استان ها
احتمال هجوم ملخ های مراكشی به خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از احتمال هجوم ملخ های مراکشی به مزارع استان در بهار سال ۱۴۰۲ خبر داد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، محمد رضایی اظهار کرد: گونه های مخلتلفی از ملخ های بومی کشور در خراسان شمالی وجود دارد که بخش عمده ای از آن ها را ملخ های مراکشی تشکیل می دهد و کانال های آلودگی آن نیز در جای جای استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه مبارزه سازمان جهاد کشاورزی با این دسته از آفات، هرساله انجام می شود، درخصوص نحوه تولید مثل ملخ ها بیان کرد: این ملخ ها قبل از زمستان تخم های خود را درون کپسول گذاشته و در خاک مراتع دفن می کنند.
وی ادامه داد: این تخم ها اصطلاحا «زمستان گذرانی» می کنند و در فصل بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت در صورت رطوبت مناسب هوا و بارش های کافی در مناطق، تحریک شده و باز می شوند.
رضایی تاکید کرد: یکی از برنامه های هرسال ما در جهاد کشاورزی، رصد تراکم تخم ها و کپسول های ملخ ها در مراتع استان و کانون های آلودگی است که به آن «دیده بانی کانون» گفته می شود. این اقدام اسفند ماه انجام می شود و براساس مقدار تراکم، ستاد مدیریت بحران سازمان، مجهز به سم و سم پاش می شود تا با آن ها مبارزه کند.
هزینه های مبارزه با ملخ برعهده دولت است
وی تصریح کرد: ملخ جزو آفات عمومی به حساب می آید و مبارزه با آن نیز برعهده دولت است لذا هرساله تمام اقدامات لازم توسط ما انجام می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: زمستان گذرانی این تخم ها و کپسول های ملخ در مراتع انجام می شود. یعنی جایی که انسان کمتر حضور دارد و خبری از شخم زدن و… نیست. ما نیز با این ملخ ها در همان کانون های اولیه مبارزه می کنیم تا به سمت مراتع هجوم نیاورند.
وی گفت: طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، حدودا سالانه در سطح بین ۸ تا ۱۰ هزار هکتار با این ملخ ها و آفت ها مبارزه کردیم که این عدد طی بهار امسال به ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید. علت کاهش سطح مبارزه طی امسال نیز فراهم نشدن شرایط تکثیر این ملخ ها بود که نگرانی ها را کاهش داده و نیاز به مبارزه با آن ها همانند سال های قبل نبود.
رضایی تاکید کرد: این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که تکثیر این آفات ارتباط مستقیمی با دمای هوا و بارش ها دارد که نهایتا سبب افزایش یا کاهش تکثیر آن ها خواهد شد و ما نیز در مبارزات خود به پیش بینی های هواشناسی به ویژه در اردیبهشت ماه توجه بسیار می کنیم.
نمی توانیم اکوسیستم را بر هم بزنیم
وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که نباید تمام این ملخ ها را از بین ببریم و در ساختار طبیعت برای نابودی همه آن ها وارد شویم. مبارزه ما با این آفات براساس تراکم تخم آن ها در خاک مراتع است و اگر از حد مشخصی پایین تر باشد، نیاز به مبارزه ندارد و سیر طبیعی خودش را طی می کند. لذا نباید وجود آن ها را به صفر برسانیم چراکه اکوسیستم را برهم می زند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با همه این تفاسیر، پیش بینی می کنیم که امسال سطح مبارزه ما با ملخ ها از سال گذشته بیشتر باشد و به ۷ تا ۱۰ هزار هکتار برسد. البته بخشی از مبارزه باید توسط ترکمنستان در خاک خودشان انجام شود.
ترکمنستان همکاری نمی کند
وی تصریح کرد: سال ۹۱ تا ۹۳ شاهد هجوم ملخ های مراکشی از کشور ترکمنستان به خراسان شمالی بودیم که خسارات زیادی را به بار آورد.
وی تاکید کرد: علی رغم اینکه کشورها براساس کنوانسیون بین المللی باید در مناطقی که نقاط مشترک با کشورهمسایه محسوب می شود، بررسی های مشترک داشته باشند اما کشور ترکمنستان به خاطر مسائل سیاسی هیچگونه همکاری با استان های هم مرز خودش از سمت ایران ندارد و از این موضوع گلایه مند بوده و توقع همکاری داریم.
نگران ملخ صحرایی یا دریایی نیستیم
رضایی همچنین در خصوص ملخ های صحرایی یا دریایی و احتمال فعالیت آن ها در استان نیز گفت: نگرانی بابت رسیدن این گونه از ملخ های به استان نداریم چراکه فاصله استان ما با محل منشأ آن ها زیاد است.
وی افزود: منشأ ملخ های صحرایی یا دریایی از شمال آفریقا و مناطق صحرایی عربستان است که دستکم ۷۹ کیلومتر از طریق عرض تنگه هرمز را را طی کرده و به مناطق جنوبی ایران می رسند.
وی ادامه داد: این ملخ ها در سال هایی که فعالیت زیادی داشته اند نیز صرفا تا نزدیکی های نواحی مرکزی ایران رسیده اند و نگرانی از بابت رسیدن این نوع ملخ به استان نداریم.

آذربایجان غربی
جهاد تبیین در کشاورزی؛ مدیران ارتباطی سکاندار شورای روابطعمومی کشاورزی آذربایجان شرقی
با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمیزاده و نوید غلامزاده بهعنوان اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای بخش کشاورزی استان برای مدت دو سال منصوب شدند.

پایگاه خبری داواننیوز: اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای کشاورزی آذربایجان شرقی با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی منصوب شدند.
به گزارش خبرنگار ما، طی احکام جداگانهای از سوی شهرام شفیعی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، اعضای جدید هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای بخش کشاورزی استان برای یک دوره دوساله منصوب شدند.
بر اساس این احکام رسمی که به استناد تبصره (۱) ماده (۱۰) اساسنامه شورا و با تأکید بر نتایج انتخابات هیأت رئیسه صادر شده است، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمیزاده و نوید غلامزاده بهعنوان اعضای اصلی هیأت رئیسه این شورا منصوب شدند.
در متن این احکام که توسط شهرام شفیعی، رئیس سازمان و وحید کاظم زاده رئیس شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان امضا شده، بر راهبردهای کلان و اولویتهای محوری این شورا تأکید گردیده است. بهرهمندی حداکثری از ظرفیتهای علمی، ارتباطی و رسانهای، تقویت راهبرد جهاد تبیین در حوزه کشاورزی، ارتقای جایگاه راهبردی روابط عمومیها و افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به امنیت غذایی و حمایت از تولیدکنندگان و بهرهبرداران بخش کشاورزی از جمله محورهای اساسی این احکام به شمار میرود.
همچنین در بخش دیگری از این احکام، بر نقشآفرینی مؤثر در انعکاس دستاوردهای بزرگ بخش کشاورزی، ترویج گفتمان امیدآفرینی، تحکیم انسجام ملی و معرفی شفاف خدمات و اقدامات دولت چهاردهم و مجموعه عظیم جهاد کشاورزی استان در حوزههای مختلف تولیدی، زیرساختی و اقتصادی تأکید ویژه شده است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، اعضای منصوبشده به مدت دو سال مسئولیت هدایت و هماهنگی ارتباطات و تعاملات رسانهای نهادهای تابعه بخش کشاورزی استان را بر عهده خواهند داشت تا گامی مؤثر در جهت شفافسازی، اقناع افکار عمومی و پاسداشت سرمایه اجتماعی این حوزه برداشته شود.
آذربایجان غربی
دستاوردهای ۲۰۷ پروژه مرکز تحقیقات آذربایجانغربی تشریح شد
رتبه نخست چغندرقند، آزمایشگاه برتر آبوخاک، و کشف ۳ گونه قارچ و ۳ ژن جدید چاودار در سطح جهان؛ اینها بخشی از دستاوردهای سال ۱۴۰۴ مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجانغربی است که با اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی و ۲۰۰ مأموریت ترویجی، نام این استان را در عرصههای ملی و بینالمللی درخشان کرده است.

پایگاه خبری داواننیوز: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجانغربی از اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی ملی و ویژه در سال ۱۴۰۴ خبر داد و تأکید کرد: این مرکز با رویکردی مسئلهمحور، در راستای حل چالشهای اساسی بخش کشاورزی و افزایش بهرهوری، بهعنوان پشتیبان علمی تولیدکنندگان استان فعالیت میکند.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابطعمومی این مرکز، اسماعیل علیزاده با اعلام این خبر افزود: در سال جاری، دستاوردهای چشمگیری در سطوح ملی و بینالمللی برای بخش کشاورزی استان به ثبت رسیده است که از جمله آنها میتوان به کسب رتبه نخست کشور در حوزه چغندرقند، انتخاب بهعنوان آزمایشگاه برتر آب و خاک کشور، معرفی این مرکز بهعنوان مرکز رشد شایسته تقدیر و همچنین تدوین دستنامه ترویجی برتر کشوری اشاره کرد.
علیزاده در ادامه به پیشرفتهای علمی پژوهشگران این مجموعه در عرصههای بینالمللی پرداخت و اظهار داشت: متخصصان این مرکز با شناسایی و معرفی سه گونه جدید قارچ و سه ژن جدید چاودار، گامی بلند در ارتقای جایگاه علمی آذربایجانغربی در مرزهای دانش جهان برداشتهاند که نشاندهنده توانمندی بالای نیروی انسانی متخصص در این استان است.
وی با تأکید بر کاربردیسازی یافتههای پژوهشی تصریح کرد: پژوهشهای این مرکز صرفاً در کتابخانهها محصور نمانده و با اجرای بیش از ۲۰۰ مأموریت در قالب طرحهای «محقق معین» و «یاوران تولید»، بهطور مستقیم به مزارع و باغات استان منتقل شده است. این تعامل چهرهبهچهره با کشاورزان، نقش مؤثری در افزایش دانش فنی و مهارتهای اجرایی آنها داشته است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجانغربی، مشارکت فعال در تولید برنامههای آموزشی رادیویی و تلویزیونی و تدوین دستورالعملهای ترویجی را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد و خاطرنشان کرد: این رویکرد تعاملی، پل ارتباطی مستحکمی میان علم و عمل ایجاد کرده و موجب ارتقای چشمگیر سطح علمی و عملیاتی بهرهبرداران بخش کشاورزی استان شده است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجانغربی، با تکیه بر توان علمی متخصصان و ارتباط مستمر با کشاورزان، بهعنوان یکی از بازوهای اصلی توسعه کشاورزی دانشبنیان در منطقه، نقشآفرینی میکند و مسیر تحقق امنیت غذایی پایدار را با سرعت بیشتری طی مینماید.
استان ها
تریکوگراما در شالیزارها؛ عملیات گسترده کنترل بیولوژیک آفات در مازندران
همزمان با مرحله حساس رشد شالیزارها در استان مازندران، عملیات کنترل بیولوژیک آفت کرم ساقهخوار با رهاسازی زنبور تریکوگراما در سطح گستردهای از اراضی برنجخیز استان آغاز شد؛ رویکردی که مدیران جهاد کشاورزی آن را نه یک راهکار فنی، بلکه سرمایهگذاری راهبردی برای آینده کشاورزی و تضمین سلامت نسلهای بعدی توصیف میکنند.

پایگاه خبری داواننیوز: عملیات رهاسازی زنبور تریکوگراما برای مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقهخوار برنج، همزمان با مرحله حساس رشد شالیزارها، در سطح وسیعی از اراضی شالیزاری استان مازندران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، این طرح که در راستای سیاستهای کشاورزی پایدار و کاهش مخاطرات زیستمحیطی طراحی شده، در شهرستانهای جویبار، فریدونکنار، ساری و بهشهر در حال اجراست.
عبدالله رحیمی، مدیر جهاد کشاورزی جویبار، با اعلام اجرای این طرح در سطح ۶۰۰ هکتار از شالیزارهای این شهرستان، تأکید کرد که علاوه بر این، ۲۰۰ هکتار دیگر نیز در قالب طرح جهش تولید زیر پوشش قرار خواهد گرفت. وی دستاوردهای این رویکرد را شامل صرفهجویی اقتصادی، جلوگیری از کاهش کمی و کیفی عملکرد شالی، حفظ دشمنان طبیعی آفت و در نهایت حذف تدریجی باقیماندههای سمی از سفره مردم برشمرد و آن را سرمایهگذاری راهبردی برای آینده کشاورزی و تضمین سلامت نسلهای بعدی دانست.
در شهرستان فریدونکنار، حمیدرضا معماریان، مدیر جهاد کشاورزی، از آغاز مرحله دوم رهاسازی زنبور تریکوگراما در سطح ۶۰۰ هکتار خبر داد و گفت: مرحله نخست این عملیات در سطح یکهزار هکتار اجرا شده بود. وی با اشاره به انجام رهاسازی در دو نوبت با فاصله پنج تا هفت روز، علت آن را پوشش زمانی مناسب برای کنترل تخمهای آفت در دورههای مختلف تخمریزی عنوان کرد و بر نقش این روش در کاهش جمعیت آفت، حفظ تعادل زیستی و تولید محصول سالم تأکید نمود.
همزمان، کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان به همراه کارشناسان شهرستان ساری، از نحوه توزیع زنبور تریکوگراما در روستای گرجیپل بازدید کردند. سید اسماعیل علوی، مدیر جهاد کشاورزی ساری، در این بازدید اظهار داشت که امروز ۳۲۰ هکتار از اراضی شالیزاری تحت پوشش این طرح قرار گرفته و کیفیت تریکوکارتهای توزیعی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است. وی افزود: این طرح تا پایان فصل زراعی در سطح بیشتری از شالیزارها ادامه خواهد داشت.
در شهرستان بهشهر نیز سید اسماعیل حسینی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی، از برنامهریزی برای رهاسازی زنبور تریکوگراما در سطح ۶۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری و همچنین ۳۰۰ هکتار تحت پوشش طرح جهش تولید خبر داد و گفت: زمان اجرای این عملیات برای ۳۱ خرداد ماه برنامهریزی شده است. وی با تأکید بر اهمیت روشهای بیولوژیک، این اقدام را گامی مؤثر در کاهش مصرف سموم شیمیایی، افزایش کیفیت محصول و پایداری تولید در شالیزارهای منطقه دانست.
در کنار این اقدامات، تیم نظارتی متشکل از کارشناسان حفظ نباتات، تولیدات گیاهی و فرمانده پایگاه بسیج جهاد کشاورزی شهرستان نور، طی دو روز از ۱۵ واحد توزیع سموم کشاورزی بازدید کردند. در این پایش که با هدف حمایت از تولیدکنندگان واقعی و جلوگیری از ورود آفتکشهای قاچاق انجام شد، بر ممنوعیت فروش سموم تاریخگذشته، خودداری از بستهبندی مجدد غیراستاندارد و الزام به نصب برچسب اطلاعاتی تأکید گردید و به سه واحد متخلف تذکر شفاهی داده شد.
همچنین در شهرستان بهشهر، در قالب طرح جهش تولید، ۵۰ تله فرمونی برای مبارزه بیولوژیک با کرم ساقهخوار، ۲۰ بسته قارچکش بیولوژیک برای کنترل بیماری بلاست و ۷۰ بسته کود تقویتی به صورت رایگان میان کشاورزان توزیع شد و کارشناسان ضمن پایش مزارع، آموزشهای لازم در خصوص نحوه مصرف صحیح نهادهها را ارائه کردند.
مدیران جهاد کشاورزی استان با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه از مبارزه شیمیایی به مدیریت تلفیقی آفات، خواستار تبدیل حمایت از طرحهای کنترل بیولوژیک به یک اولویت دائمی در برنامههای توسعه کشاورزی شدند و از همه ذینفعان برای همکاری در این مسیر دعوت به عمل آوردند.
منبع: روابطعمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران
پرونده ویژه4 هفته پیشهمگرایی پژوهش، پایش و حکمرانی در شبکه ملی گیاهپزشکی
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها2 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
اصناف4 هفته پیشنهادههای مرغداری ۵ برابر شد، تسهیلات ۵۰ همتی بلاتکلیف ماند
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان
























