با ما همراه باشید

استان ها

دکتر نعیمی تاکید کرد: توسعه کنترل بیولوژیک در مدیریت تلفیقی آفات و بیماری های گیاهی

منتشر شده

در

پایگاه خبری DA1news: دکتر نعمیی رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور از فعالیت های بخش تحقیقات گیاهپزشکی استان گلستان بازدید کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان، دکتر نعیمی در این بازدید نعیمی با تاکید بر اهمیت جایگاه کنترل بیولوژیک در مدیریت تلفیقی آفات و بیماری های گیاهی توسعه کنترل بیولوژیک در کشور و آماده سازی بستر های لازم برای این مهم را پیشنهادات مقتضی برای احیای این مجموعه را ارایه دادند.

بر اساس این گزارش، پیگیری بخش تحقیقات گیاهپزشکی و هماهنگی مرکز زمینه بازدید نعیمی، رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور همزمان با حضور رییس حفظ نباتات کشور رنجبر، از استان گلستان فراهم شد. در این سفر شاهرخی معاون پژوهشی موسسه و همچنین مرزبان رییس بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک ایشان را همراهی نمودند. اهم برنامه های پیش بینی شده به قرار زیر بود:

بازدید از واحد انسکاریوم بخش تحقیقات گیاهپزشکی
بازدید از آزمایشگاه های بخش تحقیقات گیاهپزشکی
شرکت در جلسه ستاد گیاهپزشکی استان در سازمان جهاد کشاورزی
شرکت در جلسه کمیته فنی بخش با حضور همکاران بخش
بازدید از باغ آلوده به آفت کاپنودیس
بازدید از باغ انار مدیریت شده توسط بخش گیاهچزشکی
بازدید از انسکتاریوم آقای اسماعیل پور

بازدید از انسکتاریوم بخش

این انسکتاریوم شامل ۲۴ اتاق پرورش و دو اتاق بسته بندی و نگهداری به همراه ساختمان اداری یکی از قدیمی ترین انسکتاریوم های کشوره بوده و بیش از ۴۰ سال پیش ایجاد شده و بزرگانی همچون دانیالی به پرورش حشرات مفید در این مجموعه مشغول بوده اند. در چند سال گذشته این مجموعه به دلایل گوناگون دچار بی توجهی شده و علیرغم پیگیری های زیاد نسبت به احیا و راه اندازی مجدد آن اقدامی نشده است. طرح احیای این واحد در سال ۱۳۹۹ مورد توجه و تایید معاون علمی و فناوری رییس جمهور وقت قرار گرفت اما به سرانجامی نرسید. در سال ۱۴۰۰ با کمک موسسه گیاهپزشکی کشور و مرکز تحقیقات اقداماتی جهت جلوگیری از تخریب مجموعه انجام گردید. در سال ۱۴۰۱ پس از بازدید رنجبر رییس وقت موسسه تحقیقات گیاهپزشکی مجددا طرح احیای این انسکتاریوم مجددا تهیه و به تصویب بخش کنترل بیولوژیک موسسه رسید.

در این بازدید نعیمی با تاکید بر اهمیت جایگاه کنترل بیولوژیک در مدیریت تلفیقی آفات و بیماری های گیاهی توسعه کنترل بیولوژیک در کشور و آماده سازی بستر های لازم برای این مهم را پیشنهادات مقتضی برای احیای این مجموعه را ارایه دادند. در جلسه ای که به هممین منظور در بخش گیاهپزشکی و با حضور رنجبر، رییس سازمان حفظ نباتات کشور و برزعلی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، رنجبر ضمن حمایت کامل از احیا و راه اندازس انسکتاریوم دستور دادند برنامه اجرایی تهیه و با نامه رییس سازمان جهاد کشاورزی، به منظور تامین اعتبار به سازمان حفظ نباتات کشور ارسال شود.

بازدید از آزمایشگاه ها و دفاتر کار همکاران بخش تحقیقات گیاهپزشکی:

این بخش دارای سه آزمایشگاه با قدمت بیش از ۴۰ سال است که عمدتا فرسوده شده و خیلی از وسایل غیرقابل استفاده و یا نیازمند تعمیر هستند. با پیگیری های انجام شده در سال ۱۴۰۱، آزمایشگاه بیماری شناسی گیاهی از محل اعتبارات استانی وسازی و تجهیز شد. برای نوسازی آزمایشگاه آفات و ایجاد آزمایشگاه سم شناسی و همچنین نوسازی و تجهیز آزمایشگاه علف های هرز از محل سفر دوم ریاست جمهوری به استان گلستان رایزنی هایی انجام شده است. هر چند ساختمان کلی بخش و دفاتر کار همکاران نیازمند تعمیر و نوسازی است. مقرر گردید برای تعمیر برخی وسایل و امورات تعمیراتی بخش برآورد هزینه شود و برای تامین اعتبار به موسسه ارسال شود.

شرکت در جلسه ستاد گیاهپزشکی استان گلستان

این جلسه با حضور برزعلی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، رنجبر، رییس سازمان حفظ نباتات کشور و نعیمی رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و جمعی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی و رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و اعضای هیات علمی و محققین بخش تحقیقات گیاهپزشکی برگزار شد. اهم موضوعات مطرح شده در این جلسه به قرار زیر بود:

حق نما، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی: گزارش فعالیت های مهم مدیریت حفظ نباتات استان
گزارش نماینده مدیریت شهرستان ها مبنی بر کمبود امکانات در مراکز خدمات کشاورزی
برزعلی، رییس سازمان جهاد کشاورزی: گزارشی از فعالیت های مهم استان در خصوص تولیدات گیاهی و نحوه مواجهه با آفات و بیماری های گیاهی برای حفظ تولید، همدلی و همکاری ارکان سازمان برای انجام امور
نعیمی رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور: اشاره به توانمندیهای موسسه گیاهپزشکی در مدیریت آفات و بیماری های گیاهی و علف های هرز در کل کشور، آمادگی موسسه برای پاسخگویی به مشکلات بخش اجرا
صابری، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان: توجه به مسایل گیاهپزشکی استان و استفاده از روشهای تلفیقی برای مدیریت آفات و بیماری های گیاهی، لزوم توجه بیشتر به کنترل بیولوژیک
ربانی نسب، رییس بخش تحقیقات گیاهپزشکی: واکنش فعال به مسایل گیاهپزشکی استان، همکاری نزدیک بین بخش تحقیقات و اجرا و لزوم تجهیز و نوسازی بخش برای پاسخگویی به مشکلات جدید.
رنجبر ، رییس سازمان حفظ نباتات کشور: لزوم ساماندهی فروشگاههای سموم کشاورزی و تولید کنندگان سموم، توجه بیشتر به آفت کش های زیستی، همکاریهای نزدیک بین سازمان حفظ نباتات و موسسه گیاهپزشکی، اولویت سلامت محصولات کشاورزی و جامعه در مدیریت عوامل گیاهپزشکی، توصیه های گیاهپزشکی مبتنی بر تحقیقات، انجام فعالیت های تحقیقاتی متناسب با نیازمندی های بخش اجرا.

کمیته فنی بخش تحقیقات گیاهپزشکی

این جلسه با حضور برزعلی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، رنجبر، رییس سازمان حفظ نباتات کشور و نعیمی رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، رییس مرکز تحقیقات کشاورزی، شاهرخی، معاون پژوهشی موسسه و رییس و اعضای هیات علمی و محققین بخش تحقیقات گیاهپزشکی و مرزبان رییس بخش کنترل بیولولژیک موسسه در محل دفتر بخش برگزار شد. نعیمی بخش تحقیقات گیاهپزشکی گلستان را یکی از فعالترین بخش های تحقیقاتی موسسه ذکر نمودند که در بسیاری از امور پیشرو بوده و در اولویت برنامه های تقویتی و کاری موسسه قرار دارد. در این جلسه هرکدام از محققین و اعضای هیات علمی نقطه نظرات خود را ارایه دادند.

لزوم مشارکت بیشترهمکاران استانی در برنامه ریزی های فنی موسسه
تعیین اولویت های پژوهشی با کمک همکاران اسان ها
لزوم وجود جهت گیریهای مشخص کوتاه مدت و بلند مدت موسسه
آمادگی بخش برای مشارکت در پروژه های ویروس شناسی و مولکولی
تسهیل پروژه های مشترک بین موسسه ای
لزوم دسترسی بخش های گیاهپزشکی به اطلاعات سامانه پایش
کمبود نیروی انسانی در بخش کارشناسی و تکنسینی
توجه به پروژه های تولید محصولات سالم

بازدید از باغ آلوده به کاپنودیس در روستای سلطان آباد

در سالهای اخیر آفت سوسک کاپنودیس موجب نابودی بسیاری از باغات هسته داران در استان گلستان شده است. با توجه به چرخه زندگی این آفت و همچنین بیولوژی آن، مبارزه با این آفت بسیار پیچیده است. در این بازدید نعیمی دستور دادند پروژه ای در این زمینه برای مدیریت آفت تدوین شود.

بازدید از باغ انار در جلین

از سال ۱۳۹۴ شیوع بسیار گسترده و طغیانی یک بیماری کمتر شناخته شده که موجب ایجاد لکه در روی گل و نهایتا روی میوه می شد باغداران دو استان گلستان و مازندران را با مشکلات عدیده ای روبرو نموده بود. این بیماری با کاهش بیش از ۸۰ درصدی محصول موجب کاهش بازارپسندی میوه انار نیز شده بود. گسترش این بیماری تهدیدی برای سایر استانهای اصلی تولید کننده انار محسوب می شد. با توجه به قابلیت انبارداری بالا و همچنین امکان صادرات، انار یک میوه جذاب برای کشاورزان بوده ودرآمد آن در واحد سطح بسیار قابل توجه است. به همین دلیل سطح زیر کشت انار طی ۵ سال گذشته در استان گلستان بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و امکان گسترش آن در یک برنامه ۵ ساله تا ۴ هزار هکتار وجود دارد. برای مدیریت بیماری یک اقدام هماهنگ چند وجهی ضمن ایجاد ارتباطات بین المللی و بین دستگاهی در داخل کشور با بهره گیری از ظرفیت خود باغداران و حضور فیزیکی ومجازی گسترده در عرصه تولید سبک جدیدی از مدیریت بیماری های گیاهی پایه ریزی شده و بیماری اسکب انار طی مدت کوتاهی تحت کنترل درآمد. در این برنامه از باغ آقای مقدم بازدید شد. ایشان با بکارگیری شیوه های کنترلی ارایه شده باغی عاری از هر گونه آفت و بیماری داشتند.

بازدید از انسکتاریوم آقای اسماعیل پور در ولیک آباد گرگان

این واحد از فعالترین مجموعه های تولید عوامل بیولوژیک در استان گلستان است. در این برنامه از بخش های مختلف مجموعه بازدید به عمل آمد و رییس موسسه در جریان مسایل و مشکلات تولید کننده قرار گرفتند.

استان ها

گام بلند خراسان رضوی برای تبدیل به هاب کشاورزی هوشمند

آخرین آمارهای اعلامشده از سوی معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نشان میدهد که ۹۹ هزار هکتار از اراضی استان به زعفران اختصاص یافته و سهم این استان از تولید جهانی طلای سرخ به ۷۵ درصد رسیده است؛ در همین حال، پیش بینی برداشت بیش از ۴۰۰ هزار تن جو و تأکید بر توسعه مکانیزاسیون دقیق، افق روشنی را برای پایداری تولید و تأمین امنیت غذایی کشور ترسیم میکند.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: خراسان رضوی که این روزها با تولید ۷۵ درصد زعفران جهان و پیش بینی برداشت ۴۰۰ هزار تنی جو، بار دیگر جایگاه خود را به عنوان قطب بی منازع کشاورزی ایران تثبیت کرده است، اکنون با تکیه بر برنامه های راهبردی در حوزه های مکانیزاسیون و بهره وری آب، گام بلندی برای عبور از روشهای سنتی و ورود به عصر کشاورزی هوشمند برمیدارد.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان، روز گذشته در نشستی خبری با اصحاب رسانه، با تشریح جایگاه راهبردی این استان در معادلات کشاورزی کشور، از برنامه‌های جامع برای ارتقای بهره وری و هوشمندسازی مزارع خبر داد.

علی‌اصغر امانیان با اشاره به نقش بی‌بدیل خراسان رضوی در تأمین امنیت غذایی کشور اظهار داشت: این استان نه‌تنها در تولید اغلب محصولات باغی و زراعی در صدر جدول استانهای کشور قرار دارد، بلکه با بهره‌گیری از دانش فنی متخصصان و همت کشاورزان پیشرو، به یکی از ارکان اصلی پایداری تولیدات گیاهی در ایران تبدیل شده است. وی با تأکید بر مدیریت بهینه منابع و توسعۀ دانش‌بنیان در کشاورزی، خاطرنشان کرد: تداوم این جایگاه، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق در حوزه‌های مکانیزاسیون و بهرهوری آب است تا ضمن افزایش کمّی تولید، شاهد کاهش چشمگیر ضایعات و مصرف بهینۀ نهاده‌ها باشیم که در نهایت به ثبات بازار و سلامت غذایی هموطنان منجر خواهد شد.

در ادامه این نشست، ایزدی، مدیر باغبانی سازمان، با ارائه آماری خیره‌کننده از جایگاه جهانی خراسان رضوی در تولید زعفران گفت: در حال حاضر ۹۹ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول استراتژیک قرار دارد و سهم استان از تولید جهانی طلای سرخ، به ۷۵ درصد میرسد که این میزان، خراسان رضوی را به قطب مطلق تولید و صادرات زعفران در جهان تبدیل کرده و نشان از عمق نفوذ این استان در اقتصاد کشاورزی بین‌المللی دارد.

همچنین عرفانی، مدیر امور زراعت، از پیش‌بینی برداشت بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول جو در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۱۲۴ هزار هکتار از مزارع استان به کشت جو اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه جو به‌عنوان یکی از محصولات راهبردی، نقش کلیدی در تأمین خوراک دام و پایداری صنعت دامپروری استان ایفا میکند، افزود: به‌کارگیری ارقام اصلاح‌شده، مدیریت نوین آبیاری، توسعه کشت حفاظتی و ارتقای دانش فنی کشاورزان از اولویت‌های این مدیریت برای افزایش عملکرد در واحد سطح است.

در بخش دیگری از این نشست، سجادی، مدیر مکانیزاسیون سازمان، با انتقاد از تداوم روش‌های سنتی در برخی مزارع، بر لزوم تحول اساسی در شیوه های تولید تأکید کرد و گفت: برنامهریزی جدی برای جایگزینی ماشین‌آلات نوین و فناوری‌های روز به جای روش های قدیمی در دستور کار قرار دارد. وی هدف نهایی را کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت محصول و حرکت به سوی کشاورزی دقیق و پایدار عنوان کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی با تمام توان از بهره بردارانی که در مسیر مکانیزاسیون علمی گام برمیدارند، حمایت همه جانبه خواهد کرد.

گفتنی است خراسان رضوی با تکیه بر ظرفیت های عظیم تولیدی و برنامه‌های توسعه‌محور، همچنان پرچمدار کشاورزی مدرن و امنیت غذایی در ایران اسلامی باقی میماند.

ادامه مطلب

آذربایجان غربی

جهاد تبیین در کشاورزی؛ مدیران ارتباطی سکان‌دار شورای روابط‌عمومی کشاورزی آذربایجان شرقی

با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمی‌زاده و نوید غلام‌زاده به‌عنوان اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های بخش کشاورزی استان برای مدت دو سال منصوب شدند.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های کشاورزی آذربایجان شرقی با حکم رئیس سازمان جهاد کشاورزی منصوب شدند.

به گزارش خبرنگار ما، طی احکام جداگانه‌ای از سوی شهرام شفیعی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، اعضای جدید هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های بخش کشاورزی استان برای یک دوره دوساله منصوب شدند.

بر اساس این احکام رسمی که به استناد تبصره (۱) ماده (۱۰) اساسنامه شورا و با تأکید بر نتایج انتخابات هیأت رئیسه صادر شده است، محمد غفاری، سمانه صادق، مهدی لطفی آزاد، زهرا هاشمی‌زاده و نوید غلام‌زاده به‌عنوان اعضای اصلی هیأت رئیسه این شورا منصوب شدند.

در متن این احکام که توسط شهرام شفیعی، رئیس سازمان و وحید کاظم زاده رئیس شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان امضا شده، بر راهبردهای کلان و اولویت‌های محوری این شورا تأکید گردیده است. بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های علمی، ارتباطی و رسانه‌ای، تقویت راهبرد جهاد تبیین در حوزه کشاورزی، ارتقای جایگاه راهبردی روابط عمومی‌ها و افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به امنیت غذایی و حمایت از تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی از جمله محورهای اساسی این احکام به شمار می‌رود.

همچنین در بخش دیگری از این احکام، بر نقش‌آفرینی مؤثر در انعکاس دستاوردهای بزرگ بخش کشاورزی، ترویج گفتمان امیدآفرینی، تحکیم انسجام ملی و معرفی شفاف خدمات و اقدامات دولت چهاردهم و مجموعه عظیم جهاد کشاورزی استان در حوزه‌های مختلف تولیدی، زیرساختی و اقتصادی تأکید ویژه شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، اعضای منصوب‌شده به مدت دو سال مسئولیت هدایت و هماهنگی ارتباطات و تعاملات رسانه‌ای نهادهای تابعه بخش کشاورزی استان را بر عهده خواهند داشت تا گامی مؤثر در جهت شفاف‌سازی، اقناع افکار عمومی و پاسداشت سرمایه اجتماعی این حوزه برداشته شود.

ادامه مطلب

آذربایجان غربی

دستاوردهای ۲۰۷ پروژه مرکز تحقیقات آذربایجان‌غربی تشریح شد

رتبه نخست چغندرقند، آزمایشگاه برتر آب‌وخاک، و کشف ۳ گونه قارچ و ۳ ژن جدید چاودار در سطح جهان؛ این‌ها بخشی از دستاوردهای سال ۱۴۰۴ مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان‌غربی است که با اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی و ۲۰۰ مأموریت ترویجی، نام این استان را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی درخشان کرده است.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی از اجرای ۲۰۷ پروژه تحقیقاتی ملی و ویژه در سال ۱۴۰۴ خبر داد و تأکید کرد: این مرکز با رویکردی مسئله‌محور، در راستای حل چالش‌های اساسی بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری، به‌عنوان پشتیبان علمی تولیدکنندگان استان فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط‌عمومی این مرکز، اسماعیل علیزاده با اعلام این خبر افزود: در سال جاری، دستاوردهای چشمگیری در سطوح ملی و بین‌المللی برای بخش کشاورزی استان به ثبت رسیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب رتبه نخست کشور در حوزه چغندرقند، انتخاب به‌عنوان آزمایشگاه برتر آب و خاک کشور، معرفی این مرکز به‌عنوان مرکز رشد شایسته تقدیر و همچنین تدوین دستنامه ترویجی برتر کشوری اشاره کرد.

علیزاده در ادامه به پیشرفت‌های علمی پژوهشگران این مجموعه در عرصه‌های بین‌المللی پرداخت و اظهار داشت: متخصصان این مرکز با شناسایی و معرفی سه گونه جدید قارچ و سه ژن جدید چاودار، گامی بلند در ارتقای جایگاه علمی آذربایجان‌غربی در مرزهای دانش جهان برداشته‌اند که نشان‌دهنده توانمندی بالای نیروی انسانی متخصص در این استان است.

وی با تأکید بر کاربردی‌سازی یافته‌های پژوهشی تصریح کرد: پژوهش‌های این مرکز صرفاً در کتابخانه‌ها محصور نمانده و با اجرای بیش از ۲۰۰ مأموریت در قالب طرح‌های «محقق معین» و «یاوران تولید»، به‌طور مستقیم به مزارع و باغات استان منتقل شده است. این تعامل چهره‌به‌چهره با کشاورزان، نقش مؤثری در افزایش دانش فنی و مهارت‌های اجرایی آن‌ها داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان‌غربی، مشارکت فعال در تولید برنامه‌های آموزشی رادیویی و تلویزیونی و تدوین دستورالعمل‌های ترویجی را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد و خاطرنشان کرد: این رویکرد تعاملی، پل ارتباطی مستحکمی میان علم و عمل ایجاد کرده و موجب ارتقای چشمگیر سطح علمی و عملیاتی بهره‌برداران بخش کشاورزی استان شده است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی، با تکیه بر توان علمی متخصصان و ارتباط مستمر با کشاورزان، به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی توسعه کشاورزی دانش‌بنیان در منطقه، نقش‌آفرینی می‌کند و مسیر تحقق امنیت غذایی پایدار را با سرعت بیشتری طی می‌نماید.

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار