با ما همراه باشید

اقتصاد

روند نگران کننده ناامنی جهانی در مشاغل و دارایی ها

منتشر شده

در

پایگاه خبری DA1news: کمتر از یک چهارم از کل بزرگسالان در سراسر جهان احساس می کنند که ممکن است در طول پنج سال آینده حق برخی یا تمام دارایی خود را از دست بدهند. نویسندگان گزارش Prindex می گویند که این سهم به طور قابل توجهی بیشتر از سال های قبل است.

به گزارش گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، بیست و سه درصد از بزرگسالان در سراسر جهان، یعنی 1.1 میلیارد نفر، نسبت به زمین و حق مالکیت خود احساس ناامنی می کنند. در سال 2020، این سهم 19 درصد بود. این نتیجه آخرین گزارش امنیت جهانی تصدی است که به ابتکار Prindex در اواسط اکتبر 2024 ارائه شده است.

افزایش چهار درصدی (p.p.) معادل حدود 239 میلیون نفر است که با جمعیت بالغ برزیل و اتیوپی در مجموع قابل مقایسه است. بیشتر این افزایش مربوط به شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام است، جایی که تعداد بزرگسالانی که احساس ناامنی می کنند (حدود 176 میلیون نفر) افزایش یافته است.
این گزارش می افزاید: ما از دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) تا سال 2030 نسبت به پنج سال قبل فاصله داریم. ناامنی شغلی در حال افزایش است و این نه تنها بر رفاه فردی بلکه بر ثبات و توسعه ملی نیز تأثیر می گذارد. بدون تصدی امن، مردم احساس می کنند که قادر نیستند.

فیلیپین بیشترین ناامنی شغلی را نشان می دهد
در سطح کشور، بیشترین افزایش در ناامنی تصدی در اوکراین (+ 23 p.p.)، مالاوی (+22 p.p.)، موزامبیک (+19 p.p.) و یونان (+19 p.p.) مشاهده شد. همانطور که استر پنونیا، رئیس انجمن کشاورزان آسیایی برای توسعه پایدار روستایی (AFA) تأیید کرد، در فیلیپین، مشکل به ویژه شدید است. در کشور او، 56 درصد از جمعیت در مورد تصدی خود احساس ناامنی می کردند.

با این حال، در چهار سال گذشته نیز تحولات مثبتی رخ داده است، به طوری که بیشترین پیشرفت ها در بورکینافاسو (که سطح ناامنی شدید 44 درصد در سال 2020 داشت)، کویت و تونس که در آن سهم بزرگسالان احساس ناامنی 23 کاهش یافته است، مشاهده شده است.

این گزارش نشان می دهد که عوامل ناامنی زمین می توانند خارج از بخش زمین باشند. به عنوان مثال، ناامنی مالی به عنوان محرک اصلی ناامنی تصدی، به ویژه در کشورهای با درآمد متوسط ​​و بالا شناخته شد، جایی که 9 درصد از پاسخ دهندگان مسائل مالی مانند اجاره پرداخت نشده یا رهن را به عنوان نگرانی اصلی خود ذکر کردند. عوامل کلیدی دیگری که گزارش به آنها اشاره می کند، روند قوی شهرنشینی و افزایش اجاره است. همچنین ارتباط واضحی بین کیفیت حکمرانی و حقوق امنیت زمین ایجاد شد.

تفاوت های شهری و روستایی
در سطح جهانی، 18 درصد از جمعیت روستایی در مقابل 23 درصد جمعیت شهری احساس ناامنی می کردند، در مقابل 16 درصد در مقابل 19 درصد قبلی. تفاوت کلی شهر و روستا در امنیت تصدی عمدتاً توسط کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​پایین هدایت می شود، جایی که این تفاوت در سال 2024 8 p.p. بود. بیشترین تفاوت شهر و روستا در اتیوپی، زیمباوه، اردن و افغانستان با 19 p.p.، 22 p.p.، 28 p.p. و 29 p.p. تفاوت ها به ترتیب گرایش مخالف در تعداد کمی از کشورها مشاهده شد که ساکنان روستایی نشان دادند که احساس ناامنی بیشتری دارند. چنین کشورهایی عبارتند از ترکیه (با 37 درصد بیشتر ساکنان روستایی که احساس ناامنی می کنند تا شهری)، الجزایر (27 درصد)، مالی (15 درصد)، ایتالیا (12 درصد) و سیرالئون (12 درصد).

شکاف جنسیتی در ادراک
مشابه ارقام سال 2020، هیچ تفاوت قابل توجهی در درک امنیت تصدی در بین جنسیت در مقیاس جهانی مشاهده نشد، به طوری که 24 درصد از مردان و 23 درصد از زنان نسبت به دوران تصدی خود احساس ناامنی می کنند. با این حال، در سطح کشور، تفاوت های قابل توجهی آشکار می شود. در شش کشور از 108 کشور، زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان احساس ناامنی می کنند. بیشترین شکاف در امارات متحده عربی (11 p.p.)، یمن (9 p.p.)، تاجیکستان و کوزوو (6 p.p برای هر دو) ثبت شده است. عکس این مورد در 13 کشور بود، جایی که مردان گزارش دادند که به طور قابل توجهی احساس ناامنی بیشتری نسبت به زنان داشتند. از جمله عراق (-9 p.p.)، میانمار (-10 p.p.) و یونان (-14 p.p).

عدم اطمینان در مورد طلاق و فوت همسر
از همه پاسخ دهندگان متاهل خواسته شد تا در نظر بگیرند که در صورت وقوع طلاق یا فوت همسر، چقدر نگران از دست دادن حقوق مالکیت اصلی خود خواهند بود. در صورت طلاق، در سطح جهان، 30 درصد از مردان متاهل و 33 درصد از زنان متاهل نسبت به از دست دادن حقوق خود ابراز نگرانی کردند. در اینجا، شکاف بسیار بزرگتری در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا مشاهده شد، جایی که 15 درصد از مردان و 37 درصد از زنان نگران چنین سناریویی بودند. این شکاف از دور اول پریندکس بیشتر شده است. تفاوت مشابهی در کشورهای جنوب صحرا مشاهده شد، جایی که 32 درصد از مردان و 44 درصد از زنان نگران بودند. این شکاف اما طی پنج سال گذشته کاهش یافته است. در مقابل، در کشورهای جنوب آسیا، شکاف جنسیتی در ناامنی تصدی در مورد طلاق از 2.5 p.p افزایش یافته است. (از نظر آماری ناچیز) در سال 2020 به 9 درصد در سال 2024. تقریباً هیچ تفاوت جنسیتی در این سناریو در آمریکای لاتین ثبت نشده است.

در جنوب آسیا، 40 درصد از مردان متاهل (در مقابل 53 درصد از زنان متاهل) نگران از دست دادن حقوق مالکیت خود در صورت فوت همسر هستند. اعداد مشابهی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا (35 درصد مردان متاهل و 50 درصد از زنان متاهل) ثبت شده است. علیرغم سطح نسبتاً پایین خطر مرتبط با مرگ همسر، شکاف جنسیتی بزرگی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ثبت شده است، جایی که 15 درصد از مردان متاهل و 32 درصد از زنان متاهل نگران هستند و این شکاف باعث شده است. از سال 2020 افزایش یافته است.

درخواست از سیاستگذاران 
نویسندگان این گزارش خواستار مداخلات خاص کشور برای رسیدگی به علل مختلف ناامنی تصدی هستند. این موارد عبارتند از:

شبکه های ایمنی مالی و سیاست های حمایت اجتماعی برای حمایت از مستاجران و دارندگان وام مسکن که با چالش های مالی مواجه هستند
گسترش برنامه های مسکن ارزان قیمت، از جمله مسکن اجتماعی و تراست های زمین اجتماعی.
افزایش تلاش‌ها برای رسیدگی به نابرابری‌های جنسیتی، زیرا زنان در سطح جهان در مقایسه با مردان کمتر از حقوق مالکیت مطمئن برخوردار هستند (40 درصد در مقابل 48 درصد).
تقویت سیستم های حکمرانی زمین در مناطق متاثر از درگیری برای محافظت از حقوق مالکیت و تسهیل بازیابی پس از جنگ
علاوه بر این، آنها خواستار گنجاندن حقوق مالکیت در چارچوب های CBD و UNCCD شدند.

 

Prindex یک ابتکار جهانی است که از مشارکت بین اتحادیه جهانی زمین و موسسه توسعه خارج از کشور (ODI) به وجود آمده است. برای این گزارش، در طول سال 2024، ابتکار پریندکس داده‌هایی را از 108 کشور، معادل 4.9 میلیارد شهروند، که 87 درصد از جمعیت بزرگسال (18+) جهان را تشکیل می‌دهند، در مورد برداشت آنها از امنیت مالکیت زمین و دارایی مسکن جمع‌آوری کرد. گزارش Prindex همچنین شامل ارزیابی توزیع فرم‌های تصدی است و این موارد را با ناامنی تصدی درک شده مرتبط می‌کند. داده‌ها از نمونه‌های نماینده ملی به عنوان بخشی از نظرسنجی جهانی گالوپ جمع‌آوری شده‌اند که مسائل مهمی را در سراسر جهان دنبال می‌کند، مانند دسترسی به غذا، اشتغال، عملکرد رهبری و رفاه.

 

ترجمه: ناظم رامتین

ادامه مطلب
تبلیغات

اقتصاد

ضوابط جدید واردات نهاده‌های دامی ابلاغ شد

بر اساس اطلاعیه معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، کلیه بازرگانان و واردکنندگان نهاده‌های دامی موظفند از تاریخ یکم آذرماه ۱۴۰۴، محموله‌های خود را پس از انجام تشریفات گمرکی، به شرکت پشتیبانی امور دام کشور تحویل دهند.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: وزارت جهاد کشاورزی از الزام تحویل کلیه نهاده‌های دامی وارداتی به شرکت پشتیبانی امور دام کشور از اول آذر ۱۴۰۴ خبر داد و تضمین کرد که ۹۰ درصد بهای محموله بلافاصله پس از تحویل به واردکنندگان پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، طی اطلاعیه‌ای رسمی، مقررات جدید حاکم بر واردات و توزیع نهاده‌های دامی، از ابتدای آذرماه سال ۱۴۰۴ به کلیه بازرگانان و واردکنندگان این حوزه ابلاغ شد.

بر اساس این اطلاعیه که توسط معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده است، کلیه واردکنندگان نهاده‌های دامی موظفند از تاریخ یکم آذر ۱۴۰۴، محموله‌های وارداتی خود را پس از انجام تشریفات گمرکی، به شرکت پشتیبانی امور دام کشور تحویل دهند.

مطابق با این مصوبه، شرکت پشتیبانی امور دام کشور مکلف است بلافاصله پس از انتقال مالکیت کالا، مبلغ ۹۰ درصد ارزش ریالی نهاده‌ها را به واردکننده پرداخت کند. باقیمانده ۱۰ درصد نیز پس از حمل کامل و تحویل صددرصدی محموله، تسویه خواهد شد.

معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز حداکثر ظرف هفت روز کاری پس از اعلام شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر تکمیل فرآیند تحویل، نظر نهایی دستگاه را جهت تخصیص ارز به بانک مرکزی اعلام خواهد کرد.

بر اساس این اطلاعیه، واردکنندگان مجازند در صورت تمایل، عملیات حمل کالا تا مقاصد تعیین شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور را شخصاً به عهده بگیرند.

واردکنندگانی که نهاده‌های دامی را از طریق بنادر شمالی کشور وارد می‌کنند، این امکان را دارند که در صورت تمایل، تا پایان وقت اداری ۱۵ آذر ۱۴۰۴ کالاهای خود را به‌صورت نقدی در سامانه بازارگاه عرضه نمایند. این دسته از واردکنندگان نیز مشمول کلیه مزایای مندرج در این اطلاعیه خواهند بود.

این تغییرات در راستای ساماندهی و بهبود فرآیند تأمین نهاده‌های دامی در کشور اجرایی می‌شود.

ادامه مطلب

اقتصاد

تغییر پارادایم در اقتصاد کشاورزی؛ از محدودیت منابع تا سازوکارهای نوین توسعه

اکبر فتحی، راه نجات کشاورزی ایران را استفاده از ابزارهای نوین مالی مانند انتشار اوراق پروژه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و مشارکت عمومی-خصوصی عنوان کرد و گفت: موتور رشد کشاورزی بر پایه «تأمین مالی متنوع، ترکیبی و مبتنی بر بازار» روشن می‌شود.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: اکبر فتحی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به ناکارآمدی روش‌های سنتی تأمین مالی در بخش کشاورزی، بر لزوم تغییر رویکرد مدیران از «انتظار برای بودجه دولتی» به «بازیگری فعال در میدان تأمین مالی» تأکید کرد و خواستار عبور از مدل بودجه‌محور به سمت مدل‌های نوین مالی شد.

آنچه خواهد آمد یادداشت دکتر اکبر فتحی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس کمیته پایش شعار سال است که می‌خوانیم؛

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی وارد مرحله‌ای شده است که دیگر روش‌های سنتی تأمین منابع مالی پاسخگوی نیازهای گسترده تولید و توسعه نیست. جهش تولید در این بخش تنها با تغییر رویکردهای مالی امکان‌پذیر است و مدیران ستادی و استانی باید از انتظار برای تزریق بودجه دولتی عبور کنند و به بازیگران فعال میدان تأمین مالی تبدیل شوند.

طی سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از طرح‌ها و زیرساخت‌های کشاورزی با اتکا به بودجه عمومی و تسهیلات بانکی اجرا شده، اما حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تکمیل زنجیره ارزش امروز – از نهاده و تولید تا فرآوری، بسته‌بندی، بازاریابی، برندینگ و صادرات – چندین برابر گذشته است و این در حالی است که ظرفیت‌های بودجه‌ای دولت محدود است و دیگر با نیازهای این بخش تناسب ندارد.
باید به تجربه کشورهایی که توانسته‌اند ساختار کشاورزی خود را صنعتی، رقابتی و پایدار کنند دقیق شویم، موتور رشد این کشورها بر پایه «تأمین مالی متنوع، ترکیبی و مبتنی بر بازار» فعال شده و دولت تنها نقش تنظیم‌گر، تسهیل‌کننده و تضمین‌کننده بازگشت سرمایه را برعهده دارد.

امروز بخش کشاورزی ایران نیازمند عبور از مدل بودجه‌محور به مدل‌های جدید تأمین مالی است؛ مدل‌هایی مانند انتشار اوراق پروژه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و توسعه‌ای، مشارکت عمومی– خصوصی، فاینانس داخلی و خارجی، قراردادهای BOT و BLT، استفاده از بازار سرمایه و روش‌هایی چون تأمین مالی زنجیره ارزش و سلف موازی یکپارچه. این ابزارها علاوه بر تقویت جریان مالی، موجب هدفمند شدن تخصیص منابع، افزایش بهره‌وری سرمایه، شفافیت در هزینه‌کرد و توان رقابتی بالاتر واحدهای تولیدی می‌شود و از اتلاف منابع جلوگیری می‌کند.

جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی افزایش یافته، اما هنوز موانعی همچون بروکراسی طولانی، نبود پیش‌بینی‌پذیری، عدم دسترسی سریع به مجوزها و پراکندگی مسیری که سرمایه‌گذار باید طی کند، از ورود گسترده سرمایه‌های جدید جلوگیری می‌کند.
یکی از نیازهای فوری، ایجاد یک پنجره واحد واقعی برای سرمایه‌گذاری کشاورزی است؛ سامانه‌ای که فرآیندها دیجیتال، زمان‌دار و قابل ردیابی باشد تا سرمایه‌گذار بداند از مرحله درخواست تا صدور مجوز چه زمانی لازم است و چه مرجعی پاسخگوست.
سرمایه‌گذاری ها بایستی مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای باشد منابع نباید صرفاً برای توزیع عادلانه میان استان‌ها تخصیص یابد، بلکه باید به مناطقی برود که نرخ بازده واقعی، بهره‌وری بالاتر و مزیت اقتصادی قوی دارند. کشوری که در توسعه منطقه‌ای موفق بوده، ابتدا نقشه مزیت را تعیین کرده و سپس منابع را هدفمند تخصیص داده است.

یکی از چالش‌های اساسی بخش کشاورزی نبود سازوکار دقیق برای سنجش اهلیت سرمایه‌گذاران است توسعه پایدار زمانی ممکن می‌شود که پروژه‌ها در اختیار صاحبان دانش، تجربه و توان مالی کافی قرار گیرد. به همین دلیل ضرورت دارد نظام رتبه‌بندی سرمایه‌گذاران و سازوکار شفاف اهلیت‌سنجی در این بخش فعال شود تا پروژه‌ها در نیمه راه متوقف نشوند و منابع ملی هدر نرود.
تصمیم‌گیری در این حوزه باید از سطح برداشت‌های ذهنی به سطح «تصمیم مبتنی بر داده» ارتقا پیدا کند و همه پروژه‌ها پیش از شروع، دارای پیوست اقتصادی معتبر و قابل سنجش باشند تا شاخص‌هایی مانند نرخ بازده سرمایه، دوره بازگشت، میزان اثرگذاری بر بهره‌وری آب، کاهش ضایعات و سهم در زنجیره ارزش قابل ارزیابی و کنترل باشد.

جهش تولید در بخش کشاورزی یک شعار نیست بلکه ضرورتی تاریخی برای افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه تمام‌شده، توسعه صنایع تبدیلی، رشد صادرات و تقویت امنیت غذایی کشور است. اگر تغییر در مدل تأمین مالی جدی گرفته شود، پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شوند، سرمایه‌های سرگردان جذب تولید می‌شود و کشاورزی ایران وارد دوره‌ای جدید و پایدار از رشد و رقابت‌پذیری خواهد شد؛ دوره‌ای که در آن سرعت، شفافیت، بازده سرمایه و ارزش افزوده جایگزین انتظار برای منابع محدود دولتی می‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی دوره‌ای تازه را آغاز کرده و با تغییر نگاه از «هزینه‌کرد منابع» به «تحریک تولید، جذب سرمایه و توسعه پایدار زنجیره ارزش»، در تلاش است تا زمینه‌های تحول ساختاری در بخش کشاورزی کشور را فراهم آورد.

اکبر فتحی
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس کمیته پایش شعار سال

ادامه مطلب

اقتصاد

تحریم‌های داخلی، بلای جان کشاورزی شده است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، «تحریم‌های داخلی» و «ناترازی‌های مدیریتی» را مهم‌ترین عامل عقب‌ماندگی بخش کشاورزی خواند و بر لزوم تحقق اهداف برنامه هفتم برای دستیابی به امنیت غذایی و رشد ۸ درصدی اقتصاد تأکید کرد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: نادر قلی ابراهیمی، امنیت غذایی را «عامل راهبردی توسعه» خواند و گفت: برای ایستادن روی پای خود، باید سهم صادرات کشاورزی را به ۲۳ درصد برسانیم و سه درصد از رشد اقتصادی را از طریق افزایش بهره‌وری محقق کنیم.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر نادر قلی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در مراسم هفتمین دوره «هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی» با تشریح چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی، بر ضرورت تحقق اهداف سند برنامه هفتم توسعه برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار تأکید کرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان، امنیت غذایی را یکی از عوامل راهبردی و پیشران توسعه کشور خواند و اظهار داشت: در شرایط کنونی که با چالش‌های ژئوپلیتیکی و امنیتی مواجهیم، همان‌طور که در جنگ ۱۲ روزه نیز مشاهده شد، هنوز محدودیت‌هایی برای تأمین برخی نهاده‌های کشاورزی و دامی وجود دارد و این موضوع ادامه دار است. این وضعیت نشان می‌دهد برای خوداتکایی، باید تحقق اهداف سند برنامه هفتم توسعه و شاخص‌های عملکردی بخش کشاورزی که از اسناد اثرگذار نظام است، جدی گرفته شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس این سند،ما باید به رشد ۸ درصدی اقتصاد، تحقق ۸ درصدی رشد صادرات بخش کشاورزی و افزایش سهم صادرات محصولات کشاورزی به ۲۳ درصد دست یابیم. در حال حاضر حدود ۶۵ درصد صادرات مربوط به صنعت، ۲۰ تا ۲۵ درصد به معدن و مابقی به خدمات مهندسی و محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه متأسفانه کارکرد سال اول برنامه هفتم در تمام بخش‌ها نمره قبولی نگرفت، تصریح کرد: عملکرد بخش کشاورزی زیر ۵۰ درصد و بخش آب نیز با عملکردی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصدی در برخی شاخص‌ها، نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم توانایی لازم برای حرکت برنامه‌دار و هدفمند را تدارک ببینیم.

تحریم‌های داخلی، مهم‌ترین عامل عدم اقدام مؤثر

وی مهم‌ترین عامل عدم اقدام مؤثر در شرایط سخت تحریم‌های خارجی را «تحریم‌های داخلی و ناترازی‌های مدیریتی» دانست و گفت: این ناترازی‌ها در بخش‌های مختلف مشهود است که مهم‌ترین آن، موضوع تأمین مالی است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد و دستیابی به ۴۰ درصد رشد اقتصادی در پایان برنامه را منوط به نقش‌آفرینی حوزه نرم‌افزاری و فکری دانست و اظهار داشت: سه درصد از این هشت درصد رشد باید از طریق حوزه نرم‌افزاری، فکری و افزایش بهره‌وری محقق شود که این امر مستقیماً به چهار و نیم میلیون کشاورز بازمی‌گردد.

بخش کشاورزی مانند مادری که از جانش می‌دهد!

ابراهیمی با اشاره به تخصیص کمتر از دو و نیم درصد از منابع عمومی کشور به بخش کشاورزی، این وضعیت را نامناسب خواند و افزود: این بخش در حال تغذیه کشور از بن‌مایه خودش است؛ مانند مادری که از جانش به کودکش شیر می‌دهد. این رویه برای کشوری در شرایط سخت تحریم و با ناترازی مدیریتی، برازنده نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در بودجه ۱۴۰۴ حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به این بخش اضافه شد، اما این میزان کافی نیست. قوانینی مانند «تأمین مالی»، «جهش تولید دانش‌بنیان» و «رفع موانع تولید» فرصت‌های جدیدی هستند که باید توسط خود بخش فراهم شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از وجود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز و معادل ۲ تا ۳ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در جامعه خبر داد و گفت: سؤال اینجاست چرا این منابع نمی‌تواند در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد؟ امسال ۱۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی تخصیص یافت، اما چرا ۹۶ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور برگشت نمی‌کند؟ این یک سؤال و دغدغه نظارتی جدی ما در مجلس است.

اخذ عوارض صادرات مواد خام؛ منبع مالی مغفول مانده

ابراهیمی در ادامه به ماده (۹۹) قانون برنامه هفتم و بند (پ) قانون بودجه اشاره کرد که بر اخذ عوارض و مالیات از صادرات مواد خام و نیمه‌خام تأکید دارد و گفت: چرا تاکنون این عوارض اخذ نشده است؟ با چه مجوزی مواد خام و نیمه‌خام صادر می‌شود؟ اینها منابع مالی هستند که در قانون پیش‌بینی شده‌اند و باید با همت جمعی احقاق شوند.

وی در پایان بر ضرورت ایجاد عزم ملی و برنامه‌ریزی منسجم برای رفع موانع تولید و توسعه پایدار بخش کشاورزی تأکید و تصریح کرد: ما در مجلس به عنوان خادمان مردم، وظیفه خود می‌دانیم که زمینه‌های لازم برای تحقق این اهداف را فراهم کنیم.

ادامه مطلب
تبلیغات

پرطرفدار

کلیه حقوق این پایگاه خبری متعلق به داوان‌نیوز است.