با ما همراه باشید

گوناگون

اعتبارات تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه توزیع شد

منتشر شده

در

پایگاه خبری DA1news: آتش‌سوزی در فصل تابستان به ویژه در ایام خشکسالی یکی از معضلاتی است که گریبان طبیعت را می‌گیرد، مقابله با آن به تجهیزات به روز نیاز دارد، برای این منظور امسال سازمان محیط‌زیست برای پوشش مناطق چهارگانه ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها توزیع کرده که نسبت به سال‌های قبل که ۱۹ میلیارد و گاها ۵ تا ۶ میلیارد تومان بود، عدد خوبی است.

هرگاه در فصول مختلف سال به ویژه فصل بهار بارندگی مناسب باشد باعث شکوفایی و رشد گیاهان، زنده ماندن تالاب ها و جاری شدن آب در رودخانه ها می شود، جنگل ها شاداب و حیات وحش سرزنده به هر سو می جهند، زاد و ولد گیاهخواران روند طبیعی خود را طی می کند و به دنبال آن شرایط برای گوشتخواران مساعد می شود چون طعمه هایشان که شامل گونه های گیاهخواری مانند کل و بز و قوچ و میش و آهو است فراوان می شود و برای شکار و بزرگ کردن توله های خود نگرانی ندارند، با نگاهی بسیار کوتاه به این روند می توان به هم متصل بودن این چرخه را درک کرد که مانند دانه های تسبیح به هم وابسته اند و اگر این نخ پاره شود و یکی از دانه ها از جای خود خارج شود تمام چرخه طبیعی تحت تاثیر قرار می گیرد.

وقتی بارندگی مناسب باشد دشت های پر از گل و سبزه مانند سفره ای رنگارنگ زیر پای انواع گونه های گیاهخوار پهن می شود، در این شرایط دشتی پر از گل و سبزه را تصور کنید که دهها گونه مختلف گیاهخوار در آن مشغول چرا هستند و بچه هایشان در فاصله کمی از آنها جست و خیز می کنند، کمی دورتر گونه ای گوشتخوار مانند یوزپلنگ در کمین نشسته تا با شکاری چرب و چیل شکم بچه های خود را سیر کند، شاید در نگاه اول کمی سنگدلانه باشد اما این قانون طبیعت است و اگر در روند اجرای این قانون خللی ایجاد شود تمام ابعاد زندگی حیوانات و حتی انسان ها تحت تاثیر قرار می گیرد، خللی که در چند سال گذشته به دلایل مختلف از جمله تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و خشکسالی شاهد آن بودیم.

اما بارندگی نامناسب موجب می شود تا گیاهان به اندازه کافی رشد نکنند و این یعنی اینکه غذای کافی در اختیار گیاهخواران قرار نمی گیرد و این کمبود غذا زادآوری و رشد نوزادان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد که در ادامه ضربه آن متوجه گوشتخواران بزرگی مانند پلنگ و یوزپلنگ می شود، حال در مقابل اگر بارندگی مناسب باشد گیاهان خوب رشد می کنند و پوشش مراتع مناسب می شود که البته باید بگویم این شرایط هم خطرات مخصوص به خود را دارد، البته نه به خودی خود بلکه باز هم پای انسان به میان می آید، شاید بپرسید چگونه؟

از آنجا که طبع زیاده خواه انسان سیری ناپذیر است و همه چیز را در دنیا برای خود می خواهد قطعا نمی تواند از دشت های سرسبز و پر از گل هم چشم پوشی کند و برای دور شدن از هیاهوی شهر و دمی آرمیدن، به دامن این دشت ها پناه می برد اما مساله مهم این است که با وجود مدعی بودن اینکه انسان امروزه بسیار مدرن است؛ اما حتی کوچکترین آداب حضور در طبیعت را هم نمی داند؛ با تمام این ادعاها نمی داند که نباید ردپایی از خود در طبیعت به جای بگذارد.

بنابراین بعد از گشت و گذار و بهره بردن از طبیعت، زمان خروج از محل، تلی از انواع زباله را پشت سر خود برجای می گذارد که شامل باقیمانده غذاها، پوشک بچه، حجم زیادی پلاستیک که هر کدام به تنهایی آسیب های جبران ناپذیری بر منابع زیستی وارد می کنند، اما در اینجا فعلا روی صحبتمان با این زباله ها نیست بلکه هدفمان شیشه هایی است که در دشت ها برجای می مانند که به ویژه در فصل گرم سال با تابش مستقیم نور خورشید مانند ذره بین عمل می کنند، به مرور دودی خاکستری به هوا بلند می شود و ناگهان علف های خشک شده اطراف آن تکه شیشه شعله ور می شود و در چشم به هم زدنی وسعت زیادی را به آتش می کشد، حال در این میان اگر بهار پربارش بود و گیاهان زیادی در دشت روییده بود اکنون قطعا شاهد حجم زیادی از گیاهان خشک شده ای هستیم که می توانند مصداق هیزم به آتش ریختن باشند.

علاوه بر تجهیز امکانات مورد نیاز اطفای حریق، جلب مشارکت جوامع محلی در کاهش بروز آتش سوزی در مناطق هم از اهمیت زیادی برخوردار است و در دستور کار سازمان قرار داردامسال هم چنین شرایطی داریم، بهار بارندگی خوب بود گیاهان به اندازه کافی رشد کردند و حالا که تابستان با گرمایش بیداد می کند علف ها خشک شده اند و آماده کوچکترین جرقه برای آتش سوزی هستند، به عنوان مثال چندی پیش آتش سوزی در شهرستان ازنا در منطقه سفیدکوه به ۱۰۰ هکتار از مراتع و منابع طبیعی این شهرستان خسارت وارد کرد، قطعا این آخرین آتش سوزی نخواهد بود اما در کنار آگاهی مردم، مساله مهم دیگر تجهیز امکانات اطفای حریق است که بنا به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آتش سوزی و تجهیزات مربوط به آن به استان ها ابلاغ شده است.

حسن اکبری در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: امسال فصل بهار بارندگی در بخش هایی از کشور مناسب بود از جمله در حوزه زاگرس که بارندگی های قابل قبولی رخ داد و موجب رشد مناسب گیاهان و غنی شدن پوشش زیراشکوب شد؛ البته این روند علاوه بر اینکه برای محیط زیست خوشایند است اما خطر آتش سوزی را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع، تجهیز و به روز کردن امکانات مورد نیاز برای اطفای حریق الزامی است از این رو تامین اعتبار مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت و امسال مبلغ ۴۰ میلیارد تومان را برای این مساله بین استان توزیع کردیم، شاید این عدد نسبت به حجم کاری در حوزه اطفای حریق عدد بالایی نباشد اما در مقایسه با سال های قبل عدد قابل توجهی است چون این رقم سال قبل ۱۹ میلیارد تومان و سال های قبل ۵ تا ۶ میلیارد تومان بوده است.

وی تاکید کرد: این اعتبارات برای تامین تجهیزاتی مانند باسکت برداشت آب، پد بالگرد، تکمیل ایستگاه های اطفای حریق و یکی از مهمترین کارها برای جلب مشارکت جوامع محلی هزینه می شود، یعنی نقاطی که آتش سوزی زیاد رخ می دهد علاوه بر تامین تجهیزات مورد نیاز، بتوانند جوامع محلی را پای کار بیاورند، آنها را تجهیز کنند و حق الزحمه ای هم برای آنها در نظر بگیرند تا در زمان وقوع آتش سوزی با محیط بانان مشارکت کنند، البته تاکید می کنم این مشارکت باید با هماهنگی و زیر نظر محیط بانان و سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با این اقدامات اتفاقی که می افتد این است که به کاهش سطح آتش سوزی و کم شدن خسارات گسترده کمک می کند، بنابراین پای کار آمدن جوامع محلی هم در پیشگیری و هم در بروز آتش سوزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: بنابراین به علت بارندگی های مناسب و پوشش گیاهی غنی در منطقه زاگرس، نگران بروز آتش سوزی در این منطقه هستیم اما به همان نسبت هم نگران خشکسالی در بخش هایی از زیستگاه های مرکزی به ویژه شرق کشور در استان هایی مانند خراسان رضوی هستیم که از تنوع زیستی ارزشمندی برخوردارند، منابع آبی آن مناطق به شدت کاهش یافته و رویشگاه ها بسیار ضعیف شده اند.

اکبری اظهار داشت: سال گذشته تلاش های زیادی کردیم تا اعتباری بابت خشکسالی دریافت کنیم اما موفق نشدیم که امیدواریم امسال این اتفاق بیفتد و بتوانیم درباره خشکسالی هم به نتایج مثبتی در زمینه تامین اعتبار برسیم.

ادامه مطلب
پیام ما
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سنجش و تولید

کشاورزی ۱۴۰۴؛ عملکرد منفی ۲.۹ درصدی که تراز GDP بدون نفت را به هم ریخت

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: گروه کشاورزی که همواره به عنوان یکی از ستون‌های اساسی اقتصاد و امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود، در سال ۱۴۰۴ با ثبت بیشترین نرخ رشد منفی (۲.۹- درصد) در میان تمامی بخش‌های اقتصادی، عملاً نقش اصلی را در رقم‌زدن رشد منفی ۰.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی بدون نفت ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار داوان‌نیوز، بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۴ تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت ثابت سال ۱۴۰۰، با احتساب نفت به رقم ۱۰۰,۴۹۲ هزار میلیارد ریال و بدون احتساب نفت به ۷۵,۹۴۲ هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با سال قبل (به ترتیب ۱۰۰,۲۸۱ و ۷۶,۱۶۱ هزار میلیارد ریال) نشان‌دهنده رشد ۰.۲ درصدی با نفت و کاهش ۰.۳- درصدی بدون نفت است.

کشاورزی؛ پیش‌تاز کاهش تولید

بررسی جزئیات آماری نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۴، گروه کشاورزی متشکل از زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهی‌گیری، با ثبت نرخ رشد منفی ۲.۹- درصدی نسبت به سال ۱۴۰۳، عمیق‌ترین کاهش را در بین سه گروه اصلی اقتصادی به خود اختصاص داده است. این افت محسوس در حالی رخ داده که بخش کشاورزی همواره به عنوان یکی از محورهای امنیت غذایی و اشتغال‌زایی مطرح بوده و عملکرد آن تأثیر مستقیمی بر معیشت و تأمین مواد اولیه صنایع تبدیلی دارد.

در مقابل، گروه صنایع و معادن با رشد ۰.۵ درصدی (شامل استخراج نفت و گاز ۱.۸٪، سایر معادن ۴.۱٪، صنعت ۱.۵-٪، توزیع گاز ۲.۰٪، تأمین آب و برق ۶.۵-٪ و ساختمان ۱.۴٪) و گروه خدمات با رشد ۰.۳ درصدی، توانسته‌اند عملکرد نسبتاً مثبتی ثبت کنند، با این حال، شدت افت در بخش کشاورزی به گونه‌ای بوده که در نهایت رشد کلی اقتصاد بدون نفت را به محدوده منفی کشانده است.

روش‌شناسی آماری و تفکیک بخش‌ها

محاسبات فصلی مرکز آمار در قالب ۱۸ بخش اصلی و ۵۰ رشته‌فعالیت بر مبنای طبقه‌بندی بین‌المللی ISIC.Rev4 انجام می‌شود. در این طبقه‌بندی:

– گروه کشاورزی شامل: زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری
– گروه صنایع و معادن شامل: استخراج نفت و گاز، سایر معادن، صنعت، تأمین آب و برق، توزیع گاز و ساختمان
– گروه خدمات شامل: بازرگانی، مهمانداری، حمل و نقل، انبارداری، پست، ارتباطات، مالی و بیمه، مستغلات، آموزش، سلامت، مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی و شخصی

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، پژوهشگران، کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی و اقتصاد می‌توانند برای بررسی دقیق‌تر ارقام و تحلیل زیربخش‌های مرتبط با کشاورزی، به درگاه ملی آمار ایران مراجعه کرده و از مسیر «داده‌ها و اطلاعات آماری» / «حساب‌های ملی» / «جداول آماری» / «زیرگروه حساب‌های ملی فصلی» نسبت به دریافت اطلاعات کامل و تفصیلی اقدام نمایند.

ادامه مطلب

تجارت

شرکت‌های فرانسوی برای بازگشت به بازار ایران آمادگی کامل دارند

رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه از پابرجا بودن روابط تجاری دو کشور خبر داد و اعلام کرد: با وجود ظرفیت‌های بالقوه برای احیای سریع همکاری‌ها در بخش‌های راهبردی، بازگشت جدی سرمایه‌گذاران فرانسوی بدون کاهش تنش‌ها و ایجاد فضای امن اقتصادی، میسر نخواهد شد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه با اعلام آمادگی بنگاه‌های اقتصادی فرانسوی برای گسترش همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران، تأکید کرد که تحقق این مهم، در گرو ایجاد ثبات پایدار و کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی در کشور است.

به گزارش خبرنگار ما، مهدی میرعمادی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه، از تداوم علاقه‌مندی فعالان اقتصادی فرانسوی برای حضور مجدد در بازار ایران سخن گفت و اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران فرانسوی، چشم‌به‌راه عادی‌سازی فضای کسب‌وکار هستند و به محض فراهم شدن زمینه‌های لازم، برای ازسرگیری همکاری‌های خود با طرف ایرانی اعلام آمادگی کامل دارند.

وی با اشاره به چالش‌های ناشی از نوسانات اقتصادی بر فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران خارجی، افزود: شرایط کنونی، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی محدود کرده است؛ از این‌رو، شرکت‌های بین‌المللی برای ورود یا توسعه سرمایه‌گذاری، با احتیاط و وسواس بیشتری عمل می‌کنند. در چنین فضایی، بازگشت جدی شرکت‌های فرانسوی، بیش از هر عامل دیگری، به ثبات و پیش‌بینی‌پذیری محیط اقتصادی ایران وابسته است.

میرعمادی با تأکید بر اینکه پیوندهای اقتصادی میان بخش‌های خصوصی دو کشور همچنان پابرجاست، خاطرنشان کرد: در صنایع راهبردی نظیر خودروسازی، نفت، پتروشیمی، فناوری‌های نوین و برخی حوزه‌های صنعتی، اشتیاق قابل‌توجهی از سوی طرف فرانسوی برای بازگشت به بازار ایران وجود دارد؛ با این حال، هرگونه تصمیم‌گیری نهایی به کاهش تنش‌های سیاسی و شفاف‌شدن چشم‌انداز اقتصادی موکول شده است.

این فعال باسابقه اقتصادی با یادآوری جایگاه تاریخی فرانسه به‌عنوان یکی از شرکای صنعتی کلیدی ایران، تصریح کرد: در سال‌های گذشته، فرانسه نقش مؤثری در تأمین فناوری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های خودرو و نفت ایران ایفا می‌کرد و خوشبختانه بسیاری از شرکت‌های دو کشور، همچنان زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای ازسرگیری همکاری‌ها را در اختیار دارند. بدین ترتیب، در صورت مهیا شدن شرایط، امکان احیای سریع بخش قابل‌توجهی از همکاری‌های دوجانبه وجود دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه در پایان با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و چشمگیر مناسبات اقتصادی دو کشور، تأکید کرد: به‌رغم وجود فرصت‌های کم‌نظیر همکاری، شکوفایی این ظرفیت‌ها، جز در سایه بهبود فضای سیاسی، کاهش ریسک‌های سیستمی و تأمین امنیت پایدار برای فعالیت سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی، میسر نخواهد شد. انتظار داریم با تدابیر هوشمندانه، زمینه‌های لازم برای جذب مجدد سرمایه‌های فرانسوی فراهم آید.

ادامه مطلب

بهداشت و درمان

وزیر بهداشت: طرح پزشکی خانواده در ۶۴ شهرستان آغاز می‌شود

محمدرضا ظفرقندی از تحول در نظام سلامت با اجرای طرح پزشکی خانواده در ۶۴ شهرستان پیشران خبر داد و اعلام کرد: با حذف فرانشیز بستری و رایگان شدن چهار ویزیت اول، گامی اساسی برای دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برداشته می‌شود.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: محمدرضا ظفرقندی از تحول در نظام سلامت با اجرای طرح پزشکی خانواده در ۶۴ شهرستان پیشران خبر داد و اعلام کرد: با حذف فرانشیز بستری و رایگان شدن چهار ویزیت اول، گامی اساسی برای دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برداشته می‌شود.

به گزارش خبرنگارما، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به تشریح دستاوردهای نظام سلامت در دوران جنگ اخیر، برنامه‌های حمایتی در حوزه دارو و جزئیات اجرای طرح پزشکی خانواده پرداخت.

وزیر بهداشت با تأکید بر رویکرد تعاملی با نمایندگان مجلس تصریح کرد: جلسات مشترک با کمیسیون‌های تخصصی مجلس، تنها معطوف به نظارت نیست؛ بلکه بستری برای هم‌افزایی، انتقال دغدغه‌های مردمی از زبان نمایندگان و هماهنگی برای رفع موانع است. ما از این تعامل سازنده استقبال می‌کنیم.

عملکرد نظام سلامت در شرایط جنگی
ظفرقندی با اشاره به گزارش عملکرد تیم ملی سلامت در جریان جنگ اخیر، اظهار داشت: همکاران ما در حوزه سلامت با تمام توان به مداوای مجروحان پرداختند؛ به‌گونه‌ای که بیش از ۳۳ هزار مجروح غیرنظامی و بالغ بر ۳۶۰ کودک تحت درمان قرار گرفتند. این آمار مستند خواهد شد تا جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آن در بیمارستان‌ها و مراکز امدادی، از طریق مراجع حقوقی بین‌المللی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه باوجود شرایط بحرانی، هیچ کمبودی در اقلام حیاتی مانند سرم، خون و دارو احساس نشد، خاطرنشان کرد: همچنان باید آمادگی خود را حفظ کنیم؛ چراکه امکان جابه‌جایی جمعیت و مهاجرت وجود دارد و باید تجهیزات موردنیاز از جمله دستگاه‌های دیالیز به شهرهای میزبان تخصیص یابد. بیمارستان‌های معین نیز در شرایط اضطرار فعال می‌شوند؛ به‌عنوان نمونه در صورت حمله به بیمارستان اندیمشک، بیمارستان دزفول به‌عنوان پشتیبان، خدمات را پوشش خواهد داد.

تدابیر حمایتی برای تأمین دارو و کنترل هزینه‌ها
وزیر بهداشت در خصوص سیاست‌های تأمین دارو گفت: برای جلوگیری از افزایش فشار اقتصادی بر مردم، از ظرفیت بیمه‌ها استفاده خواهیم کرد. با توجه به نوسانات نرخ ارز و مخاطرات حمل‌ونقل، مکاتباتی با رئیس مجلس و معاون وی انجام شده تا حمایت از بیمه‌ها برای کاهش سهم پرداخت مردم تسریع شود.
وی از اعزام هیأتی به کشورهای آسیای شرقی برای تأمین مواد اولیه دارویی خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین پایدار مواد اولیه انجام شده و هیچ گونه کمبودی پیش‌بینی نمی‌شود.

پزشکی خانواده؛ گامی به سوی نظام سلامت پیشرفته
ظفرقندی در پاسخ به سؤالی درباره اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع در دولت چهاردهم، اعلام کرد: اولویت دولت وفاق ملی، معیشت و سلامت مردم است. اجرای نظام پزشکی خانواده که در بیش از ۱۳۰ کشور جهان زیربنای سلامت محسوب می‌شود، نیازمند زمان، فرهنگ‌سازی و آموزش است. خوشبختانه از یک سال پیش، ریل‌گذاری‌های علمی آغاز شده و در گام نخست، ۶۴ شهرستان پیشران تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به جلسه اخیر رئیس‌جمهور با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، هدف این طرح را دسترسی عادلانه و پایدار تمام اقشار جامعه به خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان دانست و تصریح کرد: در این نظام، هر خانواده پزشک مشخصی خواهد داشت که پرونده سلامت را تشکیل داده و بیمار را در صورت نیاز به سطوح تخصصی ارجاع می‌دهد. این رویکرد، از سرگردانی بیماران جلوگیری کرده و با کاهش آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های غیرضروری، به صرفه‌جویی منابع و ارتقای کارایی بیمه‌ها کمک می‌کند.

مزایای طرح برای مردم
وزیر بهداشت با تشریح مزایای مالی این طرح، گفت: در سطح یک خدمات، چهار ویزیت نخست در سال به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. همچنین فرانشیز درمان از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته و در صورت بستری، این مبلغ به صفر می‌رسد و هزینه‌ها توسط دولت و بیمه‌ها تقبل می‌شود.
ظفرقندی در پایان تأکید کرد: پس از اجرای آزمایشی در ۶۴ شهرستان، نقاط قوت و چالش‌ها شناسایی و اصلاح خواهد شد تا بتوانیم نظامی پویا، عادلانه و پایدار برای تمام ایرانیان ترسیم کنیم.

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار