با ما همراه باشید

اسلایدر

لایحه جدید شهرداری؛ قد کشیدن برج های بلندمرتبه به جای درختان سبز

منتشر شده

در

به گزارش DA1news: شهرداری تهران چندی پیش لایحه‌ای را تحت عنوان “اصلاح دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری” به پارلمان شهر آورد که بنا به گفته کارشناسان شهری این لایحه تیر خلاص به باغات باقیمانده پایتخت تهران است و زیست پذیری این کلانشهر را در آینده‌ای نه چندان دور دچار مخاطره می‌کند و همچنین بیم آن می‌رود که با هجوم نقدینگی سرگردان در بازار تهران به حوزه پر سود ساختمان سازی، شاهد قد کشیدن برج های بلندمرتبه به جای درختان سبز در باغات تهران باشیم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایسنا، سالها مصوبه برج – باغ، بلای جان باغات تهران شد، مصوبه ای که براساس آن قرار بود تنها امکان ساخت در ۳۰ درصد باغ وجود داشته باشد؛ اما نظارت نادرست و ولع مالکان سبب شد که در بیشتر مواقع کلا ۱۰۰ درصد باغ  نابود شود.

انتقاد به نابودی باغات تهران فراگیر شد و شورای شهر پنجم‌ نیز یکی از اولین مصوبات خود را لغو مصوبه برج – باغ قرار داد و بعد از نابودی باغات زیادی مصوبه برج – باغ لغو شد و مصوبه‌ای تحت عنوان خانه – باغ تصویب شد تا به جای ساخت و ساز، کاربری‌های تجاری همخوان با شرایط باغ همچون کافه، رستوران و…. در باغات مستقر شود؛ اما با روی کارآمدن مدیریت شهری جدید، با این دلیل که کارها قفل شده و مالکی از مصوبه خانه – باغ استقبال نکرده، در صدد تغییر این مصوبه شدند و به تازگی هم شهرداری تهران لایحه‌ای برای اصلاح این شرایط به شورای شهر تهران ارسال کرده است.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد لایحه پیشنهادی شهرداری تهران با عنوان “اصلاح دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری” که در کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بررسی شده است، می‌گوید: این لایحه را کمسیون شهرسازی شورا رد کرده و از دید ما فاجعه‌ای بدتر از برج – باغها برای باغ‌های تهران رقم می‌زند.

عباسی: لایحه شهرداری تهران در مسیر تخریب باغات باقی مانده تهران بود

وی با بیان اینکه لایحه شهرداری تهران در مسیر تخریب باغات باقی مانده تهران بود، می‌افزاید: چشم انداز لایحه “اصلاح دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری”  نابودی باغات باقی مانده تهران است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کمیسیون شهرسازی به عنوان کمیسیون اصلی این لایحه، مخالف لایحه پیشنهادی است ادامه می‌دهد: این  لایحه در مسیر تخریب باغات است و این در حالی است که در شورای شهر نیز در حال بررسی طرح پیشنهادی در مورد وضعیت و روند تصمیم‌گیری برای باغات هستیم که بهتر است شهرداری منتظر طرح پیشنهادی شورا بماند چراکه کمیسیون شهرسازی با این لایحه مخالف است.

میلانی: تفکر ساخت و ساز در باغات مثل خوره و سرطان به جان باغات افتاده

آرش میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر پنجم نیز با بیان اینکه این لایحه تیر خلاص به باغات باقی مانده تهران است، در مورد جزئیات این لایحه به ایسنا می گوید:  براساس این لایحه، تصمیم‌گیری برای باغ‌های کمتر از  ۱۰ هزار متر به مانند باغ های بالای ده هزار متر، به کمیسیون ماده ۵ سپرده شده که این مسئله ابهام زا است و همچنین در این لایحه پیشنهادی، لیست کاربری‌های سازگار با باغ را که در دوره های قبلی شورا در راستای تحقق اقتصاد سبز و نفع مالی مالکان باغات مشخص شده و در واقع عملکردهای مجاز باغ‌ها را تعیین تکلیف می‌کرد، حذف شده است.

وی با تاکید بر اینکه این لایحه تیر خلاصی به باغات باقی مانده تهران است، ادامه می‌دهد: در این لایحه پیشنهاد امکان ساختمان‌سازی با سطح اشغال بیش از ۳۰ درصد به بالا و همین‌طور امکان صدور تراکم قابل ‌توجه متناسب با پهنه‌های مجاور آن، ضوابط طرح تفصیلی و حقوق مکتسبه مطرح شده است و کمیته فنی باغ نیز حذف شده و این اختیار فنی به کمیسیون ماده ۵ سپرده شده است و به نظر نمی رسد با این لایحه بتوانیم اندک باغات باقی مانده تهران را حفظ کنیم.

میلانی ریشه پیشنهاد چنین لوایحی را در مسئله لزوم درآمدرایی شهرداران مناطق می‌داند و می‌گوید: درآمد شهرها از طریق دریافت عوارض و صدور پروانه ساختمانی است که درآمدی ناپایدار محسوب می‌شود و متاسفانه این درآمدها صرف توسعه شهر نمی شود؛ بلکه شهر را می‌فروشند و درآمد حاصله را صرف امور جاری، حقوق و دستمزد می‌کنند.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها می‌توانند با ایجاد خلاقیت و جذب مشارکت بخش خصوصی به سمت تنوع در منابع  بروند و دولتها نیز باید به شهرداری ها در اداره شهر کمک کنند، می‌افزاید: اما این مسیری که عنوان کردم، سخت و زمانبر است پس شهرداری ‌ا به دنبال راه‌های آسان تر برای  درآمد سهل الوصول می گردند که در این میان به دلیل رشدکهکشانی  قیمت زمین و سودهی بالای آن که هیچ شغلی جایگزین سود بالای آن نیست، سبب شده تا مدیران شهری نیز راه را برای ساخت و ساز بلند مرتبه هموار کنند.

وی با تاکید بر اینکه چنین لوایحی (اصلاح دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری) خیانت به تهران است، ادامه می‌دهد: باغات گنجی برای شهرها محسوب می شوند و حالا مدیران شهری می‌خواهند این گنج را هدر بدهند و در حال تخریب آن هستند، هرچند که ریشه و منشا اصلی ارائه چنین لوایحی، درآمد ناپایدار در شهر تهران است؛ اما دقت داشته باشید که چنین لوایحی تصمیمات محیط زیست شهری را دچار مشکل می‌کند و در نهایت موجب نابودی آن می‌شود و زیست شهری را مختل می‌کند.

میلانی با اشاره به روند سخت لغو مصوبه برج – باغ در شورای شهر پنجم تهران با بیان اینکه در دوره گذشته شورای شهر همه اعضا با رأی میلیونی به شورا آمده و همه به مسائل زیست محیطی حساس بوده و نسبت به لغو مصوبه برج – باغ هم  نظر بودیم، می‌گوید: اما در دوره ما شش ماه طول کشید تا مصوبه برج – باغ لغو شود و یکسال طول کشید لایحه اش توسط شهرداری به شورا آورده شد و بعد از تصویب نیز در مرحله اجرا شرایط سخت و فشار بود و حالا می‌خواهند از طریق کمیسیون ماده ۵، این مصوبه را  دور بزنند و حالا با شل کردن امور تمام حرکتها به این سمت که مجوز بلندمرتبه سازی در باغات بدهند، سوق داده می‌شود و اگر رویه اینگونه باشدتا ۵ سال آینده هیچ باغی در تهران باقی نمی‌ماند؛ چراکه تفکر ساخت و ساز در باغات مثل خوره و سرطان به جان باغات افتاده تابه جای درختان، ساختمان های بلندمرتبه ساخته شود و درختان را  قطع می‌کنند.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه ممکن است با اجرای اینگونه اقدامات موقتا کار خود را پیش ببرند؛ اما زیست پذیری شهر تهران را نابود می کند، می‌افزاید: وسوسه بلندمرتبه سازی آنقدر بالا است که برای حفظ باغات باقی مانده باید علاوه بر نظارت و مطالبه مردمی، نهادهای نظارتی نیز دقیق باشند و سیستم قضایی باید ورود جدی داشته باشد. هرچند که در سالهای اخیر نهاد قضایی مطالبات محیط زیستی بیشتری داشته است؛ اما در حوزه باغات و اراضی شهری لازم است که ذره بین سیستم قضایی و نظارتی مدام باشد و نباید برداشته شود چراکه به محض ضعیف شدن نظارت، باغ خواران از کمین بیرون می‌آیند و باید لکه‌های سبز تهران که تنها  ۱۶۹۱ هکتار فضای باغ و مشجر باقی مانده و نسبت به مساحت کل تهران تنها کمتر از ۵ درصد را شامل می‌شود را نجات داد.

نظارت مردمی و قضایی، جلوی هجوم طوفان نقدینگی به بازار بلندمرتبه سازی در باغات بایستد

به گفته وی، اگر نظارت یا اقدام مقابله‌ای نشود در چشم بهم زدنی همین چنددرصد باغات باقی مانده را نیز از دست دادیم؛ چراکه ولع و حرص به انباشت درآمد بلندمرتبه سازی زیاد است و این نقدینگی سرگردان در کشور به این موضوع دامن می‌زند و باید نظارت مردمی و قضایی، جلوی هجوم طوفان نقدینگی به بازار بلندمرتبه سازی در باغات بایستد.

عزمی در شهرداری تهران برای حفظ باغات نمی‌بینم

افکارعمومی، حفظ باغات را به عنوان یک مطالبه مدنی پیگیری کنند

میلانی با بیان اینکه ریشه اصلی ظهور چنین لوایحی نظام تأمین درآمد شهرداری‌هاست که متکی بر شهرفروشی است، می‌افزاید: عزمی در شهرداری تهران برای حفظ باغات نمی‌بینم و باید افکارعمومی، حفظ باغات را به عنوان یک مطالبه مدنی پیگیری کنند، چراکه فضاهای سبز اولویت اصلی هر شهری است؛ اما عامل بازدارنده برای جلوگیری از نابودی آنها، ضعیف است.

وی در پاسخ به این سوال که کمیسیون شهرسازی شورای شهر این لایحه را رد کرده و آیا ممکن است مجددا برای بررسی به شورا آورده شود می‌گوید: مقدمه لایحه را بخوانید، بگونه‌ای لایحه نگارش شده که گویا اعلام می‌کنند که می‌توانستیم لایحه را مستقیم  به شورایعالی شهرسازی ببریم و ادبیاتش بگونه‌ای است که گویا ” لطف کردیم لایحه را به شورا ارسال کردیم” و حالا مقاومت شورا و رد این لایحه در کمیسیون شهرسازی نشان می‌دهد که شورا  مقاومت کرده و البته این مسئله طبیعی است که شورای شهر مدافع حقوق عامه باشد اما این هشدار نیز وجود دارد که در صورت مقاومت شورا، لایحه شان را از طریق وزارت مسکن جلو ببرند. پس هنوز خطر این لایحه رفع نشده و باید این مسیر مرتب توسط نهادهای نظارتی و مردم  رصد شود تا باغات حفظ شود.

زاکانی: تصمیم نادرست در مورد باغات، سبب می شود که عملا باغات به سمت نابودی برود

در حالی آرش میلانی از آینده این لایحه نگران است و رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر نیز از رد این لایحه به علت تاثیرش بر نابودی باغات باقی مانده پایتخت سخن به میان می‌آورد؛ اما علیرضا زاکانی شهردار تهران در مورد این لایحه و علت ارسال آن به شورای شهر  به ایسنا می‌گوید: افرادی در باغات سلسه حقوق مکتسبه از قبل داشتند و در واقع مراجعه‌شان برای اجرای حقوق مکتسبه شان است.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم درست نگرفتن در مورد باغات، سبب می شود که عملا باغات به سمت نابودی برود، می‌افزاید: در حقیقت شرایط به سمتی می‌رود که به جای حفظ باغات، به سمت خشک کردن و ساخت سلسه ساختمان‌های جور وا جور بروند که تمهیداتی دنبال شد و به شورای شهر نیز منتقل شد که بخشی از سروران در شورای شهر هم موافق بودند.

زاکانی تاکید می کند: موضوع ما بر سر پیشگیری بود که باغ، باغ بماند و حقوق مکتسبه عده‌ای از افرادی که برآن پافشاری می‌کنند، درست شود تا به آنها خدمت ارائه کنیم.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسلایدر

همایش ملی «تغییر اقلیم»؛ یافتن راهکارهای مدیریت پایدار

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: غلامرضا صالحی جوزانی، معاون پژوهشی و فناوری سازمان تات، از برگزاری همایش ملی «تغییر اقلیم؛ مدیریت پایدار کشاورزی و منابع طبیعی» خبر داد.

به گزارش داوان نیوز، صالحی جوزانی با اشاره به چالش‌های جدی ناشی از تغییرات اقلیمی، اظهار داشت: در شرایط حاضر، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی از موضوعات بسیار مهم و تأثیرگذاری است که افکار جامعه علمی و اجرایی را به خود معطوف کرده است. شاهد کاهش قابل توجه بارش‌ها، افزایش دما، کم‌رنگ شدن بارش برف، کاهش روزهای آسمان آبی، خشکی و شور شدن زمین‌ها و خشکیدن چشمه‌ها هستیم.

وی با تأکید بر پیوند امنیت غذایی و امنیت ملی با تولید محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: این تغییرات اگرچه پیچیده به نظر می‌رسند، اما غیرقابل مدیریت نیستند. نمونه موفق جهانی در این حوزه، جمهوری خلق چین است که توانسته بخش وسیعی از یکی از بیابان‌های خود را به جنگل و مزارع محصول تبدیل کند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات تصریح کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی و مرجع علمی بخش کشاورزی و منابع طبیعی، با درک عمیق اهمیت این چالش، همایش ملی تغییر اقلیم را برگزار خواهد کرد.

به گفته صالحی جوزانی، این همایش دو فرصت مهم برای جامعه پژوهشی و محققان کشور فراهم می‌آورد:
1. ارائه سخنرانی و ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی کشور در حوزه تغییر اقلیم و مدیریت پایدار.
2. برگزاری رویداد «ایده‌های برتر» با هدف شناسایی و شکوفایی نوآوری‌ها.

وی از تمامی پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و حتی کشاورزان پیشرو دعوت کرد تا ایده‌های نوآورانه خود را در زمینه‌های مدیریت و فناوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی ارسال نمایند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات در توضیح این ایده‌ها گفت: این ایده‌ها می‌توانند در قالب اختراعات جدید محققین، ایده‌های بکر و تست نشده، یا حتی تولیدات علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنری با محوریت مدیریت تغییر اقلیم باشند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، این همایش ملی با هدف یافتن راهکارهای بومی و نوآورانه برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و حرکت به سمت کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی پایدار برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش و بر پایه اطلاعیه سازمان تات، مهلت نهایی ارسال مقالات کامل، ۲۵ آبان‌ماه بوده و این همایش در روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر ۱۴۰۴ برگزار می‌گردد.

ادامه مطلب

اسلایدر

طرح دیمزارها؛ پایان فاز اول و آغاز جهشی نوین

اجرای «طرح جهش تولید در دیمزارها» در پایان برنامه پنج‌ساله اول، به طور کلی مثبت ارزیابی می‌شود و این طرح هم‌اکنون وارد فاز دوم پنج‌ساله خود با تأکید بر تولید پایدار شده است. هدفگذاری جدید، افزایش سطح زیر پوشش از ۴.۵ میلیون هکتار به ۵.۳ میلیون هکتار است تا سهم این طرح در تأمین امنیت غذایی کشور بیش از پیش تثبیت شود.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: اجرای موفقیت‌آمیز «طرح جهش تولید در دیمزارها» در پایان برنامه پنج‌ساله اول، نه تنها نقش بی‌بدیلی در افزایش ۳۶ درصدی عملکرد محصولات دیم و تأمین امنیت غذایی کشور ایفا کرده، بلکه با ورود به فاز دوم، افق‌های تازه‌ای از کشاورزی پایدار را در ۵.۳ میلیون هکتار از اراضی کشور ترسیم می‌کند.

به گزارش محسن شکربیگی، خبرنگار داوان نیوز؛ طرح «جهش تولید در دیمزارها» به عنوان یک برنامه ملی و بخشی از جهش تولید در بخش کشاورزی، با هدف افزایش پایداری و بهره‌وری در زمین‌های دیم، پس از پایان برنامه پنج‌ساله اول خود، به مرحله دوم اجرا وارد شده است. این گزارش به بررسی چگونگی اجرا و دستاوردهای این طرح در استان‌های مختلف می‌پردازد.

چشم‌انداز ملی و اجرای استانی

این طرح با پوشش میلیون‌ها هکتار از اراضی دیم کشور، در استان‌های متعددی به اجرا درآمده است. بر اساس گزارش‌های رسمی، این طرح در فاز اول خود با استقبال و موفقیت چشمگیری در بسیاری از استان‌ها روبرو شده است.

نمونه‌ای از اجرای استانی طرح:

استان اردبیل: این استان با تحت پوشش بردن ۴۳۲ هزار هکتار از اراضی دیم، به عنوان استان برتر کشوری در دو سال متوالی شناخته شده است. گزارش‌ها حاکی از افزایش ۷۰ درصدی تولید در طول چهار سال اجرای طرح است.
استان آذربایجان شرقی: طرح در ۶۹۰ هزار هکتار از اراضی این استان در حال اجراست. برگزاری بیش از ۲۳۴۵ دوره آموزشی-ترویجی و توسعه مکانیزاسیون از مهمترین اقدامات همراه طرح بوده است.
استان لرستان: سطح زیر پوشش طرح در این استان از ۲۷۰ هزار هکتار به ۴۲۰ هزار هکتار افزایش یافته که نشان از توسعه کمی و کیفی برنامه دارد.
استان آذربایجان غربی: این استان نیز با ۴۱۰ هزار هکتار اراضی زیر پوشش، از جمله مناطق پیشرو در اجرای کامل زیرپروژه‌های مختلف طرح است.
استان فارس: طرح در ۱۷ شهرستان این استان و در مساحتی بالغ بر ۲۷۰ هزار هکتار در حال اجراست و تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان اختصاص یافته است.
استان مازندران: اگرچه استان مازندران به کشت برنج و باغات معروف است، اما اجرای این طرح در ۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم کوهپایه‌ای این استان، با هدف توسعه کشت گیاهان دارویی، غلات و دانه‌های روغنی در دستور کار قرار دارد.

دستاوردها و پیامدهای کلان طرح

اجرای این طرح در سطح ملی منجر به نتایج مثبت و ملموسی شده است:

افزایش بهره‌وری و عملکرد: بر اساس آمارها، این طرح موجب رشد ۳۶ درصدی عملکرد در واحد سطح در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن شده است. در سال سوم اجرا، یک و نیم میلیون تن به بهره‌وری محصولات دیم اضافه شد.
تغییر الگوی کشت و تنوع‌بخشی: علاوه بر غلات اصلی مانند گندم و جو، کشت گیاهانی مانند حبوبات (نخود و عدس)، گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی به منظور غنی‌سازی خاک و درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان ترویج شده است.
مدیریت پایدار منابع آب و خاک: ترویج روش‌های نوینی مانند کشت مستقیم (No-Till) و کاشت روی خطوط تراز، نقش بسزایی در حفظ رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش و ارتقای سلامت اراضی داشته است.
پشتیبانی مالی و فنی: پرداخت تسهیلات کم‌بهره (۴ درصد) برای خرید نهاده‌ها و ماشین‌آلات، برگزاری دوره‌های آموزشی گسترده و توسعه بیمه محصولات دیم، از جمله حمایت‌های کلیدی برای کشاورزان بوده است.

چالش‌های پیش رو

با وجود موفقیت‌ها، این طرح با چالش‌هایی نیز مواجه است:
تغییرات اقلیمی و خشکسالی: استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی با کاهش ۵۱ درصدی بارش‌ها مواجه بوده‌اند که ادامه کار را با دشواری روبرو می‌کند.
مسائل قیمت‌گذاری و بیمه: برخی کشاورزان از پایین بودن قیمت تضمینی دولت برای محصولاتی مانند جو و عدس و نیز تأخیر در پرداخت خسارات بیمه گلایه دارند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، اجرای «طرح جهش تولید در دیمزارها» در پایان برنامه پنج‌ساله اول، به طور کلی مثبت ارزیابی می‌شود و این طرح هم‌اکنون وارد فاز دوم پنج‌ساله خود با تأکید بر تولید پایدار شده است. هدفگذاری جدید، افزایش سطح زیر پوشش از ۴.۵ میلیون هکتار به ۵.۳ میلیون هکتار است تا سهم این طرح در تأمین امنیت غذایی کشور بیش از پیش تثبیت شود.

ادامه مطلب

اسلایدر

تخفیف و سازگاری؛ تدابیر سازمانی برای مدیریت تغییر اقلیم

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: تغییر اقلیم به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های زیست‌محیطی قرن حاضر، تأثیرات عمیقی بر بخش کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی داشته است. این پدیده با نمود افزایش دما و کاهش بارش، امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی را با مخاطره مواجه ساخته است.

ناظم رامتین؛ خبرنگار داوان نیوز: این مقاله با بررسی ابعاد مختلف تغییرات اقلیمی در ایران، به تبیین اهمیت مدیریت پایدار کشاورزی و منابع طبیعی پرداخته و راهبردهای سازگاری و کاهش اثرات این پدیده را ارائه می‌نماید. همچنین، برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان نهاد متولی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش کشاورزی در ایران با سهم ۱۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی، بیش از ۲۰ درصد اشتغال و ۸۵ درصد عرضه مواد غذایی، نقش حیاتی در اقتصاد و امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند. با این حال، ایران در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک واقع شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش ۲ تا ۳.۵ درجه‌سانتی‌گراد دمای هوا و کاهش بارش در دهه‌های آینده است. این تغییرات اقلیمی، پایداری تولیدات کشاورزی را با تهدید جدی مواجه ساخته و لزوم حرکت به سمت مدیریت پایدار را بیش از پیش ضروری ساخته است. همایش ملی “تغییر اقلیم؛ مدیریت پایدار کشاورزی و منابع طبیعی” توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در آذر ۱۴۰۴، فرصتی برای بررسی علمی این چالش و ارائه راهکارهای عملی است.

تأثیرات تغییرات اقلیمی بر کشاورزی و منابع طبیعی

تأثیر بر منابع آبی
افزایش دما منجر به افزایش سطح تبخیر و تعرق سالانه و کاهش منابع آبی قابل دسترس شده است. بهره‌وری پایین آب در بخش کشاورزی ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی، این آسیب‌پذیری را تشدید کرده است.

تأثیر بر تولید و امنیت غذایی
بر اساس پژوهش‌ها، تغییرات اقلیمی می‌تواند بر عملکرد محصول در واحد سطح و مجموع تولید به ویژه در مناطق نیمه‌خشک که ۷۷ درصد محصولات زراعی کشور را تولید می‌کنند، اثر منفی بگذارد. این امر از طریق تأثیر بر میزان تولیدات کشاورزی، بر قیمت، صادرات و واردات این محصولات نیز اثرگذار خواهد بود.

تخریب خاک و کاهش تنوع زیستی
استفاده نامتعادل از منابع خاک و آب و کاربرد بیرویه نهاده‌های شیمیایی، منجر به فرسایش خاک و کاهش حاصلخیزی شده است. این عوامل در کنار تغییرات اقلیمی، تنوع زیستی و تعادل اکولوژیکی را با مخاطره مواجه ساخته است.

راهبردهای مدیریت پایدار در برابر تغییرات اقلیمی

مدیریت پایدار زمین (SLM)
مدیریت پایدار زمین به عنوان یک راهبرد کلیدی، شامل استفاده از منابع زمین (خاک، آب، حیوانات و گیاهان) برای تولید کالاها جهت رفع نیازهای انسانی، در حالی که پتانسیل تولید بلندمدت این منابع و عملکردهای زیست محیطی آنها حفظ شود، تعریف می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد روش‌هایی مانند شخم زدن عمود بر جهت شیب، ایجاد بند در بالادست زمین و استفاده از کود حیوانی بیشترین تأثیر را در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی داشته‌اند.

مؤلفه‌های کلیدی مدیریت پایدار زمین:
– سیاست‌های حمایتی و نهادی: توسعه مکانیسم‌های انگیزشی برای پذیرش مدیریت اراضی پایدار
– روش‌های کاربری زمین مشارکتی: involvement of local communities
– استفاده یکپارچه از منابع طبیعی: توسط کشاورزان و در مقیاس اکوسیستم

کشاورزی هوشمند به اقلیم
کشاورزی هوشمند به اقلیم شامل مجموعه‌ای از practices است که به کشاورزان در سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاهش پیامدهای منفی آن کمک می‌کند. این راهبرد شامل انتخاب ارقام مناسب، تغییر تاریخ کاشت، تناوب زراعی، حرکت به سمت روش‌های مدرن آبیاری و کشت محصولات با نیاز آبی کمتر است.

مدیریت تلفیقی آفات (IPM)
مدیریت تلفیقی آفات به عنوان یک رویکرد جامع و پایدار، با ترکیب روش‌های زیستی، مکانیکی، زراعی و شیمیایی، سبب کاهش وابستگی به آفتکش‌های شیمیایی و حفظ تعادل بوم‌شناختی می‌شود. از مهمترین مزایای این روش می‌توان به کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت و بازدهی محصولات، امنیت غذایی، کاهش آلودگی منابع طبیعی و حفظ تنوع زیستی اشاره کرد.

برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

راهبردهای تخفیف و سازگاری
سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاوری، راهبردهای تخفیف (Mitigation) و سازگاری (Acclimation) را به عنوان دو روش شناخته شده برای کاهش اثرات منفی تغییر اقلیم ترویج می‌دهد:

– راهبردهای تخفیف: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق فعالیت‌های مدیریتی مختلف از قبیل کاهش کاربرد کودهای شیمیایی، مکانیزاسیون، افزایش ترسیب کربن، حرکت به سمت کشاورزی ارگانیک
– راهبردهای سازگاری: تنظیم رشد و نمو گیاه به گونه‌ای که کمتر در معرض تغییرات اقلیمی قرار بگیرد از طریق انتخاب رقم مناسب، تغییر تاریخ کاشت، تراکم کاشت، تناوب زراعی و الگوی کشت

توسعه و ترویج فناوری‌های پایدار
این سازمان بر تأمین فناوری‌های کشاورزی و حمایت‌های نهادی از کشاورزان و روستاییان به عنوان عوامل مهم در مدیریت پایدار زمین تأکید دارد. این امر از طریق در اختیار قرار دادن فناوری‌های جدید به کشاورزان و حمایت دولتی و مشارکتی محقق می‌شود.

تقویت بنیه اقتصادی کشاورزان
تقویت بنیه اقتصادی کشاورزان از طریق برنامه‌های آموزشی ترویجی برای افزایش عملکرد در واحد سطح، تعیین قیمت تضمینی متناسب با هزینه‌های تولید هر محصول، و حمایت‌های اعتباری، بیمه‌ای و نهادی با مشارکت کشاورزان از دیگر برنامه‌های این سازمان است.

ترویج کشت گونه‌های مقاوم
سازمان، کشت و توسعه گونه‌های مقاوم به خشکی و شوری را به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه‌های خود دنبال می‌کند. از جمله این گونه‌ها می‌توان به درختان بنه، بادام کوهی، گز، ارس و کهور اشاره کرد که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فرد مقاومتی در برابر شرایط سخت محیطی هستند.

جدول ۱: گونه‌های درختی مقاوم و ویژگی‌های آنها

توسعه نظام‌های بهره‌وری آب
با توجه به پایین بودن بهره‌وری آب در بخش کشاورزی ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی, این سازمان بر توسعه و ترویج روش‌های مدرن آبیاری و کشت محصولات کم‌آب‌بر مانند زعفران، پسته، گیاهان دارویی و موسیر تأکید دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، تغییرات اقلیمی به عنوان یک چالش جدی، پایداری بخش کشاورزی و منابع طبیعی ایران را با تهدید مواجه ساخته است. با این حال، با اتخاذ راهبردهای مناسب مدیریت پایدار می‌توان این تهدید را به فرصتی برای تحول در نظام کشاورزی تبدیل کرد. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با محور قرار دادن مدیریت پایدار زمین، کشاورزی هوشمند به اقلیم، توسعه فناوری‌های پایدار و تقویت بنیه اقتصادی کشاورزان، برنامه‌ریزی جامعی برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی تدوین کرده است.

همایش ملی “تغییر اقلیم؛ مدیریت پایدار کشاورزی و منابع طبیعی” در آذر ۱۴۰۴، فرصت ارزشمدی برای تبادل دانش بومی و علمی، معرفی راهکارهای عملی و تقویت همکاری‌های بین‌بخشی در این زمینه است. موفقیت این راهبردها مستلزم مشارکت فعال کشاورزان، حمایت نهادی پایدار و عزم ملی برای حرکت به سمت کشاورزی پایدار است تا از این طریق، هم امنیت غذایی نسل حاضر تأمین شود و هم منابع برای نسل‌های آینده حفظ گردد.

منابع گزارش
1. بر اساس پژوهش‌های منتشر شده در نشریات علمی داخلی (۱۳۹۱)
2. مطالعات مؤسسه تحقیقات خاک و آب (۱۳۹۳)
3. پژوهش‌های بین‌المللی در زمینه مدیریت پایدار زمین
4. گزارش‌های هیئت بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC)
5. مطالعات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

ادامه مطلب
تبلیغات

پرطرفدار

کلیه حقوق این پایگاه خبری متعلق به داوان‌نیوز است.