سردبیر
استفاده از فناوری نانو درافزایش بهره وری کشاورزی

( (DA1NEWS اخبار روزانه کشاورزی؛ فناوری نانو تاکنون با عرضه تولیداتی برای افزایش ماندگاری محصولات زراعی و افزایش دسترسپذیر کردن مواد مغذی برای ریشه توانسته است خدماتی را برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی ارائه دهد و اکنون به گفته مدیر توسعه کسبوکار بخش کشاورزی ستاد فناوری نانو، با قرار گرفتن این فناوری در کنار فناوری پلاسمای سرد، رکورد سطح زیر کشت بذور ذرت علوفهای در کشور شکسته شد.
پلاسما به عنوان حالت چهارم ماده و مجموعهای از رادیکالها، یونها و الکترونهای خنثی از نظر الکتریکی است که نسبت به میدانهای الکتریکی و مغناطیسی واکنش نشان میدهند.
انواع مختلفی از پلاسما وجود دارند که کاربردهای مختلفی در حوزههای متنوع صنعتی دارند که از آن جمله میتوان به لحیم و خالص کردن فلزات، ذوب فلزات قراضه در کورههای آرک اشاره کرد و از سوی دیگر با استفاده از پلاسما امکان تمیز کردن یا فعال کردن سطح، عملیات نفوذ حرارتی نظیر نیتریداسیون یونی، لایهنشانی کند و پاشی لایه نازک و لایه نشانی شیمیایی وجود دارد.
پلاسما همچنین میتواند در سنتز نانومواد و نانوابزارها استفاده شود؛ تکنیکهای بر پایه پلاسما برای تولید انواع مختلفی از نانومواد مانند نانولولههای کربنی، نانو الیاف، گرافن، نانو الماس و انواع نانوذرات و نانوساختارهای فلزی، سیلیکونی، غیر آلی و نانومواد زیستی به کار میرود.
در کشور این فناوری در کنار فناوری نانو کاربردهای تازهای در بخش کشاورزی یافته است و از آن برای افزایش سطح عملکرد بذور استراتژیک استفاده میشود و در یک طرح پایلوت محققان توانستند سطح عملکرد بذر خشک ذرت علوفهای را ارتقا دهند و رکورد کشت این محصول در کشور با یک فناوری نوین شکسته شد.
امیر اشراقی، مدیر توسعه کسبوکارهای بخش کشاورزی ستاد نانو در گفتوگو با ایسنا، افزایش عملکرد، بهبود راندمان و کاهش ضایعات را از محورهای اصلی عملکرد توسعه کسب و کارهای بخش کشاورزی در ستاد نانو دانست و اظهار کرد: در این راستا در حال حاضر با استفاده از فناوری پلاسما به دنبال افزایش سطح عملکرد بذور زراعی هستیم که در این راستا طرح پایلوتی را در زمینه استفاده از فناوری پلاسمای سرد اجرایی کردیم که موجب افزایش سطح عملکرد بذور زراعی شده است.
وی این تحقیقات را بر روی ذرت علوفهای دانست و یادآور شد: استفاده از روش پلاسمای سرد در دنیا رایج است و بسیاری از کشورهای پیشرفته از این روش برای افزایش عملکرد استفاده میکنند.
اشراقی خاطر نشان کرد: در گذشته برای افزایش عملکرد روشهای سنتی چون استفاده از کود شیمیایی و یا در تکنیک تراریخته برای افزایش سطح عملکرد بذور به منظور افزایش مقاومت به خشکی و یا شوری، روشهایی اعمال میشد، ولی مزایای استفاده از این روش نسبت به روشهای دیگر عدم استفاده از کود و مواد شیمیایی در کشت ذرت علوفهای است.
مدیر توسعه کسبوکارهای بخش کشاورزی ستاد نانو به جزئیات این روش اشاره کرد و توضیح داد: بذور کشاورزی بنا به دلایل مختلفی توان جوانه زنی خود را از دست میدهند که یکی از این موارد افزایش بار میکروبی بذور و میزان رطوبت موجود در آنها است. با روشهایی که در فرآیند پلاسمای سرد از آن بهره بردیم، توانستیم توان بذور را افزایش دهیم.
به گفته وی در این روش، پلاسمای سرد موجب ضد عفونی کردن بذور میشود و کاهش بار میکروبی بذور موجب بهبود کیفیت بذر شد و افزایش جوانهزنی و افزایش مقاومت در برابر قرار گرفتن در شرایط جوی بذر را افزایش داد.
اشراقی با تاکید بر اینکه طرح پایلوت این روش بر روی بذور ذرت علوفهای بوده است، خاطر نشان کرد: پایلوت این طرح در مزرعهای در کرمانشاه اجرایی شد و نتایج نشان داد تیمار بذور ذرت علوفهای با پلاسمای سرد و آب آبیاری، افزایش بیش از دو برابری در عملکرد این بذر به همراه داشته است.
به گفته وی در این روش با استفاده از پلاسمای سرد، بذور قبل از کشت ضد عفونی میشوند.
وی با بیان اینکه تهیه کودهای شیمیایی به ویژه کود اوره، بیشترین هزینهها را به کشاورزان تحمیل میکند، یادآور شد: با اجرای این طرح پایلوت، بیش از ۵۰ درصد از هزینه تهیه کودهای شیمیایی کاهش یافت.
اشراقی افزود: همچنین در این طرح پایلوت، رکورد کشور در سطح زیر کشت ذرت علوفهای شکسته شد. رکورد ایران در این زمینه ۱۵۱ تن در هکتار بود و در این روش ۱۵۴ تن در هکتار ذرت علوفهای کشت شده است.
مدیر توسعه کسبوکار بخش کشاورزی ستاد نانو با اشاره به بخش استفاده پلاسمای سرد در آب آبیاری در این طرح، توضیح داد: در این پروژه علاوه بر انجام ارزیابیهایی بر روی بذور خشک در زمینه ضد عفونی کردن و افزایش سطح عملکرد آنها، اقداماتی نیز برای افزایش کارایی آب آبیاری انجام شد؛ چرا که نتایج به ما نشان داد اصلاح بذر خشک ذرت تا ۹۱ تن در هکتار افزایش عملکرد داشته است و وقتی آب را نیز تیمار کردیم، میزان افزایش عملکرد تا ۱۵۴ تن در هکتار ارتقا یافت.
به گفته وی، تیمار آب به این صورت بوده است که آب در معرض امواج پلاسما قرار داده شد و از این آب در آبیاری استفاده شد.
وی تاکید کرد: استفاده از پلاسمای سرد در بذور برای کاهش بار میکروبی و در آب برای تبدیل ازت هوا به نیتروژن قابل مصرف برای ریشه گیاه بوده است.
اشراقی با تاکید بر اینکه روش پلاسمای سرد برای کلیه بذور کشاورزی دارای اهمیت استراتژیک مانند بذور زراعی و دانههای روغنی قابل استفاده است، یادآور شد: در این پروژه این روش برای اصلاح ذرت علوفهای استفاده شد؛ چرا که ذرت، خوراک اصلی دام است.
کاربردهای دیگر نانو در کشاورزی
نانوحبابها
فناوری نانوحبابها در کشت هیدروپونیک موجب افزایش راندمان محصولات کشاورزی در گلخانهها خواهد شد؛ چرا که این فناوری میتواند عناصر غذایی و حتی اکسیژن را بهصورت محلول در اختیار ریشه قرار دهد.
با استفاده از این روش راندمان کشت گوجهفرنگی حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.
نانوآفتکشها
با نانو کردن سموم بایو، آفتکشهایی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که با دوزهای کم بخش زیادی از عوامل بیماری زا در گیاهان از بین میرود.
نانو آب
نانوآبی به تولید رسیده است که میتواند موادمغذی را در اختیار گیاهان قرار دهد. در این فناوری هیچ ماده شیمیایی به کار نرفته و نوعی کود به شمار میرود که قادر است مواد مغذی و عناصر غذایی مورد نیاز را برای رشد گیاهان فراهم کند.
بستهبندی نانویی
بر اساس آمارها ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی در مرحله پس از برداشت به ضایعات تبدیل میشود؛ از این رو با کاربرد نانو فناوری در بخش بستهبندی، شرایط مساعدی برای ماندگاری محصولات کشاورزی فراهم شده است.
ماندگاری یکساله جنین گندم
ظرفیت کل آرد کشور سالانه ۱۳ میلیون تن است که پس از تبدیل گندم به آرد، محصولی به نام «گیاهک جنین گندم» تولید میشود، محصولی که برخی کارخانهها قابلیت جداسازی آن را ندارند. کارخانههایی که قادر به این کار هستند، سالانه ظرفیت جداسازی حدود ۴ میلیون تن را دارند که یکصدم آن همین محصول جنین گندم است که با قیمت کمی فروخته میشود.
این محصول خوراک دام میشد و تنها سهروز ماندگاری داشت، ولی با افزایش زمان ماندگاری این محصول تا یکسال، استفاده از این محصول زراعی برای انسان، فراهم شد. این ماده نطفه گندم و سرشار از پروتئین و ویتامین است که با فناوری نانو ۱۰۰ درصد به ارزشافزوده آن افزوده شد.

سردبیر
مدیریت منابع آبی؛ آمال و خواستهها یا واقعیتهای موجود؟
نوزدهمین نشست شورای راهبردی آب و خاک، روز گذشته با حضور مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه تهران برگزار شد و در آن، مقامات دولتی با هشدار نسبت به پیامدهای نگاه بخشی و تعصبآمیز بر مدیریت منابع آبی، بر تدوین فوری برنامههای زیرساختی برای ایجاد توازن میان واقعیت کمآبی و ضرورت تأمین امنیت غذایی تأکید کردند.

پایگاه خبری داواننیوز: معاون برنامهریزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست اضطراری شورای راهبردی آب و خاک، مدیریت مبتنی بر تعصبات بخشی را تهدیدی جدی برای تضییع حقوق مردم خواند و نسبت به تدوین برنامههایی مبتنی بر آمال و خواستهها به جای واقعیتهای میدانی کمآبی هشدار داد.
به گزارش خبرنگار داواننیوز، نوزدهمین نشست شورای راهبردی آب و خاک با رویکردی تهاجمی نسبت به چالشهای پیشِ روی مدیریت منابع آبی کشور برگزار شد. در حالی که مسئولان کلیدی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم عبور از رویکردهای تعصبآمیز و بخشی در تصمیمگیریها تأکید دارند، مهمترین دستاورد این نشست، تأکید بر ایجاد “توازن هوشمندانه” میان واقعیت تلخ کمآبی و الزامات تأمین امنیت غذایی بهعنوان یک اصل راهبردی و مقدس اعلام شد.
اعلام وضعیت قرمز و عبور از فاز هشدار به فاز اقدام
برگزاری این نشست با حضور مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه تهران، نشان از عزم سیستمی برای خروج از وضعیت عادیِ مدیریت آب دارد. اظهارات صریح اکبر فتحی، معاون برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، مبنی بر مواجهه با “واقعیت انکارناپذیر کمآبی” را میتوان بهعنوان یک اعلام خطر جدی برای افکار عمومی و فعالان این حوزه تلقی کرد. نکته کلیدی در این اظهارات، نسبت دادن مدیریت نادرست آب به “تضییع حقوق مردم” است که بیانگر درک ریسکهای سیاسی-اجتماعی این بحران توسط متولیان بخش کشاورزی میباشد.
نقد ساختاری بر اسناد بالادستی و خواستههای غیرواقعی
یکی از محورهای تحلیلی این نشست، نقد صریح بر وجود تناقض در اسناد اجرایی بود. فتحی با صراحت نسبت به تدوین گزارشهای مبتنی بر “آمال و خواستهها” بهجای “واقعیتهای موجود” هشدار داد. این بخش از بیانات، نشاندهنده یک چالش جدی در نظام برنامهریزی کشور است؛ جایی که گاهی اهداف ترسیمی در اسناد بالادستی با ظرفیتهای زیستی و اقلیمی کشور همخوانی ندارد. این رویکرد انتقادی، میتواند نویدبخش آغاز بازنگریهای اساسی در سند اصلاح الگوی کشت باشد.
دوگانگی راهبردی: افزایش بهرهوری در برابر کاهش تولید
مهمترین چالش مطروحه در این نشست، مدیریت پارادوکس “کمآبی شدید” و “ضرورت حفظ امنیت غذایی” بود. معاون وزیر با تأکید بر مقدس خواندن امنیت غذایی، تلویحاً اعلام کرد که سیاستهای جاری بهسمت کاهش سطح زیر کشت یا اعمال محدودیتهای شدید که به تولید لطمه بزند، حرکت نخواهد کرد. به عبارت دیگر، راهبرد کلان کشور بر “کاهش هوشمندانه مصرف آب” متمرکز است، نه “کاهش تولید”. این رویکرد، بار سنگینی را بر دوش توسعه زیرساختهای نوین آبیاری و ارتقای تکنولوژی میگذارد.
تمرکز بر زیرساخت بهجای اقدامات تنبیهای
در جمعبندی این نشست، بر “الزامات زیرساختی” بهعنوان رکن اصلی راهکارها تأکید شد. این پیام حاکی از آن است که سیاستگذاران به دنبال راهکارهای سلبی و ممنوعیتهای صرف نیستند و توسعه سامانههای نوین آبیاری و اصلاح ساختار خاک را در اولویت قرار دادهاند. همچنین تأکید بر “ظرفیتهای منطقهای” نشاندهنده کنار گذاشتن رویکرد یکسانسازی و حرکت بهسمت مدلهای کشت بومی و اقلیمی است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، نوزدهمین نشست شورای راهبردی آب و خاک را میتوان یک نقطه عطف در عبور از کلیگویی بهسوی اقدامات عینی و مبتنی بر واقعیتهای میدانی ارزیابی کرد. هشدار نسبت به پیامدهای نگاه تعصبآمیز و سیاسی به مقوله آب، از یکسو، و تأکید بر حفظ کیفی و کمی امنیت غذایی، از سوی دیگر، نشان میدهد که کشور در آستانه یک تغییر پارادایم در مدیریت منابع آبی قرار دارد. با این حال، چالش اصلی فراتر از این نشست، در نحوه پیادهسازی این راهبردهای دوگانه و تأمین منابع مالی و فنی برای اجرای سریع زیرساختهای مورد نیاز در مزارع کشور خواهد بود.
پیشنهاد راهبردی:
تشکیل کارگروههای نظارتی مشترک بین دانشگاه تهران و وزارت جهاد کشاورزی برای پایش مستمر اجرای ۲۰ محور برنامهریزی شده و جلوگیری از ایجاد خلأ اجرایی میان “گزارشها” و “اقدامات میدانی”، ضروریترین گام پس از این نشست خواهد بود.
سردبیر
منابع آزادشده؛ فرصت یا تهدید؟ / هشدار اتاق ایران درباره تکرار خطاهای برجام
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران با آسیبشناسی دوره برجام تأکید کرد: «موتور تابآوری اقتصاد در دوران تحریم، دیگر توان گذشته را ندارد» و خواستار مشارکت واقعی بخش خصوصی در سازماندهی سرمایههای آزادشده شد، تا رشد اقتصادیِ صرفاً آماری، جای خود را به توسعه عادلانه و اشتغالزایی پایدار بدهد.

پایگاه خبری داواننیوز: رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران با هشدار نسبت به تکرار تجربه ناقص دوره برجام، اعلام کرد که ورود منابع مالی جدید به کشور، بدون «سازماندهی سرمایه با محوریت بخش خصوصی» و اصلاح نظام بانکی، نه تنها به رشد پایدار منجر نمیشود، بلکه به دلیل تمرکز ۸۵ درصدی سود در اختیار نهادهای عمومی، خطر تشدید ناترازیهای ساختاری را به همراه دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی داواننیوز، سیوسومین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، میزبان ارائه گزارشی راهبردی از سوی عیسی منصوری، رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران، با محوریت «ضرورت تخصیص بهینه منابع آزادشده» بود. منصوری با اشاره به چشمانداز ورود جریانهای مالی قابلتوجه به اقتصاد کشور در پی توافقات اخیر، بر ضرورت تدوین چارچوبی دقیق، شفاف و مشارکتمحور برای مدیریت این منابع تأکید کرد و هشدار داد که بدون بازطراحی نظام تخصیص، امکان هدررفت سرمایههای حیاتی وجود دارد.
سرمایهگذاری هوشمند؛ پیشنیاز بهرهوری ملی
منصوری در آغاز سخنان خود با یادآوری تجربه دوره برجام، خاطرنشان کرد که مرکز پژوهشهای اتاق ایران با واکاوی دقیق دادههای آن دوره، به این نتیجه رسیده است که صرفِ آزادسازی منابع بدون ایجاد سازوکار سازماندهی سرمایه با مشارکت فعال بخش خصوصی، نهتنها به رشد پایدار نمیانجامد، بلکه میتواند به ناترازیهای جدید دامن بزند. وی تأکید کرد:پیشبینی میشود به دنبال توافقات صورتگرفته، منابع قابلتوجهی به کشور وارد شود؛ بنابراین باید با دقتی بینظیر و بر اساس اولویتهای ازپیشتعیینشده، این منابع را بهگونهای تخصیص دهیم که بهرغم محدودیتها، بهرهوری ملی ارتقا یابد.
اصلاح نظام بانکی و اتصال زنجیرههای تولید؛ دو رکن کلیدی
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران، دو محور اساسی را برای موفقیت این فرآیند برشمرد:
۱. اصلاح نظام بانکی برای مدیریت ریسک و هدایت نقدینگی به سمت فعالیتهای مولد؛
۲. ایجاد پلهای ارتباطی میان بنگاههای داخلی و خارجی بهگونهای که زنجیره ارزش در اقتصاد ملی تقویت شود.
منصوری بر لزوم فراهمسازی «فرصت برابر برای همه فعالان اقتصادی» تأکید کرد و گفت: باید زمینهای ایجاد شود که بنگاهها، فارغ از اندازه، بتوانند مسیر توسعه خود را تعریف کنند و در این میان، نقش تسهیلگری دولت و اتاق بازرگانی حیاتی است.
رشد اقتصادی در سایه بنگاههای کوچک؛ اما سود در انحصار معدود نهادها
منصوری در بخش دیگری از گزارش خود، به بررسی ساختار بنگاههای اقتصادی ایران پرداخت و با استناد به آمارهای رسمی، اعلام کرد که ۹۶ درصد بنگاههای فعال در کشور، خرد و تنها نیمدرصد آنها بزرگ هستند. وی با اشاره به سهم ۸۵ درصدی بنگاههای کوچک و متوسط در اشتغالزایی، این گروه را موتور اصلی ایجاد شغل دانست، اما در عین حال هشدار داد: متأسفانه بیش از ۸۵ درصد سود شرکتهای سودده، به یک درصد از بنگاهها تعلق دارد که عمدتاً نهادهای عمومی غیردولتی هستند. این یعنی ساختار سود و قدرت اقتصادی در کشور به شدت متمرکز است و این تمرکز، تابآوری اقتصاد را در دوران تحریم کاهش داده است.
وی افزود که این بنگاههای یکدرصدی، پیش از تحریمها نقش موتور تابآوری دولت را ایفا میکردند، اما در سالهای اخیر، آسیبهای جدی دیدهاند و دیگر ظرفیت گذشته را ندارند؛ بنابراین نباید چشمانداز توسعه را منحصر به آنها دانست.
تجربه برجام؛ رشد نامتوازن و درسهای ناگفته
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران با اشاره به اینکه اوج رشد اقتصادی کشور در دو سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ (دوره برجام) ثبت شده و در آن بازه وضعیت اشتغال نیز بهبود یافته، اما تأکید کرد که بررسیهای دقیقتر نشان میدهد «بخش قابلتوجهی از این بهبود در حوزههایی رخ داده که رشد اقتصادی تأثیر مستقیمی بر آنها نداشته است.» به گفته منصوری، این ناهمگونی نشان میدهد که تخصیص منابع در آن دوره نیز با کاستیهایی همراه بوده و تکرار آن بدون اصلاح ساختاری، خطایی استراتژیک خواهد بود.
مالکیت و اندازه بنگاه؛ معیارهای اصلی تخصیص منابع
منصوری در جمعبندی گزارش خود، بر ضرورت شکلگیری «چارچوبی جامع» برای تخصیص منابع تأکید کرد و گفت: در زمان توزیع منابع آزادشده، نباید صرفاً به متغیرهای کلان اقتصادی توجه کنیم؛ بلکه نوع مالکیت، اندازه بنگاه و میزان اشتغالزایی هر واحد باید به عنوان شاخصهای کلیدی مدنظر قرار گیرد. سازماندهی سرمایه باید با مشارکت واقعی بخش خصوصی تعریف شود تا هم عدالت اقتصادی برقرار گردد و هم کارایی افزایش یابد.
وی در پایان از همه فعالان اقتصادی، نهادهای سیاستگذار و نمایندگان مجلس خواست تا با نگاه به آینده و عبرت از گذشته، مسیری را ترسیم کنند که در آن، منابع نهتنها به عنوان یک «فرصت»، بلکه بهمثابه «ابزاری برای تحول ساختاری» دیده شوند.
اقتصاد
وزیر اقتصاد: جنگ اقتصادی آغاز شده / اصلاح مقررات و تسویه مطالبات در دستور کار
پیشنویس تفاهمنامه پنججانبه برای یکپارچهسازی دستگاههای اقتصادی تدوین شد؛ وزیر اقتصاد در نشست شورای گفتوگو از امضای قریبالوقوع این سند خبر داد و گفت: فرآیند شناسایی و حذف مقررات مزاحم تولید و تجارت، با همکاری اتاق ایران آغاز شده است.

پایگاه خبری داواننیوز: در صد و سیششمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، بر ضرورت افزایش تابآوری اقتصاد کشور در شرایط سخت و تداوم حمایت از کسبوکارها تا پایان وضعیت اضطرار تأکید شد. وزیر اقتصاد نیز از آغاز فرآیند شناسایی و اصلاح مقررات مزاحم در مسیر تولید و تجارت خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ما، صمد حسنزاده، رئیس اتاق ایران و دبیر شورای گفتوگو، در ابتدای این نشست با اشاره به تجارب دوران جنگ، همبستگی ملت و دولت را عامل عبور از شرایط دشوار دانست و اظهار داشت که پایان جنگ، سرآغاز شکوفایی اقتصادی با محوریت بخش خصوصی خواهد بود.
علی مدنیزاده، وزیر اقتصاد و رئیس شورا، ضمن گرامیداشت یاد شهدا، خاطرنشان کرد که اگرچه جنگ نظامی پایان یافته، اما جنگ اقتصادی تازه آغاز شده است و وزارت اقتصاد با همین رویکرد به رفع موانع تولید و کسبوکار ادامه میدهد. وی همچنین بر امیدواری خود برای تداوم رونق در بازار سرمایه تأکید کرد.
در ادامه، کیوان کاشفی، قائممقام دبیر شورا، از تدوین پیشنویس تفاهمنامه پنججانبه میان وزارت اقتصاد، معاونت حقوقی ریاستجمهوری، وزارت کشور، دفتر هیأت دولت و اتاق ایران خبر داد که با هدف یکپارچهسازی دستگاههای مرتبط با قوانین اقتصادی و تسهیل محیط کسبوکار، به زودی امضا خواهد شد.
یکی از محورهای مهم نشست، بررسی مطالبات معوق واردکنندگان کالاهای اساسی بود. وزیر اقتصاد با اشاره به دستور رئیسجمهور برای تسویه هرچه سریعتر تعهدات، از صدور ابلاغیه به بانکهای دولتی برای توقف اقدامات علیه بدهکاران تا زمان تعیین تکلیف نهایی خبر داد و قول پیگیری برای بانکهای خصوصی را نیز داد.
همچنین فعالان بخش خصوصی به چالشهای موجود در واردات از بنادر جنوب و مابهالتفاوت کرایه حمل اشاره کردند که قرار شد توسط مدیرکل گمرک پیگیری شود. وزیر اقتصاد نیز از اجرایی شدن پروژه «حمل یکسره» برای کاهش زمان تجارت و حمل کالا در آینده نزدیک خبر داد.
در بخش پایانی نشست، گزارشی از آسیبشناسی سیاستهای حمایتی دولت در دوران جنگ ارائه شد. بر اساس این گزارش، از ۱۰۶ حکم حمایتی صادره، نارضایتی بالایی به دلیل ناهماهنگی در اجرا، بیخبری استانها، ضعف نظارت و تمرکز بر بخش تولید و صنعت (با غفلت از بخشهایی مانند فناوری اطلاعات و توزیع) وجود داشته است. در این راستا، پیشنهاد تشکیل کمیتهای برای بازنگری و تدوین بسته حمایتی یکپارچه تا پایان وضعیت اضطرار مطرح شد. وزیر اقتصاد قول بررسی کارشناسی پیشنهادات را ظرف یک هفته داد و از تشکیل کارگروهی در وزارتخانه برای هماهنگی بین بانکها، بیمه و مالیات به منظور جبران خسارت واحدهای آسیبدیده خبر داد.
به گزارشاخبار روزانه کشاورزی، نشست شورای گفتوگو با تأکید بر ضرورت هماهنگی بیشتر دستگاهها، تسویه مطالبات معوق و بازنگری در سیاستهای حمایتی، گامهای عملی برای بهبود محیط کسبوکار و افزایش تابآوری اقتصادی در شرایط پساجنگ را کلید زد. اجرایی شدن تفاهمنامه پنججانبه و اصلاح مقررات مانع تولید، از مهمترین مصوبات این جلسه به شمار میرود.
پرونده ویژه4 هفته پیشهمگرایی پژوهش، پایش و حکمرانی در شبکه ملی گیاهپزشکی
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها2 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
اصناف4 هفته پیشنهادههای مرغداری ۵ برابر شد، تسهیلات ۵۰ همتی بلاتکلیف ماند
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان





















