آب و انرژی
تمام حوضههای آبریز در شرایط بسیار خشک یا خشک قرار دارند

پایگاه خبریDA1news: وزیر نیرو گفت: طبق شاخصهای استانداردهای بینالمللی، تقریبا تمام حوضههای آبریز کشور بر اساس بارشهای ۳۶ ماهه گذشته، در شرایط بسیار خشک یا خشک قرار دارند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علیاکبر محرابیان، در نشست تخصصی با مدیران صنعت آب و فاضلاب کشور، گفت: ما متولی و مسئول امری هستیم که از یک سو با ناترازی و از سوی دیگر با تقاضای بسیار مواجه است که به عنوان حیاتیترن عنصر حیات و زندگی برای رفاه، اقتصاد، امنیت و غیره مطرح میشود.
وزیر نیرو نبود آب را برابر با ممات دانست و افزود: به منظور مدیریت منابع آب کشور، مسئولیت فوقالعاده سنگینی بر عهده یکایک ما است.
وی ادامه داد: امروز در طبیعت با شرایط ویژه و عدم امکان پیشبینیها مواجه هستیم، از جمله میتوان به تغییرات اقلیمی اشاره کرد به طوریکه زمانی با افزایش بارشها و زمانی با کاهش بارشها و خشکسالیهای پیاپی روبرو میشویم.
وی به گزارش اخیر شورای عالی آب اشاره و تصریح کرد: طبق شاخصهای استانداردهای بینالمللی، تقریبا تمام حوضههای آبریز کشور بر اساس بارشهای ۳۶ ماهه گذشته، در شرایط بسیار خشک یا خشک قرار دارند.
محرابیان در این زمینه اظهار کرد: طی این ۳۶ ماه در برخی از حوضههای آبریز کشور، شرایط خشکسالی بسیار شدید و در برخی خشکسالی نسبتا بالا بوده است و چنانچه این مدت را با سنوات گذشته مقایسه کنیم، تقریبا طی دهها سال گذشته، چنین شرایطی به صورت عمومی تجربه نشده است، اما با تلاش و کوشش همکاران شرایط تقریبا مدیریت شد و کمتر شاهد بروز و ظهور مشکلات حاد در این زمینه بودیم.
وزیر نیرو مدیریت منابع آبی کشور را به دو حوزه مدیریت عرضه و مدیریت تقاضا تقسیم کرد و گفت: اعمال هر دو مدیریت، لازم و ضروری است اما مدیریت بخش تقاضا با صرف هزینههای کمتری موانع و مشکلات را حل میکند.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان با نگاه یک بعدی نمیتوان در این زمینه موفق شد، ابراز کرد: به همان میزان که مدیریت بخش عرضه ضرورت دارد، مدیریت بخش تقاضا نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
محرابیان در این زمینه اضافه کرد: در مدیریت بخش عرضه با اقدامات سازهای و سخت افزاری و نیز اقدامات نرمافزاری و سیاستگذاری مواجه هستیم، در این مسیر باید با بهرهمندی از ابزارهای مختلف بیشترین نیازها و رضایت را با صرف کمترین میزان آب، پاسخگو بود و حاصل کرد.
وی با انتقاد از اینکه در بخش مدیریت تقاضای آب، اقدام خاصی صورت نگرفته است، یادآور شد: در مدیریت تقاضا، این امکان برای مصرف کننده فراهم میشود که با علم، آگاهی و روشهایی که اختیار است، میزان مصرف خود را مدیریت کند.
وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به تجربه مثبت مدیریت بخش تقاضا در حوزه برق کشور به ویژه در زمان پیک مصرف تابستان دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ خردادماه از یک تا سه نوبت با جدول و گاهی بدون جدول برنامهریزی در بخش خانگی خاموشی اعمال شد و در بخش صنعت نیز تامین برق به حداقل ممکن رسید؛ به رغم این شرایط در چهار ماهه گرم ۱۴۰۰ (تا ۱۵ مهرماه) کل مصرف بخش خانگی از یکم خرداد تا پانزدهم مهرماه همان سال برابر با ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت شد.
محرابیان ادامه داد: بین سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیون مشترک به شبکه برق کشور اضافه شد؛ علاوه بر آن تابستان ۱۴۰۲ به لحاظ اوج و استمرار گرما در مقایسه با سالیان گذشته بیسابقه بود. این در حالی است که در تابستان امسال خاموشی بخش خانگی در حد صفر بود، به عبارت دیگر ۲ میلیارد کیلووات ساعت از میزان مصرف برق کاسته شد.
به گفته وزیر نیرو، طبق فرمولهای گذشته باضرایب رشد، میزان مصرف برق حداقل باید ۲۰ درصد افزایش مییافت اما علیرغم کاهش میزان مصرف برق در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، محدودیتی برای تامین برق اعمال نشد و از آن به عنوان مدیریت تقاضا یا مدیریت مصرف میتوان نام برد.
طبق اعلام وزارت نیرو، وی تاکید کرد: ما در بخش عرضه اقدامات لازم را صورت دادهایم به طوری که به اندازه ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه را در دستورکار قرار دادهایم و به مرور زمان افتتاح و به بهرهبرداری میرسند.
وزیر نیرو در ادامه مهمترین ابزار مدیریت تقاضا را نصب کنتورهای هوشمند آب عنوان کرد و گفت: پیشبرد این مهم امکان مدیریت مصرف را برای مشترکان فراهم میکند، این امر باید به شکل ویژهای در دستورکار قرار گیرد و برقراری شبکه مدیریتی کامل، جامع و هوشمند در این باره کمک شایانی خواهد کرد.
محرابیان بیان کرد: با روش ارزان، منطقی و آسان میتوان مصارف را کنترل کرد و در بسیاری از موارد تعریف ناترازی تغییر میکند. اگر سیاستها، مقررات و روشهای ناظر بر بخش مصرف و توزیع را اصلاح نکنیم نمیتوان انتظار بهبود شرایط را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: نباید اجازه داد از شبکه شرب کشور، دام مصرف کند، کشت انجام و فضای سبز آبیاری شود؛ با توجه به اینکه به ازای هر مترمکعب آب، هزاران هزار تومان هزینه و برای اجرای آن دهها هزار میلیارد تومان از بیتالمال صرف میشود، نباید آبیاری فضای سبز را با این آب انجام داد به این منظور میتوان به راحتی پساب و آبهای دیگری را جایگزین آن کرد. در اینجا سوال این است که آیا قرار است به دامها و فضای سبز آب تصفیه شده کلر زده شده و با گریدهای تصیفهخانه ارائه شود؟
وزیر نیرو گفت: مدیریت مصرف در بخش آب در مقایسه با بخش برق به مراتب سادهتر و آسانتر است، چرا که ناترازیها کمتر و روشها سادهتر بوده و ظرفیت مدیریت صرفهجویی در این بخش به مراتب بیشتر است. بر این اساس از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور میخواهیم یک برنامه عملیاتی، دقیق و زمانبندی شده ارائه دهد.
محرابیان خاطرنشان کرد: روشها و مدیریت منابع آبی و مصارف کشور این امکان را ایجاد میکند، در این زمینه میتوان به پاداش ۴۰ درصد مشترکان برق در تابستان امسال اشاره کرد، این پاداش بعضا قبوض را با یک دوره صرفهجویی در مصرف، ارزان، رایگان یا بستانکار کرد.
وی اضافه کرد: در بخش آب نیز باید سیاستها به گونهای باشد که مشترکی که مصرف آب را مدیریت و زیر سقف الگو مصرف میکند، حائز دریافت پاداش شود و حتی آب مصرفی آن را رایگان کنیم و بالعکس با افزایش مصرف، تعرفههابه صورت پلکانی با ضرایب سنگین محاسبه شود.
با اجرای ۱۲ هزار پروژه جهاد آبرسانی بخش عمده تنشهای آبی در روستاها حل میشود
وی تعیین طرحهای ویژه و با اولویت در بخش آب و فاضلاب کشور را از جمله اقدامات موثر برشمرد و اظهار کرد: مدیریت و کنترل پیشرفت این پروژهها از اهمیت ویژهای برخوردار است این طرحها پیگیری میشود و انجام به موقع آن و مدیریت حوادث احتمالی در حوزه آب، یکی از معیارهای بسیار مهم ارزیابی مدیران این بخش تلقی میشود؛ باید کمترین آسیب و دغدغه برای مردم در حوادث احتمالی آب ایجاد شود و لازم است مدیران مربوطه در این باره توجه ویژهای به سامانه حوادث داشته و به صورت شبانهروزی در دسترس و در زمان حادثه در محل حضور داشته باشند.
محرابیان ضمن ابراز خرسندی از پیشبرد رو به رشد طرح جهاد آبرسانی در مناطق مختلف کشور یادآور شد: امسال اعتبار بسیار کمی به این بخش تزریق شده است، باید طی دو – سه ماه آینده اعتبارات این بخش را تکمیل کنیم، رئیس جمهور تقریبا هر یک ماه، یک تا دو مرتبه این طرح را در گزارشها مطرح، پیگیری و مطالبه میکند. این طرح بسیار با اهمیت است و پیرو آن امیدهای بسیاری به وجود آمده و بر اساس برنامههای پیشبینی شده با اجرای ۱۲ هزار پروژه جهاد آبرسانی در روستاها بخش عمده تنشهای آبی در روستاها به طور کامل باید مرتفع شود.

آب و انرژی
مدیریت بحران در صنعت آبیاری؛ نشستهای وزارت جهاد با ۳۰۰ تولیدکننده
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از افزایش بیش از دو برابری قیمت مواد پلیمری به دلیل آسیب به واحدهای پتروشیمی در جنگ تحمیلی اخیر خبر داد و گفت که این امر فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان لوازم آبیاری، دولت و کشاورزان وارد کرده است. با این حال، وی با اشاره به خودکفایی ۹۸ درصدی کشور، هرگونه نگرانی عمدهای را در تأمین نیاز پروژههای آب و خاک رد کرد.

پایگاه خبری داوان نیوز: جهش دو برابری قیمت مواد پلیمری و آسیب به برخی کارخانجات داخلی، تولیدکنندگان لوازم آبیاری را تحت فشار قرار داده است اما معاون وزیر جهادکشاورزی با تأکید بر ظرفیت دو برابری تولید نسبت به نیاز کشور و خودکفایی ۹۸ درصدی، از پیگیری مجوز واردات مواد اولیه برای عبور از بحران خبر داد.
به گزارش داواننیوز، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، امروز با اشاره به تأثیر تحولات اخیر بر صنعت آبیاری کشور، اظهار داشت که آسیب به برخی واحدهای پتروشیمی در جریان جنگ تحمیلی، منجر به جهش بیش از دو برابری قیمت مواد پلیمری شده است. وی تأکید کرد که این معضل، فشار مضاعفی را هم بر بودجه دولت در اجرای پروژهها و هم بر هزینههای کشاورزان تحمیل کرده است.
نیازی شهرکی در ادامه به آسیبهای فیزیکی وارد شده به برخی کارخانجات داخلی اشاره کرد و گفت: علاوه بر محدودیتهای عرضه در بازار، آسیب دیدن تعدادی از واحدهای تولیدی داخلی نیز روند تولید را با اختلال مواجه کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هماکنون ۳۰۰ تولیدکننده لوله و اتصالات پلیمری در کشور فعالیت میکنند، افزود: نشستهای مستمری با انجمنهای مرتبط برگزار شده و در حال پیگیری هستیم تا با صدور مجوزهای لازم، نسبت به واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات اقدام کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که با بازگشت آرامش به بازار، تولیدکنندگان بتوانند با برنامهریزی دقیقتر، قیمت نهایی محصولات را به ثبات برسانند.
تأمین نیاز کشور؛ حتی با ۵۰ درصد ظرفیت
بخش کلیدی سخنان نیازی شهرکی به وضعیت تأمین تجهیزات پروژههای آب و خاک اختصاص داشت. وی با تأکید بر اینکه ظرفیت اسمی کارخانجات تولید لولههای پلیاتیلن در کشور دو برابر نیاز داخلی است، تصریح کرد: حتی با فعالیت ۵۰ درصدی این واحدها، نیاز کشور تأمین میشود. در شرایط کنونی با بهرهگیری از ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت تولید داخلی، نگرانی عمدهای برای تأمین نیازهای بخش آب و خاک نداریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد که بخشی از تولیدکنندگان به دلیل نوسان قیمتی در بازار، با ظرفیت حداکثری فعالیت نمیکنند و منتظر ایجاد ثبات و تعادل قیمت هستند.
خودکفایی ۹۸ درصدی و ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری
نیازی شهرکی در بخش دیگری از این گزارش، خودکفایی ۹۸ درصدی کشور در تولید ادوات و تجهیزات آبیاری را یک دستاورد مهم خواند و گفت: به دلیل اتکا به توان تولید داخل و موجودی انبارها، محاصره دریایی هیچ خللی در تأمین نیازهای این حوزه ایجاد نکرده است. وابستگی اصلی ما به مواد پلیمری بود که اکنون در داخل تولید میشود.
وی با افتخار از صادرات محصولات ایرانی به ۱۸ کشور جهان از جمله برخی کشورهای اروپایی خبر داد و افزود: این صادرات سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان، با اشاره به وابستگی بسیار محدود کشور به برخی گیربکسها و موتورهای خاص (کمتر از یک درصد)، گفت: امکان تأمین این اقلام از مسیر کشورهای همسایه شمالی و غربی وجود دارد. تاکنون گزارشی مبنی بر نگرانی تولیدکنندگان بابت اخلال در واردات قطعات دریافت نشده است و تولیدکنندگان با تکیه بر موجودی انبارها و ظرفیتهای داخلی، توانستهاند تقاضای بازار را پوشش دهند.
آب و انرژی
حکمرانی آب «مردود» اعلام شد؛ نشست بحرانی آب و برق در مجلس
وزیر نیرو در نشست با کمیسیون کشاورزی مجلس، ضمن دفاع از عملکرد دولت با اعلام افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت برق کشور، در برابر اتهامات نمایندگان درباره «خیانت در سدسازی آمل»، توقف ۵ ساله لایحه آبخیزداری و بی توجهی به کشاورزان پُردرآمد بیدرآمد پاسخ گفت و قول پیگیری ویژه این پروندهها را داد.

پایگاه خبری داوان نیوز: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با گلایه از «مردود شدن وزارت نیرو در حکمرانی آب»، نسبت به استانی کردن حوضههای آبریز به عنوان «سم مهلکی» که کشور را به سوی «جنگ آب» سوق میدهد، هشدار دادند و وزیر نیرو را موظف به پاسخگویی درباره بلاتکلیفی سدها از سال ۶۹ تاکنون و قطعی برق تابستانی کردند.
به گزارش خبرنگار ما، نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با حضور «عباس علیآبادی» وزیر نیرو و معاونان وی، به منظور بررسی چالشهای بحرانی حوزه آب و برق در بخش کشاورزی برگزار شد. در این جلسه، نمایندگان با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در پروژههای آبی، خواستار اقدام فوری برای حل مشکلات معیشتی کشاورزان و تأمین زیرساختها شدند.
اتهام «خیانت به کشاورزان» در پی رها شدن سد ۲۵ ساله
«رضا حاجیپور»، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، با انتقاد تند از وضعیت پروژههای سدسازی در شهرستان آمل، گفت: سد پس از ۲۵ سال، تنها ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملاً رها شده است. متأسفانه به جای تکمیل این سد، بر اساس مشاورههای غلط به دنبال احداث تونل برای کنترل نشتی سد لار هستند. این رویکرد، خیانت به کشاورزانی است که سه سال است در انتظار دریافت پروانه بهرهبرداری آب به سر میبرند.
آبرسانی با تانکر در شوشتر؛ غیرقابل قبول خوانده شد
«سید محمد سادات ابراهیمی»، عضو کمیسیون، با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به شوشتر، اظهار داشت: پذیرفتنی نیست که در مرکز شهرها و روستاها همچنان با تانکر آبرسانی شود. زیرساختهای سد گتوند پس از سالها از بین رفته و توسعه فاز دوم این سد برای حیات منطقه یک ضرورت انکارناپذیر است.
هشدار «جنگ آب» در صورت استانی کردن حوضههای آبریز
«حامد یزدیان»، عضو هیئت رئیسه کمیسیون، با نگاهی کلان به مقوله آب، وزارت نیرو را در حوزه حکمرانی آب «مردود» ارزیابی کرد و گفت: حکمرانی آب یک پروژه عمرانی نیست، بلکه مقولهای اجتماعی و سیاسی است. طرح استانی کردن مدیریت حوزههای آبریز، سم مهلکی است که کشور را به سمت “جنگ آب” و تقابل فرمانداران و مردم مناطق بالادست و پاییندست سوق خواهد داد.
خروج ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب از سمیرم؛ سدی از سال ۶۹ بلاتکلیف
«رحیم کریمی»، نماینده سمیرم، با اشاره به خروج سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از این شهرستان، گفت: مردم سمیرم تشنهاند و سد شهید از سال ۱۳۶۹ تاکنون بلاتکلیف مانده است. همچنین کشاورزان باغات دنای علیا علیرغم نداشتن درآمد، بالاترین مبلغ آببها را پرداخت میکنند. وی خواستار دائمی شدن مجوزهای پمپاژ موقت و پرداخت حقوق معوقه کارکنان شرکت میراب شد.
انتقاد از اصرار بر استفاده از پساب به جای آب خام
«هوشنگ هادیانپور»، نماینده شازند، با انتقاد از تخصیص نیافتن ۳۰ لیتر آب وعدهدادهشده به شهرک صنایع کشاورزی، تصریح کرد: چرا برخلاف وعدهها، همچنان بر استفاده از پساب اصرار میشود؟ همچنین بروکراسی اداری در پروندههای حفر چاه به جای قنات، دو سال است که متوقف مانده است.
نگرانی از قطعی برق در تابستان و کیفیت آب در یزد و کرمان
«بهشید برخوردار»، نماینده زرتشتیان و عضو کمیسیون، ضمن تقدیر از زحمات وزارت نیرو، بر لزوم ارتقای کیفیت آب در روستاهای یزد و کرمان تأکید کرد و نسبت به نگرانی شدید مردم از احتمال قطعی برق در فصل گرما هشدار داد.
اتهام «ترک فعل» در پرداخت خسارت سیل
«جهانبخش قلاوند»، نماینده اندیمشک، با انتقاد از عدم لایروبی رودخانهها که به خسارات سنگین سیل فروردین ماه انجامید، گفت: وزارت نیرو در پرداخت خسارات به مردم ترک فعل کرده است. شبکه ۷۰۰ کیلومتری فرسوده و وضعیت صفر فاضلاب در اندیمشک غیرقابل تحمل است.
تأکید بر عدم تعدیل نیرو با فشار بر واحدهای تولیدی
«احد آزادیخواه»، نماینده ملایر، ضمن تمجید از اقدام سریع توانیر در وصل مجدد برق پس از حوادث اخیر، هشدار داد: نباید با فشار بر واحدهای تولیدی برای کاهش مصرف برق، شاهد تعدیل نیرو و بیکاری کارگران باشیم.
انتقاد از توقف ۵ ساله لایحه آبخیزداری
«علیرضا عباسی»، نایب رئیس کمیسیون، با انتقاد از توقف پنج ساله لایحه آبخیزداری در دولت، گفت: برای گندمی که ۳۰ سانتیمتر ریشه دارد، مجوز آب میخواهند! این نگاه با امنیت غذایی در تضاد است. وزارت نیرو باید تخصیص حجمی آب را طبق برنامه هفتم توسعه اجرایی کند.
جمعبندی رئیس کمیسیون: اولویت مطلق برق چاههای کشاورزی
«محمدجواد عسکری»، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در جمعبندی این نشست، معاونان وزیر نیرو را موظف به پیگیری ویژه نکات مطرحشده کرد و گفت: اجرای کانالهای یک و دو زیر سدها، وظیفه ذاتی وزارت نیرو است. تأمین برق پایدار چاههای کشاورزی باید در اولویت مطلق قرار گیرد تا جهش تولید در این بخش آسیب نبیند. وی از برگزاری نشست هفته آینده برای بررسی اعتبارات اجرای طرحهای مهم خبر داد.
پاسخ وزیر نیرو: ایستادگی در برابر قدرتهای بزرگ و کاهش مصرف بیسابقه برق
«عباس علیآبادی»، وزیر نیرو، در پاسخ به انتقادات، با اشاره به تمدن دیرینه ایران در مدیریت آب، گفت: ما مقابل بزرگترین قدرتهای دنیا ایستادهایم. در یک سال اخیر ۹ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده و برای اولین بار تراز مصرف به صورت نزولی درآمده است که نمرهای ممتاز برای صنعت برق محسوب میشود.
وی تأکید کرد: اگر در استانی کمکاری مشاهده شده، به دلیل محدودیت فرصتها بوده است. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با تمام توان خود را برای زمستان پیشرو آماده میکنیم و جلسات مستمر دولت برای رفع چالشهای انرژی در حال برگزاری است.
آب و انرژی
بلاتکلیفی آبی بخش کشاورزی در آستانه کشت پاییزه
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با تأکید بر ضرورت هماهنگی فوری میان دو وزارتخانه جهاد و نیرو، خواستار اعلام هرچه سریعتر سهم آب کشاورزی در سال جدید شد و گفت: برای برنامهریزی کشت پاییزه و مدیریت الگوی کشت، نیاز فوری به این اطلاعات داریم.

پایگاه خبری داوان نیوز: مجید آنجفی، معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی، از عدم اعلام میزان سهم آب بخش کشاورزی برای سال جدید از سوی وزارت نیرو خبر داد و تأکید کرد که این در حالی است که بر اساس برنامه هفتم پیشرفت، باید سالانه ۷۷ میلیارد مترمکعب آب به این حوزه اختصاص یابد تا تولید محصولات و امنیت غذایی کشور تضمین شود.
به گزارش خبرنگار ما، آنجفی که در حاشیه نشست مشترک معاونان و مدیران وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو سخن میگفت، یادآور شد: در سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد مترمکعب آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.
وی با اشاره به انعطافپذیری و سازگاری بالای بخش کشاورزی با شرایط کمآبی و خشکسالی، تصریح کرد: با وجود خشکسالی، کاهش تخصیص آب، ناترازی انرژی و قطعی برق در مقاطع حساس تولید، همچنین شرایط سخت اقتصادی و وقوع دو جنگ، تولیدات کشاورزی در سال زراعی گذشته نه تنها کاهش نیافت، بلکه افزایش نیز نشان داد.
معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: میانگین عملکرد در بسیاری از محصولات زراعی طی سال زراعی گذشته افزایش یافت و موفق شدیم تولید غلات در دیمزارها را علیرغم خشکسالی حفظ کنیم.
آنجفی در ادامه با اشاره به بارندگیهای مطلوب در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال، ابراز امیدواری کرد: با توجه به این بارشها و همچنین تأمین به موقع کود اوره در شرایط جنگ، پیشبینی میکنیم آمار و ارقام قابل قبولی برای تولید محصولات زراعی در سال جاری محقق شود.
درخواست فوری از وزارت نیرو:
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با تأکید بر لزوم هماهنگی هرچه سریعتر بین دو وزارتخانه، خواستار اعلام زودهنگام میزان آب تخصیصی به بخش کشاورزی در سال جدید شد.
وی توضیح داد: در حال برنامهریزی دقیق برای کشت پاییزه محصولات زراعی هستیم. از این رو، هماهنگی میان وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو برای تأمین آب و برق، پیشبرد اهداف، مدیریت الگوی کشت و اجرای برنامهها نقشی حیاتی دارد.
آنجفی در پایان با اشاره به لزوم نگاه فرابخشی به مسئله آب، خاطرنشان کرد: همه ما در یک کشتی نشستهایم و برای تصمیمگیریهای کلان، باید منافع ملی و تمامی بخشهای کشور در نظر گرفته شود.
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها2 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
اصناف4 هفته پیشنهادههای مرغداری ۵ برابر شد، تسهیلات ۵۰ همتی بلاتکلیف ماند
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان
سرخط4 هفته پیشتسهیلات تشویقی برای اجرای آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم




















