استان ها
مهندس جاوید عباسی: وظیفه ما حفظ سلامت مصرفکنندگان است

پایگاه خبری DA1news: حفظ نباتات و یا بخش گیاه پزشکی امروزی به اورژانس بخش کشاورزی معروف است و در واقع پشتیبانی کنندهی بخشهای مختلف زراعت و باغبانی است،مهمترین وظیفه سازمان حفظ نباتات کشور، حفظ و حراست محصولات کشاورزی از گزند آفات و بیماریها بوده ودر واقع سازمان، گیاهان و محصولات کشاورزی را از صدمه و خسارت آفات و بیماریها حفظ کند و از خسارت اونها جلوگیری میکنیم.
حفظ نباتات یکی از بخشهای مهم، قدیمی و تخصصی و فنی وزارت جهاد کشاورزی است که تاسیس آن به دهههای اولیه هزار و سیصد برمیگردد. قانون حفظ نباتات که مصوب سال هزار و سیصد و چهل و شش وزارت جهاد فعلی که همان وزارت کشاورزی یا فلاحت قدیم است که به تصویب شورای ملی آن زمان رسیده و یک قانون جامع و کاملی است که در بخش حفظ ، کنترل آفات و بیماریها و فروش نهاده که مهمترین آن، سم است فعالیت و نظارت دارد، همچنین حفظ نباتات در بخش قرنطینهی گیاهی، واردات محصولات کشاورزی به کشور و صادرات آن به خارج از کشور فعالیت دارد.
با در نظر گرفتن اهمیت کشاورزی در اقتصاد و امنیت غذایی کشور و جایگاه استان فارس در تولید محصولات کشاورزی خصوصا در بخش باغداری و اهمیت مدیریت حفظ نباتات استان فارس و همچنین به مناسبت سالروز تاسیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت و گویی با مهندس جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات استان فارس انجام داه ایم که میخوانید:
مهندس جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات فارس در ابتدای گفت وگو درباره مهمترین وظایف حفظ نباتات استان فارس در حال گفت: با توجه به وظایف ذاتی که عموما وظایف اصلی سازمان در سه بخش تقسیمبندی می شود که بخش های پایش، کنترل و مدیریت آفات و بیماریها است و از لحاظ تقسیمبندی قانون حفظ نباتات ، آفات که شامل حشرات ، علفهای هرز و… که کنترل بخشی از آن مربوط به حفظ نباتات است.از چالش های اصلی استان بشمار می رود.
مدیر حفظ نباتات فارس گفت:در واقع آفات حفظ نباتات به چند دسته تقسیم میشوند آفات عمومی، آفات همگانی و آفات خصوصی. در بخش آفات عمومی کنترل و پایش آفات عمومی به عهدهی سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی بوده و در آفات همگانی بخشی از این وظیفه به عهدهی سازمان و بخشی به عهدهی کشاورز است، در آفات خصوصی کنترل آفات به عهدهی کشاورز هست ولی در تمام این آفات بحث نظارت، پایش و ارایه دستورالعملهای فنی و کنترل و مبارزه به عهدهی حفظ نباتات هست.
وی افزود: بنابراین سازمان حفظ نباتات در بخش پایش، کنترل به ارایه دستورالعملهای فنی، و بحث پایش و کنترل آفات عمومی از جمله ملخ و سن گندم، موش و جوندگان فعالیت دارد.
جاوید عباسی گفت:همچنین حفظ نباتات در بخش نظارت بر داروخانههای گیاهپزشکی، فروشگاههای سموم کشاورزی نیز نظارت دقیق و مستمر دارد و همچنین در موضوع قرنطینه، نظارت بر صادرات، واردات محصولات کشاورزی و کنترل آفات و بیماریها قرنطینهای که وارد کشور میشوند و آفات بیماری قرنطینهی خارجی که اصلا اجازهی ورود ندارند اهتمام می ورزد،علاوه بر این سازمان، محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی در مبادی ورودی کشور توسط کارشناسان قرنطینه مورد بازرسی و بررسی قرار میدیم.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: از وظایف مهم سازمان، حفظ و حراست از محصولات کشاورزی از گزند آفات است، و همچنین حفظ سلامت مصرفکنندگان هست، چرا که درمبارزه با آفات، از سموم شیمیایی استفاده شده برای همین باید در کنار آن حفظ سلامت مصرفکنندگان محصولات کشاورزی در نظر بگیریم، و در واقع از سموم و روشهایی استفاده کنیم که محصولات ما از لحاظ باقیماندهی سموم سالم و ایمن باشند.
مهندس جاوید عباسی در توضیح عملکمرد سازمان در استفاده از نهادهای سلامت محور گفت: سرلوحهی کار حفظ نباتات کشور و استان در واقع حفظ سلامت و تولید محصولات سلامت محور و یا محصولات گواهی شده و محصولات استاندارد شده است که خوشبختانه استارت این موضوع از طریق وزارت جهاد کشاورزی زده شده و از طریق وزیر محترم به سازمان حفظ نباتات ابلاغ ومحول شده است. و این طرح از ابتدای سال هزار و چهارصد و یک با نام طرح استاندارد سازی تولید محصولات کشاورزی و یا شناسنامهدار کردن تولیدات کشاورزی که تحت عنوان کیو آرکد شناخته می شود ابلاغ گردیده است.
وی در ادامه افزود: تمامی این دستورالعملها به تمامی شهرها و به فعالان کشاورزی ابلاغ شده است. بر همین اساس کشاورزان باید طبق دستورالعملهای فنی که سازمان حفظ نباتات ارایه می دهد تولید کرده و همچنین استفاده از سم، کود هم طبق ضوابطی و دستورالعملها باشد که در نهایت منتج به دریافت مجور کیو آر کد می شود.
وی گفت: طبق این دستورالعمل، تمامی باغات و مزارع تحت نظارت کارشناسان فنی قرار گرفته و با نظارت مستمر کارشناسان ، محصولات سالم با ایمنی بالا و گواهی شده تولید خواهد شد.
عباسی در توضیح برنامه ها و راهکارهای انجام شده در مبارزه با آفات بومی استان گفت: سازمان برای مبارزه با آفات استان برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی را تهیه و برنامه ریزی کرده است. و این برنامه ها به زمان شیوع و طغیان این آفات بستگی دارد.
وی توضیح داد و گفت: بحث شیوع آفات که به نام عوامل خسارتزای گیاهی شناخته می شود به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. همانطور که گفته شد بحث شیوع و گسترش عوامل خسارتهایی وابسته به شرایط آب و هوایی، دما، درجه حرارت رطوبت و بارندگی دارد به طور مثال امسال با توجه به بارندگیهای خوبی که داشتیم یکی از چالشهای اساسی در گندم، طغیان زنگ زرد گندم بوده و افزایش بیماری زنگ در گندم بود، و یا طی یکی دو سال که شاهد طغیان ملخهای مراکشی در مراتع در حوزهی دریاچه پریشان کازرون هستیم و به علت خشک شدن دریچه که به عنوان کانون تخم ریزی ملخ قرار داشت، مثال دیگری که می توان گفت، تا اواخر اسفند ماه سال گذشته هم با توجه به بارندگی خوبی که داشتیم شاهد طغیان ملخ شکم بادمجونی در شهرستانهای اقلید و خرمبید و آباده بودیم و تاکنون که اردیبهشت ماه هست ما در این سه شهرستان در حال مبارزه با ملخهای شکمبادمجونی هستیم .
وی ادامه داد: ما برای مبارزه با آفات،برنامههای بلند مدت و قاعدتا برنامههای کوتاه مدت هم داریم و در مواقع بحرانی، قاعدتا آمادگی به صورت بیست و چهار ساعته داریم چرا که شیوع بعضی آفات و بیماری از قبل پیشبینی هم نیست.
مهندس عباسی گفت: یکی از برنامههای کاری سازمان، کنترل آفات و بیماریها بر اساس پیشآگاهی مانیتورینگ انجام می شود و مدلهایی داریم که با استفاده از اطلاعات هواشناسی ، حرارت، رطوبت، میزان بارندگی، با استفاده از مدل ها می توان پیش بینی کرد که چه زمانی طغیان آفات و بیماریها را داریم و بر اساس مونیتورینگ مداوم پیشآگاهی انجام داده و ما بر اساس آن تحلیل خطر را انجام داده و زمانهای مبارزه را برنامه ریزی می کنیم .
وی گفت: پیش آگاهی به عنوان سرلوحهی کار ما قرار دارد و بر اساس آن میتوانیم زمان ظهور آفات و بیماری ها را مشخص کرده و در بهترین زمان با آفات و بیماریها مبارزه بکنیم که منتج به استفاده از حداقل هزینهها و افزایش تولید و افزایش درآمد اقتصادی برای یا کشاورز داشته باشیم و نهایتا منجر به حفظ سلامت مصرف کننده می شود چرا که میزان مصرف سم در این موارد به کمترین حد ممکن می رسد.
وی در ادامه افزود: با مصرف سموم در کمترین حد خود و حفظ پایداری محصولات و همچنین حفظ منابع آب و خاک ، سلامت مصرفکنندگان در پی خواهد داشت.
وی در بخش استفاده از تکنولوژ های نوین در حفظ نباتات استان توضیح داد و گفت: ما باید از تکنولوژیهای نوین استفاده کنیم یکی از این موارد در بخش پیش آگاهی است که براساس مدلهای پیش آگاهی صورت میگیرد. ما در سطح استان فارس حدود پنجاه و هشت ایستگاه اسکادا نصب کردیم و چهل و نه دستگاه هواشناسی داخلی نصب کردیم که اطلاعات هواشناسی در مناطق مختلف استان دریافت کرده و با استفاده از این اطلاعات که به صورت آنلاین است و این اطلاعات در مدلهای پیش آگاهی ما ثبت و بر اساس آن برای هر آفت و برای هر منطقه اطلاعیه صادر میکنیم .
وی افزود: سازمان اطلاعات به دست آمده را به مناطق مختلف شهری، روستایی و بخشهای استان پیشآگاهی کرده و زمان مبارزه را به کشاورزان اعلام میکنیم . حفظ نباتات استان فارس برنامه هایی در دست تهیه و احرا دارد که حتی پیش آگاهی را بر اساس باغ به باغ اعلام و پیش آگاهی کند.
عباسی در توضیح این موضوع گفت: امکان اینکه در یک اقلیم و دشت، آفات باغ های با هم متفاوت باشند و بر همین اساس در بحث پیش آگاهی با طراحی و آماده سازی و استفاده از اپلیکیشن به باغداران اطلاعات لازم را ارائه دهیم. در کنار این مورد، موضوع شناسایی آفات و بیماریها است که همانطور که می دانید، روشهای نوینی در دنیا استفاده می شود که ماهم بهره مند هستیم، به طور مثال استفاده از امواج حرارتی، دوربینهای طیف سنجی استفاده و بکار گرفته ایم که و بر اساس این داده ها بتوانیم زودتر پیشآگاهی صورت بگیرد.
وی در ادامه این بخش از گفت و گو گفت: مثلا آفت سرخرطومی حنایی خرما یکی از معضلات و آفات نباتات استان است و شیوع این آفت، مهم و خطرناک و خسارتزا است که به عنوان یک آفت قرنطینهای شناخته می شود.
مهندس عباسی توضیح داد: ما در مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما، از روشهای نوین ردیابی و کنترل استفاده میکنیم و در کنترل این آفت از روش تزریق استفاده می شود و در قسمت ردیابی این آفت با استفاده از تصاویر ماهوارهای و تصاویر طیفی و حرارتی و یا استفاده از سگهای ردیاب در شناسایی درختان آلوده استفاده بر علیه این آفت برنامه ریزی میکنیم.
مدیر حفظ نباتات استان فارس اظهار داشت: ما تاکید داریم که باید از روشهای نوین و فناوریهای جدید در بحث پیش آگاهی و شناسایی آفت و حتی کنترل استفاده شود. ما در مبارزات آفات، تاکید به مبارزه شیمیایی نداریم و استفاده از آن را به عنوان آخرین راه حل در نظر میگیریم و در بحث کنترل آفات هم اعتقاد داریم که باید کنترل بر مبنای مدیریت تلفیقی آفات یا ایتیام انجام شود
وی در توضیح این بخش از سخنان خود گفت: در توضیح ایتیام باید گفت که مجموعهای از روشهای کنترل، مبارزات غیرشیمیایی، مبارزات بیولوژیکی،استفاده از حشرات بر علیه حشرات که استفاده از حشرات مفید برای حشرات مضر استفاده می کنیم. در این برنامهی آی تی ام یا مدیریت تلفیق آفات، آخرین حربه ما سمپاشی است.
عباسی ادامه داد و گفت: با استفاده از روشهای مختلف در حفظ و دفع آفات نباتی که آخرین آن موارد شیمیایی است بتوانیم سطح جمعیت آفات را زیر سطح آستانه زیان اقتصادی نگه داریم و بتوانیم از خسارت اقتصادی به باغ یا مزرعه را جلوگیری بکنیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از این گفت و گو گفت:در بحث سلامت مصرفکنندگان به دنبال نسخهنویسی سموم کشاورزی هستیم که این طرح اجرا شده است . طبق این طرح، کشاورزی که به دنبال تهیه سم است، ابتدا باید به یک کارشناس پزشک یا کلینیک مراجعه کند. ما در استان حدود نود کلینیک گیاهپزشکی فعال و مجوزدار داریم و کشاورز با مراجعه به کلینیکهای گیاهپزشکی، نمونهی گیاه خود را ارایه داده و توسط کارشناس تشخیص داده شده و توصیه های مبارزه و یا دیگر موارد بر اساس نسخه صادر میشود و نسخه ها به صورت آنلاین از طریق سامانه، به یک داروخانه گیاه پزشکی ارجاع و سموم تحویل کشاورزی داده میشود.
عباسی درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره ارتباط دوسوه با دانشگاهها دراستفاده از اطلاعات و دانش روز گفت: ما باید با مراکز تحقیقاتی در ارتباط باشیم ، سازمان حفظ نباتات در بخش اجرایی مبارزه با افات کشاورزی قرار دارد، بخشی از نیازهای ما هنوز ناشناخته هست و شناسایی و تحقیق، وظیفهی مرکز تحقیقات کشاورزی ویا دانشگاهها است که بتوانند چالشها را برطرف کنند، ما در حفظ نباتات،جلساتی داریم به عنوان ستاد گیاهپزشکی که در این جلسات هیات علمی مراکز تحقیقات کشاورزی و بخش کشاورزی دانشگاه شیراز یکی از اعضای این ستاد هستند.
وی در ادامه افزود: باید بگویم که طرحهای مراکز تحقیقاتی بر اساس نیازهای ما انجام داده میشود و اگر این ارتباط مستمر نباشد بخشی از چالشهای ما باقی خواهد، ما حتی با مراکز خارجی در ارتباط هستیم چرا که که سازمان حفظ نبات یک سازمان بینالمللی است بعضی از این قوانین و مقررات بر اساس عهدنامهها و کنوانسیون های بینالمللی تدوین و اجرا می شود و یک ارتباطی بین سازمان حفظ نباتات کشورهای مختلف نیز وجود دارد و این اطلاعات تبادل می شود و دستورالعملها به روز می شود.
وی گفت: بر اساس این عهدنامه ها و کنوانسیون ها در بحث صادرات، ما باید منطبق با قوانین شرایط کشورهای هدف باشیم و اگر ما بخواهیم در امر صادرات موفق باشیم باید محصولات صادراتی کشور را شناسهدار بوده و کیو آر کد داشته باشند و بر اساس قوانین کشورهای هدف محصولاتمان را تولید و عرضه کنیم.
عباسی در موضوع حمایت از پژوهشها و طرح های ارائه شده به سازمان گفت: طرحهای مختلف به سازمان ارائه داده می شود و یا از طرف اداره و بر اساس نیاز به پژوهشگران اعلام میکنیم و حتی اگر توان داشته باشیم و منابع مالی سازمان اجازه دهد، منابع اعتباری هم به این طرح ها اختصاص داده و حمایت می شود.
مدیر حفظ نباتات استان فارس در توضیح حضور بخش خصوصی و جایگاه این بخش در تولیدات کشاورزی استان فارس گفت: اگر بخش خصوصی نباشد اصلا نمیتوانیم موفق باشیم ، شاکلهی اصلی و یکی از بازویهای حفظ نباتات، بخش خصوصی است ، در کنار حفظ نباتات واردکنندگان، تولیدکنندگان کشاورزی در مواد غیر شیمیایی فراوردههای بیولوژیک که در واقع نهاده های اصلی که مورد نیاز کنترل آفات است توسط بخش خصوصی تهیه و تامین می شود. در کنار این موارد، داروخونهها پزشکی هستند که حدود ششصد داروخانه گیاهپزشکی در سطح استان به صورت فعال مشغول هستندکه به بخش خصوصی اختصاص دارد.
وی افزود: ما در بخش خصوصی، انسکتورییوم ها داریم که در پرورش حشرات مفید فعال هستند و سالانه حشرات مفید را تولید و ما در مزارع رهاسازی میکنیم. همچنین در کنار آن کلینیکهای گیاه پزشکی قرار دارند که بخش تشخیص هستند به عنوان یک آزمایشگاه تشخیص، نظارت عمل می کنند.
ویدئو کامل این گفت و گو را در کانال آپارات DA1news.com ببینید:

استان ها
گام بلند خراسان رضوی برای تبدیل به هاب کشاورزی هوشمند
آخرین آمارهای اعلامشده از سوی معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نشان میدهد که ۹۹ هزار هکتار از اراضی استان به زعفران اختصاص یافته و سهم این استان از تولید جهانی طلای سرخ به ۷۵ درصد رسیده است؛ در همین حال، پیش بینی برداشت بیش از ۴۰۰ هزار تن جو و تأکید بر توسعه مکانیزاسیون دقیق، افق روشنی را برای پایداری تولید و تأمین امنیت غذایی کشور ترسیم میکند.

پایگاه خبری داواننیوز: خراسان رضوی که این روزها با تولید ۷۵ درصد زعفران جهان و پیش بینی برداشت ۴۰۰ هزار تنی جو، بار دیگر جایگاه خود را به عنوان قطب بی منازع کشاورزی ایران تثبیت کرده است، اکنون با تکیه بر برنامه های راهبردی در حوزه های مکانیزاسیون و بهره وری آب، گام بلندی برای عبور از روشهای سنتی و ورود به عصر کشاورزی هوشمند برمیدارد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان، روز گذشته در نشستی خبری با اصحاب رسانه، با تشریح جایگاه راهبردی این استان در معادلات کشاورزی کشور، از برنامههای جامع برای ارتقای بهره وری و هوشمندسازی مزارع خبر داد.
علیاصغر امانیان با اشاره به نقش بیبدیل خراسان رضوی در تأمین امنیت غذایی کشور اظهار داشت: این استان نهتنها در تولید اغلب محصولات باغی و زراعی در صدر جدول استانهای کشور قرار دارد، بلکه با بهرهگیری از دانش فنی متخصصان و همت کشاورزان پیشرو، به یکی از ارکان اصلی پایداری تولیدات گیاهی در ایران تبدیل شده است. وی با تأکید بر مدیریت بهینه منابع و توسعۀ دانشبنیان در کشاورزی، خاطرنشان کرد: تداوم این جایگاه، مستلزم برنامهریزی دقیق در حوزههای مکانیزاسیون و بهرهوری آب است تا ضمن افزایش کمّی تولید، شاهد کاهش چشمگیر ضایعات و مصرف بهینۀ نهادهها باشیم که در نهایت به ثبات بازار و سلامت غذایی هموطنان منجر خواهد شد.
در ادامه این نشست، ایزدی، مدیر باغبانی سازمان، با ارائه آماری خیرهکننده از جایگاه جهانی خراسان رضوی در تولید زعفران گفت: در حال حاضر ۹۹ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول استراتژیک قرار دارد و سهم استان از تولید جهانی طلای سرخ، به ۷۵ درصد میرسد که این میزان، خراسان رضوی را به قطب مطلق تولید و صادرات زعفران در جهان تبدیل کرده و نشان از عمق نفوذ این استان در اقتصاد کشاورزی بینالمللی دارد.
همچنین عرفانی، مدیر امور زراعت، از پیشبینی برداشت بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول جو در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۱۲۴ هزار هکتار از مزارع استان به کشت جو اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه جو بهعنوان یکی از محصولات راهبردی، نقش کلیدی در تأمین خوراک دام و پایداری صنعت دامپروری استان ایفا میکند، افزود: بهکارگیری ارقام اصلاحشده، مدیریت نوین آبیاری، توسعه کشت حفاظتی و ارتقای دانش فنی کشاورزان از اولویتهای این مدیریت برای افزایش عملکرد در واحد سطح است.
در بخش دیگری از این نشست، سجادی، مدیر مکانیزاسیون سازمان، با انتقاد از تداوم روشهای سنتی در برخی مزارع، بر لزوم تحول اساسی در شیوه های تولید تأکید کرد و گفت: برنامهریزی جدی برای جایگزینی ماشینآلات نوین و فناوریهای روز به جای روش های قدیمی در دستور کار قرار دارد. وی هدف نهایی را کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت محصول و حرکت به سوی کشاورزی دقیق و پایدار عنوان کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی با تمام توان از بهره بردارانی که در مسیر مکانیزاسیون علمی گام برمیدارند، حمایت همه جانبه خواهد کرد.
گفتنی است خراسان رضوی با تکیه بر ظرفیت های عظیم تولیدی و برنامههای توسعهمحور، همچنان پرچمدار کشاورزی مدرن و امنیت غذایی در ایران اسلامی باقی میماند.
آذربایجان غربی
جهاد تبیین در کشاورزی؛ مدیران ارتباطی سکاندار شورای روابطعمومی کشاورزی آذربایجان شرقی
با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمیزاده و نوید غلامزاده بهعنوان اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای بخش کشاورزی استان برای مدت دو سال منصوب شدند.

پایگاه خبری داواننیوز: اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای کشاورزی آذربایجان شرقی با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی منصوب شدند.
به گزارش خبرنگار ما، طی احکام جداگانهای از سوی شهرام شفیعی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، اعضای جدید هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای بخش کشاورزی استان برای یک دوره دوساله منصوب شدند.
بر اساس این احکام رسمی که به استناد تبصره (۱) ماده (۱۰) اساسنامه شورا و با تأکید بر نتایج انتخابات هیأت رئیسه صادر شده است، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمیزاده و نوید غلامزاده بهعنوان اعضای اصلی هیأت رئیسه این شورا منصوب شدند.
در متن این احکام که توسط شهرام شفیعی، رئیس سازمان و وحید کاظم زاده رئیس شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان امضا شده، بر راهبردهای کلان و اولویتهای محوری این شورا تأکید گردیده است. بهرهمندی حداکثری از ظرفیتهای علمی، ارتباطی و رسانهای، تقویت راهبرد جهاد تبیین در حوزه کشاورزی، ارتقای جایگاه راهبردی روابط عمومیها و افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به امنیت غذایی و حمایت از تولیدکنندگان و بهرهبرداران بخش کشاورزی از جمله محورهای اساسی این احکام به شمار میرود.
همچنین در بخش دیگری از این احکام، بر نقشآفرینی مؤثر در انعکاس دستاوردهای بزرگ بخش کشاورزی، ترویج گفتمان امیدآفرینی، تحکیم انسجام ملی و معرفی شفاف خدمات و اقدامات دولت چهاردهم و مجموعه عظیم جهاد کشاورزی استان در حوزههای مختلف تولیدی، زیرساختی و اقتصادی تأکید ویژه شده است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، اعضای منصوبشده به مدت دو سال مسئولیت هدایت و هماهنگی ارتباطات و تعاملات رسانهای نهادهای تابعه بخش کشاورزی استان را بر عهده خواهند داشت تا گامی مؤثر در جهت شفافسازی، اقناع افکار عمومی و پاسداشت سرمایه اجتماعی این حوزه برداشته شود.
آذربایجان غربی
دستاوردهای ۲۰۷ پروژه مرکز تحقیقات آذربایجانغربی تشریح شد
رتبه نخست چغندرقند، آزمایشگاه برتر آبوخاک، و کشف ۳ گونه قارچ و ۳ ژن جدید چاودار در سطح جهان؛ اینها بخشی از دستاوردهای سال ۱۴۰۴ مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجانغربی است که با اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی و ۲۰۰ مأموریت ترویجی، نام این استان را در عرصههای ملی و بینالمللی درخشان کرده است.

پایگاه خبری داواننیوز: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجانغربی از اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی ملی و ویژه در سال ۱۴۰۴ خبر داد و تأکید کرد: این مرکز با رویکردی مسئلهمحور، در راستای حل چالشهای اساسی بخش کشاورزی و افزایش بهرهوری، بهعنوان پشتیبان علمی تولیدکنندگان استان فعالیت میکند.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابطعمومی این مرکز، اسماعیل علیزاده با اعلام این خبر افزود: در سال جاری، دستاوردهای چشمگیری در سطوح ملی و بینالمللی برای بخش کشاورزی استان به ثبت رسیده است که از جمله آنها میتوان به کسب رتبه نخست کشور در حوزه چغندرقند، انتخاب بهعنوان آزمایشگاه برتر آب و خاک کشور، معرفی این مرکز بهعنوان مرکز رشد شایسته تقدیر و همچنین تدوین دستنامه ترویجی برتر کشوری اشاره کرد.
علیزاده در ادامه به پیشرفتهای علمی پژوهشگران این مجموعه در عرصههای بینالمللی پرداخت و اظهار داشت: متخصصان این مرکز با شناسایی و معرفی سه گونه جدید قارچ و سه ژن جدید چاودار، گامی بلند در ارتقای جایگاه علمی آذربایجانغربی در مرزهای دانش جهان برداشتهاند که نشاندهنده توانمندی بالای نیروی انسانی متخصص در این استان است.
وی با تأکید بر کاربردیسازی یافتههای پژوهشی تصریح کرد: پژوهشهای این مرکز صرفاً در کتابخانهها محصور نمانده و با اجرای بیش از ۲۰۰ مأموریت در قالب طرحهای «محقق معین» و «یاوران تولید»، بهطور مستقیم به مزارع و باغات استان منتقل شده است. این تعامل چهرهبهچهره با کشاورزان، نقش مؤثری در افزایش دانش فنی و مهارتهای اجرایی آنها داشته است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجانغربی، مشارکت فعال در تولید برنامههای آموزشی رادیویی و تلویزیونی و تدوین دستورالعملهای ترویجی را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد و خاطرنشان کرد: این رویکرد تعاملی، پل ارتباطی مستحکمی میان علم و عمل ایجاد کرده و موجب ارتقای چشمگیر سطح علمی و عملیاتی بهرهبرداران بخش کشاورزی استان شده است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجانغربی، با تکیه بر توان علمی متخصصان و ارتباط مستمر با کشاورزان، بهعنوان یکی از بازوهای اصلی توسعه کشاورزی دانشبنیان در منطقه، نقشآفرینی میکند و مسیر تحقق امنیت غذایی پایدار را با سرعت بیشتری طی مینماید.
پرونده ویژه4 هفته پیشهمگرایی پژوهش، پایش و حکمرانی در شبکه ملی گیاهپزشکی
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها2 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
اصناف4 هفته پیشنهادههای مرغداری ۵ برابر شد، تسهیلات ۵۰ همتی بلاتکلیف ماند
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان


























