با ما همراه باشید

گفتگو

تنش های محیطی حاصل از تغییرات اقلیمی موجب افزایش نماتدها می شود/ نماتدشناس های کشور به تعداد یک دست

منتشر شده

در

پایگاه خبریDA1news:  نماتد یا نماتود (گره ریشه‌ای) یکی از بیماریهای خطرناک در کشت‌های گلخانه‌ای، باغی و فضای باز است. اهمیت کنترل نماتد از آن جهت است که در بیشتر بیماری‌ها و عامل بیماری‌زا در نهایت کشت موجود را از بین می‌برد ولی در نماتد نه تنها کشت، بلکه خاک زراعی هم از بین می‌رود. یعنی به عبارتی دیگر کشت‌هایی که در آینده در این زمین کشت خواهد شد نیز دچار آسیب‌های جدی خواهند شد.

به تعریف دیگری نماتدها انگل های گیاهی هستند که بر روی تمامی محصولات زراعی و باغی و همچنین گلخانه ای و حتی گیاهان غیر مثمر تاثیر گذاشته و علاوه بر تولید محصول بر خاک، خسارت جبران ناپذیری می گذارند.

با توجه به اهمیت مبارزه و کنترل نماتدهای انگل گیاهی با فرهاد سعیدی نائینی رییس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور گفت و گویی انجام داده ایم که در در ادامه میخوانید:

انگل های خاکزاد

رییس بخش تحقیقات نماتد شناسی در ابتدای این گفت و گو به تعریف نماتد پرداخت و گفت: نماتدها، انگل های گیاهی هستند که علاوه بر تمامی محصولات زراعی و باغی و گیاهان غیر مثمر بر روی خاک هم تاثیر مخربی می گذارند.

سعیدی نائینی افزود: به تعریفی دیگر نماتدها، انگل های خاکزادی هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و این انگلها گونه های مختلفی را تشکیل می دهند که اصلی ترین نماتدها به صورت کرم گونه اند که پس از ورود به خاک، وارد ریشه گیاه می شوند و از گیاه تغذیه می کنند.

وی ادامه داد: نمونه هایی از این نماتدها می توانند شریط محیطی مختلفی را تحمل کرده و حتی می توانند به انسان و حیوانات نیز حمله کنند. این انگل های گیاهی در شرایط سخت مثل گرما و سرمای شدید به حالت کما می روند و با تحمل این شرایط به بقای خود ادامه می دهند.


دستاوردهای بخش نماتدشناسی

پژوهشگر ارشد موسسه گیاهپزشکی کشور در خصوص دستاورهای بخش تحقیقات نماتدشناسی گفت: وظایف اصلی ما جمع آوری و شناسایی و ارائه روش های کنترل نماتدها است.

سعیدی نائینی افزود: هدف اصلی ما کنترل و کاهش نماتدهایی است که منجر به خسارت می شوند و در این مسیر استفاده از روش های کنترل شیمیایی و غیر شیمیایی را ارائه و بکار می بریم.

وی در توضیح این بخش از سخنان خود گفت: در استفاده از روش های کنترل شیمیایی و غیر شیمیایی، روش های مختلف را مورد بررسی قرار داده و بعد از آزمایش های اولیه برای استفاده به صورت دستورالعمل منتشر و ارائه می دهیم.

نائینی ادامه داد: ما ارائه روش های مبارزه و کنترل را با در نظر گرفتن نوع نماتد، نوع میزبان و آب و هوای اقلیمی در نظر می گیریم، پس می توان گفت که روش های مبارزه و کنترل در بسترهای مختلف تفاوت دارد و نمی توان یک روش را به سایر بسترها تعمیم دهیم.

وی با اشاره به گذشت 100 سال از تاسیس موسسه گیاهپزشکی کشور اظهار داشت: با گذشت یک قرن از تاسیس موسسه گیاهپزشکی کشور توانسته ایم روش های موثری را در جلوگیری از خسارت ناشی از نماتدها در باغات و مزارع ارائه دهیم.


نماتدها؛ نیزداران بی رحم

فرهاد سعیدی نائینی در بخش دیگری از سخنان خود با تشبیح نماتدها به نیزه داران بی رحم گفت: نماتدها علی رغم کوچک بودن و فراوانی تنوع می توانند خسارت فراوانی به خاک و تولید بگذراند، این خسارت موقعی افزایش می یابد که نماتدها با عوامل خسارت زای دیگری همراه شوند که این همراهی باعث افزایش نماتدهای موجود در باغ و مزرعه می شوند.

وی در توضیح این بخش از سخنان خود افزود: بخش تحقیقات نماتدشناسی  در این خصوص روش های مختلفی را معرفی و به صورت دستورالعمل و هم عملی در پایلوت های آموزشی و ترویجی با کمک سایر بخش های تحقیاتی سازمان تات به کشاورزان ارائه داده است، از این رو بخش تحقیقات نماتدشناسی با سایر بخش های مختلف اجرایی و تحقیقاتی همکاری و تعامل دارد.

نائینی افزود: اهمیت موضوع مبارزه و کنترل نماتدهای انگل گیاهی مشخص و ثابت شده است و بخش نماتدشناسی با سایر سازمان های وزارت جهاد کشاورزی علی الخصص سازمان حفظ نباتات کشور تعامل و همکاری داریم اما از آنجایی که بسیاری ار عوامل و علائمی که توسط نماتدهای انگل گیاهی بر روی گیاهان می گذارد هم پوشانی با سایر خسارت های شناخته شده عوامل زنده و غیر زنده دارد، در تشخیص و کنترل آن با مشکلاتی برخورداریم.

وی توضیح داد: به طور مثال کاهش پتاسیم در خاک، شباهت زیادی به خسارت نماتد ملودوژان بر روی درختان پسته دارد که معمولا اشتباه گرفته شده و برای مبارزه با آن روش های استفاده می شود که معمولا اشتباه و نتیجه نمی دهد.

محقق ارشد نماتدشناسی کشور گفت: از این رو تشخیص بیماری، اولین مرحله و اولویت اول برای کنترل عوامل خسارتزا بشمار می رود به طور مثال می توان به نماتد مرکبات اشاره کرد.

وی ادامه داد: در نماتد مرکبات اولویت اصلی کاهش نماتدهاست و تقویت گیاه و خاک در مرحله دوم قرار داد، اما با تشخیص غلط و با استفاده از انواع کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی  باعث می شویم که در سنوات زارعی آینده، خسارت شدیدی به باغ و تحمل خسارت مالی شدیدتری به کشاورز شود.


نماتدشناس به تعداد یک دست

رییس بخش نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به کمبود نماتدشناس و کلینیک های نماتدشناسی در کشور گفت: مشکل دیگری که وجود دارد تعداد کم متخصص نماتدشماسی در کشور است.

وی افزود: در کل کشور به جرات می توان گفت که 5 نماتدشناس و آزمایشگاه نماتدشناسی وجود دارد از این رو چاره ای نیست که ورود سایر متخصصین را به این موضوع پذیرا باشیم .

فرهاد سعیدی گفت: یکی از عوامل کمبود نماتدشناس و کلینیک ها و آزمایشگاه های نماتدشناسی، گرانی وسایل آزمایشگاهی و همچنین عدم شناخت کشاورز به استفاده از آنهاست که البته طی چند سال اخیر با استفاده از آموزش و آگاهی های داده شده به کشاورزان، مبارزه و کنترل نماتدها اهمیت پیدا کرده است.

وی افزود: در کنار هزینه دار بودن آزمایشات کلینیکی از عوامل دیگری که در مبارزه با نماتدهای انگل گیاهی مواجه هستیم، گران بودن نماتدکش ها است که ورود به فضای اجرایی تشخیص و مبارزه با آن را با مشکلات و موانعی روبرو کرده است.


تشخیص و کنترل عوامل بیمارگر خاکزاد

سعیدی نائینی در توضیح تشخیص و کنترل عوامل بیمارگر گفت: کنترل عوامل خسارتزا و بیمارگر خاکزاد بسیار مشکل و سختتر از بیماری اندام هوایی گیاهان است بطور مثال بیماری سن گندم به سبب این که دیده می شود تشخیص، قضاوت و ارزیابی آسان تری دارد ولی تشخیص و ارزیابی نماتدها به دلایل مختلفی از جمله تاکسونومیکی و موارد دیگر ساختار نزدیکی به انسان دارد.

وی افزود: از این رو ترکیباتی که برای مبارزه با نماتدها و نماتدکش هایی که استفاده می شوند برای انسان نیز خطرناک بوده و اثرات نامطلوبی بر انسان و سایر جانوران می گذارد و از سوی دیگر تمامی نماتدکش ها گران قیمت هستند.

محقق بخش نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور گفت: خوشبختانه، مراحل اولیه رشد نماتدها به صورت لکه ای و موضعی است و اگر در همان مرحله اول تشخیص، شناسایی و کنترل شوند با کمترین هزینه می توان از گسترش آنها جلوگیری کرد.

نائینی افزود: اگر کشاورزان، خود را ملزم به آزمایش ها و ارزیابی اولیه خاک زراعی کنند از خسارت بعدی جلوگیری شده و در زمان و هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که نماتدها در همه بسترها رشد می کنند گفت: به طور کلی نماتد همیشه وجود دارد و در همه بسترها رشد پیدا می کنند به طور مثال یکی از عوامل انتقال این بیماری سیستم آبیاری است حتی در گلخانه هایی که از سیستم هیدروپونیک استفاده میکنند این انگلها دیده می شوند. چرا که در مسیر آبی که وارد گلخانه می شود خاک آلوده وجود داشته که با گذشتن آب از خاک آلوده و ورود به سیستم آبیاری باعث آلودگی می شود.

تغییرات اقلیمی؛ تنش های محیطی

رئیس بخش نماتدشناسی در خصوص رشد و فروانی نماتدها حاصل از تاثیرات تغییرات اقلیمی توضیح داد و گفت: یکی از عوامل ازدیاد نماتدهای انگل گیاهی تغییرات اقلیمی است که باعث تنش های محیطی می شود.

وی افزود: تنشهای محیطی حاصل از تغییرات اقلیمی باعث می شود که گیاه مقاومت  خود را از دست داده و سیستم های دفاعی اولیه آنها کاهش و یا از بین برود و این موضوع باعث رشد سریع و فراوانی نماتدهای انگل گیاهی شده و گیاه آلوده شود.

نائینی از عوامل دیگر گسترش نماتد، انسان را نام برد در توضیح این عامل افزود: از دیگر عوامل گسترش نماتدها، انسانها هستند و این عامل بخصوص در کشت نهالستان ها تاثیر زیادی دارد.

وی ادامه داد: انسان با عدم آگاهی از بسترها، باعث کشت نهال در خاک های آلوده و ورود آنها به مزارع و خاک های زارعی و مراتع شده و باعث گسترش آلودگی می شوند.

شناسنامه دار کردن باغات

پژوهشگر ارشد بخش نماتدشناسی  در خاتمه این گفت و گو گفت: مهمترین عامل تشخیص، کنترل و مبارزه با نماتدهای انگل گیاهی، شناسنامه دار شدن باغات است.

وی ادامه داد: بدون آگاهی از پیشینه باغ و زمین زراعی دست نماتدشناسان بسته است و در این راه طرح شناسنامه دار کردن باغات که توسط معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی و در حال اجرایی شدن است، کمک بزرگی برای مبارزه با تمامی آفات گیاهی و باغی علی الخصوص نماتدها بشمار می رود که امیدوارم این طرح طی سالهای آینده به طور کامل در سطح کشور اجرا و محقق شود.

 

ویدئو این گفت و گو را در کانال آپارات DA1news.com ببینید:

 

 

 

 

پرونده ویژه

تفاهمنامه‌ای برای تحول بهره‌وری / اتصال ۸۳ درصد ظرفیت علمی دانشگاه به مزارع کشور

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: امضای تفاهمنامه میان مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی و انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی، گامی برای به‌کارگیری ظرفیت عظیم دانشگاهی (۸۳ درصد اعضای هیئت علمی) در نظام اجرایی کشور است. دکتر فرجی، رئیس مؤسسه، هدف این همکاری را تحقق برنامه‌های عملیاتی ۱۴۰۵، افزایش بهره‌وری و تقویت امنیت غذایی با رویکردی دانش‌بنیان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر ابوالفضل فرجی، رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، در حاشیه نشست خبری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، از انعقاد تفاهمنامه همکاری با انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی ایران خبر داد و آن را عاملی کلیدی در تحول نظام دانش‌بنیان کشاورزی کشور توصیف کرد.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم علمی موجود در مراکز دانشگاهی کشور اظهار داشت: بر اساس آمارها، حدود ۱۷ درصد از اعضای هیئت علمی بخش کشاورزی در سازمانهای اجرایی و مابقی یعنی ۸۳ درصد در دانشگاهها و دانشکده‌های کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. هدف اصلی از امضای این تفاهمنامه، بهرهگیری از این سرمایه عظیم علمی در راستای ارتقای فعالیتهای مؤسسه و پویاسازی نظام آموزش و ترویج کشاورزی است.

دکتر فرجی با تأکید بر رویکرد عملیاتی این همکاری افزود: برنامه داریم تا در سال جاری، در حوزه‌های مختلف و از طریق دفاتر تخصصی، از توانمندی اعضای هیئت علمی دانشگاهها برای پیشبرد مأموریت‌های مؤسسه استفاده کنیم. این تعامل، بستری علمی برای ادامه مسیر فعالیتها فراهم میآورد و ما را در اجرای برنامه‌های ویژه، از جمله همکاری با نیروهای مسلح و مشارکت مؤثر کشاورزان در فرآیندهای آموزشی، یاری خواهد داد.

وی در تشریح چشم‌انداز اجرایی مؤسسه تصریح کرد: تمامی فعالیتهای مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در قالب برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۵، به تفکیک استان، شهرستان و دفاتر مرتبط، تدوین و تبیین شده است. این برنامه ها به استانها ابلاغ شده و همه آنها قابلیت پایش و ارزیابی دقیق را دارند. امیدواریم با پیگیری های مستمر، بخش عمدهای از این برنامه ها محقق شده و گامی مؤثر در جهت افزایش بهره‌وری و ارتقاء تولید ملی برداشته شود.

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه، امضای این تفاهمنامه را فراتر از یک توافق اداری دانست و آن را اقدامی راهبردی در جهت پیوند سه حلقه کلیدی «پژوهش، آموزش و اجرا» توصیف کرد. دکتر فرجی خاطرنشان ساخت: این همکاری میتواند به شکل‌گیری الگویی نوین در نظام ترویج کشاورزی منجر شود که طی آن دانشگاه، نهادهای تخصصی، انجمنهای علمی، مروجان، کارشناسان و کشاورزان در یک زنجیره منسجم، هدفمند و نتیجه‌گرا قرار میگیرند.

وی اهمیت این تفاهمنامه را در چهار محور اساسی تبیین کرد:

۱. کاهش شکاف دانش و عمل: این همکاری میتواند فاصله تاریخی میان یافته‌های علمی و کاربرد عملی آنها در مزرعه را کاهش داده و سازوکارهای انتقال دانش را کارآمدتر سازد.

۲. ارتقای بهره‌وری ملی: هرگونه بهبود در نظام آموزش و ترویج، تأثیر مستقیمی بر کاهش هزینه‌های تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح، بهینه‌سازی مصرف آب و نهاده‌ها و کاهش ضایعات دارد و این تفاهم‌نامه در واقع نوعی سرمایه‌گذاری ملی محسوب میشود.

۳. تقویت امنیت غذایی: ترویج مؤثر، کشاورز را از یک دریافت‌کننده منفعل به کنشگری آگاه و تصمیمساز در عرصه تولید تبدیل میکند که این موضوع به پایداری تولید و تقویت امنیت غذایی در سطح کلان منجر خواهد شد.

۴. مردمیسازی دانش کشاورزی: از طریق این تفاهمنامه، دانش تخصصی و فنی به زبانی ساده، کاربردی و بومی به جامعه هدف انتقال یافته و کشاورزان، زنان روستایی، جوانان و بهره‌برداران محلی به طور فعال در چرخه توسعه مشارکت داده می‌شوند.

دکتر فرجی در پایان با ابراز امیدواری از تحقق اهداف این تفاهمنامه، تأکید کرد که مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی با پشتیبانی از ظرفیتهای علمی کشور، مصمم است تا گامی بلند در جهت تحول پایدار بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری با رویکرد دانش‌بنیان بردارد.

ادامه مطلب

چند رسانه ای

ارقام مقاوم و آبیاری هوشمند؛ عبور از سناریوی سخت کشاورزی

غلامرضا گل‌محمدی با اشاره به سه سناریوی مطلوب، معمول و سخت برای آینده کشاورزی کشور، برنامه عملیاتی سازمان متبوع خود را مبتنی بر «جبران ۱۰ درصدی شکاف عملکرد بین کشاورزان پیشرو و خرد» عنوان کرد و گفت: این هدف، کلید تاب‌آوری امنیت غذایی در شرایط چندبعدی بحران است.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: غلامرضا گل‌محمدی با اشاره به سه سناریوی مطلوب، معمول و سخت برای آینده کشاورزی کشور، برنامه عملیاتی سازمان متبوع خود را مبتنی بر «جبران ۱۰ درصدی شکاف عملکرد بین کشاورزان پیشرو و خرد» عنوان کرد و گفت: این هدف، کلید تاب‌آوری امنیت غذایی در شرایط چندبعدی بحران است.

به گزارش خبرنگار ما، نشست خبری غلامرضا گل‌محمدی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، با محوریت «نقش نظام دانش‌بنیان در تاب‌آوری امنیت غذایی در شرایط چندبعدی بحران» برگزار شد. وی در این نشست، به تشریح سناریوهای آینده‌پژوهی این سازمان برای بخش کشاورزی پرداخت و برنامه‌های عملیاتی مواجهه با سخت‌ترین شرایط پیش‌رو را تبیین کرد.

 

گل‌محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره مطالعات داخلی این سازمان که سه سناریوی مطلوب، معمول و سخت را برای آینده کشاورزی ترسیم کرده است، با اشاره به احتمال وقوع سناریوی سخت در دو حوزه کلیدی، اظهار داشت: سناریوی سخت عمدتاً در دو بُعد قابل تعریف است؛ نخست، بحران آب و تغییر اقلیم که به‌عنوان ابرچالش اصلی بخش کشاورزی مطرح است و دوم، حوزه نهادی و هزینه‌ها که در آن خوش‌بین‌تر عمل می‌کنیم و معتقدیم راهکارهای آن قابل‌حل است. اما در خصوص چالش اول، تمام برنامه‌های سازمان را بر مبنای مدیریت توأمان آب و تغییر اقلیم طراحی کرده‌ایم و اجرای این سناریوی سخت را در چند محور عملیاتی دنبال می‌کنیم.

وی با تأکید بر اقدامات عینی در این زمینه، افزود: ارقام گیاهی معرفی‌شده توسط سازمان، همگی متحمل به تنش‌های خشکی، شوری و نوسانات اقلیمی هستند. نمونه بارز آن، مدیریت موفق بیماری زنگ زرد گندم در استان گلستان بود؛ جایی که با وجود افزایش بارندگی امسال، اما با تکیه بر ارقام مقاوم، موفق شدیم با تنها یک نوبت سمپاشی، خسارت را کنترل کنیم؛ در حالی که در سال‌های کم‌باران پیشین، گاهی تا دو یا سه نوبت سمپاشی نیز پاسخ‌گو نبود.

رئیس سازمان تات در ادامه به راهبردهای افزایش بهره‌وری آب اشاره کرد و گفت: در کنار توسعه ارقام مقاوم، برنامه‌های هوشمندسازی آبیاری، اصلاح الگوی کشت و بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ترین روش‌ها را در دستور کار داریم. امسال با وجود اعلام اولیه وزارت نیرو مبنی بر تخصیص ۵۰ میلیارد مترمکعب آب، ما سال زراعی را با ۴۵ میلیارد مترمکعب بستیم و حتی پیش‌بینی کاهش بیشتر را نیز مدنظر قرار دادیم. رویکرد اصلی ما، جبران کم‌آبی از مسیر افزایش بهره‌وری است؛ چراکه نه امکان توسعه سطح زیرکشت داریم و نه کیفیت آب و خاک مطلوب است.

گل‌محمدی در پایان با اشاره به هدفگذاری پوشش ۱۰ درصدی شکاف عملکرد میان کشاورزان پیشرو و خُرد، خاطرنشان کرد: توسعه دانش و فناوری، محور اصلی جبران این خلاء است. اگر بتوانیم با انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع کوچک، تنها ۱۰ درصد از این شکاف را کاهش دهیم، بسیاری از تنگناهای فعلی در حوزه تولید و امنیت غذایی مرتفع خواهد شد.

ادامه مطلب

پرونده ویژه

تعدد متولیان آرد و نان باعث بی‌نظمی در بازار شده است

با وجود پرداخت یارانه‌های کلان دولت در بخش گندم و آرد، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از نارضایتی گسترده مردم از کیفیت نان خبر داد و تنها ۳ درصد آرد توزیعی را «آرد کامل» دانست و خواستار بازنگری اساسی در سیاست‌های توزیع و نظارت بر نانوایی‌ها شد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد سامانه «نانینو» و تعدد دستگاه‌های متولی حوزه آرد و نان، خواستار ساماندهی فوری این بخش، تشدید نظارت بر نانوایی‌ها و یکسان‌سازی کیفیت و قیمت آرد در سراسر کشور شد.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از خبرگزاری خانه ملت، رحیم کریمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی، با اشاره به موازی‌کاری پنج وزارتخانه شامل کشور، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: این تعدد سازمانی، هماهنگی در زنجیره تأمین آرد و نان را مختل کرده و ضرورت دارد هرچه سریع‌تر ساختار متولی این بخش شفاف و یکپارچه شود.

نقد سامانه نانینو و لزوم نظارت جدی
وی با تأکید بر ایرادات فنی و اجرایی سامانه «نانینو» تصریح کرد: رفع نواقص این سامانه، شرط اصلی تحقق توزیع شفاف و دقیق آرد و نظارت مؤثر بر عملکرد نانوایی‌هاست. کریمی همچنین بر برخورد قاطع با تخلفاتی نظیر گران‌فروشی، کم‌فروشی و کاهش وزن چانه نان تأکید کرد و گفت: تا زمانی که متولی مشخص و منسجمی برای نظارت وجود نداشته باشد، مردم نمی‌توانند نان باکیفیت و قیمت مناسب دریافت کنند.

واگذاری قیمت‌گذاری به استان‌ها؛ عامل هرج‌ومرج
نماینده سمیرم در مجلس، واگذاری اختیار تعیین نرخ نان به استانداری‌ها را یکی از دلایل اصلی بی‌نظمی در بازار دانست و افزود: این رویه، اختلاف قیمتی قابل توجه میان استان‌ها ایجاد کرده و به هرج‌ومرج اقتصادی دامن زده است. کریمی همچنین با انتقاد از عدم رعایت استاندارد یکسان سبوس آرد در سطح کشور، خواستار اجرای مصوبات سراسری در این زمینه شد.

درخواست سهمیه ویژه برای مناطق گردشگرپذیر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به شرایط خاص شهرستان‌هایی نظیر سمیرم، گفت: حجم بالای گردشگران و تردد عشایر در فصول مختلف سال، نیاز آرد این مناطق را افزایش می‌دهد. به گفته وی، تخصیص سهمیه آرد بدون در نظر گرفتن این شرایط ویژه، می‌تواند به کمبود نان در این شهرستان‌ها منجر شود.

یارانه‌های کلان؛ اما رضایت پایین مردم
کریمی در پایان با اشاره به حجم بالای یارانه‌های دولتی در بخش گندم، آرد و نان، خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود این هزینه‌های سنگین، همچنان بخش بزرگی از مردم از کیفیت نان رضایت ندارند. وی با بیان اینکه تنها حدود ۳ درصد از آرد توزیعی نانوایی‌ها از نوع آرد کامل است، بازنگری اساسی در سیاست‌های تولید و توزیع آرد را ضروری خواند.

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار