با ما همراه باشید

سردبیر

سيستم کشت هيدروپونيک چيست؟

منتشر شده

در

در اين مبحث گريزي به کشت هيدروپونيک و جزئيات مربوط به آن داريم. کشت هيدروپونيک با نام آبکشت نيز شناخته مي شود چرا که در اين روش کشت، گياه را بدون استفاده از خاک و در محيط آبي کشت مي شود. با توجه به نحوه ي کشت گياهان در اين روش نيازهاي غذايي گياه توسط کارشناسان شناسايي شده و آن ها را به صورت محلول در آب به گياه منتقل مي کنند. با توجه به اين که در اين روش از عناصر ماکرو و ميکرو و همچنين موادي بي اثر مانند پرليت استفاده مي شود، نياز به خاک در آن از بين مي رود.

گلخانه اي به روش هيدروپونيک
• بستر کشت
• انواع کشت هيدروپونيک
• مزاياي کشت هيدروپونيک
• کشت علوفه ي هيدروپونيک

بستر کشت
بايد بستر کشت را طوري طراحي نمود که از ورود نور خورشيد و رشد خزه در آن جلوگيري شود. براي تحقق اين امر بايد از مواد تيره در بستر کشت استفاده نمود. بايد به جز محل قرار گيري گياه تمام قسمت هاي ديگر را محصور کرد. براي انجام اين کار مي توان از لوله هاي گشاد پليکا، کيسه هاي نايلوني سياه و مواردي از اين قبيل جهت ساخت بستر کشت استفاده نمود.

انواع کشت هيدروپونيک
اين کشت در روش هاي گوناگوني قابل اجرا بوده است که از قديمي ترين آن ها مي توان به کشت هيدروپونيک در بستر کاه اشاره کرد. در اين روش مواد مورد نياز در اختيار گياهان قرار مي گيرد. البته روش هاي جديدتري براي کشت هيدروپونيک وجود دارد که از جمله ي آن مي توان به روش NFT که مواد غذايي به صورت لايه هاي نازک در اختيار گياه قرار مي گيرد، اشاره نمود.

جهت تغذيه ي گياهان در کشت هيدروپونيک دو سيستم تغذيه وجود دارد که به شرح زير است:

سيستم باز:

در اين سيستم فقط يک بار عناصر شيميايي از جمله ميکرو و ماکرو در اختيار گياه قرار مي گيرند. پس از استفاده ي گياه از اين مواد از طريق سوراخ هاي تعبيه شده در پايين بستر کشت از آن خارج مي شوند.

سيستم بسته:

بر خلاف سيستم باز در اين سيستم بيش از يک بار از مواد استفاده مي شود. دقت نماييد براي اين که مواد در اين سيستم دچار افت مواد غذايي نشوند بايد توسط دستگاه هاي کنترل کيفيت آن ها را چک نمود و کاستي هاي آن را به صورت محلول در آب به آن منتقل کرد.

مزاياي کشت هيدروپونيک
کشت هيدروپونيک داراي مزيت هاي بي شماري است. با توجه به اين که در کشت هيدروپونيک نياز به خاک نيست در نتيجه نياز به شخم زني و يا آبياري نيز از بين مي رود و ميزان مصرف آب در حد قابل ملاحضه اي کاهش مي يابد.
در اين کشت با صرف هزينه کم و به راحتي مي توان عمليات ضدعفوني کردن را انجام داد. با توجه به اين که بستر کشت آب است و مواد مورد نياز از اين طريق به گياه منتقل مي شود، مي توان ميزان آن را کنترل نمود. کشت هيدروپونيک را مي توان در تمام محل ها حتي مکان هايي که داراي خاک مناسب نبوده و يا خاک آن آلوده است انجام داد چون نيازي به خاک محل نيست. در اين سيستم نور، دما، رطوبت، و هوا به راحتي کنترل مي شوند.

معايب و چالش های سيستم هيدروپونيک

سيستم هيدروپونيک علاوه بر مزايايي که دارد داراي معايب و چالشهايی هم مي باشد.

1-باغ هيدروپونيک نياز به زمان و تعهد شما دارد

درست مثل هر چيزي که در زندگي ارزشمند است، نگرش سختگيرانه و مسئولانه نيز رضايتبخش مي باشد. با اين حال، همانند خاک، مي توان گياهان را روزها و هفته ها نگه داشت. اگر طبيعت و خاک متعادل نباشد نمي توان آن را تنظيم کرد. اين مورد، براي هيدروپونيک نيز امکان پذير نيست. بدون مراقبت مناسب و دانش کافي گياه سريعا از بين مي رود. به ياد داشته باشيد که گياهان شما به قابليت بقاي آن ها بستگي دارد. شما بايستي از گياهان خود خوب مراقبت کنيد و سيستم ها را به خوبي نصب کنيد. بعدا مي توانيد همه چيز را اتوماتيک کنيد، اما هنوز به اندازه  گيري و جلوگيري از مسائل غير منتظره و نگهداري مکرر نياز داريد.

2- تجارب و دانش فني

نياز است که شما سيستم ها و انواع تجهيزات مختلفي را راه  اندازي نماييد که به تخصص ويژه اي نياز دارند. بايد توجه داشته باشيد که چه گياهاني و چگونه رشد مي کنند. اشتباه در راه اندازي سيستم ها، توانايي رشد گياهان را کاهش داده و باعث از بين رفتن آن¬ها مي¬شود.

3- بحث هاي آلی

بحث هاي داغي در مورد اينکه آيا هيدروپونيک بايد به عنوان ارگانيگ گواهي شود يا خير، وجود دارد. مردم سئوال مي کنند که آيا گياهاني که به صورت هيدروپونيک رشد مي کنند به عنوان ميکروبيوم در خاک يافت مي شوند. در دهه  هاي اخير، در استراليا، توکيو، هلند و ايالات متحده به دليل استفاده از هيدروپونيک توليد کاهو، گوجه  فرنگي، توت فرنگي و غيره افزايش يافته است. اين روش غذاي ميليون ها نفر را فراهم مي کند. رشد در خاک نسبت به هيدروپونيک داراي خطر بيشتري نسبت به آفتکش ها، آفات و غيره دارد. براي کشاورزان هيدروپونيک، برخي از روش هاي ارگانيک نيز پيشنهاد شده است. به عنوان مثال، برخي از توليد کنندگان ميکروبيوم ها، از محيط هاي کشت آلي، مانند کوکو کوير و افزودن کرم به آن استفاده مي کنند. از مواد مغذي طبيعي، نظير ماهي، استخوان، يونچه، پنبه دانه و غيره نيز استفاده مي شود.
در مورد محصولات ارگانيک تحقيقات در حال انجام بوده و در آينده نيز انجام خواهد شد. و پس از آن پاسخ مشخص خواهد شد.

4- خطرات آب و برق

در سيستم هيدروپونيک، شما عمدتا از آب و برق استفاده مي کنيد. در ترکيب آب، مراقب برق باشيد. هنگام کار با سيستم هاي آب و تجهيزات الکتريکي، به خصوص در گلخانه  هاي تجاري، هميشه ايمني در اولويت است.

5-تهديدات شکست سيستم

براي مديريت کل سيستم از برق استفاده مي کنيد. بنابراين، اگر اقدامات اوليه براي قطع برق را انجام ندهيد، سيستم فورا کار خود را متوقف خواهد کرد و گياهان مي توانند در عرض چند ساعت خشک شوند. از اين رو، منبع برق و برنامه پيشتيباني بايستي در سيستم هاي بزرگ در نظر گرفته شود.

6-هزينه های اوليه

مطمئن باشيد که کمتر از يک صد تا چند صد دلار از بابت خريد تجهيزات و نصب آن ها صرف خواهيد کرد. براي تهيه اين سيستم، به ظرف، نور، پمپ، تايمر، محيط کشت و مواد مغذي نياز داريد. هنگامي که سيستم در محل قرار داشته باشد، هزينه صرفه جويي در مواد غذايي و برق کاهش مي يابد (براي حفظ سيستم آب و نور

7-بازده طولانی در هر سرمايه گذاری

اگر اخبار مربوط به آغاز کار کشاورزي را دنبال کنيد، متوجه خواهيد شد که اخيرا کسب و کار جديد هيدروپونيک ايجاد شده است. اين براي بخش کشاورزي و توسعه هيدروپونيک خوب است. با اين وجود، توليد کنندگان تجاري در مقياس وسيع با کشت هيدروپونيک چالش هايي را دارند. اين امر عمدتا به دليل هزينه هاي اوليه و ROI طولاني و نامشخص (بازده سرمايه گذاري) است. آماده سازي طرح دقيق و سودآور براي درخواست سرمايه گذاري آسان نيست؛ در حالي که، بسياري از زمينه هاي فناوري پيشرفته با تکنولوژي بالا وجود دارد که نسبت به سرمايه گذاري بسيار موثر است.

8- بيماری ها و آفات ميتوانند به سرعت گسترش يابند
در سيستم بسته براي رشد گياهان از آب استفاده مي کنيد. در مورد آلودگي هاي گياهي يا آفات، مي توانند سريعا به گياهان و مخزن مواد مغذي منتقل شوند. در اکثر موارد، بيماري ها و آفات در سيستم توليد کوچک مشکل ساز نيستند. بنابراين، اگر مبتدي هستيد نبايد به اين مسائل توجه زيادي کنيد. اين حالت فقط براي گلخانه هاي هيدروپونيک بزرگ پيچيده است. بهتر است از قبل برنامه پيشگيري براي بيماري داشته باشيد. براي مثال، فقط از منابع آب فاقد بيماري و مواد گياهي سالم استفاده کنيد. سيستم ها نيز بايد به صورت دوره اي بررسي شود. اگر بيماري رخ دهد، بايستي آب آلوده، مواد مغذي و کل سيستم را به سرعت استريل کنيد.

بنابراين، آيا توصيه اي براي هيدروپونيک داريد؟
دقيقا ، هيدروپونيک مانند هر چيز ديگري در زندگي وجود دارد. شما مي توانيد تنها با برخي از برنامه ريزيها و تجربيات روي اکثر مشکلات آنها غلبه کنيد. در عين حال، با در نظر گرفتن جوانب مثبت، هيدروپونيک ارزش بسياري دارد. اين هميشه بخشي از کشاورزي مدرن است. در مقايسه با خاک، يک روش رشد بسيار موثر است.
در اينجا، نقاط کليدي هيدروپونيک بيشتر از خاک است.

هيدروپونيک در مقابل خاک
1. صرفه جويي در فضا.
2. استفاده موثر از مواد مغذي گياهي.
3. کارآيي بالاي آب
4. عدم وجود علف هرز، آفات کمتر و بيماري¬هاي گياهي
5. عملکرد پايدار و بالا
6. کنترل کل سيستم
7. محيط کشت مي¬تواند انتخاب و استفاده شود.
8. از کود و حشره کش کمتري استفاده مي¬شود.
9. جابجايي آن آسان است.
10. قادر به رشد محصول در تمام طول سال است.

کشت علوفه ی هيدروپونيک
با توجه به خشکسالي هاي اتفاق افتاده در ايران و بحران کم آبي استفاده از روش کشت هيدروپونيک براي کشت علوفه بسيار کارآمد است. در اين روش به
1- کاهش سطح زير کشت
2- کاهش هزينه هاي کاشت، داشت و برداشت
3- کاهش مصرف آب
4- کاهش مصرف کود
5- کاهش هزينه خوراک دام
6- کاهش واردات دانه
7- افزايش محصولات دامي اشاره نمود.

سردبیر

مدیریت منابع آبی؛ آمال و خواسته‌ها یا واقعیت‌های موجود؟

نوزدهمین نشست شورای راهبردی آب و خاک، روز گذشته با حضور مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه تهران برگزار شد و در آن، مقامات دولتی با هشدار نسبت به پیامدهای نگاه بخشی و تعصب‌آمیز بر مدیریت منابع آبی، بر تدوین فوری برنامه‌های زیرساختی برای ایجاد توازن میان واقعیت کم‌آبی و ضرورت تأمین امنیت غذایی تأکید کردند.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست اضطراری شورای راهبردی آب و خاک، مدیریت مبتنی بر تعصبات بخشی را تهدیدی جدی برای تضییع حقوق مردم خواند و نسبت به تدوین برنامه‌هایی مبتنی بر آمال و خواسته‌ها به جای واقعیت‌های میدانی کم‌آبی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار داوان‌نیوز، نوزدهمین نشست شورای راهبردی آب و خاک با رویکردی تهاجمی نسبت به چالش‌های پیشِ روی مدیریت منابع آبی کشور برگزار شد. در حالی که مسئولان کلیدی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم عبور از رویکردهای تعصب‌آمیز و بخشی در تصمیم‌گیری‌ها تأکید دارند، مهم‌ترین دستاورد این نشست، تأکید بر ایجاد “توازن هوشمندانه” میان واقعیت تلخ کم‌آبی و الزامات تأمین امنیت غذایی به‌عنوان یک اصل راهبردی و مقدس اعلام شد.

اعلام وضعیت قرمز و عبور از فاز هشدار به فاز اقدام
برگزاری این نشست با حضور مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه تهران، نشان از عزم سیستمی برای خروج از وضعیت عادیِ مدیریت آب دارد. اظهارات صریح اکبر فتحی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، مبنی بر مواجهه با “واقعیت انکارناپذیر کم‌آبی” را می‌توان به‌عنوان یک اعلام خطر جدی برای افکار عمومی و فعالان این حوزه تلقی کرد. نکته کلیدی در این اظهارات، نسبت دادن مدیریت نادرست آب به “تضییع حقوق مردم” است که بیانگر درک ریسک‌های سیاسی-اجتماعی این بحران توسط متولیان بخش کشاورزی می‌باشد.

نقد ساختاری بر اسناد بالادستی و خواسته‌های غیرواقعی
یکی از محورهای تحلیلی این نشست، نقد صریح بر وجود تناقض در اسناد اجرایی بود. فتحی با صراحت نسبت به تدوین گزارش‌های مبتنی بر “آمال و خواسته‌ها” به‌جای “واقعیت‌های موجود” هشدار داد. این بخش از بیانات، نشان‌دهنده یک چالش جدی در نظام برنامه‌ریزی کشور است؛ جایی که گاهی اهداف ترسیمی در اسناد بالادستی با ظرفیت‌های زیستی و اقلیمی کشور همخوانی ندارد. این رویکرد انتقادی، می‌تواند نویدبخش آغاز بازنگری‌های اساسی در سند اصلاح الگوی کشت باشد.

دوگانگی راهبردی: افزایش بهره‌وری در برابر کاهش تولید
مهم‌ترین چالش مطروحه در این نشست، مدیریت پارادوکس “کم‌آبی شدید” و “ضرورت حفظ امنیت غذایی” بود. معاون وزیر با تأکید بر مقدس خواندن امنیت غذایی، تلویحاً اعلام کرد که سیاست‌های جاری به‌سمت کاهش سطح زیر کشت یا اعمال محدودیت‌های شدید که به تولید لطمه بزند، حرکت نخواهد کرد. به عبارت دیگر، راهبرد کلان کشور بر “کاهش هوشمندانه مصرف آب” متمرکز است، نه “کاهش تولید”. این رویکرد، بار سنگینی را بر دوش توسعه زیرساخت‌های نوین آبیاری و ارتقای تکنولوژی می‌گذارد.

تمرکز بر زیرساخت به‌جای اقدامات تنبیه‌ای
در جمع‌بندی این نشست، بر “الزامات زیرساختی” به‌عنوان رکن اصلی راهکارها تأکید شد. این پیام حاکی از آن است که سیاست‌گذاران به دنبال راهکارهای سلبی و ممنوعیت‌های صرف نیستند و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و اصلاح ساختار خاک را در اولویت قرار داده‌اند. همچنین تأکید بر “ظرفیت‌های منطقه‌ای” نشان‌دهنده کنار گذاشتن رویکرد یکسان‌سازی و حرکت به‌سمت مدل‌های کشت بومی و اقلیمی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، نوزدهمین نشست شورای راهبردی آب و خاک را می‌توان یک نقطه عطف در عبور از کلی‌گویی به‌سوی اقدامات عینی و مبتنی بر واقعیت‌های میدانی ارزیابی کرد. هشدار نسبت به پیامدهای نگاه تعصب‌آمیز و سیاسی به مقوله آب، از یک‌سو، و تأکید بر حفظ کیفی و کمی امنیت غذایی، از سوی دیگر، نشان می‌دهد که کشور در آستانه یک تغییر پارادایم در مدیریت منابع آبی قرار دارد. با این حال، چالش اصلی فراتر از این نشست، در نحوه پیاده‌سازی این راهبردهای دوگانه و تأمین منابع مالی و فنی برای اجرای سریع زیرساخت‌های مورد نیاز در مزارع کشور خواهد بود.

پیشنهاد راهبردی:
تشکیل کارگروه‌های نظارتی مشترک بین دانشگاه تهران و وزارت جهاد کشاورزی برای پایش مستمر اجرای ۲۰ محور برنامه‌ریزی شده و جلوگیری از ایجاد خلأ اجرایی میان “گزارش‌ها” و “اقدامات میدانی”، ضروری‌ترین گام پس از این نشست خواهد بود.

ادامه مطلب

سردبیر

منابع آزادشده؛ فرصت یا تهدید؟ / هشدار اتاق ایران درباره تکرار خطاهای برجام

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با آسیب‌شناسی دوره برجام تأکید کرد: «موتور تاب‌آوری اقتصاد در دوران تحریم، دیگر توان گذشته را ندارد» و خواستار مشارکت واقعی بخش خصوصی در سازمان‌دهی سرمایه‌های آزادشده شد، تا رشد اقتصادیِ صرفاً آماری، جای خود را به توسعه عادلانه و اشتغال‌زایی پایدار بدهد.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با هشدار نسبت به تکرار تجربه ناقص دوره برجام، اعلام کرد که ورود منابع مالی جدید به کشور، بدون «سازمان‌دهی سرمایه با محوریت بخش خصوصی» و اصلاح نظام بانکی، نه تنها به رشد پایدار منجر نمی‌شود، بلکه به دلیل تمرکز ۸۵ درصدی سود در اختیار نهادهای عمومی، خطر تشدید ناترازی‌های ساختاری را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی داوان‌نیوز، سی‌وسومین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، میزبان ارائه گزارشی راهبردی از سوی عیسی منصوری، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، با محوریت «ضرورت تخصیص بهینه منابع آزادشده» بود. منصوری با اشاره به چشمانداز ورود جریان‌های مالی قابل‌توجه به اقتصاد کشور در پی توافقات اخیر، بر ضرورت تدوین چارچوبی دقیق، شفاف و مشارکت‌محور برای مدیریت این منابع تأکید کرد و هشدار داد که بدون بازطراحی نظام تخصیص، امکان هدررفت سرمایه‌های حیاتی وجود دارد.

سرمایه‌گذاری هوشمند؛ پیش‌نیاز بهره‌وری ملی
منصوری در آغاز سخنان خود با یادآوری تجربه دوره برجام، خاطرنشان کرد که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با واکاوی دقیق داده‌های آن دوره، به این نتیجه رسیده است که صرفِ آزادسازی منابع بدون ایجاد سازوکار سازمان‌دهی سرمایه با مشارکت فعال بخش خصوصی، نه‌تنها به رشد پایدار نمی‌انجامد، بلکه می‌تواند به ناترازی‌های جدید دامن بزند. وی تأکید کرد:پیش‌بینی می‌شود به دنبال توافقات صورت‌گرفته، منابع قابل‌توجهی به کشور وارد شود؛ بنابراین باید با دقتی بی‌نظیر و بر اساس اولویت‌های ازپیش‌تعیین‌شده، این منابع را به‌گونه‌ای تخصیص دهیم که به‌رغم محدودیت‌ها، بهره‌وری ملی ارتقا یابد.

اصلاح نظام بانکی و اتصال زنجیره‌های تولید؛ دو رکن کلیدی
رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، دو محور اساسی را برای موفقیت این فرآیند برشمرد:
۱. اصلاح نظام بانکی برای مدیریت ریسک و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد؛
۲. ایجاد پل‌های ارتباطی میان بنگاه‌های داخلی و خارجی به‌گونه‌ای که زنجیره ارزش در اقتصاد ملی تقویت شود.

منصوری بر لزوم فراهم‌سازی «فرصت برابر برای همه فعالان اقتصادی» تأکید کرد و گفت: باید زمینه‌ای ایجاد شود که بنگاه‌ها، فارغ از اندازه، بتوانند مسیر توسعه خود را تعریف کنند و در این میان، نقش تسهیل‌گری دولت و اتاق بازرگانی حیاتی است.

رشد اقتصادی در سایه بنگاه‌های کوچک؛ اما سود در انحصار معدود نهادها
منصوری در بخش دیگری از گزارش خود، به بررسی ساختار بنگاه‌های اقتصادی ایران پرداخت و با استناد به آمارهای رسمی، اعلام کرد که ۹۶ درصد بنگاه‌های فعال در کشور، خرد و تنها نیم‌درصد آنها بزرگ هستند. وی با اشاره به سهم ۸۵ درصدی بنگاه‌های کوچک و متوسط در اشتغال‌زایی، این گروه را موتور اصلی ایجاد شغل دانست، اما در عین حال هشدار داد: متأسفانه بیش از ۸۵ درصد سود شرکت‌های سودده، به یک درصد از بنگاه‌ها تعلق دارد که عمدتاً نهادهای عمومی غیردولتی هستند. این یعنی ساختار سود و قدرت اقتصادی در کشور به شدت متمرکز است و این تمرکز، تاب‌آوری اقتصاد را در دوران تحریم کاهش داده است.

وی افزود که این بنگاه‌های یک‌درصدی، پیش از تحریم‌ها نقش موتور تاب‌آوری دولت را ایفا می‌کردند، اما در سال‌های اخیر، آسیب‌های جدی دیده‌اند و دیگر ظرفیت گذشته را ندارند؛ بنابراین نباید چشم‌انداز توسعه را منحصر به آنها دانست.

تجربه برجام؛ رشد نامتوازن و درس‌های ناگفته
رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با اشاره به اینکه اوج رشد اقتصادی کشور در دو سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ (دوره برجام) ثبت شده و در آن بازه وضعیت اشتغال نیز بهبود یافته، اما تأکید کرد که بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد «بخش قابل‌توجهی از این بهبود در حوزه‌هایی رخ داده که رشد اقتصادی تأثیر مستقیمی بر آنها نداشته است.» به گفته منصوری، این ناهمگونی نشان می‌دهد که تخصیص منابع در آن دوره نیز با کاستی‌هایی همراه بوده و تکرار آن بدون اصلاح ساختاری، خطایی استراتژیک خواهد بود.

مالکیت و اندازه بنگاه؛ معیارهای اصلی تخصیص منابع
منصوری در جمع‌بندی گزارش خود، بر ضرورت شکل‌گیری «چارچوبی جامع» برای تخصیص منابع تأکید کرد و گفت: در زمان توزیع منابع آزادشده، نباید صرفاً به متغیرهای کلان اقتصادی توجه کنیم؛ بلکه نوع مالکیت، اندازه بنگاه و میزان اشتغال‌زایی هر واحد باید به عنوان شاخص‌های کلیدی مدنظر قرار گیرد. سازمان‌دهی سرمایه باید با مشارکت واقعی بخش خصوصی تعریف شود تا هم عدالت اقتصادی برقرار گردد و هم کارایی افزایش یابد.

وی در پایان از همه فعالان اقتصادی، نهادهای سیاست‌گذار و نمایندگان مجلس خواست تا با نگاه به آینده و عبرت از گذشته، مسیری را ترسیم کنند که در آن، منابع نه‌تنها به عنوان یک «فرصت»، بلکه به‌مثابه «ابزاری برای تحول ساختاری» دیده شوند.

ادامه مطلب

اقتصاد

وزیر اقتصاد: جنگ اقتصادی آغاز شده / اصلاح مقررات و تسویه مطالبات در دستور کار

پیش‌نویس تفاهم‌نامه پنج‌جانبه برای یکپارچه‌سازی دستگاه‌های اقتصادی تدوین شد؛ وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت‌وگو از امضای قریب‌الوقوع این سند خبر داد و گفت: فرآیند شناسایی و حذف مقررات مزاحم تولید و تجارت، با همکاری اتاق ایران آغاز شده است.

منتشر شده

در

پایگاه خبری داوان‌نیوز: در صد و سی‌ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، بر ضرورت افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور در شرایط سخت و تداوم حمایت از کسب‌وکارها تا پایان وضعیت اضطرار تأکید شد. وزیر اقتصاد نیز از آغاز فرآیند شناسایی و اصلاح مقررات مزاحم در مسیر تولید و تجارت خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ما، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران و دبیر شورای گفت‌وگو، در ابتدای این نشست با اشاره به تجارب دوران جنگ، همبستگی ملت و دولت را عامل عبور از شرایط دشوار دانست و اظهار داشت که پایان جنگ، سرآغاز شکوفایی اقتصادی با محوریت بخش خصوصی خواهد بود.

علی مدنی‌زاده، وزیر اقتصاد و رئیس شورا، ضمن گرامیداشت یاد شهدا، خاطرنشان کرد که اگرچه جنگ نظامی پایان یافته، اما جنگ اقتصادی تازه آغاز شده است و وزارت اقتصاد با همین رویکرد به رفع موانع تولید و کسب‌وکار ادامه می‌دهد. وی همچنین بر امیدواری خود برای تداوم رونق در بازار سرمایه تأکید کرد.

در ادامه، کیوان کاشفی، قائم‌مقام دبیر شورا، از تدوین پیش‌نویس تفاهم‌نامه پنج‌جانبه میان وزارت اقتصاد، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزارت کشور، دفتر هیأت دولت و اتاق ایران خبر داد که با هدف یکپارچه‌سازی دستگاه‌های مرتبط با قوانین اقتصادی و تسهیل محیط کسب‌وکار، به زودی امضا خواهد شد.

یکی از محورهای مهم نشست، بررسی مطالبات معوق واردکنندگان کالاهای اساسی بود. وزیر اقتصاد با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای تسویه هرچه سریع‌تر تعهدات، از صدور ابلاغیه به بانک‌های دولتی برای توقف اقدامات علیه بدهکاران تا زمان تعیین تکلیف نهایی خبر داد و قول پیگیری برای بانک‌های خصوصی را نیز داد.

همچنین فعالان بخش خصوصی به چالش‌های موجود در واردات از بنادر جنوب و مابه‌التفاوت کرایه حمل اشاره کردند که قرار شد توسط مدیرکل گمرک پیگیری شود. وزیر اقتصاد نیز از اجرایی شدن پروژه «حمل یکسره» برای کاهش زمان تجارت و حمل کالا در آینده نزدیک خبر داد.

در بخش پایانی نشست، گزارشی از آسیب‌شناسی سیاست‌های حمایتی دولت در دوران جنگ ارائه شد. بر اساس این گزارش، از ۱۰۶ حکم حمایتی صادره، نارضایتی بالایی به دلیل ناهماهنگی در اجرا، بی‌خبری استان‌ها، ضعف نظارت و تمرکز بر بخش تولید و صنعت (با غفلت از بخش‌هایی مانند فناوری اطلاعات و توزیع) وجود داشته است. در این راستا، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای بازنگری و تدوین بسته حمایتی یکپارچه تا پایان وضعیت اضطرار مطرح شد. وزیر اقتصاد قول بررسی کارشناسی پیشنهادات را ظرف یک هفته داد و از تشکیل کارگروهی در وزارتخانه برای هماهنگی بین بانک‌ها، بیمه و مالیات به منظور جبران خسارت واحدهای آسیب‌دیده خبر داد.

به گزارشاخبار روزانه کشاورزی، نشست شورای گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها، تسویه مطالبات معوق و بازنگری در سیاست‌های حمایتی، گام‌های عملی برای بهبود محیط کسب‌وکار و افزایش تاب‌آوری اقتصادی در شرایط پساجنگ را کلید زد. اجرایی شدن تفاهم‌نامه پنج‌جانبه و اصلاح مقررات مانع تولید، از مهم‌ترین مصوبات این جلسه به شمار می‌رود.

ادامه مطلب
پیام ما

پرطرفدار