خبرهای سازمانی
رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی: بخش کشاورزی مسئول بحران آب نیست

پایگاه خبری DA1news: رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی با تاکید بر اینکه کشاورزی مسئول بحران آب کشور نیست و این بحران آب است که به مشکل تامین غذا دامن میزند، بر نیاز به اصلاح نگرش در حوزه آب کشاورزی تاکید کرد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، حسین دهقانی سانیچ رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی بیان کرد: امسال درهفته اول فروردین نشستی توسط سازمان ملل در مورد مسئله آب در نیویورک برگزار شد.
وی افزود: اگر لیست تمام مقالاتی که در این نشست ارائه شده را ورق بزنید، جلسه درباره بحران آب بوده ولی واژه کشاورزی یک بار و واژه غذا سه بار در مقالات تکرار شده است.
رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی گفت: بنابراین واژه غذا و کشاورزی نقشی در بحران آب ندارند بلکه آب در بحران غذا نقش دارد.
وی افزود: مسئله غذا بحران آب را تشدید نمیکند؛ این بحران آب است که بحران غذا را تشدید میکند. اگر این نگاه را بپذیریم، باید رویکردهایمان را تغییر بدهیم.
مصرف بالای آب خاص مناطق خشک
دهقانی سانیج بیان کرد: مصرف بالای آب در بخش کشاورزی خاص مناطق خشک و نیمه خشک است. کشور ایران نیز چون در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، الزاما و بالاجبار تولیدات کشاورزیاش وابسته به کشاورزی آبی و نه دیم است.
وی ادامه داد: 90 درصد آبی که به مصرف اختصاص داده میشود، در بخش کشاورزی مصرف میشود. ما باید ادبیات خود در مورد آب و کشاورزی را اصلاح کنیم.
رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی بیان کرد: بخش کشاورزی 90 واحد آب مصرف میکند و این یک واقعیت است. اگر نمیخواهید این میزان آب در بخش کشاورزی مصرف شود، نباید تخصیص آب انجام شود.
وی یادآور شد: وزارت نیرو مسئول صرفهجویی در مصرف آب و مدیریت منابع آب است. هرکجا آب در اختیار بخش کشاورزی قرار داده شده است، این بخش هم مصرف کرده است.
دهقانی سانیچ اضافه کرد: بخش کشاورزی اجازه ندارد جایی چاه غیر مجاز حفر کند، دریچه سد را باز کند یا مثلا دریچه سد کرخه را باز کرده و در خوزستان برنج بکارد. مسئول آب کشور، خودش این رفتارها را میکند و چون نمیتواند مدیریت کند، مشکل را روی میز بخش کشاورزی میاندازد.
اعطای مشوق به کشاورزان برای مصرف کمتر آب
به گفته رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی، بخش آب در کالیفرنیا به کشاورزان مشوق میدهد که آب کمتری برداشت کنند. آب آنها را میخرد. این حداقل کاری است که این بخش انجام میدهد.
وی تاکید کرد: بنابراین بخش آب کشور ما اگر میخواهد بحران آب را مدیریت کند، باید برای آن برنامه داشته باشد.
دهقانی سانیچ گفت: هرچقدر آب در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد، مصرف خواهد شد. بخش کشاورزی اجازه ندارد یک لیتر کمتر مصرف کند. مگر شرکت نفت اجازه دارد 40 لیتر بنزین به هر فرد اختصاص بدهد بعد به افراد بگوید که سه لیتر از این سهمیه خودشان را استفاده نکنند.
وی یادآور شد: اگر وزارت نیرو میخواهد آب در بخش کشاورزی مصرف نشود، باید سهم آب کشاورزان را بخرد. اگر به کشاورزان پروانه بهرهبرداری داده است و میخواهد مصرف پروانه را کاهش دهد، باید سهم کشاورز خریداری شود تا آنها هم برداشت آب را کاهش بدهد. این نگاه اگر جاری بشود خیلی از مشکلات حل میشود.
تحویل حجمی آب به کشاورزان
رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی مهمترین درخواست بخش کشاورزی از وزارت نیرو را تحویل حجمی آب اعلام کرد.
وی افزود: متولی کم یا زیاد شدن گندم، بخش کشاورزی است. اگر الگوی کشت غلط باشد، این بخش مسئول اصلاح رویه است. اگر نباید هندوانه کشت شود، وزارت جهاد کشاورزی بر اساس آب تخصیص یافته به دنبال اصلاح میرود.
دهقانی سانیچ تاکید کرد: اگر تحویل آب به بخش کشاورزی حجمی شود، این بخش برای آب تحویلی برنامهریزی میکند.
وی بیان کرد: بنابراین، اگر بگوییم بخش کشاورزی آب زیاد مصرف میکند، جمله غلطی را به زبان آوردهایم. بخش کشاورزی آبی که در اختیارش قرار میگیرد را مصرف میکند.
رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی ادامه داد: چاه غیر مجاز به بخش کشاورزی ربطی ندارد. این بخش تسهیلات خود شامل پمپ، کود و غیره را فقط به کسانی اختصاص میدهد که چاه و آب مجاز دارند. بنابراین حل مشکل چاههای غیر مجاز روی میز جهاد کشاورزی نیست و روی میز گروه دیگری است.
راههای تامین غذا با کاهش سهم آب
دهقانی سانیچ به این پرسش که اگر سهم آب بخش کشاورزی کم شود، غذای مورد نیاز را چگونه تامین کنیم، اینگونه پاسخ داد: وزارت خارجه باید روابطش را با کشورها قوی کند. محصولی که نداریم را وارد کند. یک محصول کم آببر را صادر کند و یک محصول پرآببر را به جای آن وارد کند. این تجارت آب مجازی است.
وی ادامه داد: وقتی با این دیدگاه وارد میشویم، برای همه تعیین تکلیف میشود. اکنون همه در کناری نشستهاند و به غلط به جان بخش کشاورزی افتادهاند.
رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی اضافه کرد: اگر در راستای تحقق برنامه کاهش مصرف آب، سیاست و قانون کم داریم، دوستان ما درمجلس باید قوانینی تصویب کنند که بتوانیم این برنامهها را جلو ببریم. وزارت خارجه اگر مشکل دارد، باید این مسئله را درست کند. دانشگاه ما اگر به دانشجویان یاد نداده است که چه بکنیم، باید دورههای جدید تعریف کند. باید ببیند کالیفرنیا برای کاهش مصرف چه میکند.
وی ادامه داد: اگر ضایعات کشاورزی بالاست و زنجیره ارزش کامل نیست؛ بنابراین کشاورز سود نمیکند، وزارت کشاورزری باید زنجیره ارزش را تکمیل کند. با این دیدگاه هر بخش کم کم جایگاه خود را پیدا میکند.
به گفته دهقانی سانیچ، در کالیفرنیا برای آنکه بتوانند آب زیرزمینی را احیا کنند به کشاورزان مشوق دادهاند. به آنها گفتهاند آب کمتر برداشت کنند و به جای کاهش برداشت، به بهرهبردار پول میپردازند.
وی افزود: به ازای برداشت آب کمتر پول برق از آنها نمیگیرد. یک بانک آب درست کردهاند تا تبادل منابع در این بانک انجام شود. چاه زیرزمینی یک بانک است. هرچه برداشت کنیم و چیزی داخل آن نریزیم، این بانک یک روز خالی میشود. همانطور که در خیلی از دشتهای کشور این اتفاق رخ داده است.
رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی گفت: اگر مسایل آب حساب و کتاب داشت، کشاورزی که محصول آببر میکارد میتوانست از کشاورز دیگر آب خریداری کند و پولش را پرداخت کند. اما بالادستی این حوزه که وزارت نیرو است، باید این داستان را مدیریت میکرد. ما چون مدیر بانک نداریم، همه مشکلات را گردن جامعه کشاورزانی که دستشان به جایی نمیرسد، میاندازیم.

اقتصاد
اردبیل به هاب ملی کشاورزی هوشمند و انرژیهای پاک تبدیل میشود
حسین افشین در سفر استانی به اردبیل تأکید کرد: توسعه اقتصاد دانشبنیان در این استان، با تکیه بر مزیتهای بومی همچون کشاورزی پیشرفته، صنایع غذایی و انرژیهای پاک دنبال میشود و اردبیل میتواند الگوی موفقِ «تولید مبتنی بر فناوری» در کشور باشد.

پایگاه خبری داواننیوز:حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، در حاشیه بازدید از شرکتهای دانشبنیان شهرک صنعتی اردبیل، از طراحی برنامهای جامع برای تبدیل این استان به قطب ملی کشاورزی هوشمند خبر داد و بر لزوم بهرهگیری از فناوریهای نوین در این حوزه تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار ما، افشین که به منظور بررسی ظرفیتهای علمی و فناورانه به استان اردبیل سفر کرده است، با اشاره به سیاستهای کلان معاونت متبوعش، اظهار داشت: رفع شکافهای موجود در حوزه علم و فناوری کشور در چهار محور اصلی شامل تبدیل علم به ثروت، نفوذ فناوری در صنایع بزرگ، ارتقای بهرهوری و تجاریسازی فناوریهای نوظهور دنبال میشود.
وی با تأکید بر رویکرد «مزیتبنیان» در توسعه اقتصاد دانشبنیان، افزود: برنامهریزی برای هر استان باید بر پایه ظرفیتهای بومی آن انجام شود. خوشبختانه استان اردبیل از پتانسیلهای منحصربهفردی در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری سلامت و انرژیهای تجدیدپذیر برخوردار است که میتواند مبنای تحول اقتصادی قرار گیرد.
معاون علمی رئیسجمهور در بخش ویژهای از سخنان خود با اشاره به بازدیدهای میدانی انجامشده، پیشنهاد جدی معاونت علمی را متمرکز بر توسعه کشاورزی هوشمند در این استان عنوان کرد و گفت: ظرفیتهای موجود در اردبیل این امکان را فراهم کرده است که این استان به عنوان هاب ملی کشاورزی هوشمند و اقتصاد دانشبنیان مبتنی بر کشاورزی تعریف شود. با استفاده از فناوریهای نوین، هوش مصنوعی و روشهای پیشرفته مدیریت بهرهبرداری، میتوانیم الگویی موفق برای سایر استانهای کشور خلق کنیم.
افشین صنایع غذایی را حلقه تکمیلکننده این زنجیره ارزش دانست و تصریح کرد: توسعه صنایع غذایی دانشبنیان، ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان را به شکل چشمگیری افزایش داده و سهم اردبیل را در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا خواهد داد.
وی در ادامه به ظرفیت کمنظیر انرژی زمینگرمایی در اردبیل اشاره کرد و آن را فرصتی راهبردی برای اجرای یک پایلوت ملی در حوزه انرژیهای پاک دانست و افزود: این مزیت منحصربهفرد، بستری مناسب برای توسعه شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر فراهم میآورد.
معاون علمی رئیسجمهور با اشاره به موقعیت مرزی اردبیل، بر ظرفیت این استان برای تبدیل شدن به هاب صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان کشور به بازارهای منطقهای تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که حمایت از زیستبومهای نوآوری صرفاً در صورت همخوانی با مزیتهای بومی و نیروی انسانی منطقه اثربخش خواهد بود و ایجاد زیرساختهای غیرمتناسب، اتلاف منابع را به همراه خواهد داشت .
خبرهای سازمانی
رفع موانع سامانه «یکتا»، شفافسازی تولید؛ محور نشست کارگروه حل اختلاف آییننامه بند «خ» ماده ۷۱
با هدف آسیبشناسی و رفع موانع صدور شناسنامه برای محصولات گلخانهای و ردیابی محصولات فله، سومین جلسه کارگروه حل اختلاف آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و تصمیماتی برای همافزایی میان مرکز آمار، اتاق اصناف و نظام مهندسی اتخاذ گردید.

پایگاه خبری داواننیوز: با هدف آسیبشناسی و رفع موانع صدور شناسنامه برای محصولات گلخانهای و ردیابی محصولات فله، سومین جلسه کارگروه حل اختلاف آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و تصمیماتی برای همافزایی میان مرکز آمار، اتاق اصناف و نظام مهندسی اتخاذ گردید.
به گزارش خبرنگار ما، سومین نشست کمیته اجرایی و کارگروه حل اختلاف آییننامه اجرایی بند (خ) ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت (بخش تولیدات گیاهی)، با هدف آسیبشناسی و رفع موانع موجود در مسیر شناسایی مبدأ تولید و شناسنامهدار کردن محصولات کشاورزی، با حضور مقامات عالیرتبه وزارت جهاد کشاورزی در سالن جلسات معاونت برنامهریزی و اقتصادی این وزارتخانه برگزار شد.
این نشست به ریاست اکبر فتحی معاون برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس دبیرخانه بند «خ» ماده ۷۱، و با حضور دبیر دبیرخانه، مشاور وزیر، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری، معاونان وزیر در امور زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، و نیز نمایندگان معاونتها، سازمانهای تابعه، دفاتر مستقل، اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شد.
در ابتدای جلسه، رئیس دبیرخانه با تأکید بر ضرورت تسریع در عملیاتیسازی قانون و فراگیری شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، خواستار هماهنگی هرچه بیشتر میان بخشهای مختلف و تسریع در روند اجرایی کار شد. وی بر نقش کلیدی شفافیت در زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی در راستای ارتقای امنیت غذایی و نظارتپذیری بازار تأکید کرد.

حاضران در این نشست ضمن بررسی چالشهای موجود، راهکارهایی را برای تسهیل صدور شناسنامه برای محصولات گلخانهای و نیز ایجاد زیرساختهای لازم برای ردیابی دقیق محصولات فله (تودهای) مطرح کردند. از محورهای اصلی این جلسه، نقش آفرینی مؤثر تعاملات بیندستگاهی و همکاری نزدیک مرکز آمار و فناوری اطلاعات با اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در اجراییسازی قانون بود که هدف از آن، تبادل دقیق و نظاممند اطلاعات میان سامانههای موجود و سامانه جامع رهگیری (یکتا) به منظور شفافسازی کامل مسیر حرکت محصول از مزرعه تا بازار اعلام شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،در پایان نشست، مقرر شد با تلفیق دیدگاههای تخصصی ارائهشده و همافزایی سازمانهای ذیربط، موانع فراروی سامانه جامع رهگیری در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود. همچنین بر استمرار جلسات کارشناسی و پیگیری مستمر مصوبات به منظور تحقق اهداف مندرج در برنامه هفتم پیشرفت و ارتقای نظام ردیابی محصولات کشاورزی تأکید شد.
خبرهای سازمانی
خودکفایی در نهادههای کشاورزی؛ رونمایی از بذور هیبریدی، عبور از وابستگی
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) از رونمایی قریبالوقوع ۴۰ رقم جدید بذر هیبرید و انعقاد تفاهمنامهای سهجانبه برای تجاریسازی ۴۰۰ طرح پژوهشی خبر داد و تأکید کرد که کاهش وابستگی ۹۸ درصدی کشور در حوزه بذر و واکسن، با همکاری بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

پایگاه خبری داواننیور: در آیین فراخوان حمایت از برنامههای ملی تکمیل زنجیره تولید بذور دورگه (هیبرید) و واکسن طیور و آبزیان، که تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ برگزار شد، غلامرضا گلمحمدی از معرفی ۴۰ رقم جدید بذر هیبرید خبر داد که به زودی رونمایی خواهند شد. این رویداد، تحولی اساسی در راستای کاهش وابستگی ۹۸ درصدی کشور به واردات بذرهای هیبرید محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر غلامرضا گلمحمدی، رئیس سازمان تات، در این مراسم با اعلام این دستاورد علمی، تأکید کرد که سال گذشته نیز ۳۹ رقم جدید با مشارکت فعال بخش خصوصی به عرصه تولید معرفی شده بود. وی افزود: امسال با تمرکز بر فناوریهای نوین و بهرهگیری از توان شرکتهای دانشبنیان، گام مهمی در جهت خودکفایی و امنیت غذایی کشور برداشتهایم.
گلمحمدی با اشاره به چالشهای ساختاری بخش کشاورزی از جمله کمبود منابع آبی، تغییرات اقلیمی و وابستگی شدید به نهادههای وارداتی، بر لزوم برنامهریزی راهبردی برای عبور از این موانع تصریح کرد و گفت: در مسیر تحقق خودکفایی، هدفگذاریهایی نظیر ارتقای تولید واکسنهای دامی و طیور و کاهش وابستگی کشور در این حوزهها با جدیت دنبال میشود.
رئیس سازمان تات، رویکرد جدید این نهاد را مبتنی بر دو محور کلیدی «توسعه دانش و فناوری» و «تقویت آموزش و ترویج» عنوان کرد و افزود: افزایش بهرهوری، همراستایی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان، محورهای اصلی این راهبرد نوین هستند.
در بخش دیگری از این همایش، دکتر گلمحمدی از انعقاد تفاهمنامه سهجانبه میان سازمان تات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و نهادهای مرتبط خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این تفاهمنامه، حدود ۴۰۰ ایده و طرح در حوزههای بذر هیبرید، نهادههای دامی، گلخانه و شیلات احصا شده که از این تعداد، ۲۰۰ طرح مستقیماً به بذرهای هیبرید و نهادههای دامی و شیلات اختصاص دارد.
وی با تشریح مراحل اجرایی این طرحها خاطرنشان کرد: در فاز نخست، طرحهای نیمهصنعتی با حمایت معاونت علمی و فناوری در دست اجراست و مرحله بعدی، بر تولید انبوه و تجاریسازی متمرکز خواهد بود که گامی تعیینکننده در تبدیل پژوهش به ثروت ملی به شمار میرود.
گلمحمدی در ادامه، هدف نهایی از این برنامههای کلان را تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و تقویت تعامل مؤثر میان دولت، بخش خصوصی، شرکتهای دانشبنیان و مراکز علمی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار اعلام کرد. وی تأکید کرد: تبدیل دانش به محصول و ثروت، رمز عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و دانشبنیان است.
وی در پایان با اشاره به همکاری راهبردی سازمان تات و صندوق نوآوری و شکوفایی، تصریح کرد: زمینه حمایت مالی و تسهیلاتی از شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه بذرهای هیبرید و واکسنهای طیور و آبزیان فراهم شده است تا دستاوردهای پژوهشی هرچه سریعتر به محصولات تجاری و ثروتآفرین تبدیل شده و چرخه اقتصاد کشاورزی کشور را متحول سازد.
سنجش و تولید4 هفته پیشمدیرعامل مرغک: افق ۱۴۰۶ ما ارزشآفرینی منطقهای است / تورم متوقفمان نکرده است
بیمه4 هفته پیشبیمه گندمکاران: پوشش کامل، حق بیمه رایگان، غرامت ۱۵۰ درصدی
سنجش و تولید4 هفته پیشقیمت جدید شیر، ماست و پنیر اعلام شد / جدول نرخ مصوب چهار محصول لبنی پرمصرف
دانستنی ها2 هفته پیشمجموعۀ کامل ستون تغییر اقلیم نشریه طبیعت ایران منتشر شد
دانستنی ها3 هفته پیشهشدار سازمان حفظ نباتات: حذف قطعی علفکش «لینورون» از مزارع ایران
سردبیر4 هفته پیشپارادوکس تنباکوی ایران: تولیدکننده سوم خاورمیانه، واردکننده خالص جهان
سرخط4 هفته پیشتسهیلات تشویقی برای اجرای آییننامه بند «خ» ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم
سردبیر2 هفته پیشمرکز آمار: رکورد تورم دستمزد و خدمات کشاورزی شکسته شد


























