بین الملل
نابرابریهای امنیت غذایی و تغذیه از مزرعه تا چنگال
پایگاه خبری DA1news: جهان با نابرابریهای قابلتوجهی مشخص میشود که بهویژه در سیستمهای غذایی شدید است، جایی که شرایط نگرانکننده گرسنگی و سوءتغذیه را تشدید میکند و مانعی جدی برای دستیابی به اهداف جهانی و وعدههای سیاست ملی ایجاد میکند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news، این پیام گزارش جدیدی است که توسط کمیته سطح بالای کارشناسان امنیت غذایی و تغذیه (HLPE) کمیته امنیت غذایی جهانی سازمان ملل متحد منتشر شده است، نهادی برای ارزیابی علمی مرتبط با امنیت غذایی و تغذیه جهان. “کاهش نابرابری برای امنیت غذایی و تغذیه”، هجدهمین گزارش موضوعی پانل، در رویدادی در رم در 15 ژوئن ارائه شد.
این گزارش نشان میدهد که اساساً نتایج امنیت غذایی و تغذیه تفاوتهای زیادی را در مناطق مختلف نشان میدهد، اما این نیز درست است که هیچ منطقهای از بار سوءتغذیه معاف نیست، بنابراین هر منطقه حداقل از یک جنبه از سوء تغذیه رنج میبرد.
باوانی شانکار، رهبر تیم تهیه پیش نویس HLPE و استاد غذا و سلامت در دانشگاه شفیلد، توضیح داد: اما در بین مناطق اختلاف زیادی وجود دارد. نابرابری ها در داخل کشورها عمیق است، در بسیاری از موارد در حال افزایش است و این بخش بزرگی از مشکل است. و گروه هایی که از نظر امنیت غذایی و نتایج تغذیه به طور مداوم بدتر هستند، (زنان،) آنهایی که تحصیلات کمتری دارند، مردم بومی و مردم فقیر هستند.» همچنین این پیام توسط برنارد لمان، رئیس HLPE تأکید شده است: «نابرابریهای امنیت غذایی و تغذیه در سراسر سیستم غذایی، از مزرعه تا چنگال وجود دارد. آنها شامل نابرابری در دسترسی به منابع تولید غذا و فرصتهای بازار برای تولیدکنندگان کوچک، پویایی قدرت نابرابر بین شرکتهای بزرگ مواد غذایی و تولیدکنندگان مواد غذایی، و همچنین دسترسی نابرابر به غذای کافی و مغذی در میان مصرفکنندگان میشوند.» گزارش 200 صفحه ای که در 51 امین جلسه عمومی CFS در ماه اکتبر ارائه خواهد شد. این گزارش در شش فصل تنظیم شده است.
چارچوب مفهومی
فصل اول به چارچوب مفهومی اختصاص دارد. نویسندگان توضیح می دهند که چرا پرداختن به نابرابری ها مهم است. نابرابریها پیشرفت در امنیت غذایی و تغذیه (FSN) را تهدید میکند و مقابله با آنها در اهداف جهانی و میثاقهای حقوق بشر الزامی است و با احساس طبیعی عدالت و انصاف انسانی مطابقت دارد که در دستور کار 2030 برای توسعه پایدار گنجانده شده است.
این گزارش نابرابری در سیستمهای غذایی را «بهعنوان تفاوتهای مشاهدهشده در نتایج FSN یا عوامل مرتبط با سیستم غذایی (مانند دسترسی به منابع تولید غذا)، بین افراد و گروهها (در صورت تفکیک موقعیت اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی) تعریف میکند.
چارچوب مفهومی در یک نمودار نشان داده شده است که چگونه امنیت غذایی و تغذیه را میتوان با پرداختن به نابرابریها در سیستمهای غذایی و سایر سیستمهای مرتبط مانند بهداشت، آموزش یا زیرساخت که همگی برای امنیت غذایی مهم هستند، بهبود بخشید. نویسندگان می نویسند که تغییر پایدار مستلزم درک و پرداختن به محرک های سیستمی و علل ریشه ای نابرابری است.
الگوها و روندهای نابرابری
فصل دوم الگوها و روندهای نابرابری در امنیت غذایی و تغذیه را تشریح می کند. نویسندگان توضیح میدهند: «در حالی که نابرابری در امنیت غذایی بهویژه بر جمعیت آفریقا، آسیای جنوبی و کارائیب تأثیر میگذارد، نابرابری در وضعیت تغذیه در سطح جهان وجود دارد».
علیرغم دستاوردهایی که در کاهش سوءتغذیه در کشورهای با درآمد کم و متوسط به دست آمده است، افزایش جهانی اضافه وزن و چاقی در بین بزرگسالان و کودکان پیشرفت های گذشته در زمینه تغذیه را تضعیف می کند. علاوه بر این، از سال 2015، ناامنی غذایی در بیشتر مناطق جهان بدتر شده است.
در هر یک از مناطق اصلی (آفریقا، آمریکای شمالی و اروپا، آمریکای لاتین و کارائیب، و آسیا)، بیشترین بار ناامنی غذایی شدید در آفریقای میانه (37.7 درصد)، اروپای جنوبی (2.8 درصد) و دریای کارائیب است. (30.5 درصد) و جنوب آسیا (21 درصد). تفاوت های جنسیتی در روند ناامنی غذایی به طور مداوم هم در سطح جهانی و هم بین مناطق ذکر شده است. شکافی که بیشتر شده است.
در سرتاسر جهان، زنان بیش از مردان با ناامنی غذایی مواجه هستند و زنان نسبت به مردان ناامنی غذایی شدیدتری را تجربه میکنند. افراد دارای معلولیت با توجه به اینکه احتمال بیشتری برای زندگی در فقر دارند، بیشتر در معرض خطر ناامنی غذایی هستند. مطالعات نشان می دهد که بزرگسالان بومی استرالیا پنج تا هفت برابر بیشتر از همتایان غیربومی خود در معرض خطر ناامنی غذایی هستند.
در آمریکای شمالی، خانوادههای سیاهپوست غیر اسپانیایی نسبت بیشتری از ناامنی غذایی (22.7 درصد) در مقایسه با خانوادههای سفیدپوست غیر اسپانیایی (8.7 درصد) دارند. محققان دریافتند که دادههای کیفیتر و تفکیکشدهتر در امتداد جنسیت، موقعیت مکانی، وضعیت اقتصادی، قومیت، سایر گروههای اجتماعی و توانایی فیزیکی برای تعیین کمیت و ردیابی سیستماتیک نابرابریهای سیستم غذایی و تغذیه مورد نیاز است.
محرک های تقریبی نابرابری
فصل 3 به بررسی محرک های تقریبی نابرابری ها در سیستم های غذایی و سیستم های مرتبط می پردازد.
در سیستم های غذایی، سه حوزه گسترده را بررسی می کند: نابرابری در منابع تولید مواد غذایی، در زنجیره تامین مواد غذایی و در محیط های غذایی و رفتار مصرف کننده. نابرابری های بزرگ در دسترسی به منابع تولید مواد غذایی وجود دارد و همچنان ادامه دارد.
نمونه بارز آن در نابرابری بالا و فزاینده در مالکیت زمین در سطح جهان است. در سطح جهانی و در اکثر مناطق جهان به غیر از آفریقا، نابرابری زمین که با ضریب جینی اندازه گیری می شود از سال 1975 روند افزایشی داشته است.
در زنجیره های تامین مواد غذایی، دسترسی نابرابر به خدمات مالی یکی دیگر از عوامل نابرابری است: تولیدکنندگان مواد غذایی در مقیاس کوچک. و کسبوکارهای کوچک مدتهاست که با موانع قابلتوجهی در دسترسی یا گرفتن اعتبار، بیمه و سایر محصولات مالی مواجه بودهاند یا به اطلاعات و فناوری دسترسی ندارند. آنها همچنین توانایی محدودی برای تعامل با زنجیره های ارزش و بازارهای مدرن، ذخیره سازی، پردازش و توزیع و تجارت بین المللی مواد غذایی دارند.
«تجار بزرگ، پردازشکنندگان و خردهفروشان ترجیح میدهند که هزینههای مبادله خرید مقادیر کم از بسیاری از مالکان خرد را متحمل نشوند. بنابراین، آنها اغلب حداقل الزامات حجم ویا استانداردهای کیفیتی را که تولیدکنندگان کوچک ممکن است برای برآورده کردن آن تلاش کنند، مشخص میکنند، به خصوص اگر ارتقاء و سرمایهگذاری در نهادهها نیاز به تامین مالی و اطلاعات بهتر داشته باشد.» سوم، محیطهای غذایی فرصتهای بسیار نابرابر را برای امنیت غذایی و تغذیه فراهم میکنند و جمعیتهای کم درآمد و گروههای اقلیت بهویژه تحت تأثیر نابرابریها هستند.
دیدگاه اجتماعی و تاریخی
فصل چهارم دیدگاه اجتماعی و تاریخی گستردهتری دارد و محرکهای سیستمیک اساسی و علل ریشهای امنیت غذایی و نابرابریهای تغذیه را بررسی میکند.
این گزارش نشان میدهد که بسیاری از محرکهایی که روی سیستمهای غذایی عمل میکنند، محرکهای اساسی در خود سیستمهای غذایی دارند. به عنوان مثال، تغییرات آب و هوا و زوال محیطی به کارگران سیستم غذایی آسیب می رساند و تهدیدی برای امنیت غذایی و تغذیه است، به ویژه در جاهایی که مردم و مکان ها در برابر تغییرات آسیب پذیرتر هستند. با این حال، سیستم های غذایی خود محرک اصلی تغییرات آب و هوایی هستند. همین امر در مورد از دست دادن تنوع زیستی، کاهش آب و خاک و آلودگی صدق می کند.
علل ریشهای دیگر، محرکهای اقتصادی و بازار هستند که با شکلدهی به پویایی بازار، جریانهای مالی و الگوهای تجارت جهانی برای تثبیت قدرت تصمیمگیری و مالکیت، سیستمهای غذایی جهانی را به طور اساسی متحول کردهاند.
قابل توجه ترین شکل گیری و مقیاس تجارت بین المللی، و نفوذ تعداد کمی از بازیگران خصوصی به طور فزاینده ای در کنترل بازارسازی بوده است. «این تغییرات الگوهای رژیم غذایی را به روشهای پیچیده تغییر داده و عاملیت اکثر کارکنان سیستم غذایی را محدود کرده است. در حالی که برخی از مزایای تغذیهای افزایش مییابد، نگرانیهایی در مورد تأثیرات گذار به سمت یک رژیم غذایی چاقی غربی وجود دارد که نتایج FSN را تشدید میکند، در ابتدا بر ثروتمندترین افراد جامعه تأثیر میگذارد، اما به تدریج تبدیل به مشکلی برای حاشیهنشینترین یا محرومترین بخشهای اجتماعی-اقتصادی جامعه میشود.
” اما محرک های سیاسی و نهادی نیز وجود دارد، مانند خشونت و درگیری مسلحانه و سیاست ها و حکومت (مانند سیاست زمین، سیاست کشاورزی یا مقررات بازار کار). علاوه بر این، محرک های اجتماعی-فرهنگی مانند هنجارهای فرهنگی یا خشونت مبتنی بر جنسیت، نابرابری های موجود را تولید و تقویت می کنند. بنابراین، نابرابریهای تاریخی اگر به صراحت با سیاستها و رویههای حساس به برابری مورد توجه قرار نگیرند، پابرجا خواهند ماند.
اقدامات متمرکز برای بهبود امنیت غذایی
فصل پنجم بر اقداماتی تمرکز دارد که میتوان در مواد غذایی و سایر سیستمها برای بهبود امنیت غذایی با ارائه حوزههای اولویتدار که پتانسیل قابل توجهی برای کاهش نابرابریها دارند، انجام داد.
اقدامات پیشنهادی به چهار دسته کلی دسته بندی می شوند: تولید مواد غذایی. زنجیره تامین مواد غذایی؛ محیط و مصرف مواد غذایی؛ و محیطی توانمند، زمینه و حاکمیت گسترده تر.
اول، در تولید مواد غذایی، گزینههایی برای کاهش نابرابریها در حوزه امنیت غذایی و تغذیه عبارتند از: ایجاد امکان دسترسی برابر بیشتر به زمین، جنگلها، دام و شیلات، اعمال اصول آگرواکولوژیک در سراسر تولید و سیستمهای غذایی گستردهتر، ایجاد سازمانهای تولیدکننده فراگیر، و سرمایهگذاری. در تحقیقات سیستم های کشاورزی و مواد غذایی عمومی حساس به سهام و سایر سرمایه گذاری های عمومی روستایی.
مورد دوم شامل، برای مثال، گنجاندن برابری جنسیتی در اولویتبندی استراتژیک است، که ممکن است منجر به تأکید بر حوزههای جدیدی شود، مانند محصولات کشاورزی یا دام که برای امنیت غذایی خانوارها مهم هستند، یا سرمایهگذاری در محصولات کشاورزی و دام برای محیطهای حاشیهای و باران کم پتانسیل. مناطق تغذیه شده و همچنین فن آوری های مقاوم در برابر آب و هوا برای خرده مالکان. دوم، حوزه های اقدام در زنجیره تامین مواد غذایی ذکر شده در گزارش، اتخاذ رویکردهای زنجیره ارزش فراگیر است.
توسعه سیاستها، استراتژیها و برنامههای حمایت از کار برای کارگران سیستم غذایی؛ در نظر گرفتن رویکردهای سرزمینی در سیستم غذایی و برنامه ریزی توسعه منطقه ای. سرمایه گذاری در زیرساخت های ذخیره سازی، پردازش و توزیع مواد غذایی حساس به سهام؛ و سرمایهگذاری در سیستمهای اطلاعاتی بهبودیافته، استفاده از فناوریهای دیجیتال. با توجه به محیط زیست و مصرف مواد غذایی، حوزه های اصلی اقدام شامل برنامه ریزی و حاکمیت مواد غذایی-محیط زیستی است.
ادغام بینش های رفتاری در سیاست گذاری و برنامه ریزی؛ و تقویت حمایت اجتماعی در آخرین دسته، نویسندگان به سیاستها و برنامهریزیهای حساس به غذا و تغذیه و پرداختن به عدم تقارن قدرت شرکت در حکمرانی اشاره میکنند، فقط دو جنبه را نام میبرند.
حمایت از تحول اساسی سیستم های غذایی
فصل ششم توصیه هایی برای حمایت از تحول اساسی سیستم های غذایی ارائه می کند.
همانطور که باوانی شانکار در طول ارائه گزارش بیان می کند، ده توصیه کلی وجود دارد که در چهار خوشه گروه بندی شده اند، اما در این ده توصیه کلی، توصیه های فرعی بسیاری وجود دارد، یعنی توصیه های دقیق تر و دقیق تر. به عنوان مثال، خوشه A بر رسیدگی به نابرابری ها در سیستم های غذایی تمرکز دارد.
بنابراین اولین توصیه گسترده این است که “دولت ها، سازمان های بین دولتی، بخش خصوصی و جامعه مدنی باید در بخش های مختلف برای اطمینان از دسترسی عادلانه تر به زمین، جنگل ها، منابع آبی و سایر منابع تولید مواد غذایی، با استفاده از رویکردهای مبتنی بر حقوق کار کنند.” یک توصیه فرعی مرتبط، تقویت حقوق زمین و منابع زنان، دهقانان، مردم بومی و سایر گروه های به حاشیه رانده شده، از جمله به رسمیت شناختن قانونی و حقوق ارث است.
خوشه B به نابرابریها در سیستمهای مرتبط نگاه میکند و یک توصیه این است که کشورها باید دسترسی جهانی به خدمات و منابعی را که تأثیر مستقیم بر امنیت غذایی و تغذیه دارند، تضمین کنند.
به طور دقیقتر، دولتها باید دسترسی همگانی به خدمات مربوط به FSN، از جمله مراقبتهای بهداشتی اولیه، ایمنسازی، آموزش تغذیه، بهداشت و آب آشامیدنی سالم را تضمین کنند. خوشه C بر روی مقابله با محرک های اجتماعی و سیاسی نابرابری تمرکز دارد در حالی که خوشه D شامل توصیه های مربوط به تقویت داده ها و سیستم های دانش است تا درک بهتر و نظارت بر عدالت در حوزه های مربوط به امنیت غذایی و تغذیه را امکان پذیر سازد.
ترجمه: ناظم رامتین
بین الملل
عربستان، قطب کشاورزی پیشرفته خاورمیانه میشود!؟
توسعه سریع کشاورزی پیشرفته در عربستان سعودی، نقش این کشور را به عنوان موتور محرک بازار ۳۹۰ میلیون دلاری کشاورزی سرپوشیده در منطقه خلیج فارس تثبیت کرده است. پروژههای عظیم ملی و مشارکتهای بینالمللی، محور اصلی این تحول هستند که هدف آن تضمین امنیت غذایی در بلندمدت است.
پایگاه خبری داوان نیوز: عربستان سعودی با اتکا بر «چشمانداز ۲۰۳۰» و سرمایهگذاری کلان در فناوریهای نوین کشاورزی، روند تبدیل شدن به قطب کشاورزی پیشرفته در خاورمیانه را شتاب بخشیده است.
به گزارش داوان نیوز، همکاری با پیشگامان جهانی فناوری کشاورزی در دستور کار ریاض قرار گرفته است. عربستان سعودی با انعقاد تفاهمنامهای به ارزش ۱۱۴ میلیون دلار با ارائهدهندگان برتر هلندی، گام بلندی در راستای توسعه کشاورزی پیشرفته و انتقال دانش فنی برداشته تا سبد غذایی خود را در محیطهای کنترلشده و با کمترین مصرف آب پر کند.
یکی از محورهای اصلی این تحول، انعقاد تفاهمنامهای به ارزش ۱۱۴ میلیون دلار با ارائهدهندگان برتر فناوری و گلخانهای هلندی است. شرکای سعودی با مؤسسات و شرکتهای معتبری از جمله «داچ گرینهاوس دلتا»، «هوخندورن»، «سرتون»، «وان در هوون» و «مرکز تحقیقاتی دانشگاه واگنینگن» همکاری میکنند. هدف از این مشارکتها، توسعه گلخانههای پیشرفته، پژوهش در حوزه ژنتیک گیاهی و تسهیل انتقال فناوریهای نوین اعلام شده است.
پروژههای نمادین و تحولآفرین
اجرای پروژههای بزرگ مقیاس کشاورزی در محیطهای کنترلشده، از دیگر اقدامات عربستان سعودی است. راهاندازی مزرعه عمودی «مورق» به مساحت ۲۰ هزار متر مربع با همکاری گروه «یسهلث»، که یکی از بزرگترین پروژههای تولید سبزیجات برگدار در کشور محسوب میشود، نمادی از این عزم ملی است. توسعه مزارع عمودی و سیستمهای گلخانهای پیشرفته در سراسر پادشاهی با هدف کاهش وابستگی به واردات و تضمین پایداری بلندمدت تولیدات کشاورزی در حال انجام است.
ظرفیتهای بازار و نقش منطقهای
بر اساس آمارهای منتشر شده، ارزش بازار کشاورزی سرپوشیده در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ۳۹۰ میلیون دلار میرسد که سهم کشاورزی عمودی از این بازار حدود ۱۵ درصد است. عربستان سعودی با برخورداری از پشتیبانی قوی دولت، مقیاس بزرگ پروژهها و توان سرمایهگذاری بالا، نقش محوری در گسترش فناوریهای کشاورزی در منطقه ایفا میکند.
چالشهای پیش رو
با وجود این پیشرفتها، این مسیر با چالشهایی نیز همراه است. اصلاحات قیمتگذاری حاملهای انرژی، پیچیدگیهای مقرراتی، کمبود متخصصان فنی در حوزههایی مانند هیدروپونیک و اتوماسیون، همچنین حساسیت قیمتی مصرفکنندگان در برابر محصولات تولید داخل، از جمله موانع کلیدی در مسیر رشد سریع این بخش ارزیابی میشوند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی با پشتوانه چشمانداز ۲۰۳۰، در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان یکی از پیشروترین بازارهای فناوری کشاورزی خاورمیانه است. تمرکز بر بهینهسازی مصرف آب و انرژی، اتوماسیون و توسعه ژنتیک محصولات سازگار با اقلیم بیابانی، نه تنها امنیت غذایی این کشور را تقویت میکند، بلکه الگویی برای نوآوری در کل منطقه شورای همکاری خلیج فارس ایجاد خواهد کرد.
بین الملل
تهدید تولید غذا در اروپا با طرح جدید کشاورزی
اتحادیه اروپا با چالشی جدید در سیاست کشاورزی روبرو شده است: شمار قابل توجهی از وزیران کشاورزی کشورهای عضو در نشستی فوری، نسبت به پیامدهای منفی “تعیین سقف برای پرداختها” در سیاست مشترک کشاورزی پس از سال ۲۰۲۷ هشدار دادند.
پایگاه خبری داوان نیوز: وزیران کشاورزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی اضطراری، نسبت به پیشنهادهای تعیین سقف برای پرداختهای کشاورزی پس از سال ۲۰۲۷ هشدار دادند و تاکید کردند که این طرح میتواند امنیت غذایی و بهرهوری بخش کشاورزی را به خطر بیندازد.
به گزارش خبرنگار ما، وزرای کشاورزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست شورای این اتحادیه، دیدگاههای خود را درباره سیاست مشترک کشاورزی پس از سال ۲۰۲۷ میلادی به اشتراک گذاشتند.
در این نشست که با ریاست دانمارک برگزار شد، شمار قابل توجهی از وزرا نگرانی خود را درباره پیشنهادهای مطرح شده برای «تعیین سقف برای پرداختها» و «کاهش تدریجی» این پرداختها در چارچوب سیاست مشترک کشاورزی آینده اعلام کردند.
مارتین هایدون، وزیر کشاورزی ایرلند، در خطاب به همتایان خود هشدار داد که این پیشنهادها میتواند آثار ناخواستهای بر بهرهوری بخش کشاورزی داشته باشد. این نگرانی از سوی چندین هیئت نمایندگی دیگر از کشورهای عضو نیز مورد تأکید قرار گرفت.
تأکید بر انعطافپذیری و هدفمندسازی حمایتها
شورای اتحادیه اروپا در بیانیهای اعلام کرد که اعضای آن بر ضرورت در نظر گرفتن «انعطافپذیری» برای کشورهای عضو در اجرای پرداختهای مستقیم تأکید کردند.
در مورد هدف این پرداختها، برخی وزرا خواستار تمرکز حمایتها بر کشاورزانی شدند که تولید غذا منبع اصلی درآمدشان است، در حالی که برخی دیگر بر لزوم حمایت از کشاورزان نیمهوقت نیز پافشاری کردند.
ذخایر راهبردی غذا و روابط تجاری
وزرا در این نشست، علاوه بر بحث پرداختها، از ایده ایجاد «ذخایر غذایی راهبردی» برای مقابله با بحرانهای آینده استقبال کلی کردند، اما همزمان بر اهمیت اطمینان از عملکرد صحیح بازار نیز تأکید شد.
در بخش دیگر دستور کار که به روابط تجاری اختصاص داشت، نقش اوکراین به عنوان یک تامینکننده اصلی مواد غذایی و خوراک دام برای اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از وزیران حاضر خواستار تضمین کافی برای محافظت از محصولات حساس کشاورزی در توافقنامههای تجاری، از جمله توافق با مرکوسور، شدند.
جیکوب جنسن، وزیر کشاورزی دانمارک و رییس این نشست، در جمعبندی گفتوگوها بر سه اولویت تأکید کرد: تمرکز بر امنیت غذایی و هدفمند کردن حمایتها، توسعه روابط تجاری کشاورزی با اوکراین و حرکت به سوی سادهسازی واقعی مقررات غذایی در اتحادیه اروپا.
بین الملل
کمبود نیروی کار، مزارع آمریکا را تهدید میکند
رئیس انجمن کشاورزی شهرستان ونتورا با بیان اینکه “آمریکاییها تمایلی به کار در مزارع ندارند”، هشدار داد: افزایش اقدامات مهاجرتی دولتی در کنار پیر شدن نیروی کار موجود، بحران کمبود نیرو در بخش کشاورزی را حادتر کرده است.
پایگاه خبری داوان نیوز: در پی افزایش دستگیریهای مهاجرتی در مزارع ایالات متحده، کشاورزان هشدار دادهاند که این اقدامات، بحران دیرینه کمبود نیروی کار در بخش کشاورزی را تشدید کرده و آینده تأمین مواد غذایی کشور را با تهدید مواجه میسازد.
به گزارش خبرنگار ما، کشاورزان و رهبران صنعت کشاورزی در سراسر ایالات متحده با بیان اینکه افزایش دستگیریهای فدری در تأسیسات کشاورزی، بحثهای قدیمی در مورد کمبود نیروی کار را بار دیگر در مرکز توجه قرار داده، نسبت به عواقب بلندمدت این روند هشدار دادهاند.
رابرت روی، رئیس انجمن کشاورزی شهرستان ونتورا در کالیفرنیا، با تأیید این موضوع گفت: «بسیاری از کارگران در حال پیر شدن هستند. پسران و دختران آنها نمیخواهند کار میدانی انجام دهند و آمریکاییها نیز به طور کلی تمایلی به این مشاغل ندارند.» وی خاطرنشان کرد اگرچه اجرای اخیر قوانین مهاجرتی منجر به کمبود فوری در منطقه نشده، اما نگرانیها درباره روندهای بلندمدت جدی است.
آمارها چه میگویند؟
دادههای فدرال عمق وابستگی این بخش به نیروی کار خارجی را نشان میدهد. بر اساس این آمار، در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، حدود ۷۰ درصد از کارگران مزارع در ایالات متحده در خارج از این کشور متولد شدهاند و بیش از ۴۰ درصد آنها فاقد مجوز کار قانونی بودهاند.
پروفسور زک راتلج، استاد دانشگاه ایالتی میشیگان، نیز بر کاهش مستمر عرضه نیروی کار جدید کشاورزی تأکید کرد و گفت: «کمبود نیروی کار در ایالتی مانند کالیفرنیا بیش از یک دهه است که در حال افزایش است، به ویژه برای محصولات پرکار.» بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱، بیش از نیمی از کشاورزان با مشکل کمبود نیرو مواجه بودند.
این مشکل تنها به تعداد کارگران محدود نمیشود. یکی از کشاورزان به نام «تیت» اشاره کرد که باغهایش به کارگرانی با دانش تخصصی در مدیریت درختان و سیستمهای آبیاری وابسته است و چندین نفر از این کارگران ماهر در آستانه بازنشستگی قرار دارند.
برنامه H-2A: راه حلی ناکامل
در پاسخ به این کمبود، استفاده از برنامه ویزای H-2A که اجازه استخدام کارگران فصلی خارجی را میدهد، به شدت افزایش یافته است. در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳، بیش از ۳۰۰,۰۰۰ ویزای H-2A صادر شد که افزایشی ۵۰ درصدی نسبت به پنج سال قبل را نشان میدهد.
با این حال، این برنامه مورد انتقاد از دو سو قرار دارد. از یک سو، بسیاری از کشاورزان معتقدند این برنامه برای مشاغل ماهرانه و تمامسال مناسب نیست. از سوی دیگر، گروههای مدافع کارگران میگویند ساختار این برنامه، کارگران را در برابر مسائل مربوط به مسکن و دستمزد آسیبپذیر میکند.
بحثها درباره نرخ دستمزد در این برنامه نیز ادامه دارد. دولت قبلی اقدام به پیشنهاد کاهش الزامات دستمزدی کرده بود که به گفته کشاورزانی مانند رابرت روی، «نرخ دستمزد قبلی به هیچ وجه مقرون به صرفه نبود.» اما منتقدانی مانند «کارمن مارتینز» از مرکز درآمد مهاجران معتقدند: «کارفرمایان فرصتی میبینند. آنها میخواهد一切 ارزانتر و سادهتر باشد.»
در جستجوی راه حل پایدار: چشمامید به قوانین جدید
کشاورزان و فعالان این صنعت خواستار اصلاحات گستردهتر و پایدار هستند. رابرت روی اعلام کرد که انجمن او از تلاشها برای تصویب قوانینی که وضعیت قانونی را برای کارگران مزرعه بلندمدت و خانوادههایشان فراهم میکند، حمایت کرده است. وی با بیان اینکه «ما همچنان به مرز یک یاردی نزدیک میشویم، اما نمیتوانیم به منطقه پایانی برسیم»، به بنبست سیاسی در این زمینه اشاره کرد.
در این راستا، لوایحی مانند «قانون نوسازی نیروی کار کشاورزی» و «قانون کرامت» که اخیراً احیا شده و اقدامات امنیتی مرزی را با مسیرهای قانونی برای کسب وضعیت ترکیب میکند، در کنگره در حال بررسی هستند. همچنین، یک ائتلاف مهاجرتی خواستار ایجاد سیستمی شده که به کارگران اجازه دهد مستقیماً برای ویزا درخواست دهند.
در پایان، کشاورزان امیدوارند یک سیاست بلندمدت نیروی کار که نیازهای سه گانه «کارگران»، «کارفرمایان» و «جوامع محلی» را به طور متعادل در نظر بگیرد، تدوین و اجرایی شود تا امنیت غذایی کشور در بلندمدت تضمین گردد.
-
اقتصاد2 هفته پیشتغییر پارادایم در اقتصاد کشاورزی؛ از محدودیت منابع تا سازوکارهای نوین توسعه
-
دانستنی ها9 ماه پیشکسب و کار؛ شرایط ورود به شغل سم فروشی چیست؟
-
آموزش8 ماه پیشگام به گام با کاشت نهال های کشت بافتی خرمای مجول (قسمت اول؛ انتخاب زمین)
-
بازرگانی1 سال پیشآیا قیمت کود یارانه ای را می دانید؟
-
اسلایدر3 هفته پیشهمایش ملی «تغییر اقلیم»؛ یافتن راهکارهای مدیریت پایدار
-
اسلایدر8 ماه پیشروش های کشت، صادرات و استان های فعال در کشت تنباکو
-
خبرهای سازمانی3 هفته پیشانتقاد تند آنجفی؛ «دستفرمان خطا» ما را به بحران کشانده
-
استان ها7 ماه پیشکشت، صادرات و مناطق مهم تولید سیر در ایران

