استان ها
هزار جریبی: افزایش 50 درصدی تولید گندم، عدم ممنوعیت کشت برنج

پایگاه خبری داوان نیوز: رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از افزایش عملکرد تولید ۵۰درصدی گندم در سال جاری و عدم ممنوعیت کشت برنج در استان خبر داد.
به گزارش داوان نیوز، ابراهیم هزار جریبی، رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در سال گذشته ۸۲۵ هزار تن تولید گندم داشتیم و با توجه به شرایط مناسب مزارع در امسال، پیش بینی تولید گندم استان در سال جاری بیش از ۱،۲ میلیون تن می باشد که نسبت به پارسال بیش از ۵۰درصد افزایش عملکرد خواهیم داشت.
وی تاکید کرد، مزارع گندم استان وضعیت مطلوبی دارند و کارشناسان این سازمان همواره در حال رصد مزارع هستند تا مرحله داشت گندم با شرایط مناسب سپری شود .
وی افزود: کارشناسان و محققان بخش کشاورزی به طور مستمر با کشاورزان در ارتباط هستند و توصیه های لازم در زمان مناسب به کشاورزان ارائه می شود.
ممنوعیتی برای کشت برنج وجود ندارد
ابراهیم هزارجریبی گفت: برخلاف برخی شایعات، هیچ ممنوعیتی برای کشت برنج در استان وجود ندارد و این محصول جزو الگوی کشت ابلاغی قرار دارد.
رئیس جهاد کشاورزی گلستان خاطر نشان کرد: اولین نشا شالی در گلستان در روزهای گذشته از شهرستان بندرگز آغاز شده و به تدریج روند کشت این محصول افزایشی خواهد شد.
وی با اشاره به سطح پیشبینی شده برای کشت برنج گفت: بر اساس الگوی کشت، حدود 30 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج در استان داریم.
هزارجریبی افزود: در فصل بهار، کارگروه سازگاری با کمآبی به دبیری شرکت آب منطقهای و ریاست استانداری تشکیل میشود. در آن جلسه با بررسی وضعیت سدها و بارندگیها، اگر احساس کنیم استان با کمآبی مواجه میشود (مانند سال گذشته)، سطح کشت برنج کمتر اعلام خواهد شد.
رئیس جهاد کشاورزی گلستان تأکید کرد: ممکن است برخی کشاورزان از این الگوی کشت خارج شوند، اما تلاش ما این است که فاصله بین سطح کشت انجامشده و الگوی ابلاغی را کم کنیم. اصل مطلب این است که ممنوعیتی در کار نیست و امنیت غذایی در اولویت کشور قرار دارد.
وی در خصوص تامین نهادهها مانند کودهای شیمیایی گفت: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد برای محصولاتی که بهار کشت میشود مانند برنج، سویا و پنبه کمبود کود وجود ندارد و منتظر ابلاغ توزیع بهاره آن هستیم.

استان ها
گام بلند فارس در کشاورزی دقیق؛ ۵۷ ایستگاه هوشمند پایش آفات به بهرهبرداری رسید
با هدف تحول در مدیریت سلامت محصولات کشاورزی، شبکه پایش آفات و بیماریهای گیاهی در استان فارس با استقرار ۵۷ ایستگاه در ۲۳ شهرستان عملیاتی شد که تاکنون نتایج آن به تدوین و انتشار ۵۰ اطلاعیه تخصصی پیشآگاهی برای بهرهبرداران بخش کشاورزی انجامید.

پایکاه خبری داواننیوز: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از راهاندازی شبکه گسترده و تخصصی پیشآگاهی در سطح استان خبر داد و آن را گامی تحولآفرین در راستای ارتقای امنیت زیستی و بهرهوری پایدار بخش کشاورزی توصیف کرد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جاوید عباسی با اعلام این خبر اظهار داشت: در سال جاری و در راستای تحول بنیادین در زیرساختهای فنی و افزایش دقت پایشهای میدانی، تعداد ۵۷ ایستگاه تخصصی پیشآگاهی در ۲۳ شهرستان استان فارس راهاندازی و به بهرهبرداری رسیده است.
وی با تشریح کارکرد این شبکه نظارتی نوین تصریح کرد: این ایستگاهها با هدف رصد مستمر، دقیق و آنی جمعیت آفات و عوامل بیماریزای گیاهی طراحی شدهاند و مأموریت اصلی آنها، تبدیل دادههای خام میدانی به هشدارهای فنی و پیشآگاهیهای بهنگام است تا کشاورزان و باغداران پیش از بروز خسارتهای گسترده، از وضعیت سلامت مزارع و باغهای خود آگاهی یابند.
عباسی در ادامه با اشاره به خروجیهای عملیاتی این پروژه، خاطرنشان کرد: تاکنون بر اساس آنالیز دادههای گردآوریشده از این ایستگاهها، ۵۰ اطلاعیه تخصصی پیشآگاهی تدوین و از طریق کانالهای رسمی اطلاعرسانی، فضای مجازی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی در اختیار بهرهبرداران بخش قرار گرفته است که نقش مؤثری در مدیریت بهموقع تهدیدات گیاهپزشکی داشته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تبیین اهداف راهبردی این طرح، آن را رویکردی چندبعدی خواند و افزود: کاهش چشمگیر مصرف سموم شیمیایی و صیانت از محیطزیست، پیشگیری از خسارتهای اقتصادی سنگین ناشی از طغیان آفات، افزایش بهرهوری و پایداری تولید در محصولات زراعی و باغی، و همچنین ارتقاء سطح دانش فنی بهرهبرداران، از جمله مهمترین اهداف ترسیمشده برای این شبکه پایش محسوب میشود.
وی تأکید کرد: این برنامه، بخشی از استراتژی کلانتری تحت عنوان «طرح جامع مدیریت یکپارچه آفات و بیماریهای گیاهی استان فارس» است که به صورت گامبهگام در حال اجرا میباشد.
عباسی در پایان اظهار کرد: استقرار این شبکه ایستگاهی، گامی حیاتی و اثربخش در مسیر تحقق کشاورزی دانشبنیان، دقیق و پایدار در استان فارس به شمار میرود که ضمن تضمین امنیت غذایی، زمینهساز پایداری اقتصادی و معیشتی تولیدکنندگان بخش کشاورزی خواهد بود.
استان ها
جعفری: مرحله نخست کنترل بیولوژیک آفات در خراسان رضوی کلید خورد

پایگاه خبری داواننیوز: مجید جعفری از آغاز طرح رهاسازی ۲۸۳ هزار زنبور مفید در ۲۸۳ هکتار از مزارع خراسان رضوی خبر داد و گفت: این طرح وابستگی به سموم شیمیایی را کاهش داده و سلامت محصولات کشاورزی را تضمین میکند.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مجید جعفری، رئیس این سازمان، از آغاز مرحله نخست رهاسازی عوامل بیولوژیک در سطح ۲۸۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد. وی اعلام کرد که این طرح در چارچوب برنامههای مدیریت تلفیقی آفات (IPM) و با هدف توسعه کنترل بیولوژیک، در شهرستانهای مشهد، نیشابور و زاوه به مرحله اجرا درآمده است.
جعفری با اشاره به رهاسازی حشرات مفید بهمنظور کنترل طبیعی آفات در این مزارع، تأکید کرد: این اقدام راهبردی ضمن کاهش چشمگیر وابستگی به سموم شیمیایی، گامی مؤثر در جهت حفظ سلامت محصولات کشاورزی و حراست از محیط زیست محسوب میشود.» وی توسعه روشهای غیرشیمیایی در مدیریت آفات را یکی از اولویتهای اساسی این سازمان برشمرد و افزود: «گسترش کنترل بیولوژیک، بهعنوان یک راهبرد کلیدی، در راستای تولید محصولات سالم، کاهش مصرف نهادههای شیمیایی و صیانت از منابع طبیعی دنبال میشود و این برنامه با توجه به شرایط مزارع و الزامات فنی، در طول فصل زراعی تداوم خواهد یافت.
در ادامه، نسرین شیبانی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، جزئیات بیشتری از این عملیات ارائه داد و اظهار کرد: در مرحله نخست، این طرح در ۲۷۰ هکتار از مزارع مشهد (شامل محصولات گوجهفرنگی و چغندرقند)، ۱۰ هکتار از مزارع آفتابگردان در نیشابور و ۳ هکتار از مزارع گوجهفرنگی گلخانهای و فضای باز در شهرستان زاوه اجرا شده است.
شیبانی با بیان اینکه در این مرحله ۳۰۰ گرم زنبور تریکوگراما و ۲۸۳ هزار عدد زنبور براکون برای مقابله با آفات هدف رهاسازی شدهاند، خاطرنشان کرد: استفاده از عوامل مفید طبیعی در مبارزه با آفات، نهتنها وابستگی به سموم شیمیایی را کاهش میدهد، بلکه به حفظ تعادل اکوسیستمهای کشاورزی و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی نیز کمک شایانی میکند. وی بر تداوم این رویکرد در راستای تحقق اهداف کشاورزی پایدار و امنیت غذایی تأکید کرد.
آذربایجان شرقی
سیل مرند بدون تلفات دامی؛ استقرار ۵ اکیپ کارشناسی در یامچی و کشکسرای
مدیر جهاد کشاورزی استان از استقرار ۵ اکیپ کارشناسی در مناطق سیلزده مرند خبر داد و اعلام کرد که اگرچه سیلاب مسیر دسترسی روستاهای یامچی و کشکسرای را با گلولای مسدود کرده، اما خوشبختانه خسارت جدی به دامداریها و مرغداریها وارد نشده است.

پایگاه خبری داواننیور: اسماعیل الهیاری، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مرند، به همراه جمعی از مدیران و کارشناسان ادارات تابعه، با حضور در مناطق آسیبدیده از سیلابهای اخیر در بخشهای یامچی و کشکسرای از توابع شهرستان ویژه مرند، از نزدیک در جریان روند بررسی خسارات وارده قرار گرفتند.
بر اساس این گزارش، تیمهای تخصصی جهاد کشاورزی با استقرار در مناطق سیلزده، ارزیابی میدانی از میزان خسارات وارد شده به محصولات کشاورزی، باغات و زیرساختهای روستایی را آغاز کردهاند. اگرچه بارش شدید تگرگ و جاری شدن سیلاب در روزهای سوم و پنجم تیرماه، دغدغههایی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده بود، اما بررسیهای اولیه حاکی از آن است که خوشبختانه بخشهای حساس تولیدی نظیر دامداریها و مرغداریهای منطقه با آسیب جدی مواجه نشدهاند .
با این حال، انباشت گلولای ناشی از سیلاب در جادههای دسترسی روستاها، به عنوان اصلیترین چالش فعلی مطرح است که تردد را با دشواری مواجه کرده است. مدیر جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت سرعت در جمعآوری اطلاعات دقیق، اعلام کرد که هماکنون ۵ اکیپ کارشناسی در مناطق آسیبدیده مستقر هستند و پس از جمعبندی نتایج پایشها، گزارش نهایی به منظور اتخاذ تصمیمات کلان و تخصصی به ستاد مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه فرمانداری ویژه مرند ارائه خواهد شد.
گفتنی است بر اساس اعلام فرماندار مرند، این سیلابها گرچه خسارتهایی به باغات و زیرساختها وارد کرده، اما خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشته است.
منبع: باخیش خبر
دانستنی ها3 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها4 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
سردبیر3 هفته پیشمرکز آمار: رکورد تورم دستمزد و خدمات کشاورزی شکسته شد
اقتصاد2 هفته پیشآیا ماکارونی گران میشود؟ / سرنوشت قیمت گندم صنایع به دولت واگذار شد
پرونده ویژه4 هفته پیشمثلث طلایی «مرغک»؛ جایی که اقتصاد، اخلاق و دانش به هم میرسند
مقالات4 هفته پیشروز جهانی سیبزمینی؛ از مزرعه تا سفره ۸۵ میلیون ایرانی
تجارت4 هفته پیشهویتبخشی به کریدور شمال-جنوب؛ قزاقستان شریک استراتژیک امنیت غذایی ایران
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار قرمز به باغداران پسته؛ شیوع آفت زنجره در بخش اعظم باغات پسته دامغان


























