با ما همراه باشید

گفتگو

مهندس حمید دبیری: در تولید و تهیه بذر صفی جات با مشکلاتی مواجه هستیم

منتشر شده

در

پایگاه خبری DA1news: استان فارس در حوزه تولیدات گیاهی، در بخش زراعی حدود هشت میلیون و نیم تولیدات زراعی مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است و در بحث باغبانی بیش از سه میلیون و سیصد هزار تن تولید، مقام اول کشور را داراست و با توجه به تولیدات گیاهی حدود ده تا یازده درصد امنیت غذایی کشور مربوط استان فارس بوده و سهم بالایی در امنیت غذایی کشور و سلامت مردم داشته و برهمین اساس و در راستای افزایش عملکرد و بهره‌وری بهینه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس سیاست‌ها تعریف شده است که یکی از موارد که استان فارس بر آن تاکید دارد، آموزشی و برپایی نمایشگاه‌ها است که یکی از ابزارهای مهم در بهبود تولید بوده و در همین راستا آوردن تکنولوژی‌های جدید، فناوری‌های نوین شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خلاق و مبتکر در جهت پیشبرد اهداف استفاده می کنیم تا کشاورزان و فعالان بخش های مختلف کشاورزی با دسترسی مستقیم داشته باشند.
ازاین رو و با توجه به جایگاه ویژه استان فارس در تولیدات زراعی و باغی با مهندس حمید دبیری معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

مهندس حمید دبیری معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ابتدای این گفت و گو گفت: استراتژیک‌ترین نهاده در بحث تولید، بذر و نهال است و در این بخش یک سری مشکلات داریم به طور مثال استان فارس در بخش محصولات اساسی مثل گندم بیست و چهار شرکت تولید کننده‌ی بذر گندم فعال هستند که سالانه بالغ بر پنجاه و هشت هزار تن بذر گندم در طبقات مختلف تولید می کنند و این تولیدات به سایر استان‌ها هم ارسال می شود.

حمید دبیری گفت: در سال گذشته در استان فارس صد و نه درصد تولید شد که نسبت به برنامه ابلاغی بالاتر بود و به عنوان حمایت به تولیدکنندگان فعال تا پنجاه میلیارد تومن تسهیلات داده شده است. به غیر از این یکسری کمک های بلاعوض ، مجوزها و یا یک سری زمین ها که بعضی وقتها نیاز مثلا جایگاه هست و ا زهمه مهمتر توصیه‌ها، بازدید از مزارع تولیدکنندگان و حمایت‌های معنوی از دیگر حمایت های است که سازمان در اختیار تولیدکنندگان بذر قرار می دهد و در کناراین موارد کمک های یارانه ای هم هست به عنوان مثال، گذشته هزارو پونصد تومن دولت یارانه برای هر کیلوگرم بذر تخصیص داده است.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در بحث سموم و کودها همین هست در بحث کودها یک سری کودها با نرخهای دولتی هست مثل کود های اوره و فسفاته و غیره که دولت سوبسیدهای خیلی بالایی می دهد. از دیگر حمایت های انجام شده توسط سازمان ، حمل و نقل این محصولات است
دبیر افزود: در بخش سم اصلی ترین وطیفه ما بازرسی و نظارت بر عدم استفاده از سموم تقلبی و قاچاق و کنترل قیمت سموم مورد مصرف کشور است.

وی ادامه داد: ما در بخش بذور سبز صیفی در سطح کشور واقعا مشکل داریم که باید یه فکر اساسی شود و باید کار تحقیقاتی در این مورد انجام شود.
دبیر در توضیح این مطلب گفت: یکی از حالا گلوگاه‌های مهم و مشکل آفرین کشاورزی در کشور همین بذر صفیجات هست و با توجه افزایش قیمتی که اتفاق افتاده بود تا چهار پنج برابر بوده ، مثلا گوجه فرنگی یک مارک خاص از دو میلیون به دوازده میلیون تومان رسید که نهایتا در قیمت نهایی و تولید شده آن تاثیر زیادی داشت و عملا تولیدی که به دست مردم میرسد رقم بالایی هست که موجب گرانی توی جامعه می شود.

مهندس حمید دبیر در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: در بحث سلامت محور محصولات کشاورزی باید گفت که استفاده از مواد شیمیایی را کاهش میشه داد ولی حذف شدنی نیست، در دنیا سرانه‌ی مصرف سم حدود تقریبا دو برابر و بعضی موارد بیش از دوبرابر کشور ما هست اما، اون چیزی که اتفاق میفته و باعث میشه بعضی وقتا محصولات ما دچار مشکل بشه بحث بد مصرفی است به عنوان مثال یک سم دوره کارنس دارد اما گاها به این موارد و توصیه های توجه نمی شود و باعث میش ود که محصولات در بعضی موارد با مشکلاتی برخورد م یکند که چه د رتوزیع و یا صادرات به مشکلات بیشری برای جامعه بوجود می آورد.

دبیری گفت: در این مواردجهاد کشاورزی وطیفه دارد که بازرسی مداوم از دوره کاشت تا برداشت داشته باشد ا زدیگر موارد نظارت شماره و کدگذار یکود های مصرفی در کشاورزی است ، استفاده از روش های غیر شیمیایی در سم و کودهای مصرفی کشاورزی و در کنار این موارد مبارزه بیولوژیک است که سالانه حدود 20هزار هکتار مبارزه بیولوژیکی در مزارع و باغات استان انجام می شود.
وی افزود: در توضیخ مبارزه بیولوژیکی باید گفت که این نوه مبارزه در ابتدای اجرای آن هزینه بر بوده اما به مرور استفاده از این موارد در شمال استان فارس متداول شده است و به راحتی استفاده میشود.

دبیر ادامه داد و گفت: در بحث سلامت محور محصولات کشاورزی استفاده از شرکت هایی است که در تولید سم و کود برند بوده و سلامتی محصولاتشان ثابت شده است که به علت تحریم در حال حاضر از این شکرت های نمی توان بهره و استفاده کرد.
از دیگر موارد باید به استفاده از پیش آگاهی و پیشگیری است و استفاده از شبکه های مراقب سازمان است که در استان فعال بوده و در این مورد نیروهای خوب و کارشناس در تمامی امور باغی و زراعت در سطح استان در شهرها و مناطق فعالیت می کنند.

مهندس حمید دبیری در بخش دیگر از سخنان خود گفت: در بخش باغداری در استان فارس،مهم‌ترین سیاست‌هایی که ما داریم بحث شناسنامه دار کردن باغات استان است که معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی این وظیفه را به انجمن صنفی کشاورزی استان و استان‌ها داده است و باید در این مورد حمایت بیشتری هم صورت بگیرد.

وی افزود:هدف از شناسنامه دار کردن باغات این است که بتوانیم با شناسایی همه مواردی که در تولید و ایمنی باع تاثیر دارد با رصد باغات بتوانیم پیشرفتی در تولید و بهبود سلامتی باغات را داشته باشیم. از دیگر موارد بهبود تولیدات باغی استفاده از نهال های خوب و ممانعت از ورد بعضی نهال ها که در باغداری مضر و آفت دیگر باغها به حساب می آید.
با نهال خوب و مدیریت بد می توان محصولی به دست بیاوریم اما با نهال بد و مدیریت خوب نمیتوان تاثیری در بهبود و پیشرفت محصولاتمان داشته باشیم.

ویدئو کامل این گفت گو را در کانال آپارات DA1news.com ببینید:

پرونده ویژه

تفاهمنامه‌ای برای تحول بهره‌وری / اتصال ۸۳ درصد ظرفیت علمی دانشگاه به مزارع کشور

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: امضای تفاهمنامه میان مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی و انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی، گامی برای به‌کارگیری ظرفیت عظیم دانشگاهی (۸۳ درصد اعضای هیئت علمی) در نظام اجرایی کشور است. دکتر فرجی، رئیس مؤسسه، هدف این همکاری را تحقق برنامه‌های عملیاتی ۱۴۰۵، افزایش بهره‌وری و تقویت امنیت غذایی با رویکردی دانش‌بنیان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر ابوالفضل فرجی، رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، در حاشیه نشست خبری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، از انعقاد تفاهمنامه همکاری با انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی ایران خبر داد و آن را عاملی کلیدی در تحول نظام دانش‌بنیان کشاورزی کشور توصیف کرد.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم علمی موجود در مراکز دانشگاهی کشور اظهار داشت: بر اساس آمارها، حدود ۱۷ درصد از اعضای هیئت علمی بخش کشاورزی در سازمانهای اجرایی و مابقی یعنی ۸۳ درصد در دانشگاهها و دانشکده‌های کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. هدف اصلی از امضای این تفاهمنامه، بهرهگیری از این سرمایه عظیم علمی در راستای ارتقای فعالیتهای مؤسسه و پویاسازی نظام آموزش و ترویج کشاورزی است.

دکتر فرجی با تأکید بر رویکرد عملیاتی این همکاری افزود: برنامه داریم تا در سال جاری، در حوزه‌های مختلف و از طریق دفاتر تخصصی، از توانمندی اعضای هیئت علمی دانشگاهها برای پیشبرد مأموریت‌های مؤسسه استفاده کنیم. این تعامل، بستری علمی برای ادامه مسیر فعالیتها فراهم میآورد و ما را در اجرای برنامه‌های ویژه، از جمله همکاری با نیروهای مسلح و مشارکت مؤثر کشاورزان در فرآیندهای آموزشی، یاری خواهد داد.

وی در تشریح چشم‌انداز اجرایی مؤسسه تصریح کرد: تمامی فعالیتهای مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در قالب برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۵، به تفکیک استان، شهرستان و دفاتر مرتبط، تدوین و تبیین شده است. این برنامه ها به استانها ابلاغ شده و همه آنها قابلیت پایش و ارزیابی دقیق را دارند. امیدواریم با پیگیری های مستمر، بخش عمدهای از این برنامه ها محقق شده و گامی مؤثر در جهت افزایش بهره‌وری و ارتقاء تولید ملی برداشته شود.

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه، امضای این تفاهمنامه را فراتر از یک توافق اداری دانست و آن را اقدامی راهبردی در جهت پیوند سه حلقه کلیدی «پژوهش، آموزش و اجرا» توصیف کرد. دکتر فرجی خاطرنشان ساخت: این همکاری میتواند به شکل‌گیری الگویی نوین در نظام ترویج کشاورزی منجر شود که طی آن دانشگاه، نهادهای تخصصی، انجمنهای علمی، مروجان، کارشناسان و کشاورزان در یک زنجیره منسجم، هدفمند و نتیجه‌گرا قرار میگیرند.

وی اهمیت این تفاهمنامه را در چهار محور اساسی تبیین کرد:

۱. کاهش شکاف دانش و عمل: این همکاری میتواند فاصله تاریخی میان یافته‌های علمی و کاربرد عملی آنها در مزرعه را کاهش داده و سازوکارهای انتقال دانش را کارآمدتر سازد.

۲. ارتقای بهره‌وری ملی: هرگونه بهبود در نظام آموزش و ترویج، تأثیر مستقیمی بر کاهش هزینه‌های تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح، بهینه‌سازی مصرف آب و نهاده‌ها و کاهش ضایعات دارد و این تفاهم‌نامه در واقع نوعی سرمایه‌گذاری ملی محسوب میشود.

۳. تقویت امنیت غذایی: ترویج مؤثر، کشاورز را از یک دریافت‌کننده منفعل به کنشگری آگاه و تصمیمساز در عرصه تولید تبدیل میکند که این موضوع به پایداری تولید و تقویت امنیت غذایی در سطح کلان منجر خواهد شد.

۴. مردمیسازی دانش کشاورزی: از طریق این تفاهمنامه، دانش تخصصی و فنی به زبانی ساده، کاربردی و بومی به جامعه هدف انتقال یافته و کشاورزان، زنان روستایی، جوانان و بهره‌برداران محلی به طور فعال در چرخه توسعه مشارکت داده می‌شوند.

دکتر فرجی در پایان با ابراز امیدواری از تحقق اهداف این تفاهمنامه، تأکید کرد که مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی با پشتیبانی از ظرفیتهای علمی کشور، مصمم است تا گامی بلند در جهت تحول پایدار بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری با رویکرد دانش‌بنیان بردارد.

ادامه مطلب

چند رسانه ای

ارقام مقاوم و آبیاری هوشمند؛ عبور از سناریوی سخت کشاورزی

غلامرضا گل‌محمدی با اشاره به سه سناریوی مطلوب، معمول و سخت برای آینده کشاورزی کشور، برنامه عملیاتی سازمان متبوع خود را مبتنی بر «جبران ۱۰ درصدی شکاف عملکرد بین کشاورزان پیشرو و خرد» عنوان کرد و گفت: این هدف، کلید تاب‌آوری امنیت غذایی در شرایط چندبعدی بحران است.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: غلامرضا گل‌محمدی با اشاره به سه سناریوی مطلوب، معمول و سخت برای آینده کشاورزی کشور، برنامه عملیاتی سازمان متبوع خود را مبتنی بر «جبران ۱۰ درصدی شکاف عملکرد بین کشاورزان پیشرو و خرد» عنوان کرد و گفت: این هدف، کلید تاب‌آوری امنیت غذایی در شرایط چندبعدی بحران است.

به گزارش خبرنگار ما، نشست خبری غلامرضا گل‌محمدی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، با محوریت «نقش نظام دانش‌بنیان در تاب‌آوری امنیت غذایی در شرایط چندبعدی بحران» برگزار شد. وی در این نشست، به تشریح سناریوهای آینده‌پژوهی این سازمان برای بخش کشاورزی پرداخت و برنامه‌های عملیاتی مواجهه با سخت‌ترین شرایط پیش‌رو را تبیین کرد.

 

گل‌محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره مطالعات داخلی این سازمان که سه سناریوی مطلوب، معمول و سخت را برای آینده کشاورزی ترسیم کرده است، با اشاره به احتمال وقوع سناریوی سخت در دو حوزه کلیدی، اظهار داشت: سناریوی سخت عمدتاً در دو بُعد قابل تعریف است؛ نخست، بحران آب و تغییر اقلیم که به‌عنوان ابرچالش اصلی بخش کشاورزی مطرح است و دوم، حوزه نهادی و هزینه‌ها که در آن خوش‌بین‌تر عمل می‌کنیم و معتقدیم راهکارهای آن قابل‌حل است. اما در خصوص چالش اول، تمام برنامه‌های سازمان را بر مبنای مدیریت توأمان آب و تغییر اقلیم طراحی کرده‌ایم و اجرای این سناریوی سخت را در چند محور عملیاتی دنبال می‌کنیم.

وی با تأکید بر اقدامات عینی در این زمینه، افزود: ارقام گیاهی معرفی‌شده توسط سازمان، همگی متحمل به تنش‌های خشکی، شوری و نوسانات اقلیمی هستند. نمونه بارز آن، مدیریت موفق بیماری زنگ زرد گندم در استان گلستان بود؛ جایی که با وجود افزایش بارندگی امسال، اما با تکیه بر ارقام مقاوم، موفق شدیم با تنها یک نوبت سمپاشی، خسارت را کنترل کنیم؛ در حالی که در سال‌های کم‌باران پیشین، گاهی تا دو یا سه نوبت سمپاشی نیز پاسخ‌گو نبود.

رئیس سازمان تات در ادامه به راهبردهای افزایش بهره‌وری آب اشاره کرد و گفت: در کنار توسعه ارقام مقاوم، برنامه‌های هوشمندسازی آبیاری، اصلاح الگوی کشت و بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ترین روش‌ها را در دستور کار داریم. امسال با وجود اعلام اولیه وزارت نیرو مبنی بر تخصیص ۵۰ میلیارد مترمکعب آب، ما سال زراعی را با ۴۵ میلیارد مترمکعب بستیم و حتی پیش‌بینی کاهش بیشتر را نیز مدنظر قرار دادیم. رویکرد اصلی ما، جبران کم‌آبی از مسیر افزایش بهره‌وری است؛ چراکه نه امکان توسعه سطح زیرکشت داریم و نه کیفیت آب و خاک مطلوب است.

گل‌محمدی در پایان با اشاره به هدفگذاری پوشش ۱۰ درصدی شکاف عملکرد میان کشاورزان پیشرو و خُرد، خاطرنشان کرد: توسعه دانش و فناوری، محور اصلی جبران این خلاء است. اگر بتوانیم با انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع کوچک، تنها ۱۰ درصد از این شکاف را کاهش دهیم، بسیاری از تنگناهای فعلی در حوزه تولید و امنیت غذایی مرتفع خواهد شد.

ادامه مطلب

پرونده ویژه

تعدد متولیان آرد و نان باعث بی‌نظمی در بازار شده است

با وجود پرداخت یارانه‌های کلان دولت در بخش گندم و آرد، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از نارضایتی گسترده مردم از کیفیت نان خبر داد و تنها ۳ درصد آرد توزیعی را «آرد کامل» دانست و خواستار بازنگری اساسی در سیاست‌های توزیع و نظارت بر نانوایی‌ها شد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد سامانه «نانینو» و تعدد دستگاه‌های متولی حوزه آرد و نان، خواستار ساماندهی فوری این بخش، تشدید نظارت بر نانوایی‌ها و یکسان‌سازی کیفیت و قیمت آرد در سراسر کشور شد.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از خبرگزاری خانه ملت، رحیم کریمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی، با اشاره به موازی‌کاری پنج وزارتخانه شامل کشور، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: این تعدد سازمانی، هماهنگی در زنجیره تأمین آرد و نان را مختل کرده و ضرورت دارد هرچه سریع‌تر ساختار متولی این بخش شفاف و یکپارچه شود.

نقد سامانه نانینو و لزوم نظارت جدی
وی با تأکید بر ایرادات فنی و اجرایی سامانه «نانینو» تصریح کرد: رفع نواقص این سامانه، شرط اصلی تحقق توزیع شفاف و دقیق آرد و نظارت مؤثر بر عملکرد نانوایی‌هاست. کریمی همچنین بر برخورد قاطع با تخلفاتی نظیر گران‌فروشی، کم‌فروشی و کاهش وزن چانه نان تأکید کرد و گفت: تا زمانی که متولی مشخص و منسجمی برای نظارت وجود نداشته باشد، مردم نمی‌توانند نان باکیفیت و قیمت مناسب دریافت کنند.

واگذاری قیمت‌گذاری به استان‌ها؛ عامل هرج‌ومرج
نماینده سمیرم در مجلس، واگذاری اختیار تعیین نرخ نان به استانداری‌ها را یکی از دلایل اصلی بی‌نظمی در بازار دانست و افزود: این رویه، اختلاف قیمتی قابل توجه میان استان‌ها ایجاد کرده و به هرج‌ومرج اقتصادی دامن زده است. کریمی همچنین با انتقاد از عدم رعایت استاندارد یکسان سبوس آرد در سطح کشور، خواستار اجرای مصوبات سراسری در این زمینه شد.

درخواست سهمیه ویژه برای مناطق گردشگرپذیر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به شرایط خاص شهرستان‌هایی نظیر سمیرم، گفت: حجم بالای گردشگران و تردد عشایر در فصول مختلف سال، نیاز آرد این مناطق را افزایش می‌دهد. به گفته وی، تخصیص سهمیه آرد بدون در نظر گرفتن این شرایط ویژه، می‌تواند به کمبود نان در این شهرستان‌ها منجر شود.

یارانه‌های کلان؛ اما رضایت پایین مردم
کریمی در پایان با اشاره به حجم بالای یارانه‌های دولتی در بخش گندم، آرد و نان، خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود این هزینه‌های سنگین، همچنان بخش بزرگی از مردم از کیفیت نان رضایت ندارند. وی با بیان اینکه تنها حدود ۳ درصد از آرد توزیعی نانوایی‌ها از نوع آرد کامل است، بازنگری اساسی در سیاست‌های تولید و توزیع آرد را ضروری خواند.

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار