با ما همراه باشید

استان ها

استان فارس، پیشتاز تولید خرما در ایران

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان نیوز: دهقان‌پور گفت: استان فارس با تولید سالانه حدود ۳۷۰ هزار تن خرمای مرغوب، رتبه نخست کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، مجتبی دهقان‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این استان با تولید سالانه حدود ۳۷۰ هزار تن خرمای مرغوب، رتبه نخست کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: برداشت خرما در فارس از اواسط مرداد ماه آغاز شده و تا پایان آبان ادامه خواهد داشت. در این بازه زمانی، اولین محصولات به صورت رطب (خرمای تازه) از ارقامی مانند کبکاب، خنیزی و برحی به بازار عرضه می‌شود که حجم تولید سالانه آن به ۵۷ هزار تن می‌رسد.
دهقان‌پور شهرستان‌های قیروکارزین، کازرون و جهرم را مهم‌ترین مناطق کشت خرما در استان دانست و تصریح کرد: فارس ویترینی از متنوع‌ترین ارقام خرما از جمله کبکاب، شاهانی، زاهدی، مجول و پیارم است.
وی در ادامه به موضوع صادرات اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، ۱۵ هزار تن خرما به ارزش ۱۳.۵ میلیون دلار از فارس به کشورهای همسایه از جمله پاکستان، امارات، روسیه، افغانستان و ترکیه صادر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین از اجرای پروژه‌ای مهم برای افزایش بهره‌وری خبر داد و گفت: به منظور توسعه نخلستان‌ها و جایگزینی درختان غیراقتصادی، «باغ مادری و مرکز تولید نهال کشت بافت خرما» در شهرستان جهرم در حال احداث است. این مرکز سالانه capacity تولید ۷۰۰ هزار اصله نهال خرما از رقم مجول را دارد که علاوه بر باغداران فارس، در اختیار نخلداران سایر استان‌های جنوبی کشور نیز قرار خواهد گرفت.

 

استان ها

تأمین امنیت غذایی در گرو دانش نوین و کشاورزی سلامت‌محور

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات گیاه‌پزشکی گیلان، گذار از سموم شیمیایی به دانش نوین را اولویت حیاتی کشاورزی امروز دانست و نسبت به خسارت گسترده مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات هشدار داد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز:کارگاه تخصصی مقابله با آفت «مگس میوه مدیترانه‌ای» با هدف توانمندسازی باغداران و ارتقای امنیت غذایی در شهرستان لنگرود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، در این دوره آموزشی که با استقبال باغداران منطقه همراه بود، محمدرضا عباسی‌مژدهی، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی و رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان، با تأکید بر بهره‌گیری از دانش نوین، گذار از مصرف بی‌رویه سموم شیمیایی به سمت تولید محصولات سالم و بهداشتی را اولیتی حیاتی برای کشاورزی امروز عنوان کرد.

وی تغییر رویکرد در نظام تولید را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: آگاهی‌بخشی نسبت به مخاطرات و مضرات سموم شیمیایی، یکی از ضرورت‌های امروز بخش کشاورزی است. مسیر توسعه کشاورزی باید به سمت الگوی تولید سالم و بهداشتی تغییر کند؛ چراکه این تحول، پیش‌شرط اساسی برای حفظ سلامت خاک، صیانت از محیط زیست و تضمین سلامت مصرف‌کنندگان نهایی است.

در ادامه این کارگاه ترویجی، بهاره رفیعی، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی گیلان، به تشریح راهکارهای کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای پرداخت و بر ضرورت پایش مستمر و شناسایی به‌موقع آفت تأکید کرد.

رفیعی با هشدار نسبت به خسارات گسترده ناشی از بی‌توجهی به این آفت، اظهار داشت: «برای جلوگیری از خسارات عمده به محصولات باغی و حفظ کیفیت میوه‌ها، پایش دقیق و شناسایی به‌موقع مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات، همراه با اجرای صحیح برنامه‌های مبارزه تلفیقی و مدیریت بهداشتی باغ، ضروری است.» وی افزود: اجرای منظم برنامه‌های پایش و رعایت اصول بهداشتی، نقش کلیدی در کاهش آلودگی و جلوگیری از گسترش این آفت خطرناک ایفا می‌کند.

این کارگاه تخصصی گامی مؤثر در راستای انتقال دانش روز به بهره‌برداران و تحقق کشاورزی پایدار و سلامت‌محور در استان گیلان ارزیابی می‌شود.

ادامه مطلب

استان ها

بهره‌وری و عملکرد در اولویت؛ پروژه‌های تحقیقاتی دانه‌های روغنی در مازندران کلید خورد

اجرای پروژه‌های تحقیقاتی دانه‌های روغنی بهاره شامل سویا، آفتابگردان و کنجد با نظارت دکتر مجیدیان، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران، و با همکاری کارشناسان ایستگاه تحقیقات کشاورزی بایع‌کلا آغاز شد. این طرح‌ها در چارچوب برنامه‌های مصوب مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و با هدف تولید دانش فنی، بهبود عملکرد و توسعه پایدار کشاورزی استان اجرایی می‌شوند.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: در راستای ارتقای بهره‌وری و تولید دانش فنی دانه‌های روغنی، طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران با محوریت سویا، آفتابگردان و کنجد با نظارت پرستو مجیدیان در ایستگاه بایع‌کلا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی دانه‌های روغنی بهاره شامل سویا، آفتابگردان و کنجد با نظارت دکتر پرستو مجیدیان، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز و همکاری جمعی از محققان و کارشناسان ایستگاه تحقیقات کشاورزی بایع‌کلا آغاز شد.

این طرح‌های میدانی که در چارچوب سیاست‌های کلان کاهش وابستگی و تحقق خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی طراحی شده‌اند، هر ساله با هدف ارتقای بهره‌وری، بهبود عملکرد کمی و کیفی و انتقال نتایج کاربردی به مزرعه و صنعت، در ایستگاه بایع‌کلا اجرا می‌شوند.

بر اساس این گزارش، اجرای پژوهش‌های سال جاری در قالب طرح‌های مصوب بخش تحقیقات دانه‌های روغنی مرکز و نیز پروژه‌های مصوب مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر دنبال می‌شود. با توجه به گستردگی و حجم بالای فعالیت‌ها، فرآیند کاشت، ارزیابی مزرعه‌ای و پایش مستمر این پروژه‌ها طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

گفتنی است این تحقیقات نقشی کلیدی در تولید دانش فنی، معرفی ارقام سازگار و پرمحصول، ترویج روش‌های نوین کشت و در نهایت حمایت از توسعه پایدار کشاورزی در استان مازندران ایفا می‌کنند.

 

ادامه مطلب

استان ها

بهره‌برداری از ۲۵۰ طرح گلخانه‌ای جدید در هرمزگان / ارزآوری سالانه ۹۶ میلیون دلاری

هرمزگان سالانه ۹۶ میلیون دلار از محل صادرات محصولات گلخانه‌ای ارزآوری دارد و هم‌اکنون ۲۵۰ طرح گلخانه‌ای جدید با سطح زیرکشت ۵۰۰ هکتار در این استان در حال اجراست.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از ارزآوری سالانه ۹۶ میلیون دلاری محصولات گلخانه‌ای این استان خبر داد و گفت که توسعه زیرساخت‌های کشاورزی در منطقه شتاب گرفته است.

به گزارش خبرنگار ما، مسعود گرگیج با تشریح آخرین وضعیت طرح‌های کشاورزی هرمزگان، اظهار کرد که هم‌اکنون ۲۵۰ طرح گلخانه‌ای با سطح زیر کشت ۵۰۰ هکتار در نقاط مختلف استان در دست اجراست که نشان‌دهنده عزم جدی برای تحول در روش‌های تولید است.

وی با اشاره به روند صعودی کشت‌های گلخانه‌ای در استان افزود: سطح گلخانه‌های هرمزگان به یک هزار و ۲۰ هکتار رسیده است. این رشد چشمگیر، همراه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین کشاورزی، باعث افزایش سالانه تولید به ۲۱۴ هزار تن محصول باکیفیت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از این تولیدات به بازارهای خارجی صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: صادرات محصولات گلخانه‌ای استان، سالانه در حدود ۹۶ میلیون دلار ارزآوری برای هرمزگان به همراه دارد که سهم مهمی در اقتصاد منطقه ایفا می‌کند.

کلمات کلیدی (SEO Tags): صادرات محصولات گلخانه‌ای هرمزگان، ارزآوری کشاورزی، مسعود گرگیج، جهاد کشاورزی هرمزگان، توسعه گلخانه‌های هرمزگان، تولیدات گیاهی استان

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار