گوناگون
نجات جان «زریوار» از حمله «پالونیا»

پایگاه خبری DA1news: مدیر کل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ضمن توضیح درباره اقدامات «کارگروه ملی گونههای مهاجم» گفت: آخرین موضوع مربوط به کاشت گونه مهاجم «پالونیا» در اطراف «تالاب زریوار» بود اما با اقدامات انجام شده از گسترش بیش از حد و آسیبزای آن جلوگیری شد.
محمد مدادی، به ارائه تعریفی از حضور گونههای مهاجم و بیگانه در کشور پرداخت و اظهار کرد: گونههای مهاجم خارج از زیستگاه اصلی خود به زیستگاههای جدید به صورت تعمدی یا تصادفی معرفی میشوند. در حقیقت در زیستگاه جدید فرصتهای زیستی را از سایر گونهها سلب میکنند و آن فرصتها را در اختیار جمعیتهای خود قرار میدهند. بدین ترتیب آسیبهایی را به گونههای بومی منطقه و زیستگاه وارد میکنند؛ به عبارتی جمعیت آنها را به مخاطره میاندازند.
وی افزود: گونههای مهاجم و بیگانه در سطح دنیا جزو تهدیدات اصلی برای تنوع زیستی محسوب میشوند، در ایران نیز مخاطراتی را برای طبیعت و تنوع زیستی کشور دارند. آنها پس از سلب فرصت از سایر گونهها، با پرداختن به تکثیر و رشد افسارگسیخته جمعیت خود گونههای بومی را تهدید میکنند.
در ایران چه گونههایی مهاجم هستند؟
مدادی به گونههای مهاجم موجود در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حوزههای گیاهی و جانوری – هم در محیط های خشکی، هم در محیط های آبی و تالابی – با گونههای مهاجم مواجه هستیم. این گونهها به روشهای مختلف حتی از خارج از کشور وارد شدند، رشد کردند و اکنون با تکثیر و افزایش جمعیت مخاطراتی را برای گونههای بومی طبیعت ایجاد کردهاند.
وی تاکید کرد: گونههای مهاجم غالبا متعلق به زیستگاههای کشور نیستند و بهصورت مصنوعی به زیستگاه تحمیل شدهاند.
مدیر کل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی درباره آخرین مواجهه با یکی از گونههای مهاجم گفت: آخرین موضوع مربوط به کاشت گونه مهاجم «پالونیا» در اطراف «تالاب زریوار» بود. این گونه به صورت دستکاشت توسط نهادهایی که در اطراف تالاب فعالیت دارند، کاشته شده بود. با توجه به خصوصیاتی که این گونه مهاجم دارد، رشد و تکثیر بسیاری به سمت تالاب پیدا کرده بود اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده از توسعه، گسترش بیش از حد و آسیبزای آن جلوگیری شد.
تشکیل کارگروه ملی گونههای مهاجم
مدادی ضمن اشاره به اینکه ریشهکنی گونههای مهاجم باتوجه به رفتار خاص آنها بهسادگی از طبیعت امکانپذیر نیست اظهار کرد: بدین جهت باید اقدامات مدیریتی برای جلوگیری از گسترش آنها در دستورکار قرار گیرد. در همین راستا «کارگروه ملی گونههای مهاجم» پایهریزی و اولین جلسه آن در ۱۳ دیماه برگزار شد.
وی تاکید کرد: گونههای بیگانه از کانالهای مختلف قانونی و غیرقانونی وارد کشور میشوند. بدین جهت کشت، تکثیر، بهرهبرداری و بازار مصرف این گونهها باید در مدیریتشان مد نظر قرار گیرد.در این زمینه دستگاههای مختلفی اثرگذار و دارای اختیار و مسئولیت هستند.
مدیر کل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با اشاره به دستگاههای ذیربط در این کارگروه توضیح داد: از وزارت جهاد گرفته تا گمرک، شهرداریها در حوزههای شهری، دهیاریها در حوزههای روستایی، سازمان حفاظت محیط زیست، شیلات و سایر بخشهایی که به هر شکلی با مبادی ورودی کشور درارتباط هستند یا در موضوعات تکثیر و پرورش گونههای مختلف گیاهی و جانوری مسئولیتی دارند در این کارگروه همکاری میکنند.
وی ضمن اشاره به اینکه مبارزه با گونههای مهاجم یک اقدام فرابخشی و فراسازمانی است و اختیارات و مسئولیت تنها به عهده یک دستگاه نمیتواند باشد، گفت: تمامی دستگاهها میتوانند درگیر موضوع گونههای مهاجم و بیگانه باشند. تنها باید یک هماهنگی و همافزایی با چندین اقدام و هدف بین دستگاههای مختلف شکل بگیرد.
اقدامات لازم جهت مبارزه با گونههای بیگانه
مدیر کل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی به اقدامات لازم برای مبارزه با گونههای مهاجم اشاره کرد و گفت: ابتدا باید به کنترل ورود گونههای بیگانه به کشور پرداخته شود. به عبارتی از ورود گونههایی که به سایر نقاط دنیا به عنوان گونههای مهاجم معرفی شدند، جلوگیری کنیم همچنین لازم است گونههایی که پیش از این وارد کشور شدند و اکنون در زیستگاههای طبیعیمان حضور دارند را مورد پایش قرار دهیم.
وی افزود: یک برنامه مدیریتی باید برای گونههای مهاجم و گونههایی که احتمال تبدیل آنها به گونههای مهاجم در داخل کشور وجود دارد، تدوین شود. لازم است با همکاری همه دستگاهها این برنامهها اجرا شود تا بتوانیم گونههای مهاجم را حذف و یا از توسعه آنها در کشور جلوگیری کنیم.
دستگاههای ذیربط همکاری میکنند؟
مدادی در پایان با اشاره به همکاری دستگاههای ذیربط در این کارگروه گفت: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از جانب همه دستگاههای مدعو دارای مدیریت صورت گرفت. در ابتدای امر دستورالعملی برای فعالیت این کارگروه تهیه و ارسال کردیم که پس از استقبال همه دستگاهها اولین جلسه کارگروه تشکیل شد. در اولین جلسه برگزار شده تمامی دستگاههای ذیربط متفق القول برای ضرورت تشکیل این کارگروه و ادامه فعالیت آن تاکید کردند همچنین قول همکاری لازم را به ما دادهاند. فکر میکنم دورنمای خوبی را میتوانیم برای این کارگروه ترسیم کنیم تا هرچه سریعتر برای مدیریت گونههای مهاجم در کشور اقدامات لازم انجام شود.
پالونیا، نام یک سرده از تیره پالونیاییان در راسته نعناسانان است. این سرده بسته به روش طبقهبندی، ۶ تا ۱۷ گونه دارد. گونههای مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و ویتنام، و مناطق دیگر شرق آسیا، به ویژه ژاپن و کره هستند. این گونه چوب و تنه قابل استفاده در صنعت نجاری جهت ساختن مبلمان، تخته لایه، کبریت و کاغذ و کارتن، هواپیماو گلایدر و ادوات موسیقی تولید و استفاده کرد.

سنجش و تولید
کشاورزی ۱۴۰۴؛ عملکرد منفی ۲.۹ درصدی که تراز GDP بدون نفت را به هم ریخت

پایگاه خبری داواننیوز: گروه کشاورزی که همواره به عنوان یکی از ستونهای اساسی اقتصاد و امنیت غذایی کشور محسوب میشود، در سال ۱۴۰۴ با ثبت بیشترین نرخ رشد منفی (۲.۹- درصد) در میان تمامی بخشهای اقتصادی، عملاً نقش اصلی را در رقمزدن رشد منفی ۰.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی بدون نفت ایفا کرد.
به گزارش خبرنگار داواننیوز، بر اساس آخرین نتایج حسابهای ملی فصلی مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۴ تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت ثابت سال ۱۴۰۰، با احتساب نفت به رقم ۱۰۰,۴۹۲ هزار میلیارد ریال و بدون احتساب نفت به ۷۵,۹۴۲ هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با سال قبل (به ترتیب ۱۰۰,۲۸۱ و ۷۶,۱۶۱ هزار میلیارد ریال) نشاندهنده رشد ۰.۲ درصدی با نفت و کاهش ۰.۳- درصدی بدون نفت است.
کشاورزی؛ پیشتاز کاهش تولید
بررسی جزئیات آماری نشان میدهد که در سال ۱۴۰۴، گروه کشاورزی متشکل از زیربخشهای زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری، با ثبت نرخ رشد منفی ۲.۹- درصدی نسبت به سال ۱۴۰۳، عمیقترین کاهش را در بین سه گروه اصلی اقتصادی به خود اختصاص داده است. این افت محسوس در حالی رخ داده که بخش کشاورزی همواره به عنوان یکی از محورهای امنیت غذایی و اشتغالزایی مطرح بوده و عملکرد آن تأثیر مستقیمی بر معیشت و تأمین مواد اولیه صنایع تبدیلی دارد.
در مقابل، گروه صنایع و معادن با رشد ۰.۵ درصدی (شامل استخراج نفت و گاز ۱.۸٪، سایر معادن ۴.۱٪، صنعت ۱.۵-٪، توزیع گاز ۲.۰٪، تأمین آب و برق ۶.۵-٪ و ساختمان ۱.۴٪) و گروه خدمات با رشد ۰.۳ درصدی، توانستهاند عملکرد نسبتاً مثبتی ثبت کنند، با این حال، شدت افت در بخش کشاورزی به گونهای بوده که در نهایت رشد کلی اقتصاد بدون نفت را به محدوده منفی کشانده است.

روششناسی آماری و تفکیک بخشها
محاسبات فصلی مرکز آمار در قالب ۱۸ بخش اصلی و ۵۰ رشتهفعالیت بر مبنای طبقهبندی بینالمللی ISIC.Rev4 انجام میشود. در این طبقهبندی:
– گروه کشاورزی شامل: زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری
– گروه صنایع و معادن شامل: استخراج نفت و گاز، سایر معادن، صنعت، تأمین آب و برق، توزیع گاز و ساختمان
– گروه خدمات شامل: بازرگانی، مهمانداری، حمل و نقل، انبارداری، پست، ارتباطات، مالی و بیمه، مستغلات، آموزش، سلامت، مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی و شخصی
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، پژوهشگران، کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی و اقتصاد میتوانند برای بررسی دقیقتر ارقام و تحلیل زیربخشهای مرتبط با کشاورزی، به درگاه ملی آمار ایران مراجعه کرده و از مسیر «دادهها و اطلاعات آماری» / «حسابهای ملی» / «جداول آماری» / «زیرگروه حسابهای ملی فصلی» نسبت به دریافت اطلاعات کامل و تفصیلی اقدام نمایند.
تجارت
شرکتهای فرانسوی برای بازگشت به بازار ایران آمادگی کامل دارند
رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه از پابرجا بودن روابط تجاری دو کشور خبر داد و اعلام کرد: با وجود ظرفیتهای بالقوه برای احیای سریع همکاریها در بخشهای راهبردی، بازگشت جدی سرمایهگذاران فرانسوی بدون کاهش تنشها و ایجاد فضای امن اقتصادی، میسر نخواهد شد.

پایگاه خبری داواننیوز: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه با اعلام آمادگی بنگاههای اقتصادی فرانسوی برای گسترش همکاریهای تجاری و سرمایهگذاری در ایران، تأکید کرد که تحقق این مهم، در گرو ایجاد ثبات پایدار و کاهش ریسکهای سیاسی و اقتصادی در کشور است.
به گزارش خبرنگار ما، مهدی میرعمادی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه، از تداوم علاقهمندی فعالان اقتصادی فرانسوی برای حضور مجدد در بازار ایران سخن گفت و اظهار داشت: بسیاری از شرکتها و سرمایهگذاران فرانسوی، چشمبهراه عادیسازی فضای کسبوکار هستند و به محض فراهم شدن زمینههای لازم، برای ازسرگیری همکاریهای خود با طرف ایرانی اعلام آمادگی کامل دارند.
وی با اشاره به چالشهای ناشی از نوسانات اقتصادی بر فرآیند تصمیمگیری سرمایهگذاران خارجی، افزود: شرایط کنونی، امکان برنامهریزی بلندمدت را برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی محدود کرده است؛ از اینرو، شرکتهای بینالمللی برای ورود یا توسعه سرمایهگذاری، با احتیاط و وسواس بیشتری عمل میکنند. در چنین فضایی، بازگشت جدی شرکتهای فرانسوی، بیش از هر عامل دیگری، به ثبات و پیشبینیپذیری محیط اقتصادی ایران وابسته است.
میرعمادی با تأکید بر اینکه پیوندهای اقتصادی میان بخشهای خصوصی دو کشور همچنان پابرجاست، خاطرنشان کرد: در صنایع راهبردی نظیر خودروسازی، نفت، پتروشیمی، فناوریهای نوین و برخی حوزههای صنعتی، اشتیاق قابلتوجهی از سوی طرف فرانسوی برای بازگشت به بازار ایران وجود دارد؛ با این حال، هرگونه تصمیمگیری نهایی به کاهش تنشهای سیاسی و شفافشدن چشمانداز اقتصادی موکول شده است.
این فعال باسابقه اقتصادی با یادآوری جایگاه تاریخی فرانسه بهعنوان یکی از شرکای صنعتی کلیدی ایران، تصریح کرد: در سالهای گذشته، فرانسه نقش مؤثری در تأمین فناوری و سرمایهگذاری در بخشهای خودرو و نفت ایران ایفا میکرد و خوشبختانه بسیاری از شرکتهای دو کشور، همچنان زیرساختها و بسترهای لازم برای ازسرگیری همکاریها را در اختیار دارند. بدین ترتیب، در صورت مهیا شدن شرایط، امکان احیای سریع بخش قابلتوجهی از همکاریهای دوجانبه وجود دارد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه در پایان با اشاره به ظرفیتهای بالقوه و چشمگیر مناسبات اقتصادی دو کشور، تأکید کرد: بهرغم وجود فرصتهای کمنظیر همکاری، شکوفایی این ظرفیتها، جز در سایه بهبود فضای سیاسی، کاهش ریسکهای سیستمی و تأمین امنیت پایدار برای فعالیت سرمایهگذاران و بنگاههای اقتصادی، میسر نخواهد شد. انتظار داریم با تدابیر هوشمندانه، زمینههای لازم برای جذب مجدد سرمایههای فرانسوی فراهم آید.
بهداشت و درمان
وزیر بهداشت: طرح پزشکی خانواده در ۶۴ شهرستان آغاز میشود
محمدرضا ظفرقندی از تحول در نظام سلامت با اجرای طرح پزشکی خانواده در ۶۴ شهرستان پیشران خبر داد و اعلام کرد: با حذف فرانشیز بستری و رایگان شدن چهار ویزیت اول، گامی اساسی برای دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر برداشته میشود.

پایگاه خبری داواننیوز: محمدرضا ظفرقندی از تحول در نظام سلامت با اجرای طرح پزشکی خانواده در ۶۴ شهرستان پیشران خبر داد و اعلام کرد: با حذف فرانشیز بستری و رایگان شدن چهار ویزیت اول، گامی اساسی برای دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر برداشته میشود.
به گزارش خبرنگارما، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به تشریح دستاوردهای نظام سلامت در دوران جنگ اخیر، برنامههای حمایتی در حوزه دارو و جزئیات اجرای طرح پزشکی خانواده پرداخت.
وزیر بهداشت با تأکید بر رویکرد تعاملی با نمایندگان مجلس تصریح کرد: جلسات مشترک با کمیسیونهای تخصصی مجلس، تنها معطوف به نظارت نیست؛ بلکه بستری برای همافزایی، انتقال دغدغههای مردمی از زبان نمایندگان و هماهنگی برای رفع موانع است. ما از این تعامل سازنده استقبال میکنیم.
عملکرد نظام سلامت در شرایط جنگی
ظفرقندی با اشاره به گزارش عملکرد تیم ملی سلامت در جریان جنگ اخیر، اظهار داشت: همکاران ما در حوزه سلامت با تمام توان به مداوای مجروحان پرداختند؛ بهگونهای که بیش از ۳۳ هزار مجروح غیرنظامی و بالغ بر ۳۶۰ کودک تحت درمان قرار گرفتند. این آمار مستند خواهد شد تا جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آن در بیمارستانها و مراکز امدادی، از طریق مراجع حقوقی بینالمللی پیگیری شود.
وی با بیان اینکه باوجود شرایط بحرانی، هیچ کمبودی در اقلام حیاتی مانند سرم، خون و دارو احساس نشد، خاطرنشان کرد: همچنان باید آمادگی خود را حفظ کنیم؛ چراکه امکان جابهجایی جمعیت و مهاجرت وجود دارد و باید تجهیزات موردنیاز از جمله دستگاههای دیالیز به شهرهای میزبان تخصیص یابد. بیمارستانهای معین نیز در شرایط اضطرار فعال میشوند؛ بهعنوان نمونه در صورت حمله به بیمارستان اندیمشک، بیمارستان دزفول بهعنوان پشتیبان، خدمات را پوشش خواهد داد.
تدابیر حمایتی برای تأمین دارو و کنترل هزینهها
وزیر بهداشت در خصوص سیاستهای تأمین دارو گفت: برای جلوگیری از افزایش فشار اقتصادی بر مردم، از ظرفیت بیمهها استفاده خواهیم کرد. با توجه به نوسانات نرخ ارز و مخاطرات حملونقل، مکاتباتی با رئیس مجلس و معاون وی انجام شده تا حمایت از بیمهها برای کاهش سهم پرداخت مردم تسریع شود.
وی از اعزام هیأتی به کشورهای آسیای شرقی برای تأمین مواد اولیه دارویی خبر داد و افزود: برنامهریزیهای لازم برای تأمین پایدار مواد اولیه انجام شده و هیچ گونه کمبودی پیشبینی نمیشود.
پزشکی خانواده؛ گامی به سوی نظام سلامت پیشرفته
ظفرقندی در پاسخ به سؤالی درباره اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع در دولت چهاردهم، اعلام کرد: اولویت دولت وفاق ملی، معیشت و سلامت مردم است. اجرای نظام پزشکی خانواده که در بیش از ۱۳۰ کشور جهان زیربنای سلامت محسوب میشود، نیازمند زمان، فرهنگسازی و آموزش است. خوشبختانه از یک سال پیش، ریلگذاریهای علمی آغاز شده و در گام نخست، ۶۴ شهرستان پیشران تحت پوشش این طرح قرار میگیرند.
وی با اشاره به جلسه اخیر رئیسجمهور با رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی، هدف این طرح را دسترسی عادلانه و پایدار تمام اقشار جامعه به خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان دانست و تصریح کرد: در این نظام، هر خانواده پزشک مشخصی خواهد داشت که پرونده سلامت را تشکیل داده و بیمار را در صورت نیاز به سطوح تخصصی ارجاع میدهد. این رویکرد، از سرگردانی بیماران جلوگیری کرده و با کاهش آزمایشها و تصویربرداریهای غیرضروری، به صرفهجویی منابع و ارتقای کارایی بیمهها کمک میکند.
مزایای طرح برای مردم
وزیر بهداشت با تشریح مزایای مالی این طرح، گفت: در سطح یک خدمات، چهار ویزیت نخست در سال بهصورت رایگان ارائه میشود. همچنین فرانشیز درمان از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته و در صورت بستری، این مبلغ به صفر میرسد و هزینهها توسط دولت و بیمهها تقبل میشود.
ظفرقندی در پایان تأکید کرد: پس از اجرای آزمایشی در ۶۴ شهرستان، نقاط قوت و چالشها شناسایی و اصلاح خواهد شد تا بتوانیم نظامی پویا، عادلانه و پایدار برای تمام ایرانیان ترسیم کنیم.
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها3 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان
سرخط4 هفته پیشتسهیلات تشویقی برای اجرای آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم
سردبیر2 هفته پیشمرکز آمار: رکورد تورم دستمزد و خدمات کشاورزی شکسته شد





















