با ما همراه باشید

استان ها

وضعیت آفات در باغات کیوی استان گیلان رصد می‌شود

منتشر شده

در

پایگاه خبریDA1news: مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان گفت:کیوی محصول صادراتی استراتژیک برای استان گیلان محسوب می‌شود اما یکی از مهم‌ترین آفات درختان کیوی که در چند سال اخیر موجب مشکلات زیادی در باغات کیوی استان و کشور شده، «شپشک توت» است
به گزارش پایگاه خبریDA1news به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان گفت: کیوی محصول صادراتی استراتژیک برای استان گیلان محسوب می‌شود و بیش از 70 درصد این میوه‌ی تولید شده، مصارف صادراتی دارد. بر این اساس حفظ آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است باغداران برای حفظ بازارهای هدف، در حفظ کیفیت آن بکوشند.

رضا غیاثی در ادامه توضیح داد: مدیریت حفظ ‌نباتات استان با توجه به ماموریت ذاتی خود، همه ساله با بکارگیری کارشناسان شبکه مراقبت گیاه‌پزشکی، وضعیت آفات را در باغات کیوی استان رصد می‌کند.

مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان توضیح داد: یکی از مهم‌ترین آفات درختان کیوی که در چند سال اخیر موجب مشکلات زیادی در باغات کیوی استان و کشور شده، «شپشک توت» است که این آفت دارای سه نسل در باغات کیوی بوده و علاوه بر ایجاد خسارت به گیاه، با انتقال نسل سوم آن به روی میوه‌ها موجب کاهش بازارپسندی محصول و ارزش صادراتی آن می‌شود.

غیاثی در ادامه به روش‌های مبارزه با این آفت اشاره کرد و به کلانشهر گفت: تمهیدات از فصل زمستان و با استفاده از روغن‌پاشی‌های زمستانه آغاز می‌شود و پس از آن هم با بُرس‌کشی و یا کیسه‌کشی تنه درختان برای پاک کردن آفت ادامه می‌یابد.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه در محصول کیوی محدودیت شدید در مصرف سموم وجود دارد، به استفاده از سموم شیمیایی توصیه نمی‌شود و باید در این مورد بسیار با احتیاط عمل کرد؛ چرا که در صورت وجود باقیمانده سموم، عرضه آن به بازارها، خصوصا در بازارهای جهانی دچار اختلال شده و میوه مرجوع می‌شود. بنابراین کارشناسان همواره دنبال روش‌های موثر غیرشیمیایی برای حفظ میوه‌ی باارزش آن هستند.

غیاثی با ذکر این نکته که نسل دوم این آفت از اواخر تیرماه امسال ظاهر شده گفت: کنترل این آفت باید با ظهور پوره‌های آفت آغاز می‌شد، اما شپشک‌های نسل دوم معمولا به شکلی مخفی در باغ رشد می‌کنند به طوری‌که باغدار باغ خود را عاری از آفت می‌پندارد و با ظهور نسل سوم، به یکباره مهاجرت پوره‌های آفت به سمت میوه‌ها آغاز شده و آن‌ها را آلوده می‌نماید.

مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان افزود: برای جلوگیری از این اتفاق، اخیرا با همکاری کارشناسان حفظ‌ نباتات و بهره‌گیری از مشاوره‌های محققین عزیز کشاورزی، دستورالعملی برای جلوگیری از این انتقال تهیه شده است که لازم است باغداران عزیز گوش به زنگ بوده و پس از اعلام زمان ظهور نسل سوم پوره‌های آفت شپشک توسط مدیریت حفظ‌ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت‌‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، با یک اقدام همگانی از آلوده شدن میوه‌های خود جلوگیری کنند.

غیاثی در ادامه به خلاصه‌ای از دستورالعمل جهاد کشاورزی در این ارتباط اشاره کرد و گفت:

1- اعلام زمان خروج پوره‌های نسل سوم آفت و زمان مناسب محلول‌پاشی که به اطلاع باغداران خواهد رسید (دریافت اطلاعات از مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها، و توجه به اطلاعیه‌ها)

2- تهیه مواد معدنی و گیاهی پالیزین و تنداکسیر توسط باغداران که هیچ‌کدام سموم شیمیایی نبوده و بنابراین در دُز توصیه شده برای زنبور عسل هم بی‌خطر است (در شهرستان‌هایی که در داروخانه‌های گیاه ‌پزشکی موجود نیست، به زودی تامین خواهد شد). برای هر هکتار باغ کیوی با حدود 400 درخت، حدودا 4 لیتر از آن در هر بار استفاده می‌شود.

3- محلول‌پاشی در زمان اعلام شده با تهیه محلول یکی از 2مورد گفته شده با دُز 2 در هزار (یعنی 200 سی سی از این ماده در 100 لیتر آب) و پاشش آن با سمپاش از سطح زیرین باغ به شکلی که تمام تنه، شاخه‌ها، و نیز دمگل و دمبرگ‌ها آغشته به این محلول شوند.

توضیح آنکه: آسیب‌پذیرترین زمان آفت، حالت پوره سن یک آن می‌باشد. بنابراین رعایت زمان مناسب محلول‌پاشی بسیار بااهمیت است. همچنین باغداران محترم می‌بایست اصول اولیه سمپاشی، خصوصا رعایت زمان سمپاشی در ابتدای صبح و یا غروب که هوا خنک‌تر است را بنمایند.

4-با توجه به اینکه پوره‌های آفت به تدریج از زیر پوسته‌ی خود خارج می‌شوند، لازم است باغداران یک هفته پس از محلول‌پاشی اول، نسبت به تکرار محلول‌پاشی اقدام نمایند.

توضیح دوباره: با توجه به اینکه این موارد معدنی و گیاهی‌ست، هیچ مشکلی در میوه‌های تولید شده از نظر باقیمانده سم و غیره نخواهد داشت.

غیاثی افزود: در صورتی که باغی دارای آلودگی شدید به آفت شپشک باشد، مسلما در سال اول شاهد کاهش آفت خواهد بود و به تدریج و در سال‌های بعدی کاهش شدید رخ خواهد داد، اما در باغاتی که سایر روش‌های کنترلی را بکار برده‌اند، کاهش چشمگیر مواجهه با میوه‌های آلوده رخ داده و میوه‌هایی بسیار باکیفیت تولید خواهد شد.

مدیر حفظ ‌نباتات استان گیلان از باغداران کیوی درخواست کرد از هم‌اکنون با برنامه‌ریزی لازم در این زمینه و ایجاد ارتباط با کارشناسان مربوطه، آمادگی انجام این مبارزه موثر را داشته باشند تا امسال محصول بسیار باکیفیتی برای ارائه به بازار تولید نمایند.

او در پایان گفت: اطلاعیه‌ها و خبررسانی‌های تکمیلی به زودی از طریق مدیریت‌های جهادکشاورزی در اختیار باغداران کیوی قرار خواهد گرفت

استان ها

گام بلند خراسان رضوی برای تبدیل به هاب کشاورزی هوشمند

آخرین آمارهای اعلامشده از سوی معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نشان میدهد که ۹۹ هزار هکتار از اراضی استان به زعفران اختصاص یافته و سهم این استان از تولید جهانی طلای سرخ به ۷۵ درصد رسیده است؛ در همین حال، پیش بینی برداشت بیش از ۴۰۰ هزار تن جو و تأکید بر توسعه مکانیزاسیون دقیق، افق روشنی را برای پایداری تولید و تأمین امنیت غذایی کشور ترسیم میکند.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: خراسان رضوی که این روزها با تولید ۷۵ درصد زعفران جهان و پیش بینی برداشت ۴۰۰ هزار تنی جو، بار دیگر جایگاه خود را به عنوان قطب بی منازع کشاورزی ایران تثبیت کرده است، اکنون با تکیه بر برنامه های راهبردی در حوزه های مکانیزاسیون و بهره وری آب، گام بلندی برای عبور از روشهای سنتی و ورود به عصر کشاورزی هوشمند برمیدارد.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان، روز گذشته در نشستی خبری با اصحاب رسانه، با تشریح جایگاه راهبردی این استان در معادلات کشاورزی کشور، از برنامه‌های جامع برای ارتقای بهره وری و هوشمندسازی مزارع خبر داد.

علی‌اصغر امانیان با اشاره به نقش بی‌بدیل خراسان رضوی در تأمین امنیت غذایی کشور اظهار داشت: این استان نه‌تنها در تولید اغلب محصولات باغی و زراعی در صدر جدول استانهای کشور قرار دارد، بلکه با بهره‌گیری از دانش فنی متخصصان و همت کشاورزان پیشرو، به یکی از ارکان اصلی پایداری تولیدات گیاهی در ایران تبدیل شده است. وی با تأکید بر مدیریت بهینه منابع و توسعۀ دانش‌بنیان در کشاورزی، خاطرنشان کرد: تداوم این جایگاه، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق در حوزه‌های مکانیزاسیون و بهرهوری آب است تا ضمن افزایش کمّی تولید، شاهد کاهش چشمگیر ضایعات و مصرف بهینۀ نهاده‌ها باشیم که در نهایت به ثبات بازار و سلامت غذایی هموطنان منجر خواهد شد.

در ادامه این نشست، ایزدی، مدیر باغبانی سازمان، با ارائه آماری خیره‌کننده از جایگاه جهانی خراسان رضوی در تولید زعفران گفت: در حال حاضر ۹۹ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول استراتژیک قرار دارد و سهم استان از تولید جهانی طلای سرخ، به ۷۵ درصد میرسد که این میزان، خراسان رضوی را به قطب مطلق تولید و صادرات زعفران در جهان تبدیل کرده و نشان از عمق نفوذ این استان در اقتصاد کشاورزی بین‌المللی دارد.

همچنین عرفانی، مدیر امور زراعت، از پیش‌بینی برداشت بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول جو در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۱۲۴ هزار هکتار از مزارع استان به کشت جو اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه جو به‌عنوان یکی از محصولات راهبردی، نقش کلیدی در تأمین خوراک دام و پایداری صنعت دامپروری استان ایفا میکند، افزود: به‌کارگیری ارقام اصلاح‌شده، مدیریت نوین آبیاری، توسعه کشت حفاظتی و ارتقای دانش فنی کشاورزان از اولویت‌های این مدیریت برای افزایش عملکرد در واحد سطح است.

در بخش دیگری از این نشست، سجادی، مدیر مکانیزاسیون سازمان، با انتقاد از تداوم روش‌های سنتی در برخی مزارع، بر لزوم تحول اساسی در شیوه های تولید تأکید کرد و گفت: برنامهریزی جدی برای جایگزینی ماشین‌آلات نوین و فناوری‌های روز به جای روش های قدیمی در دستور کار قرار دارد. وی هدف نهایی را کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت محصول و حرکت به سوی کشاورزی دقیق و پایدار عنوان کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی با تمام توان از بهره بردارانی که در مسیر مکانیزاسیون علمی گام برمیدارند، حمایت همه جانبه خواهد کرد.

گفتنی است خراسان رضوی با تکیه بر ظرفیت های عظیم تولیدی و برنامه‌های توسعه‌محور، همچنان پرچمدار کشاورزی مدرن و امنیت غذایی در ایران اسلامی باقی میماند.

ادامه مطلب

آذربایجان غربی

جهاد تبیین در کشاورزی؛ مدیران ارتباطی سکان‌دار شورای روابط‌عمومی کشاورزی آذربایجان شرقی

با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمی‌زاده و نوید غلام‌زاده به‌عنوان اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های بخش کشاورزی استان برای مدت دو سال منصوب شدند.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های کشاورزی آذربایجان شرقی با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی منصوب شدند.

به گزارش خبرنگار ما، طی احکام جداگانه‌ای از سوی شهرام شفیعی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، اعضای جدید هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های بخش کشاورزی استان برای یک دوره دوساله منصوب شدند.

بر اساس این احکام رسمی که به استناد تبصره (۱) ماده (۱۰) اساسنامه شورا و با تأکید بر نتایج انتخابات هیأت رئیسه صادر شده است، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمی‌زاده و نوید غلام‌زاده به‌عنوان اعضای اصلی هیأت رئیسه این شورا منصوب شدند.

در متن این احکام که توسط شهرام شفیعی، رئیس سازمان و وحید کاظم زاده رئیس شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان امضا شده، بر راهبردهای کلان و اولویت‌های محوری این شورا تأکید گردیده است. بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های علمی، ارتباطی و رسانه‌ای، تقویت راهبرد جهاد تبیین در حوزه کشاورزی، ارتقای جایگاه راهبردی روابط عمومی‌ها و افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به امنیت غذایی و حمایت از تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی از جمله محورهای اساسی این احکام به شمار می‌رود.

همچنین در بخش دیگری از این احکام، بر نقش‌آفرینی مؤثر در انعکاس دستاوردهای بزرگ بخش کشاورزی، ترویج گفتمان امیدآفرینی، تحکیم انسجام ملی و معرفی شفاف خدمات و اقدامات دولت چهاردهم و مجموعه عظیم جهاد کشاورزی استان در حوزه‌های مختلف تولیدی، زیرساختی و اقتصادی تأکید ویژه شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، اعضای منصوب‌شده به مدت دو سال مسئولیت هدایت و هماهنگی ارتباطات و تعاملات رسانه‌ای نهادهای تابعه بخش کشاورزی استان را بر عهده خواهند داشت تا گامی مؤثر در جهت شفاف‌سازی، اقناع افکار عمومی و پاسداشت سرمایه اجتماعی این حوزه برداشته شود.

ادامه مطلب

آذربایجان غربی

دستاوردهای ۲۰۷ پروژه مرکز تحقیقات آذربایجان‌غربی تشریح شد

رتبه نخست چغندرقند، آزمایشگاه برتر آب‌وخاک، و کشف ۳ گونه قارچ و ۳ ژن جدید چاودار در سطح جهان؛ این‌ها بخشی از دستاوردهای سال ۱۴۰۴ مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان‌غربی است که با اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی و ۲۰۰ مأموریت ترویجی، نام این استان را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی درخشان کرده است.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی از اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی ملی و ویژه در سال ۱۴۰۴ خبر داد و تأکید کرد: این مرکز با رویکردی مسئله‌محور، در راستای حل چالش‌های اساسی بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری، به‌عنوان پشتیبان علمی تولیدکنندگان استان فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط‌عمومی این مرکز، اسماعیل علیزاده با اعلام این خبر افزود: در سال جاری، دستاوردهای چشمگیری در سطوح ملی و بین‌المللی برای بخش کشاورزی استان به ثبت رسیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب رتبه نخست کشور در حوزه چغندرقند، انتخاب به‌عنوان آزمایشگاه برتر آب و خاک کشور، معرفی این مرکز به‌عنوان مرکز رشد شایسته تقدیر و همچنین تدوین دستنامه ترویجی برتر کشوری اشاره کرد.

علیزاده در ادامه به پیشرفت‌های علمی پژوهشگران این مجموعه در عرصه‌های بین‌المللی پرداخت و اظهار داشت: متخصصان این مرکز با شناسایی و معرفی سه گونه جدید قارچ و سه ژن جدید چاودار، گامی بلند در ارتقای جایگاه علمی آذربایجان‌غربی در مرزهای دانش جهان برداشته‌اند که نشان‌دهنده توانمندی بالای نیروی انسانی متخصص در این استان است.

وی با تأکید بر کاربردی‌سازی یافته‌های پژوهشی تصریح کرد: پژوهش‌های این مرکز صرفاً در کتابخانه‌ها محصور نمانده و با اجرای بیش از ۲۰۰ مأموریت در قالب طرح‌های «محقق معین» و «یاوران تولید»، به‌طور مستقیم به مزارع و باغات استان منتقل شده است. این تعامل چهره‌به‌چهره با کشاورزان، نقش مؤثری در افزایش دانش فنی و مهارت‌های اجرایی آن‌ها داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان‌غربی، مشارکت فعال در تولید برنامه‌های آموزشی رادیویی و تلویزیونی و تدوین دستورالعمل‌های ترویجی را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد و خاطرنشان کرد: این رویکرد تعاملی، پل ارتباطی مستحکمی میان علم و عمل ایجاد کرده و موجب ارتقای چشمگیر سطح علمی و عملیاتی بهره‌برداران بخش کشاورزی استان شده است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی، با تکیه بر توان علمی متخصصان و ارتباط مستمر با کشاورزان، به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی توسعه کشاورزی دانش‌بنیان در منطقه، نقش‌آفرینی می‌کند و مسیر تحقق امنیت غذایی پایدار را با سرعت بیشتری طی می‌نماید.

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار