با تغییرات اقلیمی، نابرابری فزاینده و بحران سوءتغذیه در «نقطه عطف» تاریخی قرار گرفتهاند. این سند با ترسیم یک نقشه راه بلندپروازانه، شش اولویت تحقیقاتی کلیدی را برای تضمین امنیت غذایی و پایداری سیاره زمین تا سال ۲۰۵۰ معرفی کرده و بر لزوم اتخاذ استراتژیهای جسورانه و مبتنی بر شواهد برای تغذیه نسلهای آینده تأکید میکند.
گزارش ناظم رامتین، سردبیر داوان نیوز؛ گزارش جدید IFPRI بازتابی از ۵۰ سال تجربه در حوزه غذا را منعکس میکند و بر نیاز مبرم به استراتژیهای جسورانه و مبتنی بر شواهد برای مقابله با مهمترین چالشهای سیستمهای غذایی امروز تأکید دارد. با تشدید تغییرات اقلیمی، نابرابری و سوءتغذیه، این گزارش شش اولویت تحقیقاتی را برای اطمینان از تغذیه مردم و کره زمین توسط سیستمهای غذایی تا سال 2050 تعیین میکند.
موسسه بینالمللی تحقیقات سیاست غذایی (IFPRI) به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس خود، گزارش سیاست غذایی جهانی 2025 با عنوان «سیاست غذایی – درسها و اولویتها برای جهانی در حال تغییر» را منتشر کرده است که تأملی جامع بر پنج دهه تکامل سیاستهای غذایی و فراخوانی برای اقدام برای یک دستور کار تحقیقاتی است که نیازهای نسل بعدی را برآورده میکند.
این گزارش که به طور مشترک توسط یوهان سوینن، مدیر کل IFPRI، کریستوفر بارت، و استفن بی. و جنیس جی. اشلی، استاد اقتصاد کاربردی و مدیریت، دانشگاه کرنل و رئیس شورای استراتژی و برنامه IFPRI ویرایش شده است، نشان میدهد که چگونه سیستمهای غذایی از زمان تأسیس IFPRI در سال ۱۹۷۵ – از روزهای اولیه انقلاب سبز تا چالشهای پیچیده امروزی ناشی از تغییرات اقلیمی، افزایش نابرابری، گرسنگی مداوم و نوآوری سریع فناوری – به طور چشمگیری تغییر کردهاند.
این گزارش با بهرهگیری از تحقیقات گسترده خود IFPRI و شرکای جهانی، ملی و محلی آن، تحلیلی بلندمدت از نقش سیاست در شکلدهی به سیستمهای غذایی سالمتر، عادلانهتر، مقاومتر و پایدارتر ارائه میدهد.
یوهان سوینن گفت: «این گزارش هم گذشتهنگر و هم نقشه راه است. به گذشته نگاه میکند تا بفهمد چقدر پیشرفت کردهایم و به آینده نگاه میکند تا اولویتهای حیاتی برای تحقیقات سیاستی را برای کمک به پیمایش چالشهای مبرم سیستمهای غذایی امروز شناسایی کند.»
اسمحانه الوافی، مدیر عامل CGIAR، خاطرنشان کرد: «ما میدانیم که سیاستها نقش مهمی در مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه دارند و نوآوریها بدون یک محیط سیاستی توانمندساز نمیتوانند گسترش یابند. در ۵۰ سال گذشته، IFPRI با شرکای خود در سراسر جهان همکاری نزدیکی داشته است تا شواهد حیاتی را ایجاد کند که به تصمیمات و چارچوبهای سیاستی برای رسیدگی به این چالشها کمک میکند و در عین حال مدیریت یکپارچهتری از سیستمهای آب، انرژی، غذا و محیط زیست را تقویت میکند.»
از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۵: چشماندازی در حال تغییر
در سال ۱۹۷۵، بیش از یک سوم جمعیت کشورهای در حال توسعه با گرسنگی مواجه بودند و سیاستهای کشاورزی تحت سلطه مداخله دولت بود. در طول دههها، آزادسازی، جهانی شدن و نوآوری، چشمانداز کشاورزی و مواد غذایی را تغییر شکل داد – که منجر به دستاوردهای قابل توجهی در دسترسی به غذا و کاهش فقر شد، در حالی که توجه بیشتری به سیاستهای مبارزه با تخریب محیط زیست و ترویج تغذیه بهتر نیز معطوف شد. قرن بیست و یکم موانع جدیدی مانند شوکهای اقلیمی مکرر، افزایش درگیریها، افزایش نابرابری و سوءتغذیه مداوم در تمام اشکال آن را به همراه داشته است – که همگی پیشرفت قبلی در کاهش گرسنگی و فقر را کند میکنند.
این گزارش نشان میدهد که چگونه IFPRI و جامعه گستردهتر تحقیقات سیاستگذاری با گسترش دامنه تحقیقات از تولید کشاورزی به زنجیرههای ارزش کشاورزی و کل سیستمهای غذایی، از جمله فرآیندهایی که بر تغذیه، غذا، سلامت، پایداری، توسعه جامعه و کشاورزی تأثیر میگذارند، به این تغییرات واکنش نشان دادهاند – و اغلب آنها را پیشبینی کردهاند.
دستور کار تحقیقاتی سیاستگذاری غذا برای آینده
این گزارش با نگاهی به سال 2050، شش اولویت کلی را برای تحقیقات سیاستگذاری غذا مشخص میکند:
- تقویت تابآوری و شمول در سیستمهای غذایی در همه جا، با توجه ویژه به مناطق آسیبپذیر و مناطق درگیر با جنگ و بلایا و گروههای آسیبپذیر.
- بهبود رژیمهای غذایی و تغذیه با پرداختن به علل ریشهای محیطهای غذایی فقیر و فراهم کردن انتخابهای سالمتر.
- بهرهگیری مسئولانه از فناوریهای جدید، از جمله نوآوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی، ضمن تضمین دسترسی و شمول عادلانه.
- مشارکت بخش خصوصی برای گسترش سرمایهگذاری در نوآوری سیستمهای غذایی، از تحقیق و توسعه گرفته تا زنجیرههای ارزش پایدار.
بسیج و اصلاح هزینههای عمومی موجود، از جمله تغییر کاربری حمایتهای کشاورزی برای همسو شدن با اهداف پایداری و تغذیه. تقویت تحقیقات و سیاستگذاری میانرشتهای، از بین بردن موانع بین کشاورزی، سلامت، محیط زیست و تجارت. این گزارش همچنین بر اهمیت ایجاد ظرفیت تحقیقاتی محلی و مشارکت برای حمایت از سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در کشورهای کمدرآمد و با درآمد متوسط تأکید میکند.
میراثی از تأثیرگذاری – و فراخوانی جدید برای اقدام
از زمان تأسیس، IFPRI در زمینه سیاستگذاری غذا پیشگام بوده و ابزارها، چارچوبها و استراتژیهای تجربی را برای اطلاعرسانی در تصمیمگیریهای جهانی توسعه داده است. اما با توجه به اینکه جهان با چالشهای رو به وخامت – از تغییرات اقلیمی و تنشهای ژئوپلیتیکی گرفته تا محیط تجاری نامشخص و کاهش کمکهای توسعهای – روبرو است، نیاز به تحقیقات قوی و مرتبط با سیاستگذاری بیش از هر زمان دیگری ضروری است.
کریس بارت گفت: “ما بار دیگر در نقطه عطفی قرار داریم. دهههای آینده به ایدههای جسورانه، مشارکتهای جدید و تحقیقات دقیق برای حمایت از تحول سیستمهای غذایی که مردم و سیاره زمین را تغذیه میکنند، نیاز خواهد داشت.”
گزارش سیاستگذاری جهانی غذا در سال 2025 از محققان، سیاستگذاران و متخصصان توسعه دعوت میکند تا با یافتههای آن تعامل داشته باشند و در یک دستور کار مشترک برای تغییر همکاری کنند.
اسلایدر
کشاورزی در گرداب هزینهها؛ از گرانی کود تا ناپایداری سود
پایگاه خبری داوان نیوز: کشاورزی، این بخش حیاتی کشور، امروزه در میان میدان فشاری چندجانبه گرفتار آمده است که بقا و سودآوری آن را به چالشی جدی تبدیل کرده است. از یک سو، سرکشی قیمت نهادههای اساسی تولید مانند کود، سم و بذر، همراه با افزایش هزینه خدمات، سود حاصل از دسترنج کشاورزان را به طور سیستماتیک تحلیل برده و آنان را در تنگنای مالی بیسابقهای قرار داده است. از سوی دیگر، معادله «هزینه-فایده» در تولیدات کشاورزی به هم خورده است؛ به طوری که افزایش نجومی هزینهها، با درآمد حاصل از فروش محصولات تناسبی ندارد و انگیزه برای ادامه کار را در بین زنجیره تولیدکنندگان کاهش میدهد. این شرایط، تنها یک بحران اقتصادی برای کشاورزان نیست، بلکه تهدیدی مستقیم برای خودکفایی و امنیت غذایی ملی به شمار میرود.
گزارش حاضر با درک این ضرورت، به واکاوی ریشههای این بحران، تبیین اثرات آن بر اقتصاد تولیدکنندگان کشاورزی و در نهایت، ارائه راهکارهای عملی و راهبردی برای برونرفت از این وضعیت میپردازد.
بخش کشاورزی ایران در حال حاضر با چالشهای شدیدی به دلیل افزایش هزینههای نهاده و ناکارآمدیهای ساختاری مواجه است. در زیر چالشهای اصلی و راهحلهای پیشنهادی برای خروج از این بحران را خلاصه میکند.
هزینه و تأمین نهاده:
مشکلات کلیدی/ افزایش شدید قیمت کود؛ اختلال در زنجیره تأمین؛ هزینه بالای بذر و سموم.
راهکارهای پیشنهادی/ حمایت از تولید داخلی نهادهها؛ سیاستگذاری شفاف و حمایتی دولت؛ اعطای تسهیلات مالی و توسعه بیمه جامع.
مدیریت منابع
مشکلات کلیدی/ کمآبی شدید؛ فرسایش و تخریب خاک.
راهکارهای پیشنهادی/ گسترش سیستمهای آبیاری مدرن (قطرهای و بارانی); تغییر الگوی کشت به گونههای مقاوم به خشکی؛ ترویج کشت محصولات پوششی و تناوب زراعی.
بهرهوری و فناوری
مشکلات کلیدی/ بهرهوری پایین به دلیل روشهای سنتی؛ ضایعات بالا پس از برداشت؛ کمبود ماشینآلات و بذرهای مدرن.
راهکارهای پیشنهادی/توسعه آموزشهای فنی و حرفهای؛ تسهیل دسترسی به ماشینآلات مدرن و بذرهای مقاوم؛ ایجاد زنجیره سرد و پلتفرمهای بازاریابی آنلاین.
بحران افزایش هزینه نهادهها
فوریترین فشار بر کشاورزان، افزایش بیسابقه قیمت نهادههای اساسی بهویژه کودهای شیمیایی است.
صعود قیمت کود: گزارشها حاکی از افزایش قیمت هر کیسه کود شیمیایی یارانهای از ۳۹۵ هزار تومان به ۶۸۷ هزار تومان است، در حالی که قیمت همین کود در بازار آزاد از ۱.۴ میلیون تومان عبور کرده است. گزارش دیگری از افزایش ۷۴ درصدی قیمت کود اوره در یک سال حکایت دارد.
علل ساختاری: این افزایش قیمت تصادفی نیست و ریشه در سیاستهای بودجهای و مکانیسمهای ارزی دارد. از عوامل کلیدی میتوان به افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت گاز خوراک کارخانجات پتروشیمی و افزایش نرخ ارز رسمی مورد استفاده در بودجه اشاره کرد. افزون بر این، فرمول قیمتگذاری در بورس کالا که قیمت مواد اولیه داخلی را به بازار جهانی گره میزند، باعث میشود حتی کودهای تولید داخل نیز با قیمتهایی نزدیک به قیمتهای جهانی به کشاورزان فروخته شود.
اختلال در تأمین: فراتر از قیمت، تنگناهای تأمین نیز یک مسئله بحرانی بوده است. برای مثال، توقف عرضه گاز به واحدهای تولید کود در زمستان منجر به توقف کامل تولید شد و کشاورزان را در فصل حیاتی کشت اواخر زمستان و اوایل بهار بدون کود رها کرد.
تأثیر بر سودآوری و تولید کشاورزان
این فشارها چرخه معیوبی ایجاد کرده که سودآوری و پایداری کسبوکارهای کشاورزی را به شدت تضعیف میکند.
فشردگی حاشیه سود: افزایش شدید هزینههای تولید، در کنار مسائلی مانند تأخیر در پرداخت بهای محصولات (مثلاً دولت کمتر از نصف بدهی خود به کشاورزان گندم را پرداخت کرده است)، کشاورزان را در تنگنای مالی شدیدی قرار داده است. وقتی هزینه نهاده دوچندان میشود اما درآمد ثابت میماند یا با تأخیر مواجه میشود، انگیزه و توانایی کشاورزان برای سرمایهگذاری در زمینهایشان به شدت کاهش مییابد.
بهرهوری پایین: یک چالش اساسی، بهرهوری پایین بخش کشاورزی است. این امر عمدتاً به شکاف دانشی قابل توجه و استفاده از روشهای سنتی به جای علم و فناوری مدرن نسبت داده میشود. درآمد پایین کشاورزان مانع از به کارگیری متخصصان یا adoption فناوریهای جدید میشود و چرخه عقبماندگی را تداوم میبخشد. این ناکارآمدی باعث میشود کشور به عملکرد مطلوب در هر هکتار دست نیابد و بازده اقتصادی سرمایهگذاری کشاورزان بدتر شود.
راههای برونرفت از بحران
برای مقابله با این بحران چندوجهی، ترکیبی از مداخله فوری دولت و برنامهریزی بلندمدت راهبردی لازم است.
اقدام فوری دولت: دولت فوریت وضعیت را پذیرفته و اعلام کرده که مهار افزایش هزینه نهادهها یک «اولویت فوری» است. این امر مستلزم سیاستهای شفاف و اقدامات قاطع برای تثبیت بازار و اطمینان از تأمین به موقع نهادهها است.
گذار به کشاورزی مدرن: نیاز مبرمی برای دوری از روشهای سنتی وجود دارد.
دانش و فناوری: مهمترین عامل برای پیشرفت، غلبه بر کمبود دانش و فناوری است. این امر از طریق تقویت نقش شرکتهای دانشبنیان و گسترش آموزشهای فنی به کشاورزان قابل دستیابی است.
بهبود راندمان آب: با توجه به بحران آب، ترویج و تأمین مالی سیستمهای آبیاری مدرن مانند آبیاری قطرهای و بارانی یک ضرورت انکارناپذیر است.
تقویت زیرساختهای حمایتی:
حمایت مالی: ایجاد صندوقهای حمایتی و ارائه بیمه جامع برای کاهش ریسکهای مرتبط با خشکسالی و نوسانات بازار میتواند سرمایهگذاری بیشتر در این بخش را جذب کند.
زنجیره تأمین و بازاریابی: کاهش ضایعات از طریق توسعه زنجیره سرد و ایجاد پلتفرمهای آنلاین برای فروش محصولات میتواند به افزایش درآمد نهایی کشاورزان کمک کند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، بحران کنونی اگرچه شدید است، میتواند نقطه عطفی برای تحولی اساسی در کشاورزی ایران باشد. این مسیر نیازمند همکاری جدی بین دولت، مجلس، بخش خصوصی و خود کشاورزان است. با اولویتدادن به معیشت کشاورزان و حرکت به سمت کشاورزی دانشبنیان و کممصرف، میتوان بر این چالشها غلبه کرد و به سمت تولید پایدار و امنیت غذایی کشور حرکت کرد.
-
اقتصاد2 هفته پیشتغییر پارادایم در اقتصاد کشاورزی؛ از محدودیت منابع تا سازوکارهای نوین توسعه
-
دانستنی ها9 ماه پیشکسب و کار؛ شرایط ورود به شغل سم فروشی چیست؟
-
آموزش8 ماه پیشگام به گام با کاشت نهال های کشت بافتی خرمای مجول (قسمت اول؛ انتخاب زمین)
-
بازرگانی1 سال پیشآیا قیمت کود یارانه ای را می دانید؟
-
اسلایدر3 هفته پیشهمایش ملی «تغییر اقلیم»؛ یافتن راهکارهای مدیریت پایدار
-
اسلایدر8 ماه پیشروش های کشت، صادرات و استان های فعال در کشت تنباکو
-
خبرهای سازمانی3 هفته پیشانتقاد تند آنجفی؛ «دستفرمان خطا» ما را به بحران کشانده
-
استان ها7 ماه پیشکشت، صادرات و مناطق مهم تولید سیر در ایران

