استان ها
گوجه فرنگی بوشهر وارد بازار میشود
با آغاز برداشت گسترده گوجهفرنگی خارج از فصل از مزارع استان بوشهر، روزانه حدود ۱۲۰۰ تن از این محصول راهی بازار میشود تا این استان نقش کلیدی خود در تأمین نیاز بازار داخلی و تنظیم قیمت در فصول سرد سال را ایفا کند.

پایگاه خبری داوان نیوز: برداشت گوجهفرنگی پاییزه و خارج از فصل از مزارع استان بوشهر با عرضه ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن محصول به بازار آغاز شد و پیشبینی میشود این رقم تا پایان زمستان از مرز ۵۶۰ هزار تن بگذرد.
به گزارش داوان نیوز از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، در آستانه فصل سرما، استان بوشهر نقش کلیدی خود در تأمین گوجهفرنگی کشور را ایفا میکند. برداشت گوجهفرنگی پاییزه و خارج از فصل از مزارع این استان آغاز شده و تاکنون هزاران تن محصول راهی بازارهای داخلی و خارجی شده است.
جزئیات کلیدی برداشت

برداشت گوجهفرنگی پاییزه و خارج از فصل هماکنون از مناطق تنگ ارم، بوشکان دشتستان و شهرستان جم در حال انجام است .
بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، انتظار میرود:
* از کشت پاییزه (سطح: ۱,۰۰۰ هکتار)، حدود ۵۲,۰۰۰ تن محصول برداشت شود .
* از کشت زمستانه (سطح: ۹,۰۰۰ هکتار)، حدود ۴۹۵,۰۰۰ تن محصول به دست آید .
* از کشت بهاره (سطح: ۲۰۰ هکتار)، بیش از ۱۰,۰۰۰ تن گوجهفرنگی برداشت گردد .
کبری توکلی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، با اشاره به تأمین نیاز بازار در فصول سرد، تصریح کرد: «گوجه فرنگی فضای باز استان بوشهر عمدتاً به صورت خارج از فصل تولید میشود و در تأمین محصول مورد نیاز کشور در فصولی که سایر مناطق فاقد تولید هستند، نقش کلیدی ایفا میکند» .
اگرچه سطح زیر کشت امسال به دلیل اجرای طرح الگوی کشت و ملاحظات مربوط به مدیریت منابع آبی کاهش یافته، اما پیشبینی میشود مجموع تولید با اتکا به ارقام پربازده و روشهای نوین کشت در سطح بالایی قرار گیرد .
معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر، حمایت از کشاورزان، مدیریت بهینه منابع آب و توسعه مکانیزاسیون را از اولویتهای اصلی این سازمان برای تثبیت و تقویت جایگاه بوشهر به عنوان قطب تولید گوجهفرنگی خارج از فصل کشور عنوان کرد .
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، ورود به موقع محصول گوجهفرنگی استان بوشهر به بازار، در آستانه فصل زمستان، تأثیر بسزایی در تنظیم بازار و تامین نیاز مصرفکنندگان در سراسر کشور خواهد داشت .

استان ها
تأمین امنیت غذایی در گرو دانش نوین و کشاورزی سلامتمحور
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات گیاهپزشکی گیلان، گذار از سموم شیمیایی به دانش نوین را اولویت حیاتی کشاورزی امروز دانست و نسبت به خسارت گسترده مگس میوه مدیترانهای در باغات هشدار داد.

پایگاه خبری داواننیوز:کارگاه تخصصی مقابله با آفت «مگس میوه مدیترانهای» با هدف توانمندسازی باغداران و ارتقای امنیت غذایی در شهرستان لنگرود برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در این دوره آموزشی که با استقبال باغداران منطقه همراه بود، محمدرضا عباسیمژدهی، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاهپزشکی و رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان، با تأکید بر بهرهگیری از دانش نوین، گذار از مصرف بیرویه سموم شیمیایی به سمت تولید محصولات سالم و بهداشتی را اولیتی حیاتی برای کشاورزی امروز عنوان کرد.
وی تغییر رویکرد در نظام تولید را امری اجتنابناپذیر دانست و گفت: آگاهیبخشی نسبت به مخاطرات و مضرات سموم شیمیایی، یکی از ضرورتهای امروز بخش کشاورزی است. مسیر توسعه کشاورزی باید به سمت الگوی تولید سالم و بهداشتی تغییر کند؛ چراکه این تحول، پیششرط اساسی برای حفظ سلامت خاک، صیانت از محیط زیست و تضمین سلامت مصرفکنندگان نهایی است.
در ادامه این کارگاه ترویجی، بهاره رفیعی، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاهپزشکی گیلان، به تشریح راهکارهای کنترل آفت مگس میوه مدیترانهای پرداخت و بر ضرورت پایش مستمر و شناسایی بهموقع آفت تأکید کرد.
رفیعی با هشدار نسبت به خسارات گسترده ناشی از بیتوجهی به این آفت، اظهار داشت: «برای جلوگیری از خسارات عمده به محصولات باغی و حفظ کیفیت میوهها، پایش دقیق و شناسایی بهموقع مگس میوه مدیترانهای در باغات، همراه با اجرای صحیح برنامههای مبارزه تلفیقی و مدیریت بهداشتی باغ، ضروری است.» وی افزود: اجرای منظم برنامههای پایش و رعایت اصول بهداشتی، نقش کلیدی در کاهش آلودگی و جلوگیری از گسترش این آفت خطرناک ایفا میکند.
این کارگاه تخصصی گامی مؤثر در راستای انتقال دانش روز به بهرهبرداران و تحقق کشاورزی پایدار و سلامتمحور در استان گیلان ارزیابی میشود.
استان ها
بهرهوری و عملکرد در اولویت؛ پروژههای تحقیقاتی دانههای روغنی در مازندران کلید خورد
اجرای پروژههای تحقیقاتی دانههای روغنی بهاره شامل سویا، آفتابگردان و کنجد با نظارت دکتر مجیدیان، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران، و با همکاری کارشناسان ایستگاه تحقیقات کشاورزی بایعکلا آغاز شد. این طرحها در چارچوب برنامههای مصوب مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و با هدف تولید دانش فنی، بهبود عملکرد و توسعه پایدار کشاورزی استان اجرایی میشوند.

پایگاه خبری داواننیوز: در راستای ارتقای بهرهوری و تولید دانش فنی دانههای روغنی، طرحهای تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران با محوریت سویا، آفتابگردان و کنجد با نظارت پرستو مجیدیان در ایستگاه بایعکلا آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران، اجرای پروژههای تحقیقاتی دانههای روغنی بهاره شامل سویا، آفتابگردان و کنجد با نظارت دکتر پرستو مجیدیان، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز و همکاری جمعی از محققان و کارشناسان ایستگاه تحقیقات کشاورزی بایعکلا آغاز شد.
این طرحهای میدانی که در چارچوب سیاستهای کلان کاهش وابستگی و تحقق خودکفایی در تولید دانههای روغنی طراحی شدهاند، هر ساله با هدف ارتقای بهرهوری، بهبود عملکرد کمی و کیفی و انتقال نتایج کاربردی به مزرعه و صنعت، در ایستگاه بایعکلا اجرا میشوند.
بر اساس این گزارش، اجرای پژوهشهای سال جاری در قالب طرحهای مصوب بخش تحقیقات دانههای روغنی مرکز و نیز پروژههای مصوب مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر دنبال میشود. با توجه به گستردگی و حجم بالای فعالیتها، فرآیند کاشت، ارزیابی مزرعهای و پایش مستمر این پروژهها طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.
گفتنی است این تحقیقات نقشی کلیدی در تولید دانش فنی، معرفی ارقام سازگار و پرمحصول، ترویج روشهای نوین کشت و در نهایت حمایت از توسعه پایدار کشاورزی در استان مازندران ایفا میکنند.
استان ها
بهرهبرداری از ۲۵۰ طرح گلخانهای جدید در هرمزگان / ارزآوری سالانه ۹۶ میلیون دلاری
هرمزگان سالانه ۹۶ میلیون دلار از محل صادرات محصولات گلخانهای ارزآوری دارد و هماکنون ۲۵۰ طرح گلخانهای جدید با سطح زیرکشت ۵۰۰ هکتار در این استان در حال اجراست.

پایگاه خبری داواننیوز: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از ارزآوری سالانه ۹۶ میلیون دلاری محصولات گلخانهای این استان خبر داد و گفت که توسعه زیرساختهای کشاورزی در منطقه شتاب گرفته است.
به گزارش خبرنگار ما، مسعود گرگیج با تشریح آخرین وضعیت طرحهای کشاورزی هرمزگان، اظهار کرد که هماکنون ۲۵۰ طرح گلخانهای با سطح زیر کشت ۵۰۰ هکتار در نقاط مختلف استان در دست اجراست که نشاندهنده عزم جدی برای تحول در روشهای تولید است.
وی با اشاره به روند صعودی کشتهای گلخانهای در استان افزود: سطح گلخانههای هرمزگان به یک هزار و ۲۰ هکتار رسیده است. این رشد چشمگیر، همراه با بهرهگیری از فناوریهای نوین کشاورزی، باعث افزایش سالانه تولید به ۲۱۴ هزار تن محصول باکیفیت شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از این تولیدات به بازارهای خارجی صادر میشود، خاطرنشان کرد: صادرات محصولات گلخانهای استان، سالانه در حدود ۹۶ میلیون دلار ارزآوری برای هرمزگان به همراه دارد که سهم مهمی در اقتصاد منطقه ایفا میکند.
کلمات کلیدی (SEO Tags): صادرات محصولات گلخانهای هرمزگان، ارزآوری کشاورزی، مسعود گرگیج، جهاد کشاورزی هرمزگان، توسعه گلخانههای هرمزگان، تولیدات گیاهی استان
تجارت4 هفته پیشراهنمای کامل ثبت درخواست اینترنت بینالمللی برای اعضای اتاق بازرگانی
چند رسانه ای4 هفته پیشگرانی ۱۰ برابری گاز و بوروکراسی؛ تولید گل و گیاه در ایران در آستانه تعطیلی
گزارش4 هفته پیشتولیدگرایی توأم با عدالت توزیعی؛ سیاست دوگانه وزارت جهاد در بحران
بین الملل4 هفته پیشانقلاب دیجیتال در بذر: ERP ابری مایکروسافت رونمایی شد
بین الملل4 هفته پیشتفاهمنامه NRTC و DAVA Agricultural؛ اتحاد کشاورزی-غذایی در خلیج فارس شکل میگیرد
دانستنی ها4 هفته پیشپایداری شبکه؛ تعلیق موقت چند قابلیت کلیدی در «ایتا»
بحران4 هفته پیشعارف: همه گرانیها به گردن تحریم و جنگ رمضان نیست
سرخط4 هفته پیشعسکری: کاهش سهمیه سوخت در شرایط جنگی، غیرقابل قبول است
























