دانستنی ها
مروری بر قانون حفظ نباتات مصوب سال هزار و سیصد و چهل و شش
به مناسبت پنجاه و ششمین سالروز تاسیس سازمان حفظ نباتات کشور
56 سال از تاسیس سازمان حفظ نباتات کشور می گذرد و به همین بهانه قانون حفظ نباتات را متنشر می کنیم .
قانون حفظ نباتات
مصوب 1346.2.12
ماده 1 – از تاریخ تصویب این قانون سازمان حفظ نباتات وابسته به وزارت کشاورزی تشکیل میگردد این سازمان دارای شخصیت حقوقی است وبه وسیله یک رییس به انتخاب وزیر کشاورزی اداره خواهد شد.
تبصره – انتخاب ذیحساب سازمان به عهده وزیر دارایی است.
ماده 2 – سازمان حفظ نباتات دارای شورایی است که از اشخاص زیر تشکیل میشود:
1 – وزیر کشاورزی
2 – معاون فنی وزارت کشاورزی
3 – معاون وزارت دارایی
4 – معاون وزارت کشور
5 – معاون وزارت بهداری یا یک کارشناس به انتخاب وزیر بهداری
6 – رییس مؤسسه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی
7 – رییس سازمان حفظ نباتات
8 – مدیر عامل بنگاه شیمیایی و سه نفر کارشناس دفع آفات با شخصیتهایی که کار آنها با دفع آفات ارتباط دارد به انتخاب وزیر کشاورزی. وزیرکشاورزی و در غیاب او معاون فنی وزارت کشاورزی عهدهدار ریاست شورا خواهد بود.
ماده 3 – شورا جلسات ماهیانه خواهد داشت و در مواقع لزوم بر حسب دعوت وزیر کشاورزی یا تقاضای رییس سازمان جلسه فوقالعاده تشکیلخواهد داد.
ماده 4 – وظایف سازمان حفظ نباتات به شرح زیر است:
الف – مبارزه با آفات و بیماریهای عمومی نباتات و آفات و بیماریهای قرنطینهای داخلی به تشخیص شورای حفظ نباتات و تصویب وزارتکشاورزی به هزینه دولت و به طور رایگان.
ب – مشارکت در امر مبارزه با آفات و بیماریهایی که جزو آفات عمومی نباتات منظور نشده ولی وزارت کشاورزی مبارزه با آن آفت را همگانیاعلام کند.
ج – اجرای وظایفی که طبق تبصره ماده 6 و مواد 7 و 9 و بند ج و در ماده 10 و مواد 11 و 12 و 13 و 14 و 18 و 21 این قانون به عهده سازمانحفظ نباتات محول گردیده است.
ماده 5 – وظایف شورا:
1 – تصویب برنامه کار سالانه سازمان حفظ نباتات کشور.
2 – تصویب فهرست آفات و بیماریهای عمومی نباتات و قرنطینهای داخلی.
3 – تصویب بودجه تفصیلی و اصلاح بودجه سازمان به میزان اعتبار مصوب.
4 – بررسی گزارشهای سازمان حفظ نباتات یا اطلاعاتی که از منابع مختلف به دست میآید و اظهار نظر و صدور دستورهای لازم.
5 – انجام وظایفی که طبق مواد 9 و 10 و 13 و 21 این قانون به عهده شورا محول گردیده است.
ماده 6 – هرگاه وزارت کشاورزی به منظور جلوگیری از اشاعه آفات و بیماریهای نباتی و انباری اجرای عملیات مبارزه را به طور همگانی برایمدت معینی در مناطق ضروری تشخیص دهد مراتب را به وسایل مقتضی به اطلاع عموم خواهد رسانید کلیه شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزان وصاحبان یا مستأجرین مزارع و باغات و دارندگان محصولات کشاورزی موظف به مبارزه طبق دستورها و راهنماییهای فنی سازمان حفظ نباتاتمیباشند.
تبصره – سازمان حفظ نباتات موظف است نوع و ترکیب سموم و نحوه مبارزه و موقع و طریقه حفاظت از مسمومیت برای انسان و دام و دستوراتبهداشتی آن را در هر منطقه به وسائل مقتضی به اطلاع عموم برساند.
ماده 7 – در اجرای ماده 6 این قانون هرگاه کسانی وسایل و امکانات مبارزه نداشته باشند با پرداخت هزینه مبارزه به سازمان اختیار میدهند وسازمان مکلف است اقدام به مبارزه کند. اگر شخصی به طریق فوق عمل نکند سازمان راساً یا به وسیله شرکتهای خصوصی دفع آفات یا اشخاص و یابه هر طریق دیگری که صلاح بداند اقدام به مبارزه نموده و هزینه تمام شده را به اضافه ده درصد آن به وسیله اجرای ثبت اسناد وصول کند.
تبصره – سازمان حفظ نباتات مجاز است در مواقع ضروری در مورد مبارزه همگانی به پیشنهاد شورای حفظ نباتات و تصویب وزیر کشاورزی بامواد و وسائل و لوازم دولتی با کشاورزان و باغداران تشریک مساعی کند.
ماده 8 – سازمانهای خصوصی و دولتی و مؤسسات وابسته به دولت به طور مستقیم یا غیر مستقیم به امر کشت و تهیه و نگاهداری محصولاتکشاورزی مبادرت میکنند مکلفند در مورد مبارزه با آفات و بیماریهای نباتی دستورات فنی سازمان حفظ نباتات را به موقع اجرا گذارند.
ماده 9 – وزارت کشاورزی بر حسب پیشنهاد شورای حفظ نباتات مجاز است به منظور جلوگیری از اشاعه آفات و بیماریهای نباتی کشت نباتاتی رادر هر منطقه از کشور برای مدتی که ضروری بداند ممنوع یا محدود سازد. در این قبیل موارد سازمان حفظ نباتات مکلف است مراتب را سه ماه قبل ازفصل کشت به وسائل مقتضی به اطلاع عموم برساند و صاحبان اشجار و زراعات موظف به اجرا هستند و همچنین سازمان حفظ نباتات مجاز استورود و خروج محصولات کشاورزی یا متفرعات آن را از یک ناحیه به ناحیه دیگر ممنوع یا موکول به انجام عملیات گندزدایی و نظایر آن در مزارع وکارخانجات و
انبارها بکند. اشخاصی که مقررات این ماده را اجرا نکنند در مورد زراعات و اشجار آنها طبق بند ج ماده 10 عمل خواهد شد و نسبت بهمحصولات کشاورزی و متفرعات آن عین جنس به نفع دولت ضبط میشود.
تبصره – همزمان با اعلام ممنوعیت کشت نوعی محصول وزارت کشاورزی موظف است محصول یا محصولات دیگری را که میتواند جانشینزراعت ممنوعه شود به زارعان معرفی کند.
ماده 10 – در مواردی که به منظور جلوگیری از اشاعه آفات و بیماریهای نباتی معدوم کردن محصولات کشاورزی و یا نباتات و اشجار و یا بقایایآنها به پیشنهاد شورای حفظ نباتات و تصویب وزارت کشاورزی ضروری تشخیص داده میشود به ترتیب زیر عمل خواهد شد:
الف – در مورد زراعات تا 4 برابر قیمت شخم و بذر و هزینه نگاهداری بر حسب نوع آفت و نبات مورد کشت و دوران رشد آن طبق نظر ادارهکشاورزی محل خسارت تعیین و پرداخت خواهد شد.
ب – در مورد اشجار با نظر یک کمیسیون سه نفری مرکب از نماینده وزارت کشاورزی و یک نفر کارشناس که بر طبق مقررات دادگستری انتخابمیشود و صاحب اشجار یا نماینده او و در صورتی که چند نفر مشاعاً مالک اشجار باشند یک نفر به نمایندگی آنان خسارت را تعیین میکند و خسارتبه میزان تعیین شده پرداخت خواهد شد.
ج – معدوم کردن بقایای زراعات و اشجار و محصولات آلوده به آفات و بیماریهای نباتی از طرف کشاورزان و صاحبان مزارع و باغات با اخطارکتبی سازمان حفظ نباتات در مدت تعیین شده لازمالاجرا است.
د – هر گاه نباتی در مناطق ممنوعه کشت شده باشد معدوم کردن آن از طرف سازمان حفظ نباتات بدون پرداخت خسارت به عمل میآید.
تبصره – در صورت استنکاف کشاورزان و باغداران و صاحبان محصولات کشاورزی از اجرای این ماده مأمورین انتظامی مکلفند حداکثر در ظرفچهل و هشت ساعت از تاریخ اخطار به ذینفع نسبت به اجرای مقررات این ماده با مأمورین سازمان حفظ نباتات همکاری کنند.
ماده 11 – وارد کردن بذر – پیاز – قلمه – پیوند – ریشه – میوه – نهال و تخم نباتات و به طور کلی هر گونه نبات و قسمتهای نباتی به کشورمستلزم تحصیل پروانه قبلی از وزارت کشاورزی است به اشخاصی که بدون پروانه اجناس مزبور را وارد کنند اخطار میشود که حداکثر در ظرف مدتیک ماه به خارج از کشور برگردانند والا با حضور نماینده سازمان حفظ نباتات در گمرک معدوم خواهد شد.
ماده 12 – نباتات و محصولات کشاورزی یا متفرعات آنها که با پروانه به یکی از مراکز گمرک وارد و در نتیجه رسیدگی معلوم شود که به علتآلودگی به آفات و بیماریهای قرنطینهای به صورت موجود قابل ترخیص نیست در صورتی که به تشخیص وزارت کشاورزی با گندزدایی بتوان آفت را ازبین برد به هزینه صاحبان آن گندزدایی شده و سپس اجازه ترخیص داده خواهد شد در غیر این صورت مراتب از طرف سازمان حفظ نباتات به صاحبانآن اخطار خواهد گردید تا در مدتی که تعیین میشود آنها را از کشور خارج کنند در صورتی که صاحبان کالای مزبور پس از کشور خارج نکنند از طرفسازمان مزبور
بدون پرداخت خسارت معدوم خواهد شد. در مورد هزینههای گندزدایی در صورتی که صاحب کالا تا تاریخ اعلام شده نسبت به پرداختآن اقدام نکند کالا از طرف سازمان حفظ نباتات پس از گندزدایی به فروش رسیده و بعد از استیفاء حقوق دولت و هزینههای مربوط باقی مانده بهاء بهصاحب آن داده خواهد شد.
ماده 13 – سازمان حفظ نباتات مکلف است برای جلوگیری از مسمومیت انسان و دام و زنبور عسل دستورات فنی لازم وضع و با تصویب شورایحفظ نباتات آن را ضمن تنظیم دستورالعملهای جامع به اطلاع عموم برساند.
ماده 14 – تشکیل مؤسسات و شرکتهای خصوصی دفع آفات منوط به دریافت پروانه از سازمان حفظ نباتات میباشد و سازمان مزبور در اینمؤسسات حق نظارت فنی خواهد داشت.
صاحبان این مؤسسات و شرکتها موظفند مقرراتی را که از طرف سازمان حفظ نباتات تدوین و توصیهمیگردد اجرا کنند والا پروانه آنها لغو خواهد شد.
تبصره 1 – مؤسسات و شرکتهای دفع آفات که قبل از تصویب این قانون تأسیس شدهاند تابع مقررات این قانون خواهند بود.
تبصره 2 – مأمورین انتظامی مکلفند به تقاضای سازمان حفظ نباتات از ادامه فعالیت مؤسسات و شرکتهای دفع آفات که فاقد پروانه فوقالذکرمیباشند جلوگیری کنند.
اجرای این حکم در مورد مؤسسات و شرکتهای دفع آفات که قبل از تصویب این قانون تأسیس شدهاند شش ماه پس از تاریختصویب این قانون خواهد بود.
ماده 15 – شرکتها و مؤسسات خصوصی دفع آفات مشمول تبصره 1 ماده 7 اساسنامه بانک کشاورزی ایران میباشند.
ماده 16 – وزارت کشاورزی هر سال فهرست آفات و بیماریهای عمومی و قرنطینهای موضوع بند الف ماده 4 این قانون را پس از تصویب هیأتوزیران به وسائل مقتضی به اطلاع عموم خواهد رسانید.
ماده 17 – ورود و ساخت و تبدیل و بستهبندی و توزیع و صدور کلیه سموم دفع آفات و بیماریهای نباتی و هورمونهای نباتی و علفکشها محتاج اخذ پروانه از طرف وزارت کشاورزی است.
ماده 18 – فروشندگان سموم دفع آفات و بیماریهای نباتی و هورمونهای نباتی مکلفند پروانه از سازمان حفظ نباتات اخذ و با بهایی که سازمانبرای مواد مزبور تعیین میکند به فروش برسانند در صورت عدم رعایت مقررات این ماده طبق تبصره 2 ماده 14 نسبت به آنان رفتار خواهد شد.
تبصره – در صورتی که سموم یا هورمونهای نباتی که به معرض فروش گذاشته میشود با مشخصات پروانه تطبیق نکند وزارت کشاورزی مکلفبه جلوگیری از فروش و ضبط آن خواهد بود.
ماده 19 – وزارت دارایی مکلف است اعتبارات سازمان حفظ نباتات را به میزان مصوب در بودجه کل کشور به اقساط چهارگانه در ابتدای هر فصلدر اختیار سازمان مزبور بگذارد.
ماده 20 – در صورت حمله آفات و بیماریهای پیشبینی نشده که هزینه آن در بودجه منظور نگردیده نیز وزارت کشاورزی مکلف به مبارزه فوریاست و دولت اعتبارات لازم را تأمین خواهد کرد.
ماده 21 – در مواردی که خرید سموم و وسایل و هزینههای مربوط به دفع آفات فوریت داشته باشد رییس سازمان حفظ نباتات مجاز است بهتشخیص شورای حفظ نباتات و تصویب وزیر کشاورزی تا مبلغ پنج میلیون ریال بدون رعایت مقررات مناقصه خریداری و مصرف کند.
ماده 22 – به وزیر کشاورزی اجازه داده میشود به مأمورین مبارزه با آفات کمک هزینه صحرایی که مبلغ آن از میزان فوقالعاده آنان تجاوز نکندبپردازد.
ماده 23 – در صورتی که خساراتی ناشی از تعلل یا عدم رعایت نکات فنی شرکتها یا مؤسسات دفع آفات یا فروشندگان سموم وارد آید و شاکی به مراجعقضایی مراجعه کند مراجع قضایی مکلفند به این قبیل شکایات خارج از نوبت رسیدگی کنند.
ماده 24 – آییننامه اجرایی این قانون را وزارت کشاورزی ظرف سه ماه از تاریخ تصویب تهیه و پس از تصویب دولت به موقع اجرا میگذارد.
ماده 25 – دولت مأمور اجرای این قانون میباشد.
قانون بالا مشتمل بر 25 ماده و 8 تبصره که در تاریخ روز دوشنبه 15 اسفند ماه 1345 به تصویب مجلس سنا رسیده بود در جلسه روز سهشنبه دوازدهماردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و چهل و شش شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی – مهندس عبدالله ریاضی
دانستنی ها
از تخت جمشید تا نخلستانهای مدرن: داستان میوه مقدس
کشت خرما همواره ستون فقرات اقتصاد و زندگی در مناطق گرمسیری ایران بوده و امروز نیز با تولید انبوه، نام ایران را در صدر فهرست تولیدکنندگان جهانی این میوه مقدس نگه داشته است.
پایگاه خبری داوان نیوز: خرما، این میراث شیرین و کهن سرزمین ایران، ریشه در اعماق تاریخ تمدنهای فلات ایران دارد؛ از نخلستانهای باستانی میانرودان تا باغهای پرثمر جنوب ایران، این درخت مقاوم نماد پایداری، حیات و رونق در دل خشکترین مناطق بوده است.
به گزارش داوان نیوز، کشت خرما در ایران پیشینهای چندین هزارساله دارد و امروزه با وجود بیش از یک میلیون تن تولید سالانه، ایران را در زمره سه غول جهانی تولید این محصول قرار داده است. این گزارش سیر تاریخی پرورش خرما را از دوران باستان، گذر از عصر هخامنشیان و ساسانیان، تا دوران طلایی اسلامی و ایران معاصر پی میگیرد و ضمن واکاوی نقش اقتصادی و فرهنگی این «درخت زندگی»، مهمترین مناطق کشت آن از نخلستانهای گسترده خوزستان و کرمان تا سواحل خلیجفارس و بلوچستان را معرفی میکند. روایتی از تعامل دیرینه انسان و طبیعت که تا امروز ادامه دارد.
خرما با نام علمی « Phoenix dactylifera» یکی از قدیمیترین محصولات کشاورزی در تاریخ ایران است که هم بهعنوان یک منبع غذایی ارزشمند و هم بهعنوان نمادی از تمدن و کشاورزی پیشرفته در مناطق گرمسیری ایران مطرح بودهاست. کشت خرما در ایران پیشینهای چند هزارساله دارد و در طول تاریخ، نقش مهمی در اقتصاد، فرهنگ و معیشت مردم ایفا کردهاست.
خرما در ایران باستان
شواهد باستانشناسی نشان میدهد که کشت خرما در فلات ایران بهویژه در مناطق جنوبی و جنوبشرقی، به حدود ۶۰۰۰ سال پیش بازمیگردد. در تمدنهای اولیه بینالنهرین که با ایران باستان در تعامل بودند، خرما بهعنوان نمادی از باروری و رونق کشاورزی شناخته میشد.
در دوره هخامنشیان (۵۵۰–۳۳۰ پیش از میلاد)، کشت خرما در مناطق جنوبی ایران مانند خوزستان و کرمان رواج داشت. منابع تاریخی از وجود نخلستانهای گسترده در استان فارس و سواحل خلیجفارس خبر میدهند. در کتیبههای بهجا مانده از تخت جمشید نیز اشارههایی به خرما بهعنوان یکی از محصولات مهم این مناطق شدهاست.
در دوره ساسانیان (۲۲۴–۶۵۱ میلادی)، کشاورزی بهویژه در مناطق گرمسیری گسترش یافت و نخلستانهای خرما بهعنوان بخش مهمی از اقتصاد زراعی ایران محسوب میشدند. سیستمهای آبیاری پیشرفتهای مانند قنات که در این دوره توسعه یافتند، به رشد و گسترش نخلستانها کمک شایانی کردند.

خرما در دوره اسلامی و قرون وسطی
با ورود اسلام به ایران، کشت خرما همچنان رونق داشت و حتی گسترش یافت. جغرافیدانان و مورخان اسلامی مانند ابن حوقل، اصطخری و مقدسی در سفرنامههای خود از نخلستانهای گسترده در مناطق جنوبی ایران گزارش دادهاند. در این دوره، خرما نهتنها بهعنوان یک ماده غذایی، بلکه بهعنوان یک کالای تجاری مهم در بازارهای منطقهای و بینالمللی مطرح بود.
خرما در دوره صفویه تا قاجار
در دوره صفویه (۱۵۰۱–۱۷۳۶ میلادی)، بازرگانی خرما رونق بیشتری یافت و این محصول به کشورهای همسایه و حتی به شبهقاره هند صادر میشد. در دوره قاجار (۱۷۸۹–۱۹۲۵ میلادی)، با افزایش ارتباطات تجاری با اروپا، خرما بهعنوان یکی از محصولات صادراتی مهم ایران شناخته میشد. گزارشهای سیاحان اروپایی از نخلستانهای وسیع در سواحل خلیجفارس و مناطق مرکزی ایران حکایت دارد.
خرما در ایران معاصر
در سده بیستم میلادی، با توسعه فنون جدید کشاورزی و آبیاری، کشت خرما در ایران مدرنتر شد. تأسیس مؤسسه تحقیقات خرما در دهه ۱۳۴۰ شمسی و ایجاد سازمانهای تخصصی در زمینه تولید و صادرات خرما، به ارتقای کمی و کیفی این محصول انجامید. امروزه ایران یکی از سه تولیدکننده برتر خرما در جهان است و سالانه بیش از یک میلیون تن خرما تولید میکند.
مناطق اصلی کشت خرما در ایران
۱. استان خوزستان
– شهرستانهای مهم: اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، شوشتر
– ارقام معروف: استعمران، برحی، زاهدی، دیری
– این استان با دارا بودن بیش از ۶ میلیون اصله نخل، مقام اول تولید خرما در ایران را دارد.
۲. استان سیستان و بلوچستان
– شهرستانهای مهم: ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، چابهار
– ارقام معروف: مضافتی، ربی، هلیلهای
– خرماهای این منطقه بهویژه رقم مضافتی، از مرغوبیت خاصی برخوردارند.
۳. استان کرمان
– شهرستانهای مهم: بم، جیرفت، کهنوج، منوجان
– ارقام معروف: مضافتی، کلوته، هلیلهای
– شهرستان بم با نخلستانهای تاریخی خود، یکی از قطبهای اصلی تولید خرما در جهان محسوب میشود.
۴. استان هرمزگان
– شهرستانهای مهم: میناب، قشم، بندرعباس
– ارقام معروف: پیارم، هلیلهای، خرمای شاهانی
– خرما پیارم این منطقه از گرانترین و مرغوبترین انواع خرما در جهان است.
۵. استان بوشهر
– شهرستانهای مهم: دشتستان، تنگستان، دشتی
– ارقام معروف: کبکاب، استعمران، زاهدی
– این استان بهدلیل نزدیکی به خلیجفارس، شرایط مناسبی برای کشت خرما دارد.
۶. استان فارس
– شهرستانهای مهم: لارستان، جهرم، فیروزآباد
– ارقام معروف: شاهانی، کبکاب، زاهدی
– نخلستانهای این استان عمدتاً در مناطق جنوبی و گرمسیری متمرکز هستند.
۷. استان ایلام
– شهرستانهای مهم: دهلران، مهران
– ارقام معروف: زاهدی، استعمران
– اگرچه این استان از نظر وسعت نخلستانها کوچکتر است، اما کیفیت خرماهای آن قابل توجه است.

چالشها و آینده کشت خرما در ایران
امروزه کشت خرما در ایران با چالشهایی مانند خشکسالی، کمبود منابع آبی، آفات و بیماریها، و همچنین رقابت در بازارهای جهانی مواجه است. با این حال، با بهکارگیری روشهای نوین آبیاری، مدیریت علمی نخلستانها و توسعه صنایع تبدیلی، آینده کشت خرما در ایران امیدوارکننده به نظر میرسد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، خرما در طول تاریخ ایران، از باستان تا امروز، نهتنها یک محصول کشاورزی، بلکه بخشی از هویت فرهنگی و اقتصادی مناطق گرمسیری کشور بودهاست. با وجود تغییرات اقلیمی و چالشهای جدید، نخلستانهای ایران همچنان بهعنوان نمادی از پایداری و سازگاری با محیطهای گرم و خشک، نقش مهمی در تأمین معیشت و اقتصاد مناطق جنوبی کشور ایفا میکنند. حفظ این میراث کهن و توسعه پایدار آن، نیازمند توجه جدی به تحقیقات علمی، مدیریت منابع و بازاریابی هوشمندانه در سطح جهانی است.
دانستنی ها
پاسخ به معضل دیرینه ضایعات کشاورزی و غذایی
موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، با هدف واکاوی علل و ارائه راهحلهای عملی برای معضل دیرپای «ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی»، نشست تخصصی را روز چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به صورت حضوری و آنلاین برگزار میکند.
پایگاه خبری داوان نیوز: نشست تخصصی برای واکاوی چالشهای مدیریت ضایعات کشاورزی و غذایی برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار ما و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، نشست تخصصی با عنوان «چالشهای اجرایی و راهکارهای عملیاتی مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی» روز چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۴ برگزار میشود.
این نشست تخصصی که در چارچوب «همایش ملی مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی و غذا و ترویج فرهنگ مصرف درست» سازماندهی شده است، با هدف واکاوی عمیق موانع پیشِ رو و ارائه راه حلهای کاربردی برای کاهش ضایعات در این حوزه حیاتی برگزار میگردد.
جزئیات برگزاری نشست:
زمان: چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۴، از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰
محل برگزاری: موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
شیوه برگزاری: حضوری و وبیناری
بر اساس این اطلاعیه، متخصصان، پژوهشگران، فعالان بخش کشاورزی و تمامی علاقهمندان به این موضوع میتوانند به صورت حضوری در محل برگزاری نشست حاضر شده و یا از طریق بستر وبینار به صورت آنلاین در این رویداد مشارکت کنند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی به عنوان یکی از کلیدیترین حلقههای زنجیره تأمین امنیت غذایی کشور، نیازمند عزمی ملی و بهرهگیری از دانش و فناوری روز است. انتظار میرود این نشست با ایجاد فضایی برای تبادل نظر بین صاحبنظران و مجریان، گامی مؤثر در جهت تدوین راهکارهای عملی و کاهش چالشهای پیشِ رو بردارد.
دانستنی ها
حفظ میراث ژنتیکی؛ اسب کاسپین، گنجینهای در آستانه فراموشی
پایگاه خبری داوان نیوز: در گستره متنوع ذخایر ژنتیکی ایران، گونههای ارزشمندی وجود دارند که نه تنها از نظر زیستشناسی حائز اهمیت هستند، بلکه بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی این مرز و بوم محسوب میشوند. در این میان، اسب کاسپین به عنوان یکی از اصیلترین و نادرترین نژادهای اسب در جهان، جایگاهی بیبدیل دارد. نژادی که با قدمتی بیش از پنج هزار سال، در نقشبرجستههای تخت جمشید جاودانه شده و منشأ پیدایش اسبهای خونگرم امروزی شناخته میشود.
متأسفانه این میراث ارزشمند ملی، به رغم شهرت جهانی، در داخل کشور با چالشهای جدی مواجه است. کاهش جمعیت، محدودیت تنوع ژنتیکی و فقدان برنامه اقتصادی پایدار، بقای این نژاد منحصربهفرد را با تهدید روبرو ساخته است.
این گزارش که بر اساس بیانات دکتر هوشنگ دهقانزاده، معاون پژوهشی و رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان تهیه شده، به بررسی تاریخچه، اهمیت و اقدامات در دست اجرا برای حفظ و احیای این گنجینه ژنتیکی میپردازد. در ادامه، جزئیات علمی، چالشهای پیشرو و راهکارهای نوین برای تضمین آینده اسب کاسپین را از زبان مباشر این پروژه ملی خواهیم شنید.
وی در ابتدای این گزارش با معرفی مسئولیت خود گفت: «به عنوان مسئول بخش تحقیقات علوم دامی، یکی از مهمترین مأموریتهای ما مدیریت مجتمع تحقیقات و آموزش حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین است که یک مجتمع کاملاً منحصربهفرد در سطح کشور محسوب میشود.»
دهقانزاده با اشاره به پیشینه تاریخی این نژاد ارزشمند افزود: «اسناد و شواهد تاریخی از جمله نقوش برجسته در تخت جمشید، نشان میدهد که اسب کاسپین با قدمتی بیش از ۵۰۰۰ سال، یکی از اجداد اصلی اسبهای خونگرم امروزی است. تحقیقات پروفسور گاس کاتران از آمریکا نیز این موضوع را از نظر ژنتیکی تأیید کرده است.»
معاون پژوهش مرکز تحقیقات گیلان در ادامه به ویژگیهای منحصربهفرد این نژاد اشاره کرد و گفت: «مهمترین ویژگی ظاهری اسب کاسپین، قد کوتاه آن است که آن را به استانداردی جهانی برای آموزش سوارکاری به کودکان و نوجوانان تبدیل کرده است.»
وی با بیان چالشهای پیشروی حفظ این نژاد اظهار داشت: «متأسفانه تمامی اسبهای کاسپین خارج از ایران، از نوادگان تعداد محدودی هستند که دههها پیش از کشور خارج شدند. این امر باعث کاهش شدید تنوع ژنتیکی و افزایش همخونی در جمعیت جهانی آنان شده است.»
دهقانزاده در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات عملی صورت گرفته پرداخت و توضیح داد: «پس از انتقال گله اصلی از ایستگاه تحقیقاتی خوجیر به مجتمع فعلی در سال ۱۳۹۰، برنامهریزی ما بر دو محور اصلی متمرکز شده است: اول، حفظ و توسعه گله تحت مدیریت با اجرای برنامههای دقیق اصلاح نژادی، و دوم، شناسایی و ثبت اسبهای کاسپین در سراسر کشور که تاکنون منجر به میکروچیپگذاری حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ رأس شده است.»

وی در ادامه پروژههای تحقیقاتی در دست اجرا را برشمرد و افزود: «پروژههای مهمی از قبیل “ثبت و پایش اسب کاسپین” و “بررسی پروفایل مولکولی با استفاده از نشانگرهای میکروساتلایت” در حال انجام است. هدف نهایی ما تدوین نخستین کتاب تبارنامه این نژاد ارزشمند است.»
این مقام مسئول در پایان با اشاره به ضرورت توسعه اقتصادی این نژاد، راهکار استراتژیک خود را اینگونه تشریح کرد: «برای خروج از چالش انقراض، باید توجیه اقتصادی ایجاد کنیم. با توجه به ممنوعیتهای نسبی صادرات، ما پیشنهاد دادهایم که صادرات اسپرم و انتقال جنین در دستور کار قرار گیرد. یک طرح ملی نیز با همکاری نهادهای پژوهشی معتبر کشور پیشنهاد شده که امیدواریم با تأمین اعتبار، شاهد اجرایی شدن آن باشیم.»
وی در پایان تأکید کرد: «حفظ اسب کاسپین تنها یک وظیفه تحقیقاتی نیست، بلکه یک مسئولیت ملی برای نگهداری از میراث ژنتیکی و تاریخی کشورمان است.»
-
اقتصاد2 هفته پیشتغییر پارادایم در اقتصاد کشاورزی؛ از محدودیت منابع تا سازوکارهای نوین توسعه
-
دانستنی ها9 ماه پیشکسب و کار؛ شرایط ورود به شغل سم فروشی چیست؟
-
آموزش8 ماه پیشگام به گام با کاشت نهال های کشت بافتی خرمای مجول (قسمت اول؛ انتخاب زمین)
-
بازرگانی1 سال پیشآیا قیمت کود یارانه ای را می دانید؟
-
اسلایدر8 ماه پیشروش های کشت، صادرات و استان های فعال در کشت تنباکو
-
اسلایدر3 هفته پیشهمایش ملی «تغییر اقلیم»؛ یافتن راهکارهای مدیریت پایدار
-
خبرهای سازمانی3 هفته پیشانتقاد تند آنجفی؛ «دستفرمان خطا» ما را به بحران کشانده
-
استان ها8 ماه پیشکشت، صادرات و مناطق مهم تولید سیر در ایران

