گفتگو
نماتودها، پارازیت های اجباری؛ مهمانی به نام دشمن پنهان

پایگاه خبری DA1news: کلینیکهای گیاه پزشکی محلی برای تشخیص بیماریهای گیاهان در نظر گرفته میشوند وهمانطور که یک انسان در صورت بیماری به پزشک مراجعه می کند، وقتی یک گیاه هم بیمار و مریض میشود کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی به گیاهپزشک مراجعه می کنند و به پزشکان و کلینیکهای گیاهپزشکی هستند که میتوانند بیماری را تشخیص داده و نسخهی لازم برای درمان گیاه نوشته و تجویز کنند.
برای آگاهی بیشتر مخاطبین و خوانندگان اخبار روزانه کشاورزی در توضیح فعالیت های کلینیک های گیاه پزشکی و آشنایی بیشتر با دکتر سید محمد رضا موسوی مدیر عامل آزمایشگاه کلینیکی دانش بنیان گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:
دکتر سید محمد رضا موسوی در ابتدای این گفت و گو گفت: استان فارس همیشه به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی در نظر گرفته می شودو معمولا در مورد ایران می گویند که ایران چهار فصل است. خود استان فارس هم چهار فصل یعنی ما شمال استان فارس و غرب استان فارس سردسیر بوده و یه بخشی از قسمت شرق گرمسیر هست یعنی ما استان در کنار نخیلات ، تمام میوههای سردسیری را هم داریم از این رو استان فارس یکی از استانهای به نام کشور در بخش کشاورزی است.
مسلما وقتی یه جایی کشاورزی رونق داشته باشه قطعا بخش نیروی کاری که مشغول هستند هم بیشتر و نیروی انسانی بیشتر، معمولا میتواند با خلاقیت و نوآوری هم همراه باشه و خب مطمینا توی بخش کشاورزی استان فارس ما این مباحث را داریم.
دکتر موسوی در باره موضوع تفاوت های اقلیمی گفت: تفاوت اقلیمی تاثیری در کشاورزی نخواهد گذاشت اما، تغییرات اقلیمی چرا! بطور مثال که چند سال اخیر اتفاق افتاده بله مشکل ایجاد کرده یعنی فرضا یه جایی مثل داراب قبلا قطب مرکبات بوده ولی به خاطر گرم شدن زمین کمبود آب که به همه مصادف شده با شور شدن آب باعث شده که خیلی از باغها دیگه صرفهی اقتصادی را نداشته باشه و کشاورزان عملا دارند درختان را از بین برده و به کشتهای جایگزین روی آورده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره استفاده از نهاده ها توضیح داد و گفت: استفاده نامناسب از نهادهها و هماهنگ بودن زمان مصرف و یا استفاده نامناسب از نهاده های غلط میتوانند ایجاد تنش و زمینه سازی بشه برای اتفاقاتی که برای گیاه و خاک شود گیاه هم مثل موجود زندهست شما حالا توی مثالهایی که گفته میشه دقیقا شما میتونید این را با انسان مقایسه کنید برای فهم بهتر میبینید که انسانی که سرطان داره شیمیدرمانی میکنه و شما میبینید که وقتی یه مادهی شیمیایی با دوز بالا به بدنش وارد میشود تغییرات خیلی خیلی زیادی در بدن بوجود می آید.
وی افزود: وقتی که مواد شیمیایی را مرتبا وارد گیاه کنید درست که بیماری را کنترل میکنید ولی یه سری اثرات هم احتمال داره که به صورت جانبی روی گیاه تاثیر بگذارد و کمااینکه ما گیاه برای مصرف خودمون داریم و مصرف برای انسان یا دام و وجود اگر که عرض کردم دورهی کارنس رعایت نشه و …سم نامناسب استفاده بشه خود این حضور این مادهی شیمیایی در داخل گیاه میتواند برای مصرفکننده حالا چه انسان چه دامی که نهایتا باز ما گوشت دام را مصرف میکنم همهی این موارد میتواند به انسان صدمه بزند. از این رو سازمان جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی این کار برعهده گرفتن و در تلاش هستند که مصرف کودها و سموم و و خصوصا سموم بر اساس توصیههای گیاهپزشک صورت گرفته شود و خب قطعا اگر که بتونیم به این سمت حرکت بکنیم مطمئنا امنیت غذایی کشور را میتونیم ارتقا بدهیم.
دکتر موسوی در خصوص نسخه نویسی الکترونیک و اهمیت آن گفت: بحث نسخهنویسی و نسخهنویسی الکترونیک فقط فرایند را تسهیل میکنه وگرنه اینکه حالا شما نسخهی دستی بنویسید یا نسخهی الکترونیک بنویسید توی مصرف سم فرقی نمیکنه چون چه کتبی بنویسید مثلا دو لیتر در هکتار استفاده شود و چه الکترونیکی فرقی ندارد. ولی وقتی این نسخ الکترونیکی نوشته شود در شبکه ثبت و منتشر شده و بعدا اگر کسی بخواد آماری از بیماریهایی آن منطقه داشته باشد مشخصه که تو این منطقه چه چیزی مشکلساز بوده و چه سمهایی استفاده شده و در نهایت سابقه مناطق ثبت و ضبط شده و برای سالهای بعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. و برنامه ای که سازمان نظام مهندسی و جهاد به دنیال آن هستند و برنامه ریزی و اجرایی کرده اند همین موضوع است یعنی هر کشاورزی و متخصصی با کلیک آماری در بیارید که قابل استناد باشد و د راین صورت شما می دانید که یه منطقهای که گندم بوده مثلا یه منطقهی گندمکاری مثل مرودشت امسال چه بیماریهایی داشتید چه آفاتی بوده و چه نوع سم هایی استفاده شده یعنی همهی اینها میتواند برای برنامهریزی آینده مورد استفاده قرار گرید.
وی گفت: با نسخهنویسی الکترونیک ما میتونیم مبحث آفات و بیماریها را بیشتر داشته باشیم که در هر منطقهای چه بیماری بیشتر هست و چه بیماری به دفعات تکرار شده و این میتواند پیش آگاهی باشد برای کشاورزان که مثلا سال آینده ما می دانیم که تو این منطقه فلان بیماری ا زچه زمانی شروع شده تا بتوانیم اقدامات لازم را برای جلوگیری از گسترش و ممانعت از خسارت بیماری را داشته باشیم.

وی در خصوص فعالیت های کلینیک های گیاه پزشکی گفت: برنامه طراحی شده در سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای راه اندازی کلینیک هایی پزشکی به سمتی حرکت می کنه که تقریبا با یک توزیع مناسبی در تمام استان، کلینیکهای گیاهپزشکی وجود داشته باشد. و با در نظر گرفتن این که سطح دانش و همکاران همه خوب هست و کسانی که میخواهند کلینیک گیاهپزشکی تاسیس کنند، باید یک سری آزمونهایی باید بدهند که براساس آن مجوز داده شود و کسی که این مجوز را می گیرد، قطعا حداقل دانش برای تشخیص را دارد. بقیهی موارد هم مربوط می شود به این که کلینیک گیاهپزشکی، ادوات مربوط به یک سری از کارها را داره یا ندارد.
دکتر سید محمد رضا موسوی در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: در حال حاضر بر اساس تجربه، کشاورز می تواند یک سری موارد و مشکلات گیاهان را تشخیص دهد ، به طور مثال ساده تشخیص آفتی مثل شته، کشاورز چون این شته رو میبیند، خب به گیاهپزشک احتیاج ندارد یعنی کسی که حتی اصلا کشاورزی هم نباشه این آفت را میشناسه اما سری چیزهایی هست که نیاز به متخصص داشته و در مواردی حتی با چشم غیر مسلح یا یه ذره بین معمولی هم قابل تشخیص است که ما معمولا این موارد توی بازدیدهای میدانی تشخیص میدیم یعنی خیلی از گیاهپزشکان وقتی که در مزارع یا در باغات میروند، به کمک ذرهبین دستی و یا حتی با چشم میتوانند این موارد را تشخیص دهند که بیشتر مربوط میشه به آفات و علفهای هرز .
دکتر موسوی به خبرنگار DA1news گفت: پس کشاورز عملا یه سری چیزهایی که خودش تشخیص میده یه سری چیزهایی که نیاز باشه میتونه به کارشناسایی که توی روستا هستند و شهرستان هستند مراجعه بکنند، ممکنه بعضی از همکاران که توی بخشهای کوچکتر مشغول هستند بعضی از ادوات لازم برای شناسایی بیماریها را نداشته باشند بیماریها همون بحثی که گفتم مربوط میشه به قارچها فیتوپلاسما نماتودهای میکروسکوپی و نیاز به ادوات خاصی دارند و هم برای جداسازی و شناسایی شده که قطعا با چشم غیر مسلح هیچکس نمیتونه ادعا بکنه که صد درصد میتونه اینها را تشخیص دهد در این گونه موارد کشاورز یا کارشناسای محلی این موارد را به کلینیکهای گیاهپزشکی ارجاع میدهند که ادوات لازم را دارند و این ادوات لازم هرجایی باشه کشت انجام می شود و یا استخراج انجام و شناسایی انجام شود، حالا اینکه آیا این مورد با این میزان جمعیت، توانایی خسارت زدن دارد یا ندارد و یا اینکه این چیزی که جدا شده با اونم این که روی گیاه دیده میشود همخوانی داره یا نداره اینا توی کلینیکها به اصطلاح تجزیه و تحلیل میشه و یه نسخه، دست کشاورز داده می شود ولی مثل بقیه موارد، اگر چیزی باشه که قابل تشخیص نبوده اون وقت ارجاع داده میشه به کلینیکهایی که اون وسایل لازم برای کشت و شناسایی را دارند.
مثلا در حال حاضر عملا ما مشتری برای مراجعه کنندهای برای آفات نداریم چون بسیاری از این آفات تشخیص داده می شوند و یا علف هرز هم به راحتی تشخیص داده می شود بیشتر کسانی که به ما مراجعه میکنند مربوط میشه به موجودات ریز میکروسکوپی حالا میکروارگانیسمها و خب ما یه گروهی از موجودات داریم تحت عنوان نماتودها.
نماتودها در خاک زندگی میکنند و به ریشه گیاه حمله میکنند و میکروسکوپی هستند یعنی با چشم غیر مسلح معمولا دیده نمیشوند و یک اتفاق دیگه هم که افتاده خود کشاورزان هم نماتودها رانمیشناسند. این نماتودها چیز جدیدی نیستند و موجود بسیار قدیمی هستند ولی چون دیده نمی شوند به عنوان «دشمن پنهان» معروف هستند، نماتودها چون داخل خاک بوده و دیده نمی شوند معمولا در نظر گرفته هم نمی شوند.
دکتر سید محمد رضا موسوی افزود: به تعریفی دیگر نماتودها پارازیت اجباری هستند و یکی از ویژگیهای پارازیت اجباری این است که میزبانش را نمیکشه یعنی به صورت یک انگل دایم به گیاه میچسبد و گیاه را ضعیف می کند و اگه گیاه را از بین ببره خودش هم میمیره برای اینکه این اتفاق نیفته معمولا میزبانش را ضعیف میکنه ولی نمیکشد.
وی ادامه داد: مثالی که می خواهم بزنم این که مثلا یه کشاورزی گندم میکارد و توی مزرعهی گندم ممکنه مثلا چهار تن در هکتار برداشت کند هر کاری میکنه چهار تن بیشتر برداشت نمیکنه این تصورش این که بضاعت زمینش اینقدر است در صورتی که اگر بررسی کنه و نماتود زمین راکنترل کنه ممکنه بتونه شش تن در هکتار تولید داشته باشه ولی چون نمادتودها در داخل خاک هستند اصلا ممکنه در نظر گرفته نشه و کشاورز هم هیچ وقتم متوجه نشه که زمینش مشکل نماتود دارد.
موسوی افزود: حالا اتفاقی که افتاده این که کشاورزان متوجه شدن که داخل خاک نماتود وجود دارد و تقریبا چهار هزار و صد گونه مختلف نماتود وجود دارد که به گیاه حمله میکنه و دایما در حال گسترش هستند ولی یه خوبی داره که از این چهار هزار و صد تا چیزی حدود ده گونه خسارت اقتصادی میزنه بقیهشون خوشبختانه هنوز به اون حد خسارت اقتصادی نمیرسند.

وقتی که کشاورز متوجه میشه که نماد هم میتونه به عنوان یک عامل خسارتزا باشه معمولا کشاورزانی که به عنوان کشاورز پیشرو در نظر گرفته میشن نمونههای خاک و ریششون میارن برای آزمایش که ببینن آیا اصلا خاکشون نماتود داره یا نداره اگه داره جمعیتش چقدر این جمعیت میتونه خسارت اقتصادی بزنه یا نه و بر اساس اون به اصطلاح ما میتونیم توصیه بکنیم که آیا نماتدکش استفاده بشه یا نشه و این که اصلا نیازی به مبارزه دارد یا ندارد. اما نماتودها عملا توی مرکبات و توی گلخانهها معضل هستند.
این استاد دانشگاه گفت: در دانشگاه، ما همیشه می گوییم وقتی یه اکوسیستمی که دستنخورده است مثل جنگل، مرتع و چمنزار،هیچوقت نماتود معضل نیستند، یعنی اینها جمعیتشان در درون خاک، بالانس میشود. یعنی همهی موجودات، جمعیتتشان را با هم متعادل میکنند، نماتود بسیار مفید هم داریم یعنی نماتودها داریم که حشرات آفات، قارچ خوار هستند. یک گروه نماتود داریم که پارازیت گیاهی یا انگل گیاهی که به گیاه حمله میکنند.
دکتر موسوی افزود: نهایتا این که در محیطهایی انسان دست نبرده است و بکر هستند، هیچوقت جمعیت نماتودها به خسارت اقتصادی نمیرسند و همیشه جمعیت آنها بالانس است اما وقتی جاهایی که کشاورزی صورت میگرید به دلیل دستکاریهای که می شود به طور مثال سم هایی که استفاده میکنیم موجوداتی که داخل خاک از بین میبریم یعنی فکر کنیم ما یه سمی که داخل استفاده میکنیم اینجوری نیست که بهش گفت شود که برو فقط این را از بین ببر، بغیر از نابودی آفت ها یه سری چیزای دیگه هم از بین میره و این باعث میشه که تعادل جمعیتی ارگانیسمهای خاک به هم بریزه و این باعث میشه که هر موجود که سرعت رشد بیشتر باشه بیاد اونجا خالی را بکند.
وی گفت:دقیقا داخل خاک هم همینطوره سمومی که ما استفاده میکنیم یا حتی بعضا کودهایی که ما استفاده میکنیم مثل تندباد هستند و این تعادل به هم میزنند و بعد هر کی که سرعت رشدش سریعتر باشه میتونه جایگزین بشه و معمولا متاسفانه این با ارگانیزمهای مضر هست یعنی یه اتفاقی که معمولا توی کشاورزی میفته اینه که شما وقتی یه سمی را استفاده میکنید و کوتاه مدت میبینید یادتون بهتر شده ولی بعد از یه مدتی میبینید از اولشم بدتر شد به همین دلیل یکی از چیزایی که من معمولا رعایت میکنم یا حالا به دانشجوها میگم این هست که شما هر ترکیب شیمیایی که استفاده میکنید پشت سرش یه ترکیب بیولوژیک هم استفاده بکنید که ترکیبات بیولوژیک معمولا موجودات مفید هستند.
دکتر سید محمد رضا موسوی اظهار داشت: امیدوارم که کشاورزی ما بتونه پیشرفت کنه و بتونه محدودیتها را پشت سر بگذاره ما الان محدودیت آب داریم و نیازمند پژوهش در زمینهی این هستیم که بتونیم با مصرف آب کمتر محصول بیشتری را تولید بکنیم یه جایی من یه کنفرانسی بودم یکی از اساتید بین المللی بیان میکرد که در حال حاضر ما میزان محصولمان را بر اساس تن در هکتار حساب نمیکنیم و بر اساس تن برمقدار آب مصرفی برآورد می کنیم. یعنی برای مامهم نیست که در هکتار چند تن برداشت کردیم میخوایم ببینیم به ازای آب مصرفی میبینیم چقدر برداشت کرده و هر چه که بتونیم این را بر اساس آب مصرفی مون بیشتر کنیماون برای ما ارزشمند هست وگرنه شما با مصرف نهادههای بیشتر میتونید تولیدتون را افزایش بدیم مهم اینه که بتونید با تمام محدودیتها تولیدتون افزایش بدید.
وی گفت: امیدوار هستم که سرمایهگذاری در پژوهش کشاورزی بیشتر و ارتباط بین دانشگاه و صنعت که من میگم کلی دارم میگم حالا میتونه تو همهی رشتهها باشه از جمله کشاورزی چون الان ما پتانسیل خیلی زیادی داریم، دانشجوهای ارشد و دکترا داریم که میان پایاننامهها متفاوتی میگیرند اما خیلی از اینها با توجه به نیازهای منطقهای نیست. یه علت هم داره ببینید مثلا من الان دانشجوی دکتری دارم دانشجوی دکترای منو میکنن که آقا تو باید حتما مقاله آی اس آی بدی و این دانشجو اگر بخواد مقاله آی اس آی بده نمیتونه بره مشکلات منطقه شون حل کنه چون یه مشکل منطقهای را حل کنه این به مقالهاس منتهی نمیشه مقاله آی اس آی از دانشجوی من کار مولکولی میخواد کار بررسی مقاومت میخواهد این با اون نمیخونه و این باعث میشه که ما یه سری کارای تو دانشگاه انجام بدیم که هیچ بازخوردی و فایدهای برای کشاورز ما نداشته باشه اگر اینا حل بشه من فکر میکنم پتانسیلهای خیلی خوبی داریم .
ویدئو کامل این گفت و گو را در کانال آپارات DA1news.com ببینید:

چند رسانه ای
گلمحمدی: دستورالعمل تبادل منابع ژنتیکی تصویب شد
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات از اجرایی شدن برنامه اعزام محققان جوان به چین و تصویب دستورالعمل تبادل منابع ژنتیکی خبر داد و تأکید کرد: علیرغم خروج نهادهای بینالمللی از ایران به دلیل تحریمها، توسعه همکاریهای علمی با کشورهای پیشرفته در اولویت این سازمان قرار دارد.

پایگاه خبری داواننیوز: غلامرضا گلمحمدی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، از برنامههای این سازمان برای توسعه همکاریهای بینالمللی در حوزه دانشبنیان کشاورزی و تبادل منابع ژنتیکی خبر داد.
به گزارش خبرنگار داواننیوز، گلمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار داوان نیوز، با تأکید بر رویکرد راهبردی سازمان متبوعش در حوزه بینالملل، به اهمیت تبادل دانش و ورود فناوریهای نوین به بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: ما به موضوع همکاریهای بینالمللی اعتقاد راسخ داریم و آن را از چند جنبه، بهویژه برای ورود دانش روز و تبادل تجربیات، حیاتی میدانیم.
وی افزود: در این راستا، تبادلات خوبی با کشورهای همسایه و شرکای بینالمللی از جمله چین داشتهایم. سال گذشته در سفری که به چین داشتم، موفق به اخذ مجوز و انعقاد تفاهمنامهای شدیم که بر اساس آن، دانشمندان جوان ایرانی میتوانند به مدت یک سال در دورههای آموزشی این کشور شرکت کنند و با روشهای نوین اصلاح نباتات آشنا شوند. معاون وزیر جهاد با اشاره به اجرایی شدن این برنامه تصریح کرد: «خوشبختانه تاکنون ۶ نفر از محققان کشورمان برای فراگیری این روشهای پیشرفته به چین اعزام شده اند و هماکنون در این کشور مشغول به تحصیل هستند.
رئیس سازمان تات همچنین از پیگیری برای تبادل ارقام گیاهی پرمحصول خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر چین، در سفر اخیر به بلاروس نیز مذاکراتی برای انتقال ارقام گیاهی جدید و سازگار با اقلیم کشور انجام داده ایم. این ارقام پس از بررسی های دقیق، در صورت احراز شرایط سازگاری، وارد چرخه تولید خواهند شد.
گلمحمدی به اقدامات تقنینی اخیر برای تسهیل این همکاریها اشاره کرد و گفت: بهتازگی دستورالعمل تبادل منابع ژنتیکی برای حوزه پژوهش در سطح بینالملل را مصوب کرده ایم تا بتوانیم از این ظرفیت ها برای ارتقای تحقیقات کشاورزی کشور استفاده کنیم.
معاون وزیر جهاد در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر تحریمها بر همکاریهای بینالمللی اشاره کرد و یادآور شد: از سال ۱۳۹۷ با تشدید تحریم ها، بسیاری از نهادهای بینالمللی همچون «سیمیت»، «ایکاردا» و «سی جی» فعالیت خود را در ایران متوقف کردند و در حال حاضر تنها سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به همکاری خود ادامه داده است. با وجود این، ارتباطات خود را با این نهادها به طور کامل قطع نکرده ایم و در تلاشیم با استفاده از ظرفیت کشورهای ثالث و نیز تقویت بانک های ژن داخلی، این خلأ را جبران کنیم و برنامههای توسعه ای خود را پیش ببریم.
پرونده ویژه
تفاهمنامهای برای تحول بهرهوری / اتصال ۸۳ درصد ظرفیت علمی دانشگاه به مزارع کشور

پایگاه خبری داواننیوز: امضای تفاهمنامه میان مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی و انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی، گامی برای بهکارگیری ظرفیت عظیم دانشگاهی (۸۳ درصد اعضای هیئت علمی) در نظام اجرایی کشور است. دکتر فرجی، رئیس مؤسسه، هدف این همکاری را تحقق برنامههای عملیاتی ۱۴۰۵، افزایش بهرهوری و تقویت امنیت غذایی با رویکردی دانشبنیان اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر ابوالفضل فرجی، رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، در حاشیه نشست خبری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، از انعقاد تفاهمنامه همکاری با انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی ایران خبر داد و آن را عاملی کلیدی در تحول نظام دانشبنیان کشاورزی کشور توصیف کرد.
وی با اشاره به ظرفیت عظیم علمی موجود در مراکز دانشگاهی کشور اظهار داشت: بر اساس آمارها، حدود ۱۷ درصد از اعضای هیئت علمی بخش کشاورزی در سازمانهای اجرایی و مابقی یعنی ۸۳ درصد در دانشگاهها و دانشکدههای کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. هدف اصلی از امضای این تفاهمنامه، بهرهگیری از این سرمایه عظیم علمی در راستای ارتقای فعالیتهای مؤسسه و پویاسازی نظام آموزش و ترویج کشاورزی است.
دکتر فرجی با تأکید بر رویکرد عملیاتی این همکاری افزود: برنامه داریم تا در سال جاری، در حوزههای مختلف و از طریق دفاتر تخصصی، از توانمندی اعضای هیئت علمی دانشگاهها برای پیشبرد مأموریتهای مؤسسه استفاده کنیم. این تعامل، بستری علمی برای ادامه مسیر فعالیتها فراهم میآورد و ما را در اجرای برنامههای ویژه، از جمله همکاری با نیروهای مسلح و مشارکت مؤثر کشاورزان در فرآیندهای آموزشی، یاری خواهد داد.
وی در تشریح چشمانداز اجرایی مؤسسه تصریح کرد: تمامی فعالیتهای مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در قالب برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۵، به تفکیک استان، شهرستان و دفاتر مرتبط، تدوین و تبیین شده است. این برنامه ها به استانها ابلاغ شده و همه آنها قابلیت پایش و ارزیابی دقیق را دارند. امیدواریم با پیگیری های مستمر، بخش عمدهای از این برنامه ها محقق شده و گامی مؤثر در جهت افزایش بهرهوری و ارتقاء تولید ملی برداشته شود.
رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه، امضای این تفاهمنامه را فراتر از یک توافق اداری دانست و آن را اقدامی راهبردی در جهت پیوند سه حلقه کلیدی «پژوهش، آموزش و اجرا» توصیف کرد. دکتر فرجی خاطرنشان ساخت: این همکاری میتواند به شکلگیری الگویی نوین در نظام ترویج کشاورزی منجر شود که طی آن دانشگاه، نهادهای تخصصی، انجمنهای علمی، مروجان، کارشناسان و کشاورزان در یک زنجیره منسجم، هدفمند و نتیجهگرا قرار میگیرند.
وی اهمیت این تفاهمنامه را در چهار محور اساسی تبیین کرد:
۱. کاهش شکاف دانش و عمل: این همکاری میتواند فاصله تاریخی میان یافتههای علمی و کاربرد عملی آنها در مزرعه را کاهش داده و سازوکارهای انتقال دانش را کارآمدتر سازد.
۲. ارتقای بهرهوری ملی: هرگونه بهبود در نظام آموزش و ترویج، تأثیر مستقیمی بر کاهش هزینههای تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح، بهینهسازی مصرف آب و نهادهها و کاهش ضایعات دارد و این تفاهمنامه در واقع نوعی سرمایهگذاری ملی محسوب میشود.
۳. تقویت امنیت غذایی: ترویج مؤثر، کشاورز را از یک دریافتکننده منفعل به کنشگری آگاه و تصمیمساز در عرصه تولید تبدیل میکند که این موضوع به پایداری تولید و تقویت امنیت غذایی در سطح کلان منجر خواهد شد.
۴. مردمیسازی دانش کشاورزی: از طریق این تفاهمنامه، دانش تخصصی و فنی به زبانی ساده، کاربردی و بومی به جامعه هدف انتقال یافته و کشاورزان، زنان روستایی، جوانان و بهرهبرداران محلی به طور فعال در چرخه توسعه مشارکت داده میشوند.
دکتر فرجی در پایان با ابراز امیدواری از تحقق اهداف این تفاهمنامه، تأکید کرد که مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی با پشتیبانی از ظرفیتهای علمی کشور، مصمم است تا گامی بلند در جهت تحول پایدار بخش کشاورزی و افزایش بهرهوری با رویکرد دانشبنیان بردارد.
چند رسانه ای
ارقام مقاوم و آبیاری هوشمند؛ عبور از سناریوی سخت کشاورزی
غلامرضا گلمحمدی با اشاره به سه سناریوی مطلوب، معمول و سخت برای آینده کشاورزی کشور، برنامه عملیاتی سازمان متبوع خود را مبتنی بر «جبران ۱۰ درصدی شکاف عملکرد بین کشاورزان پیشرو و خرد» عنوان کرد و گفت: این هدف، کلید تابآوری امنیت غذایی در شرایط چندبعدی بحران است.

پایگاه خبری داوان نیوز: غلامرضا گلمحمدی با اشاره به سه سناریوی مطلوب، معمول و سخت برای آینده کشاورزی کشور، برنامه عملیاتی سازمان متبوع خود را مبتنی بر «جبران ۱۰ درصدی شکاف عملکرد بین کشاورزان پیشرو و خرد» عنوان کرد و گفت: این هدف، کلید تابآوری امنیت غذایی در شرایط چندبعدی بحران است.
به گزارش خبرنگار ما، نشست خبری غلامرضا گلمحمدی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، با محوریت «نقش نظام دانشبنیان در تابآوری امنیت غذایی در شرایط چندبعدی بحران» برگزار شد. وی در این نشست، به تشریح سناریوهای آیندهپژوهی این سازمان برای بخش کشاورزی پرداخت و برنامههای عملیاتی مواجهه با سختترین شرایط پیشرو را تبیین کرد.
گلمحمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره مطالعات داخلی این سازمان که سه سناریوی مطلوب، معمول و سخت را برای آینده کشاورزی ترسیم کرده است، با اشاره به احتمال وقوع سناریوی سخت در دو حوزه کلیدی، اظهار داشت: سناریوی سخت عمدتاً در دو بُعد قابل تعریف است؛ نخست، بحران آب و تغییر اقلیم که بهعنوان ابرچالش اصلی بخش کشاورزی مطرح است و دوم، حوزه نهادی و هزینهها که در آن خوشبینتر عمل میکنیم و معتقدیم راهکارهای آن قابلحل است. اما در خصوص چالش اول، تمام برنامههای سازمان را بر مبنای مدیریت توأمان آب و تغییر اقلیم طراحی کردهایم و اجرای این سناریوی سخت را در چند محور عملیاتی دنبال میکنیم.
وی با تأکید بر اقدامات عینی در این زمینه، افزود: ارقام گیاهی معرفیشده توسط سازمان، همگی متحمل به تنشهای خشکی، شوری و نوسانات اقلیمی هستند. نمونه بارز آن، مدیریت موفق بیماری زنگ زرد گندم در استان گلستان بود؛ جایی که با وجود افزایش بارندگی امسال، اما با تکیه بر ارقام مقاوم، موفق شدیم با تنها یک نوبت سمپاشی، خسارت را کنترل کنیم؛ در حالی که در سالهای کمباران پیشین، گاهی تا دو یا سه نوبت سمپاشی نیز پاسخگو نبود.
رئیس سازمان تات در ادامه به راهبردهای افزایش بهرهوری آب اشاره کرد و گفت: در کنار توسعه ارقام مقاوم، برنامههای هوشمندسازی آبیاری، اصلاح الگوی کشت و بهرهگیری از دانشبنیانترین روشها را در دستور کار داریم. امسال با وجود اعلام اولیه وزارت نیرو مبنی بر تخصیص ۵۰ میلیارد مترمکعب آب، ما سال زراعی را با ۴۵ میلیارد مترمکعب بستیم و حتی پیشبینی کاهش بیشتر را نیز مدنظر قرار دادیم. رویکرد اصلی ما، جبران کمآبی از مسیر افزایش بهرهوری است؛ چراکه نه امکان توسعه سطح زیرکشت داریم و نه کیفیت آب و خاک مطلوب است.
گلمحمدی در پایان با اشاره به هدفگذاری پوشش ۱۰ درصدی شکاف عملکرد میان کشاورزان پیشرو و خُرد، خاطرنشان کرد: توسعه دانش و فناوری، محور اصلی جبران این خلاء است. اگر بتوانیم با انتقال یافتههای تحقیقاتی به مزارع کوچک، تنها ۱۰ درصد از این شکاف را کاهش دهیم، بسیاری از تنگناهای فعلی در حوزه تولید و امنیت غذایی مرتفع خواهد شد.
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها2 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان
سرخط4 هفته پیشتسهیلات تشویقی برای اجرای آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم
سردبیر2 هفته پیشمرکز آمار: رکورد تورم دستمزد و خدمات کشاورزی شکسته شد





















