استان ها
جنگل های خراسان جنوبی و ۲۲ سال سریال ادامهدار خشکسالی

پایگاه خبری Da1news: نمایش از کاهش شدید بارندگی و کمآبی شورع شد و با کمبود منابع آبی و برداشت بیرویه از سفرههای زیرزمینی و با فرونشست زمین در برخی دشتها ادامه دارد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news، خشکسالی که بیش از ۲ دهه در خراسان جنوبی استمرار داشته علاوه بر زمینهای کشاورزی، بلای جان جنگلها نیز شده به گونهای که ۸۰ هزار هکتار از جنگلهای طبیعی استان در اثر خشکسالی اخیر آسیب جدی دیده است.
سریال ادامهدار خشکسالی از ۲۲ سال گذشته در استان کویری خراسان جنوبی آغاز شد و در قسمتهای ابتدایی با کاهش شدید بارندگی و کمآبی به نمایش درآمد. کمبود منابع آبی و برداشت بیرویه از سفرههای زیرزمینی در سالهای بعد، آبرسانی سیار به حدود ۴۰۰ روستای این استان مرزی و فرونشست زمین در برخی دشتها را در پی داشته است.
در قسمتهای بعدی این سریال تلخ بارندگیها به حدی کاهش یافت که خشک شدن قنوات، کاهش سطح درآمد مردم به ویژه روستاییان و مهاجرت را به همراه داشت و طبق آخرین آمار هزار و ۷۰۰ روستای خراسان جنوبی خالی از سکنه شد.
چند سالی است که جنگلها و مراتع خراسان جنوبی نیز تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته و از مجموع جنگلهای استان که ۶۲۷ هزار و ۷۲۲ هکتار است، حدود ۸۰ هزار هکتار بر اثر خشکسالی خسارت جدی دیده ولی هنوز به طور کامل خشک نشده است.
به دلیل خشکسالیهای مکرر و آفات و بیماریهای جنگلی نظیر هجوم تشی، بخش وسیعی از اراضی و ذخیرهگاههای جنگلی استان به ویژه گونه بنه با قدمت بیش از ۵۰۰ سال و بادامک که از مجموع ۱۰ ذخیرهگاه استان یک مورد خشک شده و چهار مورد آسیب شدید دیده تقریبا در همه رویشگاهها درختان به صورت پراکنده بالغ بر ۳۰ درصد آسیب دیده است.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در صورتی که فقط هزینههای احیا و نگهداری تا استقرار کامل گیاهی بدون در نظر گرفتن خسارتهای وارده بر ارزشهای زیست محیطی و تاثیر مثبت جنگلهای طبیعی برفون و فلور منطقه محاسبه شود و هزینه احیای جنگلهای منطقه نیز با حداقل برآورد ۱۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شود، بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال خسارت به جنگلهای استان وارد شده است.
جنگلهای بنه در خراسان جنوبی نیز زخم خورده دندانهای تیز و برنده جانوری خوش اشتها و شبگرد به نام «تَشی» شدهاند و نبود اعتبار برای مقابله با این جانور، نابودی جنگلزارهای بنه را در پی دارد.
تشی در چند سال گذشته به حجم وسیعی از جنگلهای بنه خراسان جنوبی خسارت زده و کارشناسان محیط زیست از آن به عنوان جانور شب کار یاد میکنند که اگر پوست تنه درخت را به طور کامل بخورد، نابودی درخت حتمی است.
آسیب جدی به ۸۰ هزار هکتار از جنگلهای خراسان جنوبی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره خسارت خشکسالی به جنگلها گفت: خشکسالی صدمات جبران ناپذیری را به جنگلهای طبیعی استان وارد کرده که برخی خسارات از جمله کاهش شدید ظرفیت و تولید جنگلهای طبیعی و حتی از بین رفتن قسمتهای مهمی از سطح جنگلها از جمله آثار کوتاه مدت خشکسالی در بخش جنگل است.
علیرضا نصرآبادی افزود: برخی از آثار خشکسالی نظیر به هم خوردن ترکیب گیاهی گیاهان، آثار تخریب زیستمحیطی، فقر و گرسنگی و بیکاری از آثار بلندمدت خشکسالی است که پس از چند سال مشاهده میشود.
وی بیان کرد: همچنین خشکسالی تاثیرات مخرب مختلفی بر عرصههای جنگلهای طبیعی و سایر فعالیتهای جنگلکاری و جنگلداری داشته است و بر کاهش مقاومت درختان جنگلی نسبت به حمله آفات و امراض در مقابل افزایش کمی و کیفی آفات و امراض دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اولین گزارش مبنی بر خشکیدگی گونههای جنگلی در سطح استان به اوایل دهه ۹۰ بر میگردد، گفت: با توجه به بررسیهای صورت گرفته، ضعف فیزیولوژی گیاهی ناشی از خشکسالی مهمترین عامل شناسایی شد.
وی افزود: در سنوات نخست بیشترین پدیده خشکیدگی مربوط به شهرستانهای نهبندان، طبس و بیرجند بوده که با توجه به ادامه روند خشکسالی، پدیده خشکیدگی درختان به سایر شهرستانها نیز سرایت کرده و در حال حاضر همه استان درگیر است.
نصرآبادی گفت: در این رویشگاهها گونه بومی بادامشک (Amygdalus scoparia) که دارای ارزش ژنتیکی و اقتصادی بالایی برای منطقه است در آمار بیشترین آسیب از خشکسالی قرار دارد و گونه بنه در رتبه بعدی است، در سایر گونهها پدیده خشکیدگی به دلیل فراوانی کمتر، زیاد مشهود نیست.
وی اظهار داشت: بررسیها و بازدیدهای به عمل آمده نشان میدهد که حداقل ۸۰ هزار هکتار از جنگلهای طبیعی استان در اثر خشکسالیهای اخیر آسیب بسیار جدی دیده و از بین رفته است.
برآورد خسارت مالی به جنگلها و برنامههای اصلاحی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در صورتی که فقط هزینههای احیا و نگهداری تا استقرار کامل گیاهی بدون در نظر گرفتن خسارتهای وارده بر ارزشهای زیستمحیطی و تاثیر مثبت جنگلهای طبیعی برفون و فلور منطقه و غیره محاسبه شود و هزینه احیای جنگلهای منطقه نیز با حداقل برآورد ۱۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شود، بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال خسارت به جنگلهای استان وارد شده است.
وی اضافه کرد: همچنین برابر بازدیدهای انجام شده حداقل ۳۰ درصد گونههای جنگلی استان در این رویشگاهها دچار سر خشکیدگی شده که بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.
به گفته نصرآبادی اگر بخواهیم ارزشهای اکولوژیکی و زیستمحیطی و نقش جنگلها بر محیط زیست را به این خسارات اضافه کنیم عدد نجومی به دست خواهد آمد.
وی درباره برنامههای اصلاحی و احیایی مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن در خراسان جنوبی گفت: با توجه به ماهیت جنگلهای استان که بیشتر در مناطق کوهستانی است، عملیات احیایی و اصلاحی شامل تغییر در اجرای پروژههای احیایی و ایجاد تنوع گونهای با تکیه بر گونههای بومی نظیر بنه، بادامک، سنو، ارغوان و زرشک در پروژههای جنگلکاری و توسعه جنگل با استفاده از دانش بومی یکی از برنامهها است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: در گذشته عملیات توسعه و غنیسازی جنگل صرفا به صورت بذرکاری با گونه بنه و بادامک انجام میشد که در جهت افزایش بازدهی این عملیات، چند اقدام مهم شامل شناسایی گونههای بومی جنگلی استان به منظور افزایش تنوع گونهای نظیر بنه، بادامک، سنو، ارغوان، زرشک، ارس، سماق، ارژن در دستور کار قرار گرفت.
وی اظهار داشت: تلاش شد در عملیات مذکور با توجه به شرایط منطقه از این گونهها استفاده شود و با توجه به کاهش نزولات جوی در سالهای اخیر و خشکسالیهای مکرر سعی شده این عملیاتها به منظور استفاده بهتر از نزولات جوی و با الگو گرفتن از دانش بومی توام با عملیات احداث هلالیهای آبگیر انجام شود.
کشت و توسعه گیاهان دارویی و گونههای اقتصادی
نصرآبادی گفت: کشت و توسعه گونههای مولد محصولات غیر چوبی با هدف توسعه گیاهان دارویی یکی از سیاستهای مهم سازمان منابع طبیعی در بخش جنگل و اجرای پروژهها با استفاده از گونههای اقتصادی و دارویی است.
وی افزود: در سال جاری سعی شده از گونههای اقتصادی نظیر سماق و پسته وحشی در اجرای پروژهها استفاده شود تا ضمن افزایش پوشش جنگلی برای مردم بومی منطقه درآمد اقتصادی در پی داشته باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به سرشت خاص گونههای جنگلی بومی، شرایط نامساعد اقلیمی و خاکی استان در سنوات گذشته تولید نهال و کاشت در عرصه طبیعی گونههای بومی نظیر بادامک، بنه و زبان گنجشک کوهی (سنو) با مشکلات متعددی مواجه شد که با تلاشهای انجام شده توسط کارشناسان این بخش، بازدید از سایر استانها و مشورت با مراکز تحقیقاتی و بهرهبرداران محلی موفقیت کاشت گونهها به نحو چشمگیری افزایش یافت.
وی با اشاره به عملیات پرورش جنگلها گفت: به منظور جلوگیری از اشاعه آفات و بیماریها، کاهش نفوذ و گسترش آتشسوزی با در نظر گرفتن اهداف طرح، عملیات پرورشی نظیر تنک کردن، آزادسازی، هرس، پاک کردن در مناطق آلوده انجام میشود.
اقدامات اصلاحی متناسب با اعتبارات
نصرآبادی افزود: در برخی عرصههای جنگلی منطقه با توجه به تعداد زیاد نهالها و پایههای خشک شده، عملیات پرورشی در قالب برشهای اصلاحی و بهداشتی، حذف شاخههای خشک و هرس پایههای بادامشک پیش بینی شده که متناسب با اعتبار هر سال اجرا میشود.
وی یکی دیگر از برنامههای اصلاحی و احیایی مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن را پیشگیری و کنترل آفات و بیماریها ذکر کرد و گفت: آموزش نیروهای محافظ برای شناسایی آفات و آشنایی با نحوه خسارات آنها، آشنایی مجریان با شیوه گزارش دهی، تهیه لوازم و ادوات کنترل نظیر قیچی، داس، تبر، سمپاش پشتی موتوری براساس نظرات کارشناسان متخصص در این قسمت انجام میشود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین خسارت آفات ناشی از آفات مربوط به جوندگان تشی و خرگوش است ادامه داد: به تناسب اعتبارات اقداماتی شامل سنگچینی اطراف درختان در مناطق آسیبپذیر، فنسکشی اطراف نهالهای کاشت شده با استفاده از تور مرغی، استفاده از سلاح بیهوشی با تجهیزات مربوطه، ادوات زندهگیری و سایر ملزومات با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست صورت میگیرد.
وی گفت: به دلیل خشکسالیهای مکرر و آفات و بیماریهای جنگلی نظیر هجوم تشی بخش وسیعی از اراضی و ذخیرهگاههای جنگلی استان به ویژه گونه بنه (با قدمت بیش از ۵۰۰ سال) و بادامک (از ۱۰ ذخیرهگاه استان یک مورد خشک شده و چهار مورد آسیب شدید دیده است) تقریباً در همه رویشگاهها درختان به صورت پراکنده بالغ بر ۳۰ درصد آسیب دیده است.
اعتبارات استان ناچیز است
نصرآبادی افزود: متاسفانه اعتبارات اختصاص داده شده در سطح ملی و استانی ناچیز بوده به طوری که در ۲ سال اخیر هیچ گونه پروژه احیایی در بخش جنگل انجام نشده است.
وی پیشنهاد کرد: برای حفظ گونههای جنگلی موجود به ویژه گونه بنه که اهمیت آن در اقلیم بیابانی خراسان جنوبی کمتر از بلوط غرب نیست در دستور کار قرار گیرد و در اسرع وقت مشابه طرح مقابله با خشکیدگی بلوط غرب، طرح مقابله با خشکیدگی گونههای بنه و بادامشک در این رویشگاهها نیز تهیه و اجرا شود که نیازمند پیگیریهای ویژه به منظور تخصیص ردیف اعتبار ملی برای استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مساحت کل جنگلهای استان ۶۲۷ هزار و ۷۲۲ هکتار است گفت: حدود ۸۰ هزار هکتار از این جنگلها خسارت دیده ولی به طور کامل خشک نشده است.
خراسان جنوبی با قرار داشتن روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر آبی ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالانه شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است که این شرایط سبب شده از مجموع عرصههای استان ۳۶ درصد را عرصههای بیابانی تشکیل دهد.
این استان با ۱۲ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۲۸۴ هکتار اراضی بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را شامل میشود.
براساس آخرین مطالعات، مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی استان حدود ۶۸ درصد است و مشارکت جوامع محلی در جهت کاهش آثار بیابانزایی، کاشت درختان و گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشک، تعادل دام و مراتع برای حفاظت از پوشش گیاهی موجود، احیای شورهزارها با اعمال روشهای مناسب از جمله راهکارهای مقابله با خشکسالی و بیابانزایی است.
منبع: ایرنا

آذربایجان غربی
جهاد تبیین در کشاورزی؛ مدیران ارتباطی سکاندار شورای روابطعمومی کشاورزی آذربایجان شرقی
با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمیزاده و نوید غلامزاده بهعنوان اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای بخش کشاورزی استان برای مدت دو سال منصوب شدند.

پایگاه خبری داواننیوز: اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای کشاورزی آذربایجان شرقی با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی منصوب شدند.
به گزارش خبرنگار ما، طی احکام جداگانهای از سوی شهرام شفیعی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، اعضای جدید هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای بخش کشاورزی استان برای یک دوره دوساله منصوب شدند.
بر اساس این احکام رسمی که به استناد تبصره (۱) ماده (۱۰) اساسنامه شورا و با تأکید بر نتایج انتخابات هیأت رئیسه صادر شده است، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمیزاده و نوید غلامزاده بهعنوان اعضای اصلی هیأت رئیسه این شورا منصوب شدند.
در متن این احکام که توسط شهرام شفیعی، رئیس سازمان و وحید کاظم زاده رئیس شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان امضا شده، بر راهبردهای کلان و اولویتهای محوری این شورا تأکید گردیده است. بهرهمندی حداکثری از ظرفیتهای علمی، ارتباطی و رسانهای، تقویت راهبرد جهاد تبیین در حوزه کشاورزی، ارتقای جایگاه راهبردی روابط عمومیها و افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به امنیت غذایی و حمایت از تولیدکنندگان و بهرهبرداران بخش کشاورزی از جمله محورهای اساسی این احکام به شمار میرود.
همچنین در بخش دیگری از این احکام، بر نقشآفرینی مؤثر در انعکاس دستاوردهای بزرگ بخش کشاورزی، ترویج گفتمان امیدآفرینی، تحکیم انسجام ملی و معرفی شفاف خدمات و اقدامات دولت چهاردهم و مجموعه عظیم جهاد کشاورزی استان در حوزههای مختلف تولیدی، زیرساختی و اقتصادی تأکید ویژه شده است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، اعضای منصوبشده به مدت دو سال مسئولیت هدایت و هماهنگی ارتباطات و تعاملات رسانهای نهادهای تابعه بخش کشاورزی استان را بر عهده خواهند داشت تا گامی مؤثر در جهت شفافسازی، اقناع افکار عمومی و پاسداشت سرمایه اجتماعی این حوزه برداشته شود.
آذربایجان غربی
دستاوردهای ۲۰۷ پروژه مرکز تحقیقات آذربایجانغربی تشریح شد
رتبه نخست چغندرقند، آزمایشگاه برتر آبوخاک، و کشف ۳ گونه قارچ و ۳ ژن جدید چاودار در سطح جهان؛ اینها بخشی از دستاوردهای سال ۱۴۰۴ مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجانغربی است که با اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی و ۲۰۰ مأموریت ترویجی، نام این استان را در عرصههای ملی و بینالمللی درخشان کرده است.

پایگاه خبری داواننیوز: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجانغربی از اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی ملی و ویژه در سال ۱۴۰۴ خبر داد و تأکید کرد: این مرکز با رویکردی مسئلهمحور، در راستای حل چالشهای اساسی بخش کشاورزی و افزایش بهرهوری، بهعنوان پشتیبان علمی تولیدکنندگان استان فعالیت میکند.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابطعمومی این مرکز، اسماعیل علیزاده با اعلام این خبر افزود: در سال جاری، دستاوردهای چشمگیری در سطوح ملی و بینالمللی برای بخش کشاورزی استان به ثبت رسیده است که از جمله آنها میتوان به کسب رتبه نخست کشور در حوزه چغندرقند، انتخاب بهعنوان آزمایشگاه برتر آب و خاک کشور، معرفی این مرکز بهعنوان مرکز رشد شایسته تقدیر و همچنین تدوین دستنامه ترویجی برتر کشوری اشاره کرد.
علیزاده در ادامه به پیشرفتهای علمی پژوهشگران این مجموعه در عرصههای بینالمللی پرداخت و اظهار داشت: متخصصان این مرکز با شناسایی و معرفی سه گونه جدید قارچ و سه ژن جدید چاودار، گامی بلند در ارتقای جایگاه علمی آذربایجانغربی در مرزهای دانش جهان برداشتهاند که نشاندهنده توانمندی بالای نیروی انسانی متخصص در این استان است.
وی با تأکید بر کاربردیسازی یافتههای پژوهشی تصریح کرد: پژوهشهای این مرکز صرفاً در کتابخانهها محصور نمانده و با اجرای بیش از ۲۰۰ مأموریت در قالب طرحهای «محقق معین» و «یاوران تولید»، بهطور مستقیم به مزارع و باغات استان منتقل شده است. این تعامل چهرهبهچهره با کشاورزان، نقش مؤثری در افزایش دانش فنی و مهارتهای اجرایی آنها داشته است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجانغربی، مشارکت فعال در تولید برنامههای آموزشی رادیویی و تلویزیونی و تدوین دستورالعملهای ترویجی را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد و خاطرنشان کرد: این رویکرد تعاملی، پل ارتباطی مستحکمی میان علم و عمل ایجاد کرده و موجب ارتقای چشمگیر سطح علمی و عملیاتی بهرهبرداران بخش کشاورزی استان شده است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجانغربی، با تکیه بر توان علمی متخصصان و ارتباط مستمر با کشاورزان، بهعنوان یکی از بازوهای اصلی توسعه کشاورزی دانشبنیان در منطقه، نقشآفرینی میکند و مسیر تحقق امنیت غذایی پایدار را با سرعت بیشتری طی مینماید.
استان ها
تریکوگراما در شالیزارها؛ عملیات گسترده کنترل بیولوژیک آفات در مازندران
همزمان با مرحله حساس رشد شالیزارها در استان مازندران، عملیات کنترل بیولوژیک آفت کرم ساقهخوار با رهاسازی زنبور تریکوگراما در سطح گستردهای از اراضی برنجخیز استان آغاز شد؛ رویکردی که مدیران جهاد کشاورزی آن را نه یک راهکار فنی، بلکه سرمایهگذاری راهبردی برای آینده کشاورزی و تضمین سلامت نسلهای بعدی توصیف میکنند.

پایگاه خبری داواننیوز: عملیات رهاسازی زنبور تریکوگراما برای مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقهخوار برنج، همزمان با مرحله حساس رشد شالیزارها، در سطح وسیعی از اراضی شالیزاری استان مازندران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، این طرح که در راستای سیاستهای کشاورزی پایدار و کاهش مخاطرات زیستمحیطی طراحی شده، در شهرستانهای جویبار، فریدونکنار، ساری و بهشهر در حال اجراست.
عبدالله رحیمی، مدیر جهاد کشاورزی جویبار، با اعلام اجرای این طرح در سطح ۶۰۰ هکتار از شالیزارهای این شهرستان، تأکید کرد که علاوه بر این، ۲۰۰ هکتار دیگر نیز در قالب طرح جهش تولید زیر پوشش قرار خواهد گرفت. وی دستاوردهای این رویکرد را شامل صرفهجویی اقتصادی، جلوگیری از کاهش کمی و کیفی عملکرد شالی، حفظ دشمنان طبیعی آفت و در نهایت حذف تدریجی باقیماندههای سمی از سفره مردم برشمرد و آن را سرمایهگذاری راهبردی برای آینده کشاورزی و تضمین سلامت نسلهای بعدی دانست.
در شهرستان فریدونکنار، حمیدرضا معماریان، مدیر جهاد کشاورزی، از آغاز مرحله دوم رهاسازی زنبور تریکوگراما در سطح ۶۰۰ هکتار خبر داد و گفت: مرحله نخست این عملیات در سطح یکهزار هکتار اجرا شده بود. وی با اشاره به انجام رهاسازی در دو نوبت با فاصله پنج تا هفت روز، علت آن را پوشش زمانی مناسب برای کنترل تخمهای آفت در دورههای مختلف تخمریزی عنوان کرد و بر نقش این روش در کاهش جمعیت آفت، حفظ تعادل زیستی و تولید محصول سالم تأکید نمود.
همزمان، کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان به همراه کارشناسان شهرستان ساری، از نحوه توزیع زنبور تریکوگراما در روستای گرجیپل بازدید کردند. سید اسماعیل علوی، مدیر جهاد کشاورزی ساری، در این بازدید اظهار داشت که امروز ۳۲۰ هکتار از اراضی شالیزاری تحت پوشش این طرح قرار گرفته و کیفیت تریکوکارتهای توزیعی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است. وی افزود: این طرح تا پایان فصل زراعی در سطح بیشتری از شالیزارها ادامه خواهد داشت.
در شهرستان بهشهر نیز سید اسماعیل حسینی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی، از برنامهریزی برای رهاسازی زنبور تریکوگراما در سطح ۶۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری و همچنین ۳۰۰ هکتار تحت پوشش طرح جهش تولید خبر داد و گفت: زمان اجرای این عملیات برای ۳۱ خرداد ماه برنامهریزی شده است. وی با تأکید بر اهمیت روشهای بیولوژیک، این اقدام را گامی مؤثر در کاهش مصرف سموم شیمیایی، افزایش کیفیت محصول و پایداری تولید در شالیزارهای منطقه دانست.
در کنار این اقدامات، تیم نظارتی متشکل از کارشناسان حفظ نباتات، تولیدات گیاهی و فرمانده پایگاه بسیج جهاد کشاورزی شهرستان نور، طی دو روز از ۱۵ واحد توزیع سموم کشاورزی بازدید کردند. در این پایش که با هدف حمایت از تولیدکنندگان واقعی و جلوگیری از ورود آفتکشهای قاچاق انجام شد، بر ممنوعیت فروش سموم تاریخگذشته، خودداری از بستهبندی مجدد غیراستاندارد و الزام به نصب برچسب اطلاعاتی تأکید گردید و به سه واحد متخلف تذکر شفاهی داده شد.
همچنین در شهرستان بهشهر، در قالب طرح جهش تولید، ۵۰ تله فرمونی برای مبارزه بیولوژیک با کرم ساقهخوار، ۲۰ بسته قارچکش بیولوژیک برای کنترل بیماری بلاست و ۷۰ بسته کود تقویتی به صورت رایگان میان کشاورزان توزیع شد و کارشناسان ضمن پایش مزارع، آموزشهای لازم در خصوص نحوه مصرف صحیح نهادهها را ارائه کردند.
مدیران جهاد کشاورزی استان با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه از مبارزه شیمیایی به مدیریت تلفیقی آفات، خواستار تبدیل حمایت از طرحهای کنترل بیولوژیک به یک اولویت دائمی در برنامههای توسعه کشاورزی شدند و از همه ذینفعان برای همکاری در این مسیر دعوت به عمل آوردند.
منبع: روابطعمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران
پرونده ویژه4 هفته پیشهمگرایی پژوهش، پایش و حکمرانی در شبکه ملی گیاهپزشکی
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها2 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
اصناف4 هفته پیشنهادههای مرغداری ۵ برابر شد، تسهیلات ۵۰ همتی بلاتکلیف ماند
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان






















